Passa Er för denna fisk......

Hej

För den som odlar ris är inkomsterna mer än halverade då för att uttrycka sig korrekt, men resultatet blir ändå det samma.

Mvh isan lover
Vetefan om det stämmer min släkt är risbönder och vete 17 om deras inkomst har halverats.

tvtom frugan som bymänniska har tillgång till bidrag ,hon har ju inget arbete,tycker att Thai har blivit mycket rikare sista 2 åren och har gott om pengar, inte hört någon gnälla, men kan du dra upp något mer konkret kan jag fråga frugan, dom har 20rai rismark men valt att låta någon annan bruka den för dom får underhåll som ger mer.
Och jämfört med er som gummipampar så är hon som sagt fattig i isaan och dina mått.

Fast glömde ju att vi har inte köpt en bil efter gummipriser och skall hänga oss imorgon, var det de hängde på.

Jag går och hänger mig ikväll och återkommer imorgon, samtidigt tar jag ett fotsteg över floden så ingen får för sig att jag är fastboende och tror att jag vet något, en jäkla skillnad på fotsvamp.

Vetefan om det stämmer min släkt är risbönder och vete 17 om deras inkomst har halverats.

tvtom frugan som bymänniska har tillgång till bidrag ,hon har ju inget arbete,tycker att Thai har blivit mycket rikare sista 2 åren och har gott om pengar, inte hört någon gnälla, men kan du dra upp något mer konkret kan jag fråga frugan, dom har 20rai rismark men valt att låta någon annan bruka den för dom får underhåll som ger mer.
Och jämfört med er som gummipampar så är hon som sagt fattig i isaan och dina mått.

Hej

Det är klart att om man kan kompensera att man får 50-60% mindre betalt för riset med bidrag så är det i princip ett oförändrat läge, men jag undrar om alla verkligen kan det?

Uppe hos oss fanns det inte ens tillräckligt folk som ville arrendera mark för risodling, därför fick bl.a en morbror med familj problem, han kör lastbil och hon är hemmafru, tidigare har dom också låtit andra odla på deras mark mot del i skörden, men förra året var första gången ingen ville odla på den marken, lönsamheten var för dålig helt enkelt.

Alla i vår släkt odlar bara för eget behov nu, kommersiell odling har minskat rejält, det är nog bara dom utan alternativ som fortsätter odla ris för att sälja trots dålig lönsamhet.
Mvh isan lover

Hej

Det är klart att om man kan kompensera att man får 50-60% mindre betalt för riset med bidrag så är det i princip ett oförändrat läge, men jag undrar om alla verkligen kan det?

Uppe hos oss fanns det inte ens tillräckligt folk som ville arrendera mark för risodling, därför fick bl.a en morbror med familj problem, han kör lastbil och hon är hemmafru, tidigare har dom också låtit andra odla på deras mark mot del i skörden, men förra året var första gången ingen ville odla på den marken, lönsamheten var för dålig helt enkelt.

Alla i vår släkt odlar bara för eget behov nu, kommersiell odling har minskat rejält, det är nog bara dom utan alternativ som fortsätter odla ris för att sälja trots dålig lönsamhet.
Mvh isan lover
I våran släkt finns det inget kompensera, utan en minskad lön, så det funkar.
Jag fiskade räka och priserna dumpades ner från 100kr kg till 12kr kg, hur orättvist blev inte vi behandlade i Sverige då, vafan hörde vi inte din röst då för?

I våran släkt finns det inget kompensera, utan en minskad lön, så det funkar.
Jag fiskade räka och priserna dumpades ner från 100kr kg till 12kr kg, hur orättvist blev inte vi behandlade i Sverige då, vafan hörde vi inte din röst då för?

Hej

Själv är jag inte övertygad om att fisket är en bransch utan stöd och hjälp av olika slag, man har ju haft rejäla upphuggningsbidrag när båtar har skrotats på åtskilliga hundratusen och upp till miljonbelopp, vad jag känner till finns det en rad olika åtgärder som har vidtagits för att hålla uppe priserna och undvika prisfall, tänker då på kvoter, minimipriser, hur mycket kokt räka man får ta i land och sälja per båt och år o.s.v, enligt mig är nog fisket ungefär lika styrt och bidragsberoende som andra näringar i Sverige, men jag håller naturligtvis med om att inkomsterna varierar mer där än i många andra branscher.

Mvh isan lover

Jag tycker att speciellt kommerciella havsfisket är ett tecken på människans idiotism.
80% av detta går väl tll som proteiner till djurfoder.
Tycker fisk passar bäst på en tallrik eller krokad av en glad sportfiskare.
Enkelt och söka i olika källor.
Om det gäller hela världen vet jag inte men norden är väl en norm.

Senast ändrad:

Liknande trådar

G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
W
Svar
5