Passa Er för denna fisk......

Ajinomoto är namnet på den japanska företaget som tillverkar och kom på sättet att extrahera denna salt för länge sedan. De har massor av andra produkter också och de flesta innehåller msg.
Ingen ide att gå i klinch med din fru om detta för denna produkt är ingen nödvändighet.
Däremot är msg absolut livsviktigt för oss men vi är så fiffigt konstruerade att vi kan tillverka denna salt själva i våra kroppar när det behövs.

Ja, det låter ju mycket intressant men inte omöjligt med tanke på att det påstås att älgar tillverkar alkohol när de äter mycket äpplen.

Ja, det låter ju mycket intressant men inte omöjligt med tanke på att det påstås att älgar tillverkar alkohol när de äter mycket äpplen.
hehe, det är inte Älgarna som tillverkar alkohol , det äpplen som ligger och jäser ,sen käkar Älgarna dessa då de har jäst och har innehåller då en del alkohol i och med jäsningen , då blir älgarna lite berusade , de vill ha mer samt kan till och med bli lite fulla och dumma samt aggressiva av detta ätande av jästa äpplen ;)

hehe, det är inte Älgarna som tillverkar alkohol , det äpplen som ligger och jäser ,sen käkar Älgarna dessa då de har jäst och har innehåller då en del alkohol i och med jäsningen , då blir älgarna lite berusade , de vill ha mer samt kan till och med bli lite fulla och dumma samt aggressiva av detta ätande av jästa äpplen ;)

Nej, nej det har jag läst i vår fina svenska dagspress att älgarna bilda alkohol när de äter fallfrukt, tror även att det har sagts samma på nyheterna på TV!
Ganska intressant ämne, hur mycket alkohol måste en älg på 6-700kg har för att bli dragen..........

Nej, nej det har jag läst i vår fina svenska dagspress att älgarna bilda alkohol när de äter fallfrukt, tror även att det har sagts samma på nyheterna på TV!
Ganska intressant ämne, hur mycket alkohol måste en älg på 6-700kg har för att bli dragen..........
Inte mycket av gästa äpplen, En idiot i min ungdom gav en Collie två sockerbitar med indränkt vodka, fan vad full hunden blev

Har du inte ens koll på Chaiyaphum där det jobbar rätt många utlänningar från bland annat Burma. Dels på byggen men även med att skörda sockerrör och ris.
Det statliga sjukhuset brukar ha språkproblem när dom kommer till sjukhuset akut.
Mest när kvinnor kommer ensamma med sjuka barn och det fanns visst bara en kvinna i stan som kunde agera tolk för några år sedan.
Gubbarna med skärskador blev oftast skjutsade av bossen så det var enklare.

Märkligt att det behövs burmeser och andra i Isaan och i Korats industriområden annonseras det efter arbetskraft hela tiden.

I Korat jobbar det flera tusen burmeser på dom stora byggena, varför kan man undra. Varför duger inte lokal arbetskraft?

När Home Pro byggde nytt i Korat var byggarna burmeser, företaget kan ha hetat Cita, Pita eller något liknande, samma byggde det nya megahotellet i HH.

Hej

Som på så många andra platser i världen så är dom väl billigare, jobbar alla dagar i veckn, jobbar utan försäkringar och utan rättigheter och till en lön som ingen inhemsk medborgare kan tänka sig, arbetsgivarna gillar sån arbetskraft.

Mvh isan lover

Hmmm , ok du får gärna tro det ,, inte mig emot :):):)

Njaaa, måste referera till min frus barn , dessa har aldrig vart utan jobb, de är helt outbildade , men jobb får de hela tiden ,på olika fabriker, tillex , nu jobbar både yngsta dottern samt hennes kille i Bang Lamung på en fabrik , jobbar skift .det gjorde jag med i deras ålder ,inget konstigt med det . de har 9 tusen thbt per skalle /månad .Inga problem med att få jobb om man orkar jobba säger de , vad vet jag , bara vad de påstår
Jovisst 9000/mån för 10 tim 7 dag/v och så ska man bosätta sig där fabriken finns och dela ett litet rum med minst en till. Ingen pension, ingen sjukersättning.
Detta är inte jobb Phonta, det är slaveri.
Men det är så man gör här, man delar broderligt på jobben så alla får ett men med bedrövliga anställningsvillkor.
Lagen här säger att om en butik har väggar runt om så ska dom ha anställda per hur många kvm butiken är, därför som det kryllar av personal på ex Homepro å dyl, dom står där i klungor i butiken utan nåt att göra. Visst dom har jobb men till usel lön, med normala effektivitetskrav där butiken själv bestämmer hur många anställda dom ska ha så hade arbetslösheten varit skyhög.
Vi kanske borde införa samma regler i Sverige, ner med lönerna så får vi också 0% arbetslöshet.
Om man jämför med Sverige så jämför fullt ut..

Jovisst 9000/mån för 10 tim 7 dag/v och så ska man bosätta sig där fabriken finns och dela ett litet rum med minst en till. Ingen pension, ingen sjukersättning.
Detta är inte jobb Phonta, det är slaveri.
Men det är så man gör här, man delar broderligt på jobben så alla får ett men med bedrövliga anställningsvillkor.
Lagen här säger att om en butik har väggar runt om så ska dom ha anställda per hur många kvm butiken är, därför som det kryllar av personal på ex Homepro å dyl, dom står där i klungor i butiken utan nåt att göra. Visst dom har jobb men till usel lön, med normala effektivitetskrav där butiken själv bestämmer hur många anställda dom ska ha så hade arbetslösheten varit skyhög.
Vi kanske borde införa samma regler i Sverige, ner med lönerna så får vi också 0% arbetslöshet.
Om man jämför med Sverige så jämför fullt ut..

Hej

En klockren beskrivning av vekligheten för 10-tals miljoner människor i dagens Thailand, det dom tjänar räcker till en sovplats på golvet tillsammans med flera andra som delar på hyran av ett skjul eller en etta utan kök, man kan köpa mat för dagen och i bästa fall blir det några få bath över när el och annat är betalt.

På fabriker är det inte ovanligt att man bygger baracker som dom låter dom anställda bo i, ibland öppnar ägare till fabriken även en butik och då behöver dom inte lämna fabriksområdet alls, äta sova arbeta är det som gäller med några få avbrott under året, tänker då på songkran och vårt nyår, då stänger fabriken ett kort tag och då kan dom anställda (slavarna) få återse sina familjer och vänner i några dagar eller i bästa fall en vecka.

Det har även förekommit att dom anställda har varit inlåsta på fabriken och inte har kunnat lämna den överhuvudtaget, detta har framkommit när fabriken har brunnit upp och dom anställda inte har kunnat ta sig ut utan har brunnit inne, detta har gällt textilbranschen.

Mvh isan lover

Men herregud, har du hört talas om sämre utbildade, min fru eller hennes familj vet inte ett skit om det här.
Bara för att dina högutbildade bergsfolk vet till vilken handlare dom skall gå till så gäller det nog inte snittet bland dom fattiga.
Tror inte någon av dom äldre i frugans by ens kan läsa, svärmor och svärfar kan inte.
Bergsfolk befinner sig närmare den stora visdomen o_O
På allvar så är det med människan med kunskap ökar intresset. Även uppe i bergen (jag lever inte där :cool:) är många analfabeter men kunskapen når dit också med tiden.
Mera oroad är ointresset bland de lärda. Många läkare, sjuksköterskor röker t ex, det är underligt tycker jag.

Hej

Som på så många andra platser i världen så är dom väl billigare, jobbar alla dagar i veckn, jobbar utan försäkringar och utan rättigheter och till en lön som ingen inhemsk medborgare kan tänka sig, arbetsgivarna gillar sån arbetskraft.

Mvh isan lover

Vet att det finns en myndighet att skriva in sig på för att söka jobb men aldrig hört talas om att någon någonsin gjort detta. Knappast några 0% i arbetslöshet men som du säger antagligen ganska låg, man ser ju upphängda jobbannonser varje gång man besöker en shoppingmall t.ex. Att det finns många burmeser verkar till stor del vara för att thailändare inte vill ha tunga jobb till låg lön, inte ens lagstadgad sådan.
Betalar du själv alltid lagstadgad minimilön när du anställer eller är det alla andra som ska ta ansvar?

/ SatanG

Jag får väl anse mig överbevisad då, men det är ju otroligt! Formalin är också allergiframkallande och cancerogent. Jag tror jag skippar grönsakerna i framtiden....
Fast du behöver inte vara rädd för formalin. Lita på din näsa, luktar du grönsaker så kan du känna formalinet utan tvekan, den luktar död, om det finns där förstås.
Lite OT, kanske är det rätt bra att impregneras av formalin medans man lever så hjälper man dom efterlevande :eek:, wups, ganske gränsfall.

Det har även förekommit att dom anställda har varit inlåsta på fabriken och inte har kunnat lämna den överhuvudtaget, detta har framkommit när fabriken har brunnit upp och dom anställda inte har kunnat ta sig ut utan har brunnit inne, detta har gällt textilbranschen.

Har detta hänt i Thailand på senare år?

Fast du behöver inte vara rädd för formalin. Lita på din näsa, luktar du grönsaker så kan du känna formalinet utan tvekan, den luktar död, om det finns där förstås.
Lite OT, kanske är det rätt bra att impregneras av formalin medans man lever så hjälper man dom efterlevande :eek:, wups, ganske gränsfall.

Formalin är bra, lägger kulor på strategiska platser i bilen varje gång vi ska åka hem till Sverige, håller mycket ohyra borta.

Har jobbat med några olika företag som tar hand om prover från Svenska vården , tillex cancerprover mm , jag vet hur formalin luktar , dessutom hur farligt det anses var , Om inte dragskåpet suger exakt det angivna värdet så lär hela byggnaden höra det m, i alla fall hela den avdelningen .. Kultar död , ja det stämmer , Jobbade just med styr&regler till ventilation samt dragskåp.

Vet att det finns en myndighet att skriva in sig på för att söka jobb men aldrig hört talas om att någon någonsin gjort detta. Knappast några 0% i arbetslöshet men som du säger antagligen ganska låg, man ser ju upphängda jobbannonser varje gång man besöker en shoppingmall t.ex. Att det finns många burmeser verkar till stor del vara för att thailändare inte vill ha tunga jobb till låg lön, inte ens lagstadgad sådan.
Betalar du själv alltid lagstadgad minimilön när du anställer eller är det alla andra som ska ta ansvar?

/ SatanG

Hej

Det är längesedan Thailändarna i byn nöjde sig med minimilönen, du får vare sig en bra snickare, murare eller hantverkare av något annat slag för en lägre lön, det är därför utländska arbetare har blivit så populära i alla möjliga branscher, även på storskaliga jordbruk anställs numera Laotier, Burmeser och Kambodjaner.

Den teori som några här framför gällande arbetslösa Thailändare skulle betyda att om vi omsatte denna teori till Sverige ex.vis Svenska chaufförer vara lata och ovilliga att arbeta, likadant med Svenska byggjobbare o.s.v, så är naturligtvis inte fallet, dom och deras företag konkurreras ut av dom utlänningar som p.g.a fattigdom är beredda att jobba för en spottstyver och utan villkor.

Mvh isan lover

Ja en ganska bra jämförelse. Dock så kanske även du kan se i din by hela den gängen, som hellre ligger i hängmattan dagarna i ända, käkar sover och pratar, det är allt dom gör. Dom orkar ju fan inte ens stå upp, hålla rent ju, så jäkla lata e dom..

här i våran by har vi också sådana som inte gör något. men här tror jag att kulturen spelar in lite, här tar ju dom övriga i familjen ansvar även för den late. mat och husrum har dom ju sen tror jag nog att föräldrarna även bistår med lite pengar, ingen vill ju att familjen skall se fattig ut.

Liknande trådar

G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
W
Svar
5
Visningar