Att bli pappa på gamla dar

"Skåne " sa:
Så på gamla dar är inte 52! Vilken planet bor du på. Skulle vilja påstå att det mer normalt att få barnbarn i den åldern.

Och jag är också från planeten Jorden (eller Tellus) och var 56 när vår lille underbare son kom till världen. Och dessutom bor jag i Skåne!!

Normal

bruklig, standard, ej avvikande, följer normen är vad jag menar.
@ areeya personligen tycker jag det är egoistiskt att sätta ett barn till världen vid din ålder.

"Skåne " sa:
Normal

bruklig, standard, ej avvikande, följer normen är vad jag menar.
@ areeya personligen tycker jag det är egoistiskt att sätta ett barn till världen vid din ålder.

Och vad är det för egoistiskt i det? Lägg av med dina fördomar, både Areeya och vi andra pappor i lite högre ålder har förhoppningsvis många år kvar att leva och kan skänka ett barn hur mycket kärlek som helst. Är man dessutom pensionär har man all tid i världen till att ta hand om barnet och ge det en fantastisk uppväxt.

Betvivlar inte att er kärlek till era barn är lika stor som någon annans,men jag kan inte tycka att det är ok att barnet troligtvis inte får så många år tillsammans med er. Så återigen vill jag säga att i mina ögon tycker jag det är egoistiskt att skaffa barn vid en ålder som uppenbarligen rätt så många på forat har gjort. Nu släpper jag det här och går vidare alldeles för många ömma tår här.

"Skåne " sa:
Betvivlar inte att er kärlek till era barn är lika stor som någon annans,men jag kan inte tycka att det är ok att barnet troligtvis inte får så många år tillsammans med er. Så återigen vill jag säga att i mina ögon tycker jag det är egoistiskt att skaffa barn vid en ålder som uppenbarligen rätt så många på forat har gjort. Nu släpper jag det här och går vidare alldeles för många ömma tår här.

Inte så ömma tår...hänvisar till berras inlägg som sa allt som behövde säjas i denna sak! :nod:

Berra det är inte fördomar! Det är bara vad jag känner. Kan bara gå till mig själv och vad jag skulle tyckt om att komma med en 70 årig förälder till min första dag i skolan. Att ni har mycket tid över för ert barn betvivlar jag inte men hur är det med orken, hålla jämna steg med en 5 åring är inget lätt jobb. Ska man sen vara tyst och känna sig fördomsfull bara för man har en annan åsikt verkar konstigt. Tål det inte att diskuteras så är det tydligen väldigt känsligt att någon ifrågasätter om det är i barnets bästa intresse att skaffa barn så högt upp i åldern. Det är bara till att gå till kvinnorna,de kan ju ej bli mödrar efter klimakteriet och där finns nog en anledning till att det är så. Ska man sen gå till den allmän accepterade åsikten så tror jag min ståndpunkt står sig rätt gott.Men med det sagt önskar jag er ett långt och lyckligt liv med era barn.

Visst har du en poäng med att man måste fundera på barnets bästa och att man kanske har lite svårt att hänga med barnet konditionsmässigt när man är lite äldre.

Jag tror dock att blivande mamman och pappan tillsammans måste diskutera det och komma fram till en lösning. Det behöver ju inte vara bättre med för unga föräldrar eller föräldrar som inte har tid.

Tror det är svårt att beskriva vilken ålder som är mest idealisk och vad som fungerar bäst. Min pappa var 39 när jag föddes och mamma 35, jag tyckte alltid att dem var gamla. Min farfar var över 50 när pappa föddes och pappa var bara 11 när farfar dog. Pappa fick ju ta ansvar tidigt på den tiden.

Stora nackdelen med våra barn är att deras farfar är död, deras farmor är gammal och morföräldrarna lever i Thailand. Så när de är lediga kan de inte så lätt träffa dem vilket ställer större krav på oss föräldrar att hitta på saker.

Så visst finns det nackdelar, men jag tror som Berralund och Areya skriver att det finns också många fördelar.

"Janne " sa:
Visst har du en poäng med att man måste fundera på barnets bästa och att man kanske har lite svårt att hänga med barnet konditionsmässigt när man är lite äldre.

Jag tror dock att blivande mamman och pappan tillsammans måste diskutera det och komma fram till en lösning. Det behöver ju inte vara bättre med för unga föräldrar eller föräldrar som inte har tid.

Tror det är svårt att beskriva vilken ålder som är mest idealisk och vad som fungerar bäst. Min pappa var 39 när jag föddes och mamma 35, jag tyckte alltid att dem var gamla. Min farfar var över 50 när pappa föddes och pappa var bara 11 när farfar dog. Pappa fick ju ta ansvar tidigt på den tiden.

Stora nackdelen med våra barn är att deras farfar är död, deras farmor är gammal och morföräldrarna lever i Thailand. Så när de är lediga kan de inte så lätt träffa dem vilket ställer större krav på oss föräldrar att hitta på saker.

Så visst finns det nackdelar, men jag tror som Berralund och Areya skriver att det finns också många fördelar.

Sen beror det ju på vilken form man är i...jag som 66-åring har turen att vara i fin form..lämnar dottern på dagis varje morgon(lovar att ingen tittar snett på mej). ;)..frun har redan i arla morgonstund hastat i väg till jobb....och även jag jobbar full dag när jag lämnat dottern. Och visst...man har ju inte riktigt den orken som man hade förr i yngre dar...men jag tror man har så mycket annat som kompenserar och glädjer dottern.

Sen... visst oroar man sej ibland över vad som händer när man trillar ifrån...men det gäller ju att planera och se till att frun och dottern har det bra även när jag inte finns
till! Och precis som Janne finns ingen mormor eller morfar tillhands..de bor ju i Thailand...och farmor är gammal och bor 45 mil från oss. Men vi är en glad och lycklig familj...och lever som vilken svensson som helst :nod:

"areeya " sa:
Sen beror det ju på vilken form man är i...jag som 66-åring har turen att vara i fin form..lämnar dottern på dagis varje morgon(lovar att ingen tittar snett på mej). ;)..frun har redan i arla morgonstund hastat i väg till jobb....och även jag jobbar full dag när jag lämnat dottern. Och visst...man har ju inte riktigt den orken som man hade förr i yngre dar...men jag tror man har så mycket annat som kompenserar och glädjer dottern.

Sen... visst oroar man sej ibland över vad som händer när man trillar ifrån...men det gäller ju att planera och se till att frun och dottern har det bra även när jag inte finns
till! Och precis som Janne finns ingen mormor eller morfar tillhands..de bor ju i Thailand...och farmor är gammal och bor 45 mil från oss. Men vi är en glad och lycklig familj...och lever som vilken svensson som helst :nod:

Och vi lever också precis som vilken familj som helst. När jag går med bonusbarnen till skolan på samtal är det inte heller någon som tittar snett och det är jag nästan säker på att ingen kommer att göra när jag går med den lille till förskolan.

Jag skäms inte ett dugg över att ha blivit pappa så pass sent, jag hade inga egna barn tidigare och vi var helt överens frugan och jag. Blir det barn så blir det och vi är överlyckliga båda två.

Detta är min son Jonas, snart 4 år.
Vi lever tillsammans i Thailand , på heltid, varje dag, och har ett bra liv tycker jag.
Jag är snart 64, och Jonas vet och accepterar att jag blir trott ibland.
Mamma är 34 så no problems.

Jonas.jpg

"Bossej " sa:
Detta är min son Jonas, snart 4 år.
Vi lever tillsammans i Thailand , på heltid, varje dag, och har ett bra liv tycker jag.
Jag är snart 64, och Jonas vet och accepterar att jag blir trott ibland.
Mamma är 34 så no problems.
Han ser glad och pigg ut och förgyller er tillvaro.
Vår äldsta barn börjar skolan idag, det har han sett fram emot i ett halvår.

Förstår att ni gläds åt era barn :)
Men har ni funderat hur det kommer att bli att vara 75-80 år med en tonåring hemma?
Fi satan för tonåringar..

"bson " sa:
Förstår att ni gläds åt era barn :)
Men har ni funderat hur det kommer att bli att vara 75-80 år med en tonåring hemma?
Fi satan för tonåringar..

Det underbara med ett barn uppväger lätt dom problemen kan jag säga. Det är överhuvudtaget inget jag oroar mig för. Vår lille bor i ett mycket kärleksfullt hem och han kommer att få en härlig uppväxt inkl tonåren. Frugan är 31 och skulle jag bli gaggig så fixar hon det hela galant. Men förhoppningsvis kommer det problemet inte att uppstå innan han är vuxen.

Som tur är har ju mina barn passerat tonåren (eller precis på väg att passera) när jag blir pensionär ... men då min fru verkar vara jämngammal med Berralunds oroar jag mig inte så mycket för det.

Jag fick min första son månaden innan jag skulle fylla 20, son nummer 2 när jag var 40 o son nummer 3 när jag var 43 :)

Känner jag mig själv rätt så lär jag väl kladda till en unge när jag är 60 oxå så då har jag haft småungar i hela mitt liv :)

Personligen tycker jag att efter 50 är lite sent och innan 35 (för män) är lite för tidigt.

Har funderat på att strypa den lille sure så man inte kan kladda till fler ungar :)Mne e så jävla feg när det kommer till sånt :nod:

"Berralund " sa:
Och jag är också från planeten Jorden (eller Tellus) och var 56 när vår lille underbare son kom till världen. Och dessutom bor jag i Skåne!!

En undran med tanke på avslutet i din nick är det möjligt att du väl känner till sliparebacken-nöden-solgårdarna. Har jag möjligtvis pacerat dig i rätt stad

"Skåne " sa:
En undran med tanke på avslutet i din nick är det möjligt att du väl känner till sliparebacken-nöden-solgårdarna. Har jag möjligtvis pacerat dig i rätt stad

Du har helt rätt men jag har inte bott i dom områdena utan på Gunnesbo och Möllevången. När familjen växte flyttade vi dock från stan pga lägre bopriser och bättre uppväxtmiljö för barnen.

Att bli pappa på gamla dar(49)har aldrig varit ett hinder, men att vara borta längre tider från dottern och frugan har sina "Down sides" så istället blir det en bild som Glimt66:an tog och skickade till mig....

De är min 3 åriga dotter, 2014

1538988956423.jpg

1513816312696.jpg

Share2014-08-04-01eb8933e09f792ac1b0a72f1513ffb1afedb256d90f3e686a72218954117886.jpg

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
trollet
T

Tillbaka
Topp