Vi är ju i en sådan situation, Pappa Svensk, Mamma Thai, sonen på internationell skola och lär sig västerländsk tankegång gällande demokrati, mänskliga rättigheter etc.
Jag har funderat och funderar hur kommer det funka i det Thailändska samhället, kommer han ses som missanpassad?
Nu har det blivit så i Thailand att dom thaifamiljer som har råd sätter sina barn på den här typen av skolor, där dom får bäst utbildning men samtidigt så fostras dom i västerländskt tänkande.
pga. att det är dom barnen som tillhör eliten många gånger som går där så kommer dt ju få en stor påverkan på landets utveckling inom 10-15 år.
På sonens skola är det ca. 25% Thai, i Bangkok har dom fått satt ett maxtak på hur många thai som dom tar emot på skolorna, skolan
@Atom har sitt barn på har jag för mig taket är så lågt som 10% vi funderade ju på Bangkok och den skolan ett tag men valde skolan sonen går på nu.
80 timmar i veckan är kravet satt och det är genom lag att Thaibarn skall lära sig om Thailand och språket annars är det som i våran Skola i majoritet Engelska huvudlärare med vissa undantag.
Jag har funderat gör jag han en otjänst, kommer han bli missanpassad, mycket bättre utbildad men kommer han passa in i samhället?
Jag tror så för när han är klar med skolan om 15 år så tror jag att han tillsammans med en stor del Thaibarn som går i liknande skola, och dom är många kommer styra landet mot en bättre väg med bättre värderingar, men dom kommer ju även dom tillhöra en elit med bättre utbildning än 90% av befolkningen men jag hoppas att dom kommer förändra för som sagt det är dagens elits ungar som går på dessa skolor men dom lär sig inte dom värderingar deras föräldrar har...