Att bli pappa på gamla dar

r
Men herregud, du som är med på mpr forumet ser väl att han med är det, jag är det inte men jag förstår det ju till och med pga vissa inlägg.
Jag gick nog all in med på mitt första inlägg, presenterade mig iofs sen var det full fart men det är inget krav.
Opps, nu är nog även jag en senil stolle som missade kopplingen till MPR.
Hellre trög än död :)

Vad jag gillar med sonens skola så är det att under gymnasium delen så blir det ett världsprojekt, förra året åkte dom till Tanzania tror jag det var några månader och ungdomarna fick hjälpa till med att bygga upp en skola för barnen i denna fattigare del av världen sten för sten.
Ett nytt liknande projekt varje år för gymnasium eleverna, sonens skola är ju grundskola och gymnasium.

Nej, men när nya skribenter skriver som veteraner ska den finnas en tid för granskning av den nya medlemmen.
Gillar du trav och spel så vill du väl att startlistan ska var samma som när du gick all in......
Tyvärr så tar det nog några år innan du hamnar bland oss veteraner....
Det var väl bara nyligen när du vart medlem på MPR och frågade hur det fungerade i Thailand?
Sen 1-2år senare var du expert :D

Tyvärr så tar det nog några år innan du hamnar bland oss veteraner....
Det var väl bara nyligen när du vart medlem på MPR och frågade hur det fungerade i Thailand?
Sen 1-2år senare var du expert :D
Är du Caveman? eller killen Wuttan i förorten?
Du ställde själv denna samma fråga år 2010 till mig för att vara stöddig ;)
Sen återkom du i fem år till på raken, med samma fråga.
Synd bara att TS blir infekterat av dig, Grottis :D

Men han skrev ju inte om barnen han skrev ju om föräldrarna läs om läs rätt, läste du samma som Kurant missbildade istället för missanpassade föräldrar.
Han har ju inte skrivit något elakt om barn.
Helt rätt. Jag vet, det är ju de missanpassade som gör barnen. Och ibland kan de bli missbildade tyvärr, men för den delen kan vi som är passande/opassande eller tom. missbildade vara trevliga mot varandra. Det kallas männsklighet.

Tycker det är lite häftigt, inget som Svenska ungdomar får vara med om unde gymnasium utbildningen.
Här är lite bilder från gymnasieelevernas projekt, men var fel 2016 var Tanzania, kommer inte ihåg vilket land dom fick hjälpa till att bygga en skola 2017 men jag kommer tillbaks med den uppgiften ;)
Tror man lär sig mer av detta än att sitta på skolbänken och höra en lärare rabla NO.
42595-padded-w680-h435-of-1-f8f4f3-12552641_10156463533940387_539431600124653136_n.jpg
42596-padded-w680-h435-of-1-f8f4f3-12509341_10156471229645387_7889413588751584179_n.jpg
42597-cropped-w98-h60-of-1-FFFFFF-12592337_10156487546775387_8824605080273363340_n.jpg
42600-padded-w680-h435-of-1-f8f4f3-12642519_10156471229545387_6823237763771059666_n.jpg

http://www.nordangliaeducation.com/.../3/28/back-to-africa-service-work-in-tanzania

Det är väl som den äldre gubben/farbrorn som står bakom en buske, gylfen öppen, han funderar på, skulle jag pinka eller har jag pinkat?

Helt rätt. Jag vet, det är ju de missanpassade som gör barnen. Och ibland kan de bli missbildade tyvärr, men för den delen kan vi som är passande/opassande eller tom. missbildade vara trevliga mot varandra. Det kallas männsklighet.
Det håller jag helt med om jag är inte blyg för att klappa till någon på käften om en person gör en missanpassad eller missbildad illa, kan till och med sparka på personen ;)

Vi är ju i en sådan situation, Pappa Svensk, Mamma Thai, sonen på internationell skola och lär sig västerländsk tankegång gällande demokrati, mänskliga rättigheter etc.
Jag har funderat och funderar hur kommer det funka i det Thailändska samhället, kommer han ses som missanpassad?
Nu har det blivit så i Thailand att dom thaifamiljer som har råd sätter sina barn på den här typen av skolor, där dom får bäst utbildning men samtidigt så fostras dom i västerländskt tänkande.
pga. att det är dom barnen som tillhör eliten många gånger som går där så kommer dt ju få en stor påverkan på landets utveckling inom 10-15 år.
På sonens skola är det ca. 25% Thai, i Bangkok har dom fått satt ett maxtak på hur många thai som dom tar emot på skolorna, skolan @Atom har sitt barn på har jag för mig taket är så lågt som 10% vi funderade ju på Bangkok och den skolan ett tag men valde skolan sonen går på nu.
80 timmar i veckan är kravet satt och det är genom lag att Thaibarn skall lära sig om Thailand och språket annars är det som i våran Skola i majoritet Engelska huvudlärare med vissa undantag.
Jag har funderat gör jag han en otjänst, kommer han bli missanpassad, mycket bättre utbildad men kommer han passa in i samhället?
Jag tror så för när han är klar med skolan om 15 år så tror jag att han tillsammans med en stor del Thaibarn som går i liknande skola, och dom är många kommer styra landet mot en bättre väg med bättre värderingar, men dom kommer ju även dom tillhöra en elit med bättre utbildning än 90% av befolkningen men jag hoppas att dom kommer förändra för som sagt det är dagens elits ungar som går på dessa skolor men dom lär sig inte dom värderingar deras föräldrar har...

Intressanta tankegångar och vi tänkte också lite så innan vi valde internationell skola för nästan 10 år sedan. Både jag och frugan var dock väldigt tveksamma till den thailändska skolan och efter ett längre samtal med en tidigare MPR-medlem, som då jobbade med utbildningsfrågor på UNESCO’s Bangkokkontor, så fanns det ingen tvekan kvar.

En generation tillbaka så fick inte thailändska barn gå på internationella skolor och det fanns bara 3 internationella skolor i Thailand. De flesta ut överklassen skickade då barnen, ofta i ganska ung ålder, till internatskolor i UK och U.S. medan övre medelklassen skickade ungarna till Singapore och sedan till UK och U.S. för universitet. Väldigt många av frugans väninnor har genomlidit detta och förutom det trista att skickas iväg när man är 8 år, så är det få av dem som kan läsa och skriva thailändska riktigt bra, vilket givetvis är en stor nackdel.

Idag finns det nog runt 150 internationella skolor i Thailand och det är inte längre bara överklass och övre medelklass som skriver in sina barn där. Med tanke på att de flesta skolorna har närmast 100% thailändska barn så är det nog ingen risk längre att barnet skulle bli ”missanpassat” av att ha gått i internationell skola; i Bangkok börjar det snarare bli normen.

Tycker det är lite häftigt, inget som Svenska ungdomar får vara med om unde gymnasium utbildningen.
Här är lite bilder från gymnasieelevernas projekt, men var fel 2016 var Tanzania, kommer inte ihåg vilket land dom fick hjälpa till att bygga en skola 2017 men jag kommer tillbaks med den uppgiften ;)
Tror man lär sig mer av detta än att sitta på skolbänken och höra en lärare rabla NO.
42595-padded-w680-h435-of-1-f8f4f3-12552641_10156463533940387_539431600124653136_n.jpg
42596-padded-w680-h435-of-1-f8f4f3-12509341_10156471229645387_7889413588751584179_n.jpg
42597-cropped-w98-h60-of-1-FFFFFF-12592337_10156487546775387_8824605080273363340_n.jpg
42600-padded-w680-h435-of-1-f8f4f3-12642519_10156471229545387_6823237763771059666_n.jpg

http://www.nordangliaeducation.com/.../3/28/back-to-africa-service-work-in-tanzania

Intressant. Hoppas dom upptäcker skolorna ute på Thailändska landsbygden sen hur dom e ;)

Intressant. Hoppas dom upptäcker skolorna ute på Thailändska landsbygden sen hur dom e ;)

Du har en poäng där; tar man sig tillräckligt långt ut bland de thailändska risfälten så är skolorna nog bara marginellt bättre än i Tanzania.

De bättre bemedlade i Bangkok och kringliggande provinser har ofta en skrämmande begränsad uppfattning om hur den thailändska landsbygden ser ut och fungerar. Vi har hus i Phanom Sarakham, bara 1.5 timme från Bangkok, och till julen 2016 gjorde frugan en liten insamling för att köpa framförallt idrottsutrustning till skolan i byn; jag gjorde en liten bildserie om detta på grannforumet. Några av frugans vänninor från dotterns skola var med när vi lämnade över gåvorna och två av dem började gråta över hur hemskt det såg ut, och då är ändå den skolan väldigt mycket bättre utrustad än de flesta skolorna på Isaans landsbygd.

Sorgligt Atom, om de så kallade överklassbarnen i Bangkok , som gått på de så kallade bäst internationella skolorna, inte fått lära sig hur det ser ut i skolorna på Thailands landsbyggd , 15 mil utanför Bangkok, utan börjar gråta när de ser verklighten i Thailand i vuxen ålder.
Kan aldrig vara bra i längeden att leva i en sådan bubbla.

Som pappa på gamla dar, med en son som nu är 7, vill jag att han skall lära sig förstå samhället han lever i.

Senast redigerad av en moderator:
Sorgligt Atom, om de så kallade överklassbarnen i Bangkok , som gått på de så kallade bäst internationella skolorna, inte fått lära sig hur det ser ut i skolorna på Thailands landsbyggd , 15 mil utanför Bangkok, utan börjar gråta när de ser verklighten i Thailand i vuxen ålder.
Kan aldrig vara bra i längeden att leva i en sådan bubbla.

Det är sorgligt och det är absolut inte nyttigt om man aldrig tar sig utanför sin bubbla; oavsett om det är en över- eller underklassbubbla.

Det var dock inte barnen som började gråta, de tyckte nog det såg rätt charmigt ut. Det var föräldrarna och i deras generation fanns det inga internationella skolor utan det var brittiska internatskolor som gällde då, vilket givetvis gjorde dem än mer ovetande om hur det ser ut på den thailändska landsbygden. Med lite intresse hade de ju dock lätt kunnat reparera den skadan senare.

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
trollet
T

Tillbaka
Topp