Att förnya BankID

Mitt Nordeakonto stängdes ner 23 November 2023 trots att min pension kom in varje månad.Orsak var att jag bor utanför EU. :thumbsdown:
Har detta omnämnts på SVT eller SR?
Nigel Farage ledde det parti som röstade UK ut ur EU. Grattis Nigel!
Nigel Farage fick en dag ett datum då has bankkonto hos NetWest skulle stängas ner. Han försökte då öppna konton på tio andra banker men förvägrades.
Det visade sig senare att bankledningen på NatWest och de övriga bankerna inte gillade Nigels politiska inställning.
Vilket snaskigt pack!
Nigel startade då en kampanj där andra som fått sina konton avstängda anslöt sig. VD´n för NetWest avgick och NatWest fick krypa till korset och erkände att de hittat på falska anklagelser.
Mer än tio miljoner konton har stängts ner i UK sedan 2019. Nu kommer Nigel Farage att stämma NetWest.
En av de mänskliga rättigheterna måste väl vara rätten att äga ett bankkonto!!!!!!

Att ha Bankid är ingen lagstadgad rättighet, tur dock det finns alternativ när man bor i thailand!!

Jag rekommenderar att använda sig av FREJA ID istället.
Då behövs inga svenska banker eller annat, man behöver bara ett svenskt pass för att aktivera Freja ID.

Freja ID används av ALLA statliga myndigheter, INKL Skatteverket, Postnord, EU, osv. Och fler och fler privata företag tillkommer också.
Så vitt jag vet stödjer inga svenska banker Freja men om man ändå inte har kvar nåt svenskt bankkonto så spelar detta inte nån roll.

Ju fler som använder Freja, desto mer företag kommer implementera stöd för Freja och inte bara anlita sig av BankID.
Freja stödjer även fingeravtryck i mobilen så man slipper detta mäckel.

Mitt Nordeakonto stängdes ner 23 November 2023 trots att min pension kom in varje månad.Orsak var att jag bor utanför EU. :thumbsdown:
Jag har också Nordea och det är därför jag skaffat bankkonton även på SEB, Swedbank, Länsförsäkringar, Skandiabanken, IKano, Bank Norwegian, Klarna, Revolut, N26, Northmill, Volvofinans Bank .... Det kan vara nåt mer som jag glömt i farten...

Jag har också Nordea och det är därför jag skaffat bankkonton även på SEB, Swedbank, Länsförsäkringar, Skandiabanken, IKano, Bank Norwegian, Klarna, Revolut, N26, Northmill, Volvofinans Bank .... Det kan vara nåt mer som jag glömt i farten...
Du måste resa till Det Nya Sverige om du vill öppna bankkonto. Det är dyrt och Putin väntar runt hörnet.

Hjälper inte om användarna blir fler för antalet platser Freja-ID kan användas på är synnerligen begränsat tyvärr.

Inte förrän det ökar dramatiskt finns det en chans att konkurrera med Bank-ID

Staten "kommande" E-ID kommer få samma problem att övertyga alla företag att införa stöd för det (kostar en hel del pengar att införa och drifta men ingen tjänar något på själva införandet)

Hjälper inte om användarna blir fler för antalet platser Freja-ID kan användas på är synnerligen begränsat tyvärr.

Inte förrän det ökar dramatiskt finns det en chans att konkurrera med Bank-ID

Staten "kommande" E-ID kommer få samma problem att övertyga alla företag att införa stöd för det (kostar en hel del pengar att införa och drifta men ingen tjänar något på själva införandet)
Om man har ett svenska personnummer kan man ta sig tillbaka till SPAR-registret. Jag skrev till Swedbanks VD och följde hans råd. Efter en timme i telefonkö och 38 Euro fattigare gav jag upp. Nu är vi tillbala i SPAR och tanken är att skicka ett nytt brev med fotografier som vidimerats och en begäran att få tillbaka våra BankID.
Jag tror inte Freja accepterar oss då vi bytt medborgarskap. Då det inte finns någon ansvarig i Sverige har BankID levt sitt eget liv huller om buller.

Om man har ett svenska personnummer kan man ta sig tillbaka till SPAR-registret. Jag skrev till Swedbanks VD och följde hans råd. Efter en timme i telefonkö och 38 Euro fattigare gav jag upp. Nu är vi tillbala i SPAR och tanken är att skicka ett nytt brev med fotografier som vidimerats och en begäran att få tillbaka våra BankID.
Jag tror inte Freja accepterar oss då vi bytt medborgarskap. Då det inte finns någon ansvarig i Sverige har BankID levt sitt eget liv huller om buller.

Bank-ID i Sverige drivs och produceras av företaget "Finansiell ID-Teknik" som i sin tur ägs av ett konsortium där de flesta stora svenska bankerna deltar.

Finns det någon digital ID-tjänst i Spanien du kan få som spansk medborgare ?

Via EU:s eIDAS-projekt sätter nu EU upp federering mellan olika EU-länders E-ID tjänster så att man t.ex ska kunna med ett svenskt Bank-ID kunna logga in på en e-tjänst i Spanien, starta ett bank-konto i ett annat EU-land etc samt vise versa.

Projektet har hållit på några år och nu börjar verkliga tjänster komma igång. Vet inte exakt hur långt man kommit med funktioner för t.ex EU-länders ID-tjänster gentemot t.ex svenska myndigheter

Du kan läsa mer om det här hos DIGG: Europeisk digital identitet | Digg

Bank-ID i Sverige drivs och produceras av företaget "Finansiell ID-Teknik" som i sin tur ägs av ett konsortium där de flesta stora svenska bankerna deltar.

Finns det någon digital ID-tjänst i Spanien du kan få som spansk medborgare ?

Via EU:s eIDAS-projekt sätter nu EU upp federering mellan olika EU-länders E-ID tjänster så att man t.ex ska kunna med ett svenskt Bank-ID kunna logga in på en e-tjänst i Spanien, starta ett bank-konto i ett annat EU-land etc samt vise versa.

Projektet har hållit på några år och nu börjar verkliga tjänster komma igång. Vet inte exakt hur långt man kommit med funktioner för t.ex EU-länders ID-tjänster gentemot t.ex svenska myndigheter

Du kan läsa mer om det här hos DIGG: Europeisk digital identitet | Digg

Äh, funka inte

1707979378658.png

Nästa sida

1707979421123.png

Spanien är ingen lekstuga varför det bara är den statliga myndigheten som får lämna ut elektroniska certifikat.
Man behöver f.ö. inte vara spanska medborgare för att få ett sådant.
Certifikaten kan exempelvis användas när man deklarerar eller beställer ett certifikat för att få 75% rabatt på flygresan till fastlandet.
Bankerna har inget med certifikaten att göra, man verifierar sina bankärende via sin mobiltelefon.
Jag har inte hört talas om att någon som blivit bedragen via den metoden.

Spanien är ingen lekstuga varför det bara är den statliga myndigheten som får lämna ut elektroniska certifikat.
Certifikaten kan exempelvis användas när man deklarerar eller beställer ett certifikat för att få 75% rabatt på flygresan till fastlandet.
Bankerna har inget med certifikaten att göra, man verifierar sina bankärende via sin mobiltelefon.
Så du menar att statlig kontroll är bra och marknadslösningar är dåligt?
Kommunism vs kapitalism.

Men då borde du kunna använda ditt Foreign eid från Spanien när du loggar in på skatteverket då?

Men då borde du kunna använda ditt Foreign eid från Spanien när du loggar in på skatteverket då?
Jag tror att det kräver en kortläsare och tillhörande mjukvara. Jag blir trött bara av tanken.
Jag skall skaffa ett nytt spansk pass. Jag vet av erfarenhet att det tar mindre än 10 minuter att få det i handen.
Sverige har mycket att lära.

Jag tror att det kräver en kortläsare och tillhörande mjukvara. Jag blir trött bara av tanken.
Jag skall skaffa ett nytt spansk pass. Jag vet av erfarenhet att det tar mindre än 10 minuter att få det i handen.
Sverige har mycket att lära.
Och Spanien verkar ha mycket att lära när det gäller Foreign eid. Dvs spanskt "bank id".

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0
Visningar