Avslag på besöksvisum, lönt att överklaga?

Nej så kan man inte göra.
Det går inte att söka UT för besök när man redan är i Sverige med turistvisum.
Jo det gör det. Man kan inte förlänga ett visum men kan i stället få ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för besök. Jag har själv gjort det för min då blivande hustru och senare för hennes syster när hon var här. Och jag har inte hört att reglerna har ändrats.

Jo det gör det. Man kan inte förlänga ett visum men kan i stället få ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för besök. Jag har själv gjort det för min då blivande hustru och senare för hennes syster när hon var här. Och jag har inte hört att reglerna har ändrats.
Så din fru var där på TURIST Visum?
Inte så att hon hade Visum för besök då?

Nej så kan man inte göra.
Det går inte att söka UT för besök när man redan är i Sverige med turistvisum.

Så din fru var där på TURIST Visum?
Inte så att hon hade Visum för besök då?

Jag tycker det framgår rätt tydligt av länken att just det går att göra, har du redan UT för besök kan du förlänga det, har du inte UT för besök så kan du ansöka om det när du är i Sverige.

Snacka om vilseledande information!

Dom skriver ju klart och tydligt att OM du är inbjuden ska den personen följa med när ansökan lämnas in. Alltså kan man förlänga även om man är här utan att ha blivit inbjuden av någon. Ska man däremot söka UT besök direkt från hemlandet måste man ha fått en inbjuan från någon.

Jag tycker det framgår rätt tydligt av länken att just det går att göra, har du redan UT för besök kan du förlänga det, har du inte UT för besök så kan du ansöka om det när du är i Sverige.

Snacka om vilseledande information!
Det finns 2 visum att söka när du besöker en person ett besöksvisum.
Sen har du turistvisum då söker personen på egna kriterier och inte för att besöka.

Vi åker alltid med turistvisum för frugan.
Sist ville vi stanna lite längre.
Fick svar att eftersom ni är här på turistvisum får hon bara stanna dom angivna dagarna.
Vill hon stanna längre får ni åka till ambassaden och söka nytt.

Får skilja på besökare och turist..

Jag hade iofs inte ställt frågan här jag hade kollat med tex. Ambassaden.
För jag är ju inte boende i Sverige är man det kanske det är annorlunda.

Kan också tillägga att jag och frugan bjöd hit en av hennes kompisar. Hon träffade ganska snart en kille och ansökte om att förlänga besöket med ett UT besök, med hjälp av honom istället. Det var inga problem alls, trots att det var vi som bjöd in henne till Sverige.

Det finns 2 visum att söka när du besöker en person ett besöksvisum.
Sen har du turistvisum då söker personen på egna kriterier och inte för att besöka.

Vi åker alltid med turistvisum för frugan.
Sist ville vi stanna lite längre.
Fick svar att eftersom ni är här på turistvisum får hon bara stanna dom angivna dagarna.
Vill hon stanna längre får ni åka till ambassaden och söka nytt.

Får skilja på besökare och turist..

Jag hade iofs inte ställt frågan här jag hade kollat med tex. Ambassaden.
För jag är ju inte boende i Sverige är man det kanske det är annorlunda.

Om du kollar på länken är det rätt tuffa krav för att få förlängning,

Du kan få förlängt visum
  • om du har starka personliga skäl – det kan till exempel handla om sjukvård eller affärsbesök.
Anledningen till behovet av förlängd vistelse ska ha uppstått efter inresa i Sverige.

Vi hade inga som helst problem att söka tre månaders uppehållstillstånd för besök när hon var här på turistvisum så hon kunde stanna i sex månader. Oerhört trevlig handläggare som var mycket hjälpsam.

Hej

Fungerar bra att överklaga, vi ville ha hit en av frugans morbröder en gång och sökte besöksvisum för honom, fick avslag på Ambassaden i Bangkok p.g.a att dom tyckte att den sökta tiden var för lång, överklagade och sökte en lite kortare tid, då gick den igenom och han kom till oss, sen åkte vi till Migrationsverket i Göteborg och förlängde hans visum, så den totala tiden blev i princip lika lång dom vi hade sökt ifrån början.

Den handläggare vi hade på Migrationsverket var väldigt positiv och föreslog att vi skulle söka en ännu längre tid nästa gång, för då får Ambassaden i Bangkok inte avgöra ärendet alls utan bara vidarebefordra det till Migrationsverket i Sverige, enligt honom skulle detta förmodligen bli enklare.

Mvh isan lover

Hej

Fungerar bra att överklaga, vi ville ha hit en av frugans morbröder en gång och sökte besöksvisum för honom, fick avslag på Ambassaden i Bangkok p.g.a att dom tyckte att den sökta tiden var för lång, överklagade och sökte en lite kortare tid, då gick den igenom och han kom till oss, sen åkte vi till Migrationsverket i Göteborg och förlängde hans visum, så den totala tiden blev i princip lika lång dom vi hade sökt ifrån början.

Den handläggare vi hade på Migrationsverket var väldigt positiv och föreslog att vi skulle söka en ännu längre tid nästa gång, för då får Ambassaden i Bangkok inte avgöra ärendet alls utan bara vidarebefordra det till Migrationsverket i Sverige, enligt honom skulle detta förmodligen bli enklare.

Mvh isan lover

Vad har du annars för erfarenheter av svenska ambassaden i Bangkok?
Själv har jag alltid blivit positivt överaskad av deras service.
I somras sökte frugan Schengenvisa och skrev på ansökan att hon ville ha ett som gällde längre då vi försöker åka till Sverige varje sommar. Ambassaden ringde upp henne och frågade hur länge hon ville ha och fick knappt 3,5 år, det gick bara få till 6 månader innan passet gick ut. Förra gången fick hon drygt två år, mycket smidigt.

/ SatanG

Vad har du annars för erfarenheter av svenska ambassaden i Bangkok?
Själv har jag alltid blivit positivt överaskad av deras service.
I somras sökte frugan Schengenvisa och skrev på ansökan att hon ville ha ett som gällde längre då vi försöker åka till Sverige varje sommar. Ambassaden ringde upp henne och frågade hur länge hon ville ha och fick knappt 3,5 år, det gick bara få till 6 månader innan passet gick ut. Förra gången fick hon drygt två år, mycket smidigt.

/ SatanG

Hej

På 80-90 talet tycker jag mest att det liknade ett socialkontor, Thailändska överklass kärringar stod för dom direkta kontakterna med besökarna, dom skräcködlorna hade väldigt dåligt rykte, men stod man på sig och fick man tala med en Svensk så löste sig det mesta.

Vår senaste kontakt med ambassaden var när morbrodern skulle besöka oss och då krånglade dom, har hört andra uttala sig negativt också, men även såna som är nöjda, hoppas dom har skärpt sig.

Mvh isan lover

Hej

På 80-90 talet tycker jag mest att det liknade ett socialkontor, Thailändska överklass kärringar stod för dom direkta kontakterna med besökarna, dom skräcködlorna hade väldigt dåligt rykte, men stod man på sig och fick man tala med en Svensk så löste sig det mesta.

Vår senaste kontakt med ambassaden var när morbrodern skulle besöka oss och då krånglade dom, har hört andra uttala sig negativt också, men även såna som är nöjda, hoppas dom har skärpt sig.

Mvh isan lover

Har bara positiv erfarenhet från ambassaden och tycker alltid dom är väldigt hjälpsamma.

Sen söker du Visa via VFS global i Bangkok.

Lämnar du in en Visum ansökan på ambassaden skriver ambassaden själva på hemsidan att det tar extra tid.

Tjejen har varit väldigt nöjd med de svenskar som jobbar där som varit oerhört artiga och trevliga. Skojat med henne på Svenska och varit hjälpsamma. Hon tyckte dock att den Thailändska killen som höll intervju med henne var oerhört arg och otrevlig vilket förvånade mig då hon i princip aldrig pratar om någon som otrevlig. Hade tydligen fått en del hugg som "Vad är det för fel på att bo i Thailand?" och hur hon lärt sig Engelska men ville inte se betygen från universitet eller högskola som hon hade med sig.

Tjejen har varit väldigt nöjd med de svenskar som jobbar där som varit oerhört artiga och trevliga. Skojat med henne på Svenska och varit hjälpsamma. Hon tyckte dock att den Thailändska killen som höll intervju med henne var oerhört arg och otrevlig vilket förvånade mig då hon i princip aldrig pratar om någon som otrevlig. Hade tydligen fått en del hugg som "Vad är det för fel på att bo i Thailand?" och hur hon lärt sig Engelska men ville inte se betygen från universitet eller högskola som hon hade med sig.
Hej

Låter som om det är sig likt, dom kärringar som jobbade där tidigare var inne på samma spår, pratade du engelska tog dom för givet att dom hade skaffat sig den kunskapen i en bar och var pr*stituerade, frugan som hade examen ifrån universitetet i Udon Thani blev jättearg.

Mvh isan lover

Det är väl kanske avundsjuka eller något... Jag antar att vi svenskar inte har ensamrätt på avundsjuka när någon annan gör något i livet :)

Tror nog att alla svenskar jag pratat med och känner har varit väldigt nöjda med ambassaden. Även tjejen var jättenöjd med personalen förutom detta enstaka fall.

Jag har alltid blivit bemött bra på ambassaden likaså min fru, mest kontakt med svenskar där. Även svensk som intervjuade min fru.

Har haft problem någon enstaka gång med en thai som inte ville förstå svenska rättigheter, när jag bad att få prata med en svensk istället var det inga problem. Men det säger ju mer om thai än om svenska ambassaden.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp