Är det rimligt att tjejen behöver 35000B för att fixa besöksvisum?

Vi sökte besöksvisum från Filipinerna 2014. Det tog 2 timmar och lite småkostnader till internetshoppen. Plus avgiften till ambassaden och försäkring hos AXA.

Jag antar att det blir dyrare i Thailand på grund av att man måste översätta alla dukument. Dessutom kräver de kanske fler dokument nu när kraven på sökandes socioekonomiska situation har skärpts.

Jag skulle föredra att sköta visumansökan själv. Då kostar de minimalt och man kan träffas samtidigt. Kanske bra om man inte vill bli lurad.

Vilken normalbegåvad farang som helst klarar av att fylla i alla blanketter och papper som behövs. Krävs inga speciella översättningar mer än på familjens namn och adress. Lite kunskap i engelska krävs förståss. Spara pengarna till nåt bättre.

Nej, hon behöver inga 35 ooo. Vilken normalbegåvad farang som helst klarar av att fylla i alla dokument som behövs. Kunskap i engelska krävs förståss. Spara pengarna och gör nåt kul i Sverige i stället.

min tjej fixade allt på egen hand och ville inte ens ha ngt av mig till översättningen.. hon sa att det var bara att läsa på ambassadens webbsida. Hon har även gjort online ansökan på webben och varit på intervjun utan att nämna pengar.

Kan dra våran visum ansökan som exempel. Det var visserligen några år sen.
Frugan plus hennes tidigare dotter.
Papper som var tvungna att översättas.
Födelsebeviset (personbevis) på mor och dottern först att få fram dessa på thai. 1400 bath sen översättning 600 bath
Hindersprövningen som var gjord i Thailand. avgift 500 bath och 200bath för översättningen.
Graviditets bevis 200 bath plus översättning 200 bath
Domstolsbeslutet om ensam vårdnaden. Domstolsförhandling med advokat arvode 18000 bath och översättning av advokat 800 bath. ( vi hade tur i detta men det är en annan historia. kunde ha blivit väldigt kostsamt. )

Sen gjorde vi ansökan om visum online och jag betalade ansökan medans vi gjorde den tillsammans. 2250 sek

När hon kallades till intervju så kostade resan 650 bath (buss coach )för henne och dottern plus en övernattning hotel mitt över gatan på Ever Rich Hotel 2070 bath. Självklart kostade maten och andra kringkostnader (taxi mm ) men eftersom hon jobbade tog hon det på sig själv.

Allt gick väldigt snabbt för det visade sig att senaste resan innan detta resulterade i vår dotter. Frugan fick även Gravtestbevisfrån läkare både på thai och engelska. Det var tvunget att bevisa att jag var där när hon blev gravid och när detta var klart gick allt fort. Dom fick allt klart på 1 månad och inom 3 månader var allt klart och dom stod på arlanda framför mig. Sen gifte vi oss och senare kom vår dotter.

Allt detta om att dom skickar massor till sin familj när dom väl har pengar är inte så konstigt då de flesta har en stark vilja att försörja sina föräldrar. Det måste till en gemensam överenskommelse när det gäller detta innan man börjar skicka ekonomiska medel.
Vi kom överens om att så länge jag bekostade allt så skickades inget till hennes föräldrar. ( Hon skickade pengar från sin lön ) När hon sen fick inkomst i sverige så fick hon börja skicka pengar till sina föräldrar. Men jag har ju tur att min fru är revisor utbildad och ser allt detta själv.

Hoppas detta kan ge en liten mer detaljerad syn på saken.
Det är ju som sagt inte bara att skicka tjejen till ambassaden.
Det är många saker runt om som måste fixas med allt efter dom omständigheter ni har i ert fall.

Är du säker på dessa priser? Då har det gått upp mycket på 1 år, vi betala inte mer än 2000 baht till byrån som ligger i samma hus som ambassaden för att fixa med papprena för turistvisum och borde väl inte skilja sig i pris från besöksvisum?
Då ingick sjukvårdsförsäkring under vistelsen i priset.

http://www.europevisa.net/services/swedish-visa#

Denna byrån som ligger i ambassadhuset och finns med på listan över godkända översättningsbyråer använde vi och som sagt inte i närheten av dom överpriser ni skriver.
Jag var på ett liknande kontor i samma hus och fick betala 6000 Baht.Fan va lurad jag blev.

Från ambassadens hemsida:
Varning för agenter
Ambassaden avråder sökanden från att använda sig av agenter i samband med viseringsansökan. Ambassaden samarbetar endast med VFS Global, och är på inget sätt kopplade till agenter eller försäljare utanför ambassaden eller VFS lokaler, eller andra agenturer som erbjuder service. Ingen agent kan påverka handläggningstiden eller beslutet. Om någon uppger att de har möjlighet att påverka din ansökan uppmanar vi dig att snarast anmäla detta till Ambassaden.

Vänligen notera att många agenter tar oskäligt betalat även för tjänster som inte är nödvändiga. Att använda sig av en agent kan också påverka trovärdigheten i ansökan, då vissa agenter tillhandahåller påhittad information och falska dokument."

F.Ö. kan man ansöka om visum online numera?

/ SatanG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp