Ja, detta med syfte och trovärdighet är viktigt och det kommer nog att följa med och belasta i en ny ansökan.
Själv misstänker jag att din/er plan är att hon ska på sikt bosätta sig med dig i Sverige och då är ett Scengenvisum inte tänkt som ingångssteg.
Det är tänkt för turism men missbrukas så mycket att bedömningarna blivit hårdare.
Prova med ett "svenskt" besöksvisum istället om det är vad du planerar för framtiden men då kan hon ju inte sköta sina föräldrar när hon är i Sverige.
Åk ner för att förbättra chanserna och jag tror inte att en ny ansökan inom en kort tid hjälper.
Läste någonstans att 2/3 av alla ansökningar av Schengenvisum avslås numera.
Formellt så existerar det ingenting som ett svenskt besöksvisa, alla VISA är Schengen och regleras av schengenavtalet.
Det du kanske tänker på är uppehållstillstånd för besök, den ges utifrån svenska utlänningslagen och ger även en uppehållsrätt i Europa.
Däremot, att få ett uppehållstillstånd utan att först visat sin vandel genom ett VISA, är ofta inte lätt.
Sök Schengen VISA med garant, åk hem efter tre månader.
Sök direkt när hemkommen ett uppehållstillstånd för besök med start tre månader efter hemresa från sverige med längd sex månader. Åk hem Thailand.
Viktigt eftersom ni är tillsammans att ni anger i ansökan att avsikten INTE är att bosätta sig i Sverige nu.
Väl i Thailand sök nästa uppehållstillstånd. Ev för besök,, eller prova lyckan med PUT och TUT som inkörsport.
Kom ihåg att VISA alltid är schengen då Sverige inte har egna VISA. Ett VISA kan ej heller förlängas om inte polis eller domstol begär det för en brottsutredning.
Uppehållstillstånd för besök är däremot din vän efter första VISA resan.
Dokumentera allt med fotografier etc.
Vad gäller ambassadens arbete vad gäller VISA kan jag bara konstatera att de också utfärdar VISA till personer som migrationsverket i domstol fått dömt att personer har återreseförbud. Lite som att spela tärning är det, men alla papper i ordning så brukar det gå bra.