Är det rimligt att tjejen behöver 35000B för att fixa besöksvisum?

Europeiska (www.erv.se) ha besöksförsäkring. Denna kostar 18 kr/dag dvs ca 75 Baht per dag. För två veckor blir det ju ca 1000 Baht för tre månader 6500 Baht ... så en skillnad.

Sen kan givetvis premien vara billigare i Thailand.

Försäkringskostnad har väl också med längden på besöket att göra.

Men be henne skaffa annan agent. Kolla upp eurovisa, vill minnas vi använde dem för nå g on översättning. Billiga och bra
Det finns en lista hos Ambassaden vilka Thai försäkringar som är godkända.
För övrigt med den info som samtliga har angett, så kan man undra om damen, över huvud taget dyker upp i Swe.
Som några skrev så är detta enkelt att göra,det är ju bara ett besöksvisa som det gäller,krångla inte till enkla saker.
Om jag minns rätt, så skall det bifogas ett intyg, att damen har ett arbete att återvända till i Th, har man inte det så kan det bli stopp.

Senast redigerad av en moderator:
Europeiska (www.erv.se) ha besöksförsäkring. Denna kostar 18 kr/dag dvs ca 75 Baht per dag. För två veckor blir det ju ca 1000 Baht för tre månader 6500 Baht ... så en skillnad.

Sen kan givetvis premien vara billigare i Thailand.
Men också en skillnad på 6500 och 35.000 baht ;)
Så 6500 för 3 månaders försäkring och 1000 baht för arbetet då, så summa 7500 baht för försäkring och hjälp med dokumenten.

Exakt, jämförde dock mer ditt pris med Berralunds :)
Fortfarande halva priset då på den Visaservicebyrån i ambassadbyggnaden.
2000 baht, 1000 baht för arbetet och 1000 för försäkringen ;)
1000+6500=7500 ;)

Men det finns så mycket olika priser, den första jag hörde med skulle ha 25.000 baht sa han, så den la jag ner, skickade e-mail till den firman vid ambassaden och fick ett mycket förmånligare pris ;)

Fortfarande halva priset då på den Visaservicebyrån i ambassadbyggnaden.
2000 baht, 1000 baht för arbetet och 1000 för försäkringen ;)
1000+6500=7500 ;)

Men det finns så mycket olika priser, den första jag hörde med skulle ha 25.000 baht sa han, så den la jag ner, skickade e-mail till den firman vid ambassaden och fick ett mycket förmånligare pris ;)
Så är det säkert, kom ihåg när jag skulle ha något översatt, väldigt olika priser. 1000 Baht för besväret i BKK kan väl anses vara rimligt ...

Alla dokument på thailändska som måste bifogas t.ex kopia av husbok måste översättas av certifierad översättare. Sist (april 2016) lämnade vi in för översättning till en firma i norra Pattis. Har för mig att det gick på drygt 2000 baht för två personer.

Totalt gick det på ca 10 000 baht med försäkringar och allt och det var för två personer. Vi gjorde allt jobb själva.

35 rökare jo tjena

Varför var ni tvungna att skicka in översättning av husboken? Låter märkligt. Så länge den som bjuder in intygar att den står för fiolerna kan jag inte se att nåt sånt dokument behövs. Vi har aldrig skickat med nåt sånt iaf och det har gått lysande.

https://www.vfsglobal.se/Thailand/Visiting_Friends.html

Varför var ni tvungna att skicka in översättning av husboken? Låter märkligt. Så länge den som bjuder in intygar att den står för fiolerna kan jag inte se att nåt sånt dokument behövs. Vi har aldrig skickat med nåt sånt iaf och det har gått lysande.

https://www.vfsglobal.se/Thailand/Visiting_Friends.html

Står på Swedenabroads hemsida att det kan behövas om man bjuder hem en släkting till Sverige tex. mor, far eller barn för att bevisa släktskapet.

Alla dokument på thailändska som måste bifogas t.ex kopia av husbok måste översättas av certifierad översättare. Sist (april 2016) lämnade vi in för översättning till en firma i norra Pattis. Har för mig att det gick på drygt 2000 baht för två personer.

Totalt gick det på ca 10 000 baht med försäkringar och allt och det var för två personer. Vi gjorde allt jobb själva.

35 rökare jo tjena
Husbok? Vem har lurat i dig att det behövs?

Jag har fixat visum för besök till tjejen helt själv 3 år i rad och vartenda papper vi lämnat in har varit på Svenska och ingen kopia på husbok. På Vfs tjötar dom varje år att det ska vara med kopia på mitt Thai visum. Behövs inte säger jag till dom för det gör det inte och dom står där långa i truten och 3 dagar senare kommer moppe budet med passet och godkänt visum.

Som Jonas skrev behövs det för att bjuda in släktingar.

Så här står det på Sweden Abroad: "Om du ska besöka släkt, dokument som visar hur ni är släkt, t.ex. kopia på "husregistrering" eller "thailändskt personbevis"".

Han bjöd väl in sina svärföräldrar.

Du har så rätt Janne,alla är inte läskunniga,eller så skriver man innan man tänker, trots att det redan står i innlägget ovan.

Som Jonas skrev behövs det för att bjuda in släktingar.

Så här står det på Sweden Abroad: "Om du ska besöka släkt, dokument som visar hur ni är släkt, t.ex. kopia på "husregistrering" eller "thailändskt personbevis"".

Han bjöd väl in sina svärföräldrar.
Vadå Jonas?
Jag citerade Nam Falang och ingen annan och du kan väl visa mig var han skrev att han bjudit in släktingar?
Undra vem som inte är läskunnig eg...

Vadå Jonas?
Jag citerade Nam Falang och ingen annan och du kan väl visa mig var han skrev att han bjudit in släktingar?
Undra vem som inte är läskunnig eg...
Hahaha ... Jonas skrev ju i tråden också att det behövs i vissa fall sen skriver du att Nam Farang blivit lurad. Läs hela sammanhanget innan du svarar.

Nam Farang berättade om detta i annan tråd och berättade att det var problem med incheckningen då han köpt biljetten på sitt kort och inte var med vid incheckningen. Har du glömt det också?

Hahaha ... Jonas skrev ju i tråden också att det behövs i vissa fall sen skriver du att Nam Farang blivit lurad. Läs hela sammanhanget innan du svarar.

Nam Farang berättade om detta i annan tråd och berättade att det var problem med incheckningen då han köpt biljetten på sitt kort och inte var med vid incheckningen. Har du glömt det också?
Vad mumlar du om, är du helt nyvaken eller??
Jag citerade Nam Falang, inte Jonas, och vad handlar tråden om?
Jo just det besöksvisa till Tjejen..
Då behövs det ingen kopia på husbok.

Husbok? Vem har lurat i dig att det behövs?

Det var sina föräldrar som frugan bjöd in och då, som redan skrivits om, vill ambassaden ha "bevis" på att familjerelationen stämmer. Var ju klantigt att jag inte skrev med tanke på den höga nivån på detta forum. Nej jag tror inte jag blev blåst och blev jag det så kostade det inte 35 rökare i alla fall.

Vi sökte besöksvisum från Filipinerna 2014. Det tog 2 timmar och lite småkostnader till internetshoppen. Plus avgiften till ambassaden och försäkring hos AXA.

Jag antar att det blir dyrare i Thailand på grund av att man måste översätta alla dukument. Dessutom kräver de kanske fler dokument nu när kraven på sökandes socioekonomiska situation har skärpts.

Jag skulle föredra att sköta visumansökan själv. Då kostar de minimalt och man kan träffas samtidigt. Kanske bra om man inte vill bli lurad.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp