AVSLAG på ett besöks visum gällande systerdotter till thai !!!

Hej

Sen är det ju lite upp till var och en att själva bilda sig en egen uppfattning och dra sina egna slutsatser av det dom själva upplever, mycket beror ju på vem man träffar och hur personkemin stämmer, men jag har gett min syn på saken.

Mvh isan lover

Spontant känns det som VFS Global inte är de skarpaste knivarna i lådan men ambassaden är både duktiga, kunniga och vänliga.
Sist frugan ansökte om schengenvisa ville ambassaden möta henne, om det var för att signa något eller vad det var minns jag inte. Hon jobbar ju i skrapan framför (2 Pacific Place) så inga problem att smita upp. Den svenska ambassadmannen ställde några vänliga frågor och hoppades resan skulle gå bra. De ringde senare upp henne och frågade hur länge hon ville ha visat, multiple entry som gäller drygt 3,5 år blev det. Gången innan 2+ år, de kan ge max till 6 månader innan passet går ut informerade de.
Har under alla besök på ambassaden aldrig sett eller hört något illa eller dåligt bemötande. De har nog ett ganska stort tålamod med korkade frågor/missuppfattningar från både svenskar och thailändare. Är ju ingen hemlighet att vissa thai som inte fattar något ändå svarar "ja jag förstår" och sen blir det ändå fel papper eller annat. Eller att någon svenne inte fattar varför han inte kan få nytt pass på dagen då han rest ända från Udon Thani och minsann är svensk eller liknande. Får man inte det man önskar beror det nog ofta på en själv och inte på dom.

Just i TS fall låter det ju mycket illa, hoppas det slutar väl.

/ SatanG

Senast ändrad:
Spontant känns det som VFS Global inte är de skarpaste knivarna i lådan men ambassaden är både duktiga, kunniga och vänliga.
Sist frugan ansökte om schengenvisa ville ambassaden möta henne, om det var för att signa något eller vad det var minns jag inte. Hon jobbar ju i skrapan framför (2 Pacific Place) så inga problem att smita upp. Den svenska ambassadmannen ställde några vänliga frågor och hoppades resan skulle gå bra. De ringde senare upp henne och frågade hur länge hon ville ha visat, multiple entry som gäller drygt 3,5 år blev det. Gången innan 2+ år, de kan ge max till 6 månader innan passet går ut informerade de.
Har under alla besök på ambassaden aldrig sett eller hört något illa eller dåligt bemötande. De har nog ett ganska stort tålamod med korkade frågor/missuppfattningar från både svenskar och thailändare. Är ju ingen hemlighet att vissa thai som inte fattar något ändå svarar "ja jag förstår" och sen blir det ändå fel papper eller annat. Eller att någon svenne inte fattar varför han inte kan få nytt pass på dagen då han rest ända från Udon Thani och minsann är svensk eller liknande. Får man inte det man önskar beror det nog mest på en själv och inte på dom.

/ SatanG

Hej

Roligt att höra ifrån någon som har bra erfarenheter, själv har jag mest hört negativa berättelser av folks besök där, själv har jag personligen inte varit där på ganska många år nu, men förr påminde det nog lite mer om ett socialkontor än ambassad, dom Thailändska kvinnor som var anställda då gick ganska hårt åt dom tjejer som sökte visum, ställde väldigt konstiga och personliga frågor, dom verkade ta för givet att alla sökande var pr*stituerade och behandlade dessa väldigt nedlåtande och med en överlägsen attityd.

Många tjejer ifrån landsbygden har ju stor respekt för anställda på myndigheter, ambassader och liknande, dom ligger liksom lite underläge redan ifrån början, möts dom sen av en Thailändsk överklasskärring som är otrevlig och arrogant så är det nog inte så lätt.

Men mina personliga upplevelser ligger ganska långt tillbaka i tiden och det kan mycket väl ha ändrats numera, jag hoppas givetvis det, men jag hörde själv samtal mellan ambassadspersonalen och sökande förr som gjorde mig förbannad.

Mvh isan lover

Hej

Roligt att höra ifrån någon som har bra erfarenheter, själv har jag mest hört negativa berättelser av folks besök där, själv har jag personligen inte varit där på ganska många år nu, men förr påminde det nog lite mer om ett socialkontor än ambassad, dom Thailändska kvinnor som var anställda då gick ganska hårt åt dom tjejer som sökte visum, ställde väldigt konstiga och personliga frågor, dom verkade ta för givet att alla sökande var pr*stituerade och behandlade dessa väldigt nedlåtande och med en överlägsen attityd.

Många tjejer ifrån landsbygden har ju stor respekt för anställda på myndigheter, ambassader och liknande, dom ligger liksom lite underläge redan ifrån början, möts dom sen av en Thailändsk överklasskärring som är otrevlig och arrogant så är det nog inte så lätt.

Men mina personliga upplevelser ligger ganska långt tillbaka i tiden och det kan mycket väl ha ändrats numera, jag hoppas givetvis det, men jag hörde själv samtal mellan ambassadspersonalen och sökande förr som gjorde mig förbannad.

Mvh isan lover

Alla besök för de thailändare jag känner har varit trevliga. Även den thailändska personalen på ambassaden.

Sista gången jag var på ambassaden ca 3mån sen, var dom mycket trevlig. Men när ja satt där o väntade var de en svensk som var så dum i sitt prat så har ja jobbat där har han åkt ut, men damen som jobbade var helt kung o förklarade sker om o om för honom

Min tjej och dotter blev mycket bra bemötta för ca: 3 år sedan, de få gånger jag varit där likaså.
Men jag vet en tjej som ställde till väsen på ambassaden, för hon inte gillade frågorna intervjuaren ställde, vet också att hon inte har alla hästar hemma.

Måste ju säga att både jag och min fru blev riktigt dåligt bemötta på ambassaden i Bangkok i samband med sökande av UT av en snorkig kärring i 50-55 års åldern... Hon skällde på mig för jag överlämnade dokumenten i oordning, sen gav hon tillbaka allting och sa att allt fick lov att översättas till Thai. Men på migrationsverkets sida står det att dokument ”bör” översättas, alltså inget krav som jag förstår det. Skit samma jag översatte dokumenten för fridens skull och lämnade in ansökan. Så blev vi ombedda att vänta, och vi väntade och väntade... till sist så tröttnade jagoch gick och frågade efter tanten, för vi hade fruns 3 åriga dotter med oss och fick då svaret att hon ropat upp fruns namn i det så kallade högtalarsystemet som bara sprakar flera gånger... varken jag eller frun hörde något namn. Ja ja! Vi kom in en snabbis på en förhörsrum och det va naturligtvis översatt fel på ett papper... ja man undrar ju varför man ska betala gör översättning när det blir fel ändå och varför översätta när dom kan läsa dokumenten ändå på ambassaden... hon fick tid för intervju och blev ombedd att ta med en korrekt översättning. Frun kom på intervjun och samma snorkiga kärring... hon anklagade frun för att ljuga och sa rätt ut till henne att hon kommer inte få komma till Sverige... det här hände för 3 veckor sen. Ja vi får väl se vad hon har skickat vidare till migrationsverket, jag väntar med spänning. Kan tilläggas att frun är från Loei i Norr och det hörs väl säkert när dom pratar Thai, så kanske kärringen inte gillar Isaan. Vad vet jag.

Alltid fått bra bemötande både på ambassaden och vfs global.
Har inget negativt överhuvudtaget att säga om dom, även när man skickat mail och ställt frågor har dom varit snabba med svar och återkommit samma dag.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp