Bärplockare blir lurade!

Dom skall inte på semester dom skall ju jobba, du blandar ihop det lite här.

Jag insåg det :)

Min synpunkt på det hela kvarstår dock, tycker att det är helt fel om Thailand ska stoppa sina invånare från att åka utomlands och arbeta. Jag anser fortfarande att det är landet där de har tänkt att arbeta som bör ställa kraven.

Jag insåg det :)

Min synpunkt på det hela kvarstår dock, tycker att det är helt fel om Thailand ska stoppa sina invånare från att åka utomlands och arbeta. Jag anser fortfarande att det är landet där de har tänkt att arbeta som bör ställa kraven.
Kanske dom behöver det skyddet då många blir ilurade guld och gröna skogar medans sanningen oftast är stora skulder och nakna fjäll.

Med tanke på tillstånd att få lämna landet så var det något som diskuterades i Norge för par år sen.
Var så många Norrmänn som flyttade till tex Thailand och inte kunde ta vara på sig själva så låg som förslag att man skulle få beslagta deras pass och förbjuda dom att resa.

Rann ut i sanden men Thailands fall så tror jag det handlar om att skydda medborgarna för det har ju varit ett stort problem många som belånat allt dom har också visar det sig att det inte handlar om några 400k i månaden.
Det är ju inte den utbildade eliten som springer och plockar bär.

Vad jag vet så ska det finnas begränsningar för vissa Thai, att lämna landet utan tillstånd, om visum behövs till landet som ska besökas.

Nu utgår jag ifrån min fru, jag planerade en rundresa i Europa för mig och min fru, innan vi gifte oss, det var här som jag fick reda på att hon behöver tillstånd för att lämna landet, till Laos och Cambodia behövs inget pass/visum, endast ID-kort, nu kom vi inte iväg, men det beror på andra saker, (hennes djxxla kor) hur kan man tänka runt detta? jag har mina funderingar om varför, statligt anställd? men det är bara spekulationer...

Hej

Helt rät, redan på flygplatsen kollar man att den resande har ett visum till landet han eller hon ska besöka (om visum krävs för inresa till detta land) inget visum och man nekas att resa ut.

Mvh isan lover

Hej

Helt rät, redan på flygplatsen kollar man att den resande har ett visum till landet han eller hon ska besöka (om visum krävs för inresa till detta land) inget visum och man nekas att resa ut.

Mvh isan lover
Ja men så är det nog i stora delar av världen.
Vi Europeer märker inte så mycket av det för vi är rätt priviligerade med att kunna resa in i vilket land som helst, samma för nordamerikaner och Australienare men resten av världens befolkning har inte den friheten och många gånger större visumkrav på sig.
Men det kallar inte jag ett tillstånd ifrån Thailand utan man checkar så man har tillstånd ifrån landet man skall besöka.
Även vi Europeer måste visa upp det vid resa till länder där vi inte kan få visa on arrival annars får vi inte flyga dit.

Ja men så är det nog i stora delar av världen.
Vi Europeer märker inte så mycket av det för vi är rätt priviligerade med att kunna resa in i vilket land som helst, samma för nordamerikaner och Australienare men resten av världens befolkning har inte den friheten och många gånger större visumkrav på sig.
Men det kallar inte jag ett tillstånd ifrån Thailand utan man checkar så man har tillstånd ifrån landet man skall besöka.
Även vi Europeer måste visa upp det vid resa till länder där vi inte kan få visa on arrival annars får vi inte flyga dit.
Hur lätt tar du dig in i Nord Korea då?:xmas_smiley:

Hur lätt tar du dig in i Nord Korea då?:xmas_smiley:
Det är nog inte så svårt som du verkar tro.
Ett svenskt pass är internationellt klassat som den värdefullaste resehandlingen, finns ingen annan nationalitet som kan resa så fritt som Svenskar.
Så när vi sitter och jämför efter hur vi har det så blir det väldigt fel.
Så har ni 50/50 barn så är en av dom värdefullaste sakerna ni kan ge erat barn ett Svenskt pass, då har dom samma frihet som en Svensk att resa, studera och arbeta internationellt.

Om du har planer att resa till Nordkorea så har du info här.
http://www.koreakonsult.com/visa_sve.html

Sverige har ju också till skillnad från många västerländska länder ambassad i Nordkorea.

Fram till 2001 var Sverige det enda västland med obruten diplomatisk representation i staden. Den svenska ambassaden fungerar som skyddsmakt för USA och man har även konsulär representation för Australien, Kanada samt de nordiska länderna.[2]

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_ambassad_i_Pyongyang

Ett svenskt pass är internationellt klassat som den värdefullaste resehandlingen, finns ingen annan nationalitet som kan resa så fritt som Svenskar.
Så har ni 50/50 barn så är en av dom värdefullaste sakerna ni kan ge erat barn ett Svenskt pass, då har dom samma frihet som en Svensk att resa, studera och arbeta internationellt.

Sverige har ju också till skillnad från många västerländska länder ambassad i Nordkorea.

Fram till 2001 var Sverige det enda västland med obruten diplomatisk representation i staden. Den svenska ambassaden fungerar som skyddsmakt för USA och man har även konsulär representation för Australien, Kanada samt de nordiska länderna.[2]

I Svenska ögon är det svenska passet klassat som det värdefullaste passet, på lik linje med att vi har världens bästa sjukvård, världens bästa skola, världens tryggaste samhälle och att Sverige är världens rikaste land.

Folk från Tyskland, Singapore, Sydkorea, Tyskland och Japan har ett "starkare" pass.

Inte riktigt sant att svenska passet är bäst.

https://www.passportindex.org/byRank.php

Nord Korea är som du skriver inga problem.

Var ju konstigt för min fru har då inte behövt något tillstånd av Thailand för semesterresa i Europa.
Första gången jag hört någon behöva det så ni kanske har bli it särbehandlade?

Rätt många här med väl som haft fruar som åkt på semester i Sverige och läser man inläggen verkar din fru vara den ende som behövt tillstånd?
Nu kan det ju vara att man inte märker av detta tillstånd när man söker ett turistvisum för Europa utan det sker i bakgrunden mellan tillståndsgivande europeisk ambassad och thailändska myndigheter.
Med tanke på alla avslag på ansökan så görs nog en kontroll av den sökande thailändaren.
Utan grönt ljus från thailändska myndigheter blir det nog inget beviljat visum för semester.

I Svenska ögon är det svenska passet klassat som det värdefullaste passet, på lik linje med att vi har världens bästa sjukvård, världens bästa skola, världens tryggaste samhälle och att Sverige är världens rikaste land.

Folk från Tyskland, Singapore, Sydkorea, Tyskland och Japan har ett "starkare" pass.
Nej det är inte mina ord eller Sveriges ord, Svenskt pass är klassat som världens starkaste resehandling.
Det passet det är lättast att ta sig runt med.
Japan har flera länder som dom inte har lätt att komma in i, sydkorea får inte resa in i nordkorea.
Tyskland har säkert nåt problem vet inte vilket, våra grannländer är natomedlemmar.
Svenskt pass var i år klassat som världen starkaste resehandling och ingen annan nations pass öppnar upp lika många dörrar som Svenskt.

Inte riktigt sant att svenska passet är bäst.

https://www.passportindex.org/byRank.php

Nord Korea är som du skriver inga problem.
Är det en officiell sida för 2 månader sen så utsågs Svenskt pass till världen värdefullaste resehandling läste jag?

Men rasar väl snabbt i kurs kan tänka.

Och handlade inte om Visumfri som den sidan visar utan lättast och öppna öpp mest dörrar.
Bara för att ett pass har fler visumkrav så kan det överlag vara lättare att ta sig runt med.

Det är nog tex lättare för mig som Svensk att resa till Singapore och få visum en för en singaporian till Sverige och få visum fast båda har möjligheten.

Kollade på sidan nu jämför Svenskt och sydkoreanskt pass, för sydkorea står det att det är visumkrav för att resa till nordkorea och Svenskt och sydkoreanskt klassas likvärdigt där.
Inga sydkoreaner får tillstånd nu att resa in i nordkorea.
Nä jag står på mig ;)

https://www.thelocal.se/20150421/sweden-passport-ranked-most-powerful-in-world

European travel firm GoEuro looked into issues such as how easy it is to get a passport, which countries it offers access to without a visa, its price and how long it is valid for. Their study suggested that a passport from Sweden is the most powerful in the world, followed by Finland, Germany, the UK and the US.

Och står att för 6 dagar ramla vi ner på 3:dje plats.
https://www.thelocal.se/20180524/sweden-has-third-most-powerful-passport-in-the-world

Vilket som vi ligger i toppen och poängen var att sitta med ett Svenskt pass och jämföra blir fel när vi sitter med en av världens starkaste resehandlingar, inte den starkaste längre ;)

https://www.henleypassportindex.com/passport-index

Kollade på sidan nu jämför Svenskt och sydkoreanskt pass, för sydkorea står det att det är visumkrav för att resa till nordkorea och Svenskt och sydkoreanskt klassas likvärdigt där.
Inga sydkoreaner får tillstånd nu att resa in i nordkorea.
Nä jag står på mig ;)

Varför sätter du upp Nordkorea som någon norm och index?
Att du läser om det svenska passet i någon svensk tidning förvånar mig inte.

I länken som Samet gav dig så står det ju klart och tydligt var man behöver visum.

Om passkostnaden är ett stort avgörande så kanske sverige hamnar högst upp.
Kanske dom även har kollat hur många ansökningsplatser det finns och om personalen är trevliga.
Då det är enkelt att gå till polisstationen och ansöka om ett pass verkar ha en stor betydelse, så kan man även där plocka bort seriositeten.

Fakta är fakta och där är Samets länk den samma som jag använde mig av.

thelocal.se

Verkar som någon propagandamaskin som regeringen sponsrar.

Varför sätter du upp Nordkorea som någon norm och index?
Att du läser om det svenska passet i någon svensk tidning förvånar mig inte.

I länken som Samet gav dig så står det ju klart och tydligt var man behöver visum.

Om passkostnaden är ett stort avgörande så kanske sverige hamnar högst upp.
Kanske dom även har kollat hur många ansökningsplatser det finns och om personalen är trevliga.
Då det är enkelt att gå till polisstationen och ansöka om ett pass verkar ha en stor betydelse, så kan man även där plocka bort seriositeten.

Fakta är fakta och där är Samets länk den samma som jag använde mig av.

thelocal.se

Verkar som någon propagandamaskin som regeringen sponsrar.
Och länken som Samet gav är en .org adress!!
Vad käftar du om det handlar om par placeringar, har du ens vart inne och jämfört länderna som det skiljde mellan på samets länk.
Japan och sydkorea hade visumfri inresa till några småöar i stilla havet och azebardjan medans Sverige hade till Brazilien som jag rankar högre.

Nordkorea tog jag med för dom är helt bannlysta därifrån vilket borde sänka deras rank rejält!

Jag gav med en passindexlänk men är den mindre värd för Samet är din polare eller?

Vad säger att denna är mindre fakta och dom är rätt så lika!!

Fan jiddra om ett par placeringar och att jag fått det från några Svenska tidningar och då är det direkt fel.

Och länken som Samet gav är en .org adress!!
Vad käftar du om det handlar om par placeringar, har du ens vart inne och jämfört länderna som det skiljde mellan på samets länk.
Japan och sydkorea hade visumfri inresa till några småöar i stilla havet och azebardjan medans Sverige hade till Brazilien som jag rankar högre.

Nordkorea tog jag med för dom är helt bannlysta därifrån vilket borde sänka deras rank rejält!

Jag gav med en passindexlänk men är den mindre värd för Samet är din polare eller?

Vad säger att denna är mindre fakta och dom är rätt så lika!!

Fan jiddra om ett par placeringar och att jag fått det från några Svenska tidningar och då är det direkt fel.

Nja, den enda som har haft direkt fel, är ju du, då du kom med påståendet om "världens starkaste pass".

Nåja, Samets inlägg kom efter mitt inlägg och därmed är den saken utredd.
Du verkar ju ranka Nordkorea väldigt högt i dina kriterier och det kanske är världens viktigaste grej för dig.

I din passindexlänk så kan jag aldrig se att Sverige har haft det starkaste passet, fast då har jag bara sett några år tillbaka i tiden. EDIT: 2014 & 2015 så hade vi tydligen det. Ohotad 1:a......tillsammans med en del andra länder.
Jag tror oavsett inte att varken du eller jag bryr oss om Swaziland, Turkmenistan, Vatikanstaten eller annat skitland.
Som svensk medborgare så har inget pass någon betydelse alls för mig, då jag enbart är svensk medborgare.

Som svensk så är vi alltså på samma nivå som t.ex Spanien och Italien.

Nu slipper ju Singapore visum till Kina, vilket bör slå högre än Etiopien och Gabon.

Grejen är den att folk tror att Sverige är någon supermakt gällandes passet. Saken är den att vi inte alls är det och det är några få skitländer som folk knappt kan namnet på eller kan placera ut på en karta som skiljer åt top-20, eller nåt sånt.

Varför trodde du då att Sverige var så extremt mycket bättre än alla andra länder gällandes visumfria resor?
Var det för att vi kan resa till Gabon utan visum, men det kan man inte från Singapore.

Sverige är inte så jävla duktigt land som vi har blivit itutade sedan barnsben.

Är det en officiell sida för 2 månader sen så utsågs Svenskt pass till världen värdefullaste resehandling läste jag?

Men rasar väl snabbt i kurs kan tänka.

Och handlade inte om Visumfri som den sidan visar utan lättast och öppna öpp mest dörrar.
Bara för att ett pass har fler visumkrav så kan det överlag vara lättare att ta sig runt med.

Det är nog tex lättare för mig som Svensk att resa till Singapore och få visum en för en singaporian till Sverige och få visum fast båda har möjligheten.

Har man ett Singaporeanskt pass så behöver man inte visum till Sverige.
Jag tror att vi svenskar bör komma ut ur den bubbla vi befinner oss i.

Tillbaka
Topp