Thailändska bärplockare i Finland tjänade bra.

Jag med många med mig blir glad när jag hör och ser Thai tjäna fina pengar på bärplockning. Men finns ju alltid några som är missunnsamma. Läste en insändare i höstas där en sådan gnällde om att utländska plockare ”skövlade” skogen på bären. Jo tjena på dig tjurkärring:nod:
Ja dom som plockar är värda riktigt bra betalt för fy fasiken va jobbigt å dessutom slåss med mygg och knott
Å dom som utnyttjar dessa kämpar borde pryglas

Hej

Menar du att skattebetalarna skulle ta dom kostnader som företagarna i bärbranschen normalt har för löner?

Statligt finansierad bärplockning där privata aktörer lyfter vinsterna?

Mvh isan lover
Va surrar du om?

Frågan var om inte bidragstagare kunde ta jobb som bärplockare och du sa att privata företag med vinstintresse inte vill anställa just bidragstagare.

Varför skulle de inte vilja anställa bidragstagare? Är bidragstagare dömda till ett helt liv i utanförskap?

Hej

Det håller jag med om men det är ju inte staten eller kommunen som anställer bärplockare utan privata företagare med vinstintressen och det är ju dom själva som avgör vilken typ av arbetskraft dom vill ha.

Mvh isan lover

Det är dock staten som avgör om det ska löna sig att arbeta ibland, staten som avgör om det ska ställas några som helst krav osv.

Betalar staten ut 50 000:- netto i månaden till mig så slutar jag gå till jobbet även om jag trivs då jag kan hitta något som är roligare än jobb om jag anstränger mig lite. Visserligen är jag medveten om att det inte vore nyttigt för mig men latmasken hade vunnit den kampen...

Det finns lite anledningar till att ungdomar redan när jag gick i gymnasiet öppet gick ut med att ett liv på bidrag var målet, många av dem lever fortfarande på bidrag. Enda jag vet som faktiskt ändrade sig var en kille som kallade alla som arbetar för "losers" och retade upp vår lärare i samhällskunskap rejält, han började faktiskt jobba vid 25 efter att ha druckit folköl och festat i många år. Nu var det visserligen för att det blev lättare att flytta till Göteborg när soc inte hade lust att ge han en ny lägenhet men 15 år senare arbetar han fortfarande.

Va surrar du om?

Frågan var om inte bidragstagare kunde ta jobb som bärplockare och du sa att privata företag med vinstintresse inte vill anställa just bidragstagare.

Varför skulle de inte vilja anställa bidragstagare? Är bidragstagare dömda till ett helt liv i utanförskap?

Intervjua folk som vill gå på bidrag så får man snabbt klart för sig att anställer du någon som hellre lever på bidrag så kommer det att kosta dig ordentligt. Så det ligger nog en del i att privata arbetsgivare inte vill anställa alla bidragstagare.

Med det sagt så finns det allt även folk som verkligen vill ha jobb och det är svårare att få ett jobb om du går på bidrag under en lång period än om du redan har ett jobb och bara byter.

Alla frugans kompisar från SFI hade jobb inom 2 år från att de kom till Sverige så klarar man inte av att ta jobb från människor som precis har bosatt sig i Sverige och är långt ifrån flytande i språket kanske man ska ta sig en titt i spegeln och fundera över vad som behöver ändras.

Va surrar du om?

Det är upp till var och en att plocka bär och sälja till uppköpare.
Dom betalar per kg och anställer inga.
Duktiga plockare får bra inkomster och sämre plockare små inkomster.

Har det inte ändrats så står svenska medborgare för flest antal ton bär till uppköpare.

Jag tror befolkningen i Norrlandslänen är duktigare än sörlänningar.

Hej

Självklart ska alla som kan jobba och försörja sig själva men lösningen på detta är enligt mig inte bär och svampplockning några veckor eller månader om året, det finns ingen som kan sätta bo och bilda familj på den imkomsten.

Då tror jag mer på arbete i gruvor och batterifabriker m.m, där erbjuder man riktiga heltidsjobb med bra löner och villkor som man kan försörja sig själv och en familj på.

Mvh isan lover
Innan man får sitt drömjobb kan det vara bra att prova på vad som finns. När jag var ung och pluggade körde jag lastbil på loven. Det var OK med dåtidens bestämmelser men går inte nu. Jag anser att alla former av arbetslivserfarenhet är viktigt för ungdomar. Om du har tid och lust kan du se vad riksdagsledamöterna berättar om vad de har för arbetslivserfarenhet. En partiledare berättar t ex att hon jobbat på ett bankkontor några veckor på ett sommarlov.

Givetvis har jag ingen annan inställning än vad du har till heltidsjobb.

Hej

Ja den här idén tror jag inte alls på.

Mvh isan lover

Borde väl vara bättre samhällsekonomiskt att en bidragstagare arbetar, om än tillfälligt, än att flyga in arbetare från Asien till enkla jobb som tar ut största delen av inkomsten. Tänker inte bara på bärplockare utan även personliga assistenter, pizzabagare osv.
Dessutom mer miljövänligt som verkar vara så viktigt i andra fall.

Konstigt att ett "arbetarparti" inte ser till att deras arbetare får jobb, hette det inte att de skulle skapa "Europas lägsta arbetslöshet".
Helt klart låghängande frukt men som vanligt vill man inte stöta sig med sina kärnväljare. Makten framför allt! :)

/ SatanG

Borde väl vara bättre samhällsekonomiskt att en bidragstagare arbetar, om än tillfälligt, än att flyga in arbetare från Asien till enkla jobb som tar ut största delen av inkomsten. Tänker inte bara på bärplockare utan även personliga assistenter, pizzabagare osv.
Dessutom mer miljövänligt som verkar vara så viktigt i andra fall.

Konstigt att ett "arbetarparti" inte ser till att deras arbetare får jobb, hette det inte att de skulle skapa "Europas lägsta arbetslöshet".
Helt klart låghängande frukt men som vanligt vill man inte stöta sig med sina kärnväljare. Makten framför allt! :)

/ SatanG
Hej

Det jag vänder mig emot är inte att det skulle vara fel att låta arbetslösa jobba, det är tanken på att staten skulle finansiera bärplockningen åt dom privata företagarna i bärbranschen jag vänder mig emot.

För inte menar ni väl att bärföretagen skulle tvingas av staten att anställa folk som dom själva inte vill ha, samt tvingas betala avtalsenliga löner till dessa ”bidragstagare” även om företaget går back på det dom presterar i skogen?

Mvh isan lover

Hej

Det jag vänder mig emot är inte att det skulle vara fel att låta arbetslösa jobba, det är tanken på att staten skulle finansiera bärplockningen åt dom privata företagarna i bärbranschen jag vänder mig emot.

För inte menar ni väl att bärföretagen skulle tvingas av staten att anställa folk som dom själva inte vill ha, samt tvingas betala avtalsenliga löner till dessa ”bidragstagare” även om företaget går back på det dom presterar i skogen?

Mvh isan lover

Varför är det viktigare att alla förlorar än att alla inte vinner lika mycket?

/ SatanG

Varför är det viktigare att alla förlorar än att alla inte vinner lika mycket?

/ SatanG
Hej

Jag tror att bärföretagen skulle gå i konkurs och upphöra med sin verksamhet om era idéer blev verklighet, men det var intressant att höra er argumentera för att staten skulle finansiera bärplockares löner och bärföretagen via skattemedel. :)

Mvh isan lover

Hej

Jag tror att bärföretagen skulle gå i konkurs och upphöra med sin verksamhet om era idéer blev verklighet, men det var intressant att höra er argumentera för att staten skulle finansiera bärplockares löner och bärföretagen via skattemedel. :)

Mvh isan lover

Menar du att det är billigare för Sverige att lämna folk i bidragsberoende?
Svenskarna betalar ju redan via skattemedel, varför inte splitta notan med bäruppköparna och låta folk få en stolthet i att kunna betala för sin egen mat/hyra?
Dessutom, i andra trådar, anser du vi människor förbrukar för fyra jordklot så hur går detta ihop miljömässigt.

/ SatanG

Hej

Mvh isan lover

Man upphör helt enkelt med att finansiera individen direkt och betalar ut bidragen via företaget.

Menar du att det är billigare för Sverige att lämna folk i bidragsberoende?
Svenskarna betalar ju redan via skattemedel, varför inte splitta notan med bäruppköparna och låta folk få en stolthet i att kunna betala för sin egen mat/hyra?
Dessutom, i andra trådar, anser du vi människor förbrukar för fyra jordklot så hur går detta ihop miljömässigt.

/ SatanG
Hej

Jag tror helt enkelt inte på idén om att några veckors eller i bästa fall månaders bärplockning kommer att få folk att lämna bidragsberoendet och bli självförsörjande. Sen tror jag inte att ni har bärföretagen med er på den här idén heller.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Det verkar som om du är emot alla tankar på subventionerade anställningar för att hjälpa folk ur utanförskap? Du vill att "marknaden" ska lösa detta", inte likt dig, har du läst Adam Smiths samlade verk i veckan?

Vad är din kritik mot några av de just nu vanligaste subventionerade jobbtyperna så som;

1. Nystartsjobb ?​

2. Instegsjobb ?​

3. Lönebidrag​

4. Särskilt anställningsstöd ?​

5. Praktik ?​

Tycker tråden har spårat ur,
Är väl jättebra att de kommer folk till Sverige som vill plocka bär som annars bara ruttnar bort,
De som tycker att detta jobb ska ordnas med bidrag så infödingar får jobb vad ska dessa leva av resten av året?
Tror aldrig att det går att få ut dessa lata bidragstagare i skogen även om bidraget skulle dras in,
Så summa sumarum jättebra att det kommer folk som vill plocka och dom ska naturligtvis tjäna bra
Visst pengarna går ju ut ur landet men det hade dom gjort iallafall om det skulle importeras sylt och saft

Hej

Jag tror helt enkelt inte på idén om att några veckors eller i bästa fall månaders bärplockning kommer att få folk att lämna bidragsberoendet och bli självförsörjande. Sen tror jag inte att ni har bärföretagen med er på den här idén heller.

Mvh isan lover

Det innebär ju att nivån på bidrag, eller krav för att få bidrag, ligger på fel nivå.

Samt man kan ju alltid höja avgifter tillräckligt för att göra det lönsammare att ta friska bidragstagare än att flyga in folk från asien.
Det går om man vill men inte om man inte vill. Bättre och skita i att tänka till och istället låta folk leva på bidrag istället för arbete, saknas det pengar så är det ju bara att höja skatten än mer på de som tyngs av det enorma skattetrycket. Cirkeln är sluten.

/ SatanG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp