Bärplockare blir lurade!

Om man tänker efter lite... Vem vill tjäna pengar på Thailändska bärplockare?
Arbetsgivaren och staten...

Enligt MIG (migrationsverket) skall de garanteras en lön på minst 13 000 kr / mån innan skatt..
Hmmm… Vad blir det på 4 veckor? 160 tim.

13 000 / 160 = 81,25/tim innan skatt.
Om nu staten vill ha skatten så blir det ca 30% skatt + 30% arbetsgivaravgift.
Lön - skatt - arbetsgivaravgift

81,25 x ,30 = 24 kr
Sååå
81-24 = 57,25 kr / tim. = 9160 kr/mån ut.

Med arbetsgivaravgift
81 - 24 - 24 = 33 kr/tim = 5280 kr / mån ut

Och på denna utbetalda lön skall de betala flygbiljett, boende, mat, resor mm..

Grovt beräknat.. Men hur mycket får vår vän från Thailand kvar i plånboken efter en månads jobb??? :confused:
Tror det var 2014 som det var ett stort reportage i Thailändsk TV, vi såg. Just att Thailändare luras till Sverige för bärplockning med löften om feta löner.. De fick inga pengar!!! De djä..a lingon, blåbärs ägarna i norr blåste alla...
:mad::mad::mad::mad::mad:

Ska nog inte skylla allt på de i norr. Är väl klassiskt Thai lurar Thai, agencies i Thailand tar ockerpriser för sin hjälp/förmedling, sedan tar mottagandet i Sverige resten av intjäningen genom att hyra ut allt som behövs till löjligt höga priser. Allt från transporter, mat, boende etc. Ofta är det thailändskor i Sverige som är inblandade men naturligtvis även svenska makar till dessa parasiter.

/ SatanG

Ok, googlade lite och om jag fattar rätt så behövs det ett LOI (Letter Of Intent) som ska ge rättigheter till bärplockarna kontra utnyttjande företag. En av parterna i detta LOI är thailändska utrikesministeriet som intygar att översättningen thai till engelska är korrekt i detta.
Detta LOI ska tas i beaktande vid visumansökan, alltså inte tvingande men hör väl till god ton att det bejakas.
Naturligtvis kan utrikesministeriet själva bestämma hur många översättningar av detta som görs.

Alltså inget utresevisum, visum ges av landet som personen reser till, har du eller någon annan information som är annorlunda så dela gärna men fram till dess så tvivlar jag på att thailändska IM stoppar någon thai med visum.
http://toimistot.te-palvelut.fi/doc...lish.pdf/36c2a25d-cf27-4d5d-8bda-b25028c9c917

/ SatanG
Denna text borde du hittat

Visum för bärplockare från Thailand

Det thailändska arbetsministeriet reglerar antalet plockare av vilda bär som åker utomlands och fastställer årligen en rekommendation om dessa. Det antal som överstiger antalet i rekommendationen beviljas inte utresevisum från Thailand.

http://formin.finland.fi/public/download.aspx?ID=175229&GUID={B6F73645-25D0-45FE-8A2C-6ADE8C7D55BD}

Sen borde det kallas utresetillstånd istället för utresevisum från Thailand för att plocka bär, men det är inget jag kan göra något åt.

Denna text borde du hittat

Visum för bärplockare från Thailand

Det thailändska arbetsministeriet reglerar antalet plockare av vilda bär som åker utomlands och fastställer årligen en rekommendation om dessa. Det antal som överstiger antalet i rekommendationen beviljas inte utresevisum från Thailand.

http://formin.finland.fi/public/download.aspx?ID=175229&GUID={B6F73645-25D0-45FE-8A2C-6ADE8C7D55BD}

Sen borde det kallas utresetillstånd istället för utresevisum från Thailand för att plocka bär, men det är inget jag kan göra något åt.

Bra, då har jag fått lära mig det :)

/ SatanG

Bra, då har jag fått lära mig det :)

/ SatanG
Det har MAO gått längre än vad man trott med Diktaturen i Thailand , utreseförbud för Thailändska medborgare ,,
Undrar hur mycket sanning det ligger i detta .
Så Thailändska staten lägger mao. regler för hur många Thai som får arbetstillstånd i Finland ....:rolleyes:

Ska nog inte skylla allt på de i norr. Är väl klassiskt Thai lurar Thai, agencies i Thailand tar ockerpriser för sin hjälp/förmedling, sedan tar mottagandet i Sverige resten av intjäningen genom att hyra ut allt som behövs till löjligt höga priser. Allt från transporter, mat, boende etc. Ofta är det thailändskor i Sverige som är inblandade men naturligtvis även svenska makar till dessa parasiter.

/ SatanG
Exakt så har jag uppfattat det också.

/ SatanG
Jag kan inget annat än hålla med dig @SatanG ! Man skall kanske inte bara skylla på norrlänningar som har marken för bärplockning. Det är tråkigt nog att mycket av thailändarna luras av suspekta företag/personer i Thailand. De lovas guld och gröna skogar... Finns säkert en del Thai i Sverige med som är inblandade.. :cool:
Därav har nu regeringen bestämt att det skall beskattas i Sverige.. Och inte via Thailändska "företag".
Meeen.. Det fråntar inte de svenska företag som hyr in thailändare att visa att de är seriösa... De vet mycket väl att det är billig arbetskraft.. De slipper ju betala svenska skatter.. Och troligtvis också inblandade i bostadsuthyrning mm..
Jag tror många Thai som bor i Sverige skulle vara glada för ett jobb att plocka bär.. Om de får en rimlig lön..
100 - 150 kr / tim är ju inga astronomiska löner.. Företaget står för skatter och försäkringar för de anställda.. Inga konstigheter.. Meeeeen.. Det vill de inte!!! Det skall helst vara gratis arbetskraft.. ( Se mina skatteberäkningar innan)

Som du säger @SatanG så är det nog många som är inblandade i denna blåsning.. Thai, Thais man, bär ägarna mm.
Slavarbete skulle man kunna uttrycka det... :( Parasiter som utnyttjar fattiga är ett bra uttryck.. :mad:

Tillbaka
Topp