Bärplockare blir lurade!

Nja, den enda som har haft direkt fel, är ju du, då du kom med påståendet om "världens starkaste pass".

Nåja, Samets inlägg kom efter mitt inlägg och därmed är den saken utredd.
Du verkar ju ranka Nordkorea väldigt högt i dina kriterier och det kanske är världens viktigaste grej för dig.

I din passindexlänk så kan jag aldrig se att Sverige har haft det starkaste passet, fast då har jag bara sett några år tillbaka i tiden. EDIT: 2014 & 2015 så hade vi tydligen det. Ohotad 1:a......tillsammans med en del andra länder.
Jag tror oavsett inte att varken du eller jag bryr oss om Swaziland, Turkmenistan, Vatikanstaten eller annat skitland.
Som svensk medborgare så har inget pass någon betydelse alls för mig, då jag enbart är svensk medborgare.

Som svensk så är vi alltså på samma nivå som t.ex Spanien och Italien.

Nu slipper ju Singapore visum till Kina, vilket bör slå högre än Etiopien och Gabon.

Grejen är den att folk tror att Sverige är någon supermakt gällandes passet. Saken är den att vi inte alls är det och det är några få skitländer som folk knappt kan namnet på eller kan placera ut på en karta som skiljer åt top-20, eller nåt sånt.

Varför trodde du då att Sverige var så extremt mycket bättre än alla andra länder gällandes visumfria resor?
Var det för att vi kan resa till Gabon utan visum, men det kan man inte från Singapore.

Sverige är inte så jävla duktigt land som vi har blivit itutade sedan barnsben.
Första länken 2015 sen skriver jag i andra länken i samma inlägg att uppdatering för 6 dagar sen och nu 3:dje plats, stämmer med samets länk skillnaden är att i min länk har flera länder samma placering i Samets olika fast samma score.
Sen en 3:je länk som också gav ett pass score index.
Dom stämde rätt bra överens men att Japan fick högre placering var just länder som absurdistan, tobago, samoa och fan hans mormor.

Jag har aldrig påstått att Sverige är så jävla duktigt hade jag tyckt att Sverige var så bra hade jag ju stannat där.
Men ett Svenskt pass ger dig större frihet när man jämför med länder som mitt första inlägg handla om Thailand!och det ger ditt barn bra mycket större rörelsefrihet än ett barn med enbart Thaipass.

Varför Nordkorea kom med i bilden får la du läsa från där den som ställde frågan om det istället för att käfta mitt i.
Du gör ju inget ändå på jobbet så du borde väl ha tid att följa upp från början?

Senast ändrad:
Första länken 2015 sen skriver jag i andra länken i samma inlägg att uppdatering för 6 dagar sen och nu 3:dje plats, stämmer med samets länk skillnaden är att i min länk har flera länder samma placering i Samets olika fast samma score.
Sen en 3:je länk som också gav ett pass score index.
Dom stämde rätt bra överens men att Japan fick högre placering var just länder som absurdistan, tobago, samoa och fan hans mormor.

Jag har aldrig påstått att Sverige är så jävla duktigt hade jag tyckt att Sverige var så bra hade jag ju stannat där.
Men ett Svenskt pass ger dig större frihet när man jämför med länder som mitt första inlägg handla om Thailand!och det ger ditt barn bra mycket större rörelsefrihet än ett barn med enbart Thaipass.

Varför Nordkorea kom med i bilden får la du läsa från där den som ställde frågan om det istället för att käfta mitt i.
Du gör ju inget ändå på jobbet så du borde väl ha tid att följa upp från början?

Jaha, så det du säger är att Sverige har världens bästa pass om man jämför med Thailand.

Det jag opponerade mig mot var ditt påstående om att Sverige hade det starkaste passet.
Svaret på det är "Nej".
Japan reser visumfritt till Kina. Tycker att Kina står lite högre i kurs än Burkina Faso, där man som svensk slipper visum men japsarna behöver söka om ett sådant.

Då kör vi skillnaden på JP & SE

Sverige behöver visum till:
Kina
Azerbadjan
Mongoliet
Uzbekistan

Japan behöver visum till:
Brasilien
Burkina Faso
Gambia

End of discussion i det fallet.
Du kan kalla länderna för absurdistan om du vill. Du är säkert stolt över att vi svenskar kan resa till Burkina Faso....men inte till Kina.

Att inneha ett svenskt pass innebär en stor fördel, speciellt om man ser på Burkina Faso, Thailand, Burma och Nordkorea.
Dock så kommer man inte ifrån att det inte ger dig mest visumfria resor och vi kan inte resa till världens största ekonomi där mer eller mindre allt tillverkas. Kina är en stormakt på många sätt och dit har du inte tillträde utan visum. Dock så kan du ju resa till Burkina Faso, Brasilien och även till Gambia och träffa på övermogna svenska tanter.

Jaha, så det du säger är att Sverige har världens bästa pass om man jämför med Thailand.

Det jag opponerade mig mot var ditt påstående om att Sverige hade det starkaste passet.
Svaret på det är "Nej".
Japan reser visumfritt till Kina. Tycker att Kina står lite högre i kurs än Burkina Faso, där man som svensk slipper visum men japsarna behöver söka om ett sådant.

Kina
Azerbadjan
Mongoliet
Uzbekistan

Brasilien
Burkina Faso
Gambia

Du kan kalla länderna för absurdistan om du vill. Du är säkert stolt över att vi svenskar kan resa till Burkina Faso....men inte till Kina.

Att inneha ett svenskt pass innebär en stor fördel, speciellt om man ser på Burkina Faso, Thailand, Burma och Nordkorea.
Dock så kommer man inte ifrån att det inte ger dig mest visumfria resor och vi kan inte resa till världens största ekonomi där mer eller mindre allt tillverkas. Kina är en stormakt på många sätt och dit har du inte tillträde utan visum. Dock så kan du ju resa till Burkina Faso, Brasilien och även till Gambia och träffa på övermogna svenska tanter.
Buhuhuhu nåt mer att lipa oooh vi var inte på första plats bara på 3:dje.
Fan ta den som inte sätter sig och googlar innan man skriver och har lite fel, då skall man halshuggas!
Min poäng vidstår ett svenskt pass är värdefullt för era 50/50 barn.

Buhuhuhu nåt mer att lipa oooh vi var inte på första plats bara på 3:dje.
Fan ta den som inte sätter sig och googlar innan man skriver och har lite fel, då skall man halshuggas!
Min poäng vidstår ett svenskt pass är värdefullt för era 50/50 barn.

Ja, det kan jag hålla med om. Svenskt pass och ett Thai pass gör det ännu förmånligare.

Tar man de "civiliserade" länderna, så är det egentligen ingen större skillnad att inneha ett svenskt, finskt, norskt eller tyskt pass. Endast en massa skitländer som knappt betyder något som utgör skillnad.

Sverige är dock en stormakt vad gäller myten om ett land.
Förra gången jag kollade upp pass och hur "starka" dom är, var jag i Korea.
En korean tyckte att jag hade tur som var svensk och kunde resa överallt. Givetvis kollade jag upp skillnaden då och insåg att även sydkoreanerna trodde att Sverige var någon slags "stormakt" och inte bara passet var värdefullt.
Vi tjänade en jävla massa pengar och allt var gratis, skolan på topp och sjukvården fläckfri.

Detta är något som etsats fast i allas huvud från 60-70&80-talet eller något sådant. Men vi har inget försprång längre och vi är förbisprungna på många plan.
Sverige är inte så bra som det en gång var (jämförelsevis). Inte ens lönerna är bra längre.

Med tanke på att vi exporterar flest terrorister i EU, samt lägger mest energi på att hjälpa dessa "hem" till Sverige igen så kan man ana att vårat pass kanske dalar lite i styrka framöver. Vi delar även ut pass och medborgarskap till människor som inte styrker sin identitet inom en väldigt snar framtid.

Med tanke på att vi exporterar flest terrorister i EU, samt lägger mest energi på att hjälpa dessa "hem" till Sverige igen så kan man ana att vårat pass kanske dalar lite i styrka framöver. Vi delar även ut pass och medborgarskap till människor som inte styrker sin identitet inom en väldigt snar framtid.
Fast sen går ju ju ett tjugotal länder bort som vi inte behöver pass till

Svaret på det är "Nej".

Kina
Azerbadjan
Mongoliet
Uzbekistan

Brasilien
Burkina Faso
Gambia

Men vi har ju ett tjugotal länder som vi inte ens behöver pass till. Kanske vi skulle vara i topp utan eu,fast fritzarna slår ju oss iaf.
D

Nu kan det ju vara att man inte märker av detta tillstånd när man söker ett turistvisum för Europa utan det sker i bakgrunden mellan tillståndsgivande europeisk ambassad och thailändska myndigheter.
Med tanke på alla avslag på ansökan så görs nog en kontroll av den sökande thailändaren.
Utan grönt ljus från thailändska myndigheter blir det nog inget beviljat visum för semester.

Intressanta men konspiratoriska inlägg du gör i denna tråden. Förklara gärna mer.
Självklart görs en kontroll innan visum ges, det är ju det man lämnar intyg till. Är dessa inte trovärdiga av någon anledning eller den sökande finns registrerade på något negativt i landet som ska bevilja visumet så kan det ju bli intervju eller nekande.

Vilka dokument kan saknas som inte redan kollats av incheckning, flygbolagen alltså, som kan få IM att hindra en utresa?
Självklart kan man inte flyga vart man vill om det saknas visum. Men visum ges ju av mottagarlandet och inte utreselandet, ja om man tar bort diverse skumma länder iaf. Vid vissa visumtyper i t.ex. Thailand måste man bifoga ett registerutdrag från polisen, det får mig att misstänka att det inte sker något masscheckande bakom kulisserna åt andra hållet men det är som sagt bara min misstanke.
Jag tvivlar också på din uppgift att Thailand garanterar för sina medborgare i utlandet, isf skulle det ju knappast behövas intyg på försäkringar etc vid ansökan till Schengenvisa. Jag vet inget land som garanterar för sina medborgare, sverige gör det iaf inte.

Alltså, jag har inte facit utan tar gärna emot mer info om detta.

/ SatanG

Senast ändrad:
Intressanta men konspiratoriska inlägg du gör i denna tråden. Förklara gärna mer.
Självklart görs en kontroll innan visum ges, det är ju det man lämnar intyg till. Är dessa inte trovärdiga av någon anledning eller den sökande finns registrerade på något negativt i landet som ska bevilja visumet så kan det ju bli intervju eller nekande.

Vilka dokument kan saknas som inte redan kollats av incheckning, flygbolagen alltså, som kan få IM att hindra en utresa?
Självklart kan man inte flyga vart man vill om det saknas visum. Men visum ges ju av mottagarlandet och inte utreselandet, ja om man tar bort diverse skumma länder iaf. Vid vissa visumtyper i t.ex. Thailand måste man bifoga ett registerutdrag från polisen, det får mig att misstänka att det inte sker något masscheckande bakom kulisserna åt andra hållet men det är som sagt bara min misstanke.
Jag tvivlar också på din uppgift att Thailand garanterar för sina medborgare i utlandet, isf skulle det ju knappast behövas intyg på försäkringar etc vid ansökan till Schengenvisa. Jag vet inget land som garanterar för sina medborgare, sverige gör det iaf inte.

Alltså, jag har inte facit utan tar gärna emot mer info om detta.

/ SatanG
Thailand garanterade och betalade ut en del pengar för de bärplockare som råkade illa ut för ett antal år sedan.
Det handlar inte om Schengen-turism via inbjudan utan om ett arbetsvisum för bärplockare.

Det står redan tydligt i första inlägget om man ids läsa detta och är inga konspiratoriska inlägg alls.

Thailand skär ner antalet utresevisum för bärplockare står det.

Senast ändrad:
Thailand garanterade och betalade ut en del pengar för de bärplockare som råkade illa ut för ett antal år sedan.
Det handlar inte om Schengen-turism via inbjudan utan om ett arbetsvisum för bärplockare.

Det står redan tydligt i första inlägget om man ids läsa detta och är inga konspiratoriska inlägg alls.

Så det är Thailand som delar ut arbetsvisum i Sverige? det var som tusan, det hade jag inte en susning om......

Slötittade på tv i går kväll.. Nyheterna. ( Om det var SVT eller TV 4 tänkte jag inte på )
Då var det ett reportage om Thailändska bärplockare. Den svenska staten skall införa att det skall betalas skatt för arbetet i Sverige och inte via ett företag eller person i Thailand. Detta eftersom de fattat att skatten inte betalas i hemlandet. En markägare uppåt landet uttalade sig i frågan.. Det kommer aldrig att gå ihop ekonomiskt om vi skall betala skatt på deras löner.. !!! De får de göra i sitt hemland.. Ingen i Sverige vill jobba med bärplockning.. :confused:

Snacka om att företag vill ha svart arbetskraft!!! :mad::mad::mad: Tydligen tusentals Thailändare som lurats till Sverige.
Och de får betala biljetter, hyra mm innan lönen betalas... :thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:
( Har de provat att söka arbetskraft via arbetsförmedlingen? Och då uppge vad man får i lön )

:wai::wai:

Ja jag såg när haggan Maggan uttalade sig om detta. Thailändare är mycket mer värda än att jobba här för skitlöner, rena slaveriet. Jag blir förbannad, har redan avrått ett flertal som ville åka hit från frugans hemby och dess närhet. :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Ja jag såg när haggan Maggan uttalade sig om detta. Thailändare är mycket mer värda än att jobba här för skitlöner, rena slaveriet. Jag blir förbannad, har redan avrått ett flertal som ville åka hit från frugans hemby och dess närhet. :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
Det är ju numera på sossarnas agenda att försvåra arbetskraft från andra sidan jordklotet för enklare jobb då det finns så mycket arbetssökande i Sverige.
Både att plocka bär och plantera skog bör asylsökande kunna utföra enligt tidigare uttalande av statsministern.
Där får han nog medhåll av några partier på högerkanten och även av många väljare.

Om man tänker efter lite... Vem vill tjäna pengar på Thailändska bärplockare?
Arbetsgivaren och staten...

Enligt MIG (migrationsverket) skall de garanteras en lön på minst 13 000 kr / mån innan skatt..
Hmmm… Vad blir det på 4 veckor? 160 tim.

13 000 / 160 = 81,25/tim innan skatt.
Om nu staten vill ha skatten så blir det ca 30% skatt + 30% arbetsgivaravgift.
Lön - skatt - arbetsgivaravgift

81,25 x ,30 = 24 kr
Sååå
81-24 = 57,25 kr / tim. = 9160 kr/mån ut.

Med arbetsgivaravgift
81 - 24 - 24 = 33 kr/tim = 5280 kr / mån ut

Och på denna utbetalda lön skall de betala flygbiljett, boende, mat, resor mm..

Grovt beräknat.. Men hur mycket får vår vän från Thailand kvar i plånboken efter en månads jobb??? :confused:
Tror det var 2014 som det var ett stort reportage i Thailändsk TV, vi såg. Just att Thailändare luras till Sverige för bärplockning med löften om feta löner.. De fick inga pengar!!! De djä..a lingon, blåbärs ägarna i norr blåste alla...
:mad::mad::mad::mad::mad:

Ok, googlade lite och om jag fattar rätt så behövs det ett LOI (Letter Of Intent) som ska ge rättigheter till bärplockarna kontra utnyttjande företag. En av parterna i detta LOI är thailändska utrikesministeriet som intygar att översättningen thai till engelska är korrekt i detta.
Detta LOI ska tas i beaktande vid visumansökan, alltså inte tvingande men hör väl till god ton att det bejakas.
Naturligtvis kan utrikesministeriet själva bestämma hur många översättningar av detta som görs.

Alltså inget utresevisum, visum ges av landet som personen reser till, har du eller någon annan information som är annorlunda så dela gärna men fram till dess så tvivlar jag på att thailändska IM stoppar någon thai med visum.
http://toimistot.te-palvelut.fi/doc...lish.pdf/36c2a25d-cf27-4d5d-8bda-b25028c9c917

/ SatanG

När kronan har nått sitt riktiga värde är det inga problem då kommer svenskar ta semester för att plocka bär. Kanske inte denna hösten men vem vet.

Tillbaka
Topp