Beskatta Thailändska bärplockare

Hur tyckte du mina jobbare från polen och Rumänien skulle göra?
Betala skatt eller slippa? Dom bor ju ändå under mitt tak och utnyttjar inte något i Sverige.

(Tror nog att 3 personer utnyttjar mer än vad en person betalar i skatt under några år.)
Jag hade ett helt gäng med Polacker som renoverade badrum åt mig ute i Rinkeby under 2010-och två år framåt , de betalade ingen skall, hade egna firmor, de gav mig en faktura som jag betalade, vad de sen gjorde var helt enligt lagen, de betalade skatt i sitt hemland, antar jag, där har du svaret på din fråga ;)

Jobbade 20 timmar per dygn i två månader?
Vad hade du för betyg i matematik?
Eller var det de fyra timmarna som du sov???
Jag /du ? Blanda inte in min matematik i ditt fedagssvammel:beer: De sov och åt fyra timmar om dygnet, resten jobbade d, jag var inte ens i Norrland under den tiden de var här

Tror ingen annan än stat å skattemyndighet missunnar bärplockarna det dom tjänar.
Problematiken här är ju inte bärplockning i sig, vilket alla har rätt till.
Det är när det kommer till försäljningen som dilemmat tillkommer, får ju inte tjäna pengar utan att staten skall ha sitt :(:mad:
Tyvärr så visar sig den största sjukan i denna tråd , värre än Covid är tydligen AVUNDSJUKAN i detta land ;)

Vad jag vet så måste dessa bärplockare ha en försäkring antagligen betalas av arbetsgivaren så de belastar inte sjukvården.
De betalar skatt men även 4,5% av lönen till pensionskassan.
Att de aldrig kommer att få dessa pengar är tämligen säkert.
För ingen myndighet har ens informationskrav om detta.
Så var nu lite omtänksamma för dessa personer, glöm Jantelagen en stund. Utan dom hade bären stannat kvar i skogen och staten blivit av med även massa andra skatter som moms plus skatter i varje led i hantering från skog till bord.
Jag skulle dela lite av humanismen från den enorma hum stormaktens lager och låtit dessa personer slippa åtminstone en del av skatt som de aldrig kan få del av. De kan väl inte behöva visa solidaritet för Sveriges utgifter..
Sedan är det en stor skillnad mellan utländsk arbetskraft som kommer utanför EU, dom går inte att jämföra.
Bra skrivet! Detta borde printas ut på papper och tejpas fast på pannan på alla avundsjuka jantesvenskar som knappt ens orkar ta på sig stövlarna!

Om nu många vill att bären ska plockas, kanske man borde titta på att höja fribeloppet innan skatt träder in,
och en del av dessa pengar stannar i Sverige, leverne, transporter, boende....

Jag /du ? Blanda inte in min matematik i ditt fedagssvammel:beer: De sov och åt fyra timmar om dygnet, resten jobbade d, jag var inte ens i Norrland under den tiden de var här
Din matematik måste vara usel om du tror man kan jobba 20 timmar om dagen i två månader.
För att inte tala om dina läs och skrivkunskaper.
Jag skrev väl knappast att det var du som jobbade. Eller?
Om du sen var i Norrland eller på månen under den tiden spelar nog mindre roll.

Bra skrivet! Detta borde printas ut på papper och tejpas fast på pannan på alla avundsjuka jantesvenskar som knappt ens orkar ta på sig stövlarna!
Jante Svensken Dick arbetar 40 timmar per vecka o betalar inkomstskatt .Detta har jag gjort i hela mitt liv så nån tejp i pannan behövs inte på mig.

Vad jag vet så måste dessa bärplockare ha en försäkring antagligen betalas av arbetsgivaren så de belastar inte sjukvården.
Så var nu lite omtänksamma för dessa personer, glöm Jantelagen en stund. Utan dom hade bären stannat kvar i skogen och staten blivit av med även massa andra skatter som moms plus skatter i varje led i hantering från skog till bord.
Jag skulle dela lite av humanismen från den enorma hum stormaktens lager och låtit dessa personer slippa åtminstone en del av skatt som de aldrig kan få del av. De kan väl inte behöva visa solidaritet för Sveriges utgifter..
Sedan är det en stor skillnad mellan utländsk arbetskraft som kommer utanför EU, dom går inte att jämföra.
Är osäker på det som är inbetalt till pensionskassan. Men har för mig att om de är registrerade så sänds det information till om beloppet till kontaktadressen. Tror att det görs per automatik. Men har de flyttat så kan det nog bli svårt att informera.

Den utländska arbetskraften i övrigt är nog också en måltavla för de här reglerna.

Pratade med en kosovoalban som kom via en förläggning i Norrland. han sa att han toppade en dag med 150 kilo. Nu jobbar han på Trioplast. Ett ex. på att alla inte är arbetsskygga

De flesta invandrarna från Balkan har fått jobb. Dels har de en kultur av att vara ett arbetande folk samt att det är längesedan de flesta invandrade till sverige.

Däremot de senast årens flyktingar från menaländer och afrika har en kultur av att inte arbete, för dem spelar det nog ingen roll hur länge de är i Sverige. Vill man inte, så gör man inte.

Visst finns det undantag men med den kravlöshet som svenska systemet har kommer den stora massan att förbi utanför arbetslivet.

Att de gör så under några dagar kan jag köpa. Men under hela tiden de var där ställer jag mig frågande till.
Du vet ju att Thai kan vara överdjävliga att jobba, det är iofs enligt dem själva, jag var inte övervakare under den tiden de var här, Men då (2008 om jag minns rätt) drog de ihop dryga 40 k per skalle, frugan rättade mig här nu, så det blev ändock en slant över när de betalat allt med flyg och dyligt

Liknande trådar

Tillbaka
Topp