Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Det är väl bara att dra ner på bidragen för dom som inte vill jobba med dom jobb som finns. Hur svårt kan det vara
Det måste finnas ett respektavstånd. Annars förstår man väl att det är mkt trevligare att gå ut med hunden och gå hem till mamma och äta upp hennes mat istället för att jobba för sin försörjning. Ger man folk den möjligheten är det klart att en hel del hoppar på den....

Nu bor jag inte på Bästkusten och det är hårdare virke i norrlänningar.

Jag tycker det är en lönsam hobby som lätt betalar flygbiljetter till tex Thailand.

Sen är jag snäll och brukar skänka en del av bären till ett äldreboende och grannar som inte längre kan plocka själva.

Det brukar betala betala sig tillbaka med råge.
Då får jag hemlagad sylt och saft i retur.
Det kan inte stämma då bärplockning enligt ovan är ett jobb inget annat.

Hej

Att folk som har ett heltidsjobb tycker att det är trevligt att plocka bär som hobby eller som ett extraknäck är ju mer ett fritidsintresse än ett riktigt arbete, lite samma sak som att plocka svamp, fritidsfiske eller jakt men det är nog väldigt få sim har detta som sitt huvudsakliga arbete.

Så vill myndigheterna inte låta Thailändare eller andra utlänningar plocka så lär dom flesta bären bli kvar i skogen nästa år också.

Mvh isan lover

Hej

Att folk som har ett heltidsjobb tycker att det är trevligt att plocka bär som hobby eller som ett extraknäck är ju mer ett fritidsintresse än ett riktigt arbete, lite samma sak som att plocka svamp, fritidsfiske eller jakt men det är nog väldigt få sim har detta som sitt huvudsakliga arbete.

Så vill myndigheterna inte låta Thailändare eller andra utlänningar plocka så lär dom flesta bären bli kvar i skogen nästa år också.

Mvh isan lover
Så vilka andra yrken tycker du det är ok att lönedumpa, och sen använda fattiga människor från u-länder som inte kräver nåt att fylla dessa jobb med? Och bara för att du ska få billig sylt.

Det här med ditt fackligt aktiva liv verkar mest som ett hittepå, du låter mer som en plantageägare i amerikanska södern från förr.

Hej

Mvh isan lover
Thailändare som inte blir lurade är välkomna, vad än kollektivavtalet säger.

När jag växte upp hade vi lingonlov.

Eleverna skulle ut och plocka bär som sedan överlämnas till skolan.
Jag tror det var 3kg per elev.

Ville man inte kunde föräldrarna köpa in bären åt sina barn.

Det gick även att få ledigt från skolan för att skörda potatis och äpplen.

Plocka potatis var vanligt under min skoltid hos storbönder.

Men det är väl ca 100 år sen?
Hej

Ja en del av dom som beskriver detta som ett yrke för andra än dom själva i dagens moderna samhälle är förmodligen närmare 100 år också, det verkar som om dom tror att tiden har stått still..

Der går inte att ha potatisplockning, bärplocknimg och svampplockning som ett vanligt arbete, det är och förblir p.g.a klimat och tillgång på något att plocka ett säsongsarbete som förutom lediga skolbarn, pensionärer och extraknäckande med andra yrken som vill tjäna lite extra något som passar tillfälliga gästarbetare väldigt bra.

Så det är ingen slump att det är många Thailändare som vill komma hit och plocka, dom kan tjäna en hel årslön på några månader om tillgpngen på bär är god och företaget dom jobbar åt är ok.

Men något yrke för infödda svenskar kommer det aldrig att bli, man kan helt enkelt inte försörja sig på detta.

Mvh isan lover

Hej

Ja en del av dom som beskriver detta som ett yrke för andra än dom själva i dagens moderna samhälle är förmodligen närmare 100 år också, det verkar som om dom tror att tiden har stått still..

Der går inte att ha potatisplockning, bärplocknimg och svampplockning som ett vanligt arbete, det är och förblir p.g.a klimat och tillgång på något att plocka ett säsongsarbete som förutom lediga skolbarn, pensionärer och extraknäckande med andra yrken som vill tjäna lite extra något som passar tillfälliga gästarbetare väldigt bra.

Så det är ingen slump att det är många Thailändare som vill komma hit och plocka, dom kan tjäna en hel årslön på några månader om tillgpngen på bär är god och företaget dom jobbar åt är ok.

Men något yrke för infödda svenskar kommer det aldrig att bli, man kan helt enkelt inte försörja sig på detta.

Mvh isan lover
Är man arbetslös så borde det vara tvång på att även ta säsongsarbeten om man inte har så man kan försörja sig själv.

Är man arbetslös så borde det vara tvång på att även ta säsongsarbeten om man inte har så man kan försörja sig själv.
Hej

Ja det kan man ju tycka men så är det inte i nuläget, det är ju beroende på vilken utbildning och vilka erfarenheter man har vilka typer av jobb man söker, sen är det nog inte alltid så att den här typen av säsongsarbete finns överallt i landet, det är väl främst lite mer norröver som den här bärbranschen är verksam.

Inom jordbruket har väl maskiner ersatt handplockande människor för längesedan, min nu döda mamma och hennes skolkamrater plockade ex.vis potatis men det var på 30-40 talet, en del skolungdomar plockar jordgubbar här i vårt område men det är främst människor från det forna östblocket som nu tillhör EU som gör detta här, det är ju också en väldigt kort säsong.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Det är väl ingen som sagt att det är annat än säsongsarbete?

Det är ju du som envisas med att ingen svenska skulle kunna utföra detta säsongsarbete. Sluta påstå det, jag vet de som säsongar med detta.

Bara för att du är klen och skröplig och inte klarar sånt här, betyder inte att resten av befolkningen är handikappad.

Klarade ni det även om ni var svenskar? Eller är ni från Laos?

Det är ett jobb. Du ska inte lyssna på plantageägaren i detta.
Tydligen inte enligt den svenska betydelsen av ordet.

Kan man inte försörja sig på sysselsättning så inte.

Substantiv

jobb - Arbete; sysselsättning som ger försörjning och som oftast är nödvändig och tillräcklig för detta.

Sen var det någon som påstod att det var en hobby!

Undrar vad det ÄR....

Tydligen inte enligt den svenska betydelsen av ordet.

Kan man inte försörja sig på sysselsättning så inte.

Substantiv

jobb - Arbete; sysselsättning som ger försörjning och som oftast är nödvändig och tillräcklig för detta.

Sen var det någon som påstod att det var en hobby!

Undrar vad det ÄR....
Sysselsättningar kan vara både jobb och hobby.

Det är ju tramsigt att påstå att plocka bär inte är ett jobb. Vad kallas då det som bärplockare (både svenska och utländska) utför? Hobby? Nä, de utför ett arbete på sitt jobb.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp