Barnmisshandel i Thailand

Kanske detta är svar nog mackes på din fråga???
Jag tror inte det är sant!!! Syftar du verkligen på min fråga om vad du skulle uppnå med att misshandla ditt barn?
Tror du på fullt allvar att du bygger ansvarstagande samhällsmedborgare genom att misshandla dem? Var tror du alla unga arga män kommer från? Jag tror att någon har försökt uppfostra dem med hugg och slag och nu ger de igen!

Barn lär sig genom vad du gör, inte så mycket genom vad du säger. Tror du verkligen man kan få respekt genom att inte respektera? Skall dina barn lyssna på dig måste de respektera dig annars skiter de i vad du säger.

Jag tror inte det är sant!!! Syftar du verkligen på min fråga om vad du skulle uppnå med att misshandla ditt barn?
Tror du på fullt allvar att du bygger ansvarstagande samhällsmedborgare genom att misshandla dem? Var tror du alla unga arga män kommer från? Jag tror att någon har försökt uppfostra dem med hugg och slag och nu ger de igen!

Barn lär sig genom vad du gör, inte så mycket genom vad du säger. Tror du verkligen man kan få respekt genom att inte respektera? Skall dina barn lyssna på dig måste de respektera dig annars skiter de i vad du säger.

Här har du tyvärr den bistra verklighet vi ser varje dag i Sverige..??
Dom unga idag tror och är övertygade om att respekt får man endast om man slår och härjar..
Dom fattar inte att man ska förtjäna respekt på andra grunder än rädsla..

Om du har möjligheten Macke (Och alla andra) titta på Janne Josefssons senaste program om uppföljningen av TV-programmet Fittja Paradiso... Där får du lyssna på den krassa verklighet som finns i Sverige idag.. Och dom tar just upp frågan om varifrån respekt kommer ifrån...

Här har du tyvärr den bistra verklighet vi ser varje dag i Sverige..??
Dom unga idag tror och är övertygade om att respekt får man endast om man slår och härjar..
Dom fattar inte att man ska förtjäna respekt på andra grunder än rädsla..

Om du har möjligheten Macke (Och alla andra) titta på Janne Josefssons senaste program om uppföljningen av TV-programmet Fittja Paradiso... Där får du lyssna på den krassa verklighet som finns i Sverige idag.. Och dom tar just upp frågan om varifrån respekt kommer ifrån...

Den skall jag absolut se. Och ja, en väldigt stor del av de problem vi har i Sverige idag beror på människor som blivit uppfostrade med hugg och slag. Något vi lämnade i Sverige för 50 år sedan.

Den skall jag absolut se. Och ja, en väldigt stor del av de problem vi har i Sverige idag beror på människor som blivit uppfostrade med hugg och slag. Något vi lämnade i Sverige för 50 år sedan.
Vakna nu Mackes , så var vi där igen , detta är inga undomar från Svenska hem med Svenska värderingar och vanlig Svensk uppfostran , iofs finns vissa undantag där dessa har halkat med i invandrargängen ,, men vanligtvis eller som polisen nu säger så är det i stort sett uteslutande barn /ungdomar från/med utomeuropeisk bakgrund , visst kanske de har uppfostrats med hugg och slag , men jag tror de oftast inte alls uppfostrats och om det sker så lär de sig att de inte skall ingå i det Svenska samhället , det är min bistra erfarenhet av detta klientel av gäng i Tensta /Fittja mm ... Egen bister erfarenhet under två års praktik på plats

Vakna nu Mackes , så var vi där igen , detta är inga undomar från Svenska hem med Svenska värderingar och vanlig Svensk uppfostran , iofs finns vissa undantag där dessa har halkat med i invandrargängen ,, men vanligtvis eller som polisen nu säger så är det i stort sett uteslutande barn /ungdomar från/med utomeuropeisk bakgrund , visst kanske de har uppfostrats med hugg och slag , men jag tror de oftast inte alls uppfostrats och om det sker så lär de sig att de inte skall ingå i det Svenska samhället , det är min bistra erfarenhet av detta klientel av gäng i Tensta /Fittja mm ... Egen bister erfarenhet under två års praktik på plats

Jag är vaken. Jag tror inte det har med ras att göra, jag tror det har med uppväxt att göra, en djävligt tuff uppväxt.

Jag håller helt med dig i allt du skrivit i frågan men tror du verkligen att vi i Sverige lämnade "hugg och slag" som en del av uppfostran för 50 år sedan? Officiellt gjorde vi det då det blev olagligt, men slutade verkligen föräldrar över en natt att slå sina barn bara för att det blev olagligt?

Jag växte upp utan hugg och slag, inte ens en "dask i rumpan" och trodde att nästan alla växte upp så. När jag satt och bärsade med mina barndomskompisar i somras dök dock denna diskussion upp och döm om min förvåning när två av mina gamla kompisar sade att de emellanåt fick stryk av sina farsor som barn och ytterligare två hade fått det "någon gång". Det var bara jag och en kompis som aldrig fått det. Vi är alla födda tidigt 70-tal i en småstad och det verkar finnas ett mörkertal för vad som sker inom husets fyra väggar. Eller så växte jag upp med ovanligt många White Trash.

Jag håller helt med dig i allt du skrivit i frågan men tror du verkligen att vi i Sverige lämnade "hugg och slag" som en del av uppfostran för 50 år sedan? Officiellt gjorde vi det då det blev olagligt, men slutade verkligen föräldrar över en natt att slå sina barn bara för att det blev olagligt?

Jag växte upp utan hugg och slag, inte ens en "dask i rumpan" och trodde att nästan alla växte upp så. När jag satt och bärsade med mina barndomskompisar i somras dök dock denna diskussion upp och döm om min förvåning när två av mina gamla kompisar sade att de emellanåt fick stryk av sina farsor som barn och ytterligare två hade fått det "någon gång". Det var bara jag och en kompis som aldrig fått det. Vi är alla födda tidigt 70-tal i en småstad och det verkar finnas ett mörkertal för vad som sker inom husets fyra väggar. Eller så växte jag upp med ovanligt många White Trash.

Ett beteende att inte slå sina barn, eller någon annan heller för den delen, tar generationer att jobba bort. Nu med mycket invandring till Sverige måste det börja jobbas på det hårt igen. Lika med med värderingar, jämställdhet mellan kvinnor och män o.s.v

PS jag är ingen feminist om någon skulle få för sig det. Jag anser att män och kvinnor ibland fungerar lite olika men skall behandlas på samma värdegrund DS

Jag är ju född -50 så ett decennium med laglig aga, även hemma. 60-talet såg jag som en övergångsperiod med vissa lärare i skolan som inte ville ge sig.

Men efter det är det nog bara inom hemmets väggar det förekommer. Som du säger, har man blivit slagen själv så tar man gärna med sig det beteendet till sina egna barn.

När det väl blivit en princip att aldrig slå sina barn så är det inte så svårt att hålla. Jag tog den principen när ungarna var små.

Däremot så finns det ju en del som inte kan kontrollera sina känslor. Det handlar återigen mycket om utbildningen men också mycket om bristande respekt för barn.

Man får dock inte blanda ihop det med fasta tydliga regler som alla barn behöver så de vet när de varit "duktiga". Men absolut inga slag i uppfostrande eller annat syfte. Det är väldigt lätt att bestraffa barn utan slag, bara man inte glömmer att berömma ibland.

Ja mackes visst kände jag att du ville få snacket åt detta hållet därav dina inlägg, men du fick som du ville verkligen. Jag är född 1951, och tror inte heller på hugg och slag i uppfostran, detta TROTS att jag fick stryk 2 gånger av min morsa under de 13 år, då det hände 2:a och sista gången. Men annars vet jag att jag kunde få en dask i röva när jag gjorde bort mig. och man var jävligt medveten om man gjort bort sig.

Vi som var födda under 1950;talet (vet absolut noll om 40;talet) vi fick dask i häcken om vi varit dumma. Du kan kalla det vad du vill mackes, men vi fick dask i häcken om vi varit dumma, och sedan var det bra med det. Detta med att vi skall hata våra föräldrar, vet jag inte riktigt vad det kommer ifrån. Men tror att det vill till mer än dask i röva, för att man skall hata sina föräldrar, och revoltera i samhället!! Jag tror det ligger nåt annat bakom i de fallen.

Avslutningsvis om du nu eller andra, INTE fick en dask i röva, så skall ni inte snacka, ni har fan inte en susning om arga unga män och sådant snack,,,,, Jag mår bra och älskade mina föräldrar, och det gjorde, mig veterligen, hela gänget på gatan hemmavid också, och vi alla fick en dask i röva stundtals under vår uppväxt...

Sedan kom rödhåriga feminister med John Lennon-glasögon på 1970;talet nån gång, och allt ställdes på ända, killarna förlorade sina k:kar medans tjejerna fick dem istället.... Om det blev bättre eller sämre, kan inte yttra mig om detta, men en liten vink är,,,, kika ut genom fönstret och gör sedan er bedömning....

Senast redigerad av en moderator:
I Plugget var det Studierektorn som stod för ordning och reda..
Och hans händer var flitigare än en flugfiskare i en fjällbäck.. Ha, ha, ha...

Hemma på gården var det Vicevärden man fick passa sig för..
Och åkte man dit visste man varför.. :)

Till och med boxare säger att man inte tar skada av en smäll då och då... Ha, ha, ha...

Jag är född 1970 och började skolan 77. Läraren vi hade i 1 till 3 hon vred om öronen på oss om vi gjorde något dumt. Hon tyckte vi skulle ha sexualundervisning i 3än. Jag råkade fnissa en gång. Åkte ut i korridoren och fick öronen omvridna så jag skrek. Jag hatade den kärringen. Den enda respekt hon fick var rädsla av oss barn.

Är aga misshandel? I Sverige blir ju allting så infekterat och överdrivet. Man har blivit så känslig att en liten felsägning uppfattas som förolämpning.
Nu uppfattar många mig som en som misshandlar fast aga betyder tillrättavisning. Inte misshandel. Jag har aldrig slagit mina barn, har två men har agat dom med olika destruktioner. Nu är de vuxna.
Idag vågar man inte ens tillrättavisa barn utan att vara rädd för att angklagas av misshandel.
Ja vet för har haft lektioner i skolan. Ungarna hånar de äldre. Ni som är så visa här berätta hur man gör utan att komma med gamla floskler som inte funkar.
Prata inte om att mina ungar faktiskt.... För de är inga snälla ungar i skolan. Fasr det finns en och annan men de flesta har ingen respekt.

Respekt är ömsesidig, man kan inte förvänta sig respekt om man inte ger någon.

Det finns ingen anledning att använda fysiskt våld! Det finns massor av andra effektiva bestraffningsmetoder:
Ingen tillgång till Internet, telefon, TV, ingen mat (fast här protesterar mamman förstås). Inga pengar, inte gå ut, osv, osv...

Jag har också växt upp utan slag och lärt min fru det är så vi hanterar det i Sverige. Ibland kan man ju bli väldigt provocerad, men gäller att bita i.

Stockholms kommunen hade en utbildning till nyblivna föräldrar som vi anmälde oss till. Min fru var ju ganska ny i Sverige då men kommunen erbjöd tolk. Dock blev kursen fullbokad direkt. Det tror jag annars hade varit bra, speciellt för föräldrar från annan kultur.

Man har ju olika uppfattningar i olika länder om vad som är bäst och det sitter ju i kulturen, inte i rasen. Dock när vi tar emot dessa till Sverige måste vi ju tydligt visa hur vi vill ha det i Sverige. Vissa är säkert mottagliga och lyssnar, andra inte och vill inte anpassa sig mer än på bidragsfronten. Dock har vi inte råd att erbjuda detta till alla ... det är ju inte billigare att ta konsekvenserna av det, men det blir ju någon annan generations politiker som får städa upp ...

Jag är född på mitten av -60 talet och har heller aldrig blivit slagen eller fått en dask vad jag minns.
Däremot fick jag utegångsförbud under tonåren när jag inte skötte tider el gjort något fel.

Varför är du så bitter ?
'

Det beror på vem man svarar!! Läs den personens inlägg jag svarar, lär dig historien bakom den personens egna skriverier gentemot mig, och fäll sedan ditt omdöme.

Och jag skriver detta utan att försöka att beskriva dig som person Linda född 1945., så vem e bitter??? Men tycker att visst får folk ha åsikter, men tanken är väl med et forum att vi kan kommentera dom eller? Du gör ju det själv... Varför inte jag..

Jo kanske jag e bitter då, svårt att säga själv, så jag får väl gå efter ditt uttalande då, du har säkert rätt.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är ju född -50 så ett decennium med laglig aga, även hemma. 60-talet såg jag som en övergångsperiod med vissa lärare i skolan som inte ville ge sig.

Men efter det är det nog bara inom hemmets väggar det förekommer. Som du säger, har man blivit slagen själv så tar man gärna med sig det beteendet till sina egna barn.

När det väl blivit en princip att aldrig slå sina barn så är det inte så svårt att hålla. Jag tog den principen när ungarna var små.

Däremot så finns det ju en del som inte kan kontrollera sina känslor. Det handlar återigen mycket om utbildningen men också mycket om bristande respekt för barn.

Man får dock inte blanda ihop det med fasta tydliga regler som alla barn behöver så de vet när de varit "duktiga". Men absolut inga slag i uppfostrande eller annat syfte. Det är väldigt lätt att bestraffa barn utan slag, bara man inte glömmer att berömma ibland.
Jag tror att vi ska skilja på barnmisshandel och aga (för vuxna disiplinering). At vissa vuxna i alla länder inte kan kontrollera sina känslor det vet alla. Då klipper mamma eller pappa till. Det har alltid varit förbjudet och kallas misshandel. Aga däremot ansågs (anses av många även idag) vara nödvändigt. Italien är det vanligt och in på sjuttiotalet kunde man på franska apotek köpa en slags piska för detta syfte. Jag var på en restaurant i Rende i Italien och satt bredvid en far till en 5-6 årig dotter och en 3-4 årig son. Sonen spillde ut sin cola och pappan uppmärksammade inte det hela. Flickan skvallrade och pappan blev helt förtvivlad, att aga sin son blev nu nödvändigt. Han slog till barnet med flathand rätt ordentligt. Man tror at barn ska ha stryk för att bli bra menniskor. Jag kan två vanliga försvarsrepliker: Den man älskar den agar man och jag fick stryk och det tog jag ingen skada av.

Jag tror att vi ska skilja på barnmisshandel och aga (för vuxna disiplinering). At vissa vuxna i alla länder inte kan kontrollera sina känslor det vet alla. Då klipper mamma eller pappa till. Det har alltid varit förbjudet och kallas misshandel. Aga däremot ansågs (anses av många även idag) vara nödvändigt. Italien är det vanligt och in på sjuttiotalet kunde man på franska apotek köpa en slags piska för detta syfte. Jag var på en restaurant i Rende i Italien och satt bredvid en far till en 5-6 årig dotter och en 3-4 årig son. Sonen spillde ut sin cola och pappan uppmärksammade inte det hela. Flickan skvallrade och pappan blev helt förtvivlad, att aga sin son blev nu nödvändigt. Han slog till barnet med flathand rätt ordentligt. Man tror at barn ska ha stryk för att bli bra menniskor. Jag kan två vanliga försvarsrepliker: Den man älskar den agar man och jag fick stryk och det tog jag ingen skada av.
Lagen skiljer inte på aga och misshandel, det må bli ringa misshandel men fortfarande straffbart.
Nej, man agar inte den man älskar. Det är i mitt tycke bullshit och gammal macho kultur.
Alla som blir misshandlade, speciellt av en närstående som de litar på tar skada, allt syns bara inte.
Föräldrar skall vara sitt barns trygghet, hur skall barnet kunna känna sig trygg när det får stryk?

Lagen skiljer inte på aga och misshandel, det må bli ringa misshandel men fortfarande straffbart.
Nej, man agar inte den man älskar. Det är i mitt tycke bullshit och gammal macho kultur.
Alla som blir misshandlade, speciellt av en närstående som de litar på tar skada, allt syns bara inte.
Föräldrar skall vara sitt barns trygghet, hur skall barnet kunna känna sig trygg när det får stryk?
Vad jag menar är att misshandel aldrig har varit lagligt och att ordet aga betyder med dina ord ringa misshandel för barnets väl och ve.
Jag och mina syskon har aldrig blivit agade och jag senare har aldrig burit hand på mina barn. Men min fru tycker nog att en fysisk tillrättavisning kan vara på sin plats (tyvär). Jag försökte förklara vårt tidigare syn på det här vilken är mycket vanlig fortfarande i tex. Thailand. För att inte andra ska missupfatta mig så skriver jag. Jag är hundra% emot alla former av misshandel och jag TROR (inte säker) att utrycket `` den man älskar den agar man`` kommer från bibeln.

Bara svagsinta människor som måste ta till aga när dom inte kan komma på alternativa uppfostringsätt, enklaste utvägen.

Skulle någon vuxen bära hand på sonen hemma i uppfostringsyfte så kan jag iofs lova att det blir vuxen-aga.

Finns alltid alternativ istället för fysiskt våld.

Pöjken var trilsk när han flyttade hem till oss ifrån byn, rätt ouppfostrad vilket inte är så ovanligt i byarna, ungarna springer runt som i ett zigenarläger.

Han lyssnade inte och skulle sitta och leka med leksaker istället för att äta.
Hur svårt är det, hans focus är på leksakerna vilket betyder att han gillar dessa.
Lösningen lås in leksakerna och dom kommer inte ut igen föränns du lyssnar.
Tog någon timmes gråtande sen åt han upp maten och när han då fick tillbaks leksakerna så blev han jätteglad och märkte att det lönade sig att lyssna.
Sen den dagen har han inte trilskat något direkt igen.

Vi ger också mycket beröm och uppmuntran, gör han något bra så utdelas det kramar, jubel och applåder och han blir lika stolt varje gång och skiner upp och man märker att han vill göra ännu bättre ifrån sig då för han gillar den uppmärksamheten.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp