Blir vi blåsta i Thailand och hur definierar du det?

jag blev faktiskt nästan blåst idag, utan sarkasm. Var nära på att sparka sönder en taxi, men vettet höll mig i skick tills han körde bort, sen sparkade jag friskt omkring mig på stolpar o allt annat för att bli av med hatet...

Hittade en taxi med meter från sukh, bussarna kom aldrig.
Han körde rätt, men efter pratunam körde han rakt upp, upp mot nonthaburi, ja bad han släppa av mig, hann sa "nästa ställa där jag kan stanna" (han kunde stanna vart som helst).

Skulle gärna be han dö i hjärncancer med aids och demens, men då han var en sliring ville jag inte veta vad han kanske hade i bakfickan, så betalade fint de 47 baht vi var uppe i (eller ja, jag betalade iaf, fint eller ej), väntade tills han var halvvägs bort innan jag böjade svära och hata.
Som alltid såg en vettigare taxi mig och frågade om läget, förklarade allt o han erbjöd att köra till phra nakhon för 50 baht utan meter. vad som skulle blivit 65-70 med meter. Men sen slapp han ju skatt/dela-med-andra på den med. Så vi vann båda..

Skal ikke påstå at alle taxisjåfører i Thailand er noen "svin", men mange av dem er det og burde blitt fratatt alt av lisenser ( inkludert førerkortet). Dem er i mine øyne en skam for Thailand og gir ikke akkurat et positivt bilde av Thailand når man kommer til Thailand for første gang.

Min far var taxisjåfør i over 30 år, og jeg tror nok at han hadde blitt rimelig forbannet over hvordan taxisjåfører mange ganger behandler sine kunder i Thailand dersom han hadde opplevd det.

http://www.bangkokpost.com/vdo/thailand/483633/bangkok-taxi-driver-passenger-fight

http://www.bangkokpost.com/news/pol...ints-against-drivers-on-taxi-consumer-hotline

Vad gäller att bli blåst av taxi så rent ekonomiskt kan man bli mer blåst i Stockholm om man inte vet vilka bilar man ska välja.

Sen kör ju vissa taxiförare i Sthlm som de vore höga ...

Vad gäller att bli blåst av taxi så rent ekonomiskt kan man bli mer blåst i Stockholm om man inte vet vilka bilar man ska välja.

Sen kör ju vissa taxiförare i Sthlm som de vore höga ...

Sant, fast när det kommer till höga och fulla taxichaufförer så vinner Bkk överlägset över sthlm. I sthlm är det ju bara en massa brassare. Här är ju var och varannan taxi på yaba och sprit om man åker på natten. Ingen höjdare..

Senast redigerad av en moderator:
Va alltid tjejen som fråga taxi chauffören när vi va i Bkk, vi körde alltid taxameter.
Bara tuktuk man fick köra fast pris med men de kunde ju skilja 100baht ibland bara man gick 5-10m.
Däremot blev vi några gånger nekade taxi för att dom inte vill köra pga trafiken.

I Pattaya försökte en "blåsa" oss. Han ville ha 500baht för att köra oss en sträcka som med taxi skulle kostat 200baht.
Dock va de här en kille med pickup som vakten på hotellet ringde dit åt oss för vi kunde inte få tag på någon taxi.
Kände mig lite snål som inte pröjsa eftersom de va enda sättet att ta oss in till stan den kvällen men är inte pga pengarna utan av ren princip.

Skal ikke påstå at alle taxisjåfører i Thailand er noen "svin", men mange av dem er det og burde blitt fratatt alt av lisenser ( inkludert førerkortet). Dem er i mine øyne en skam for Thailand og gir ikke akkurat et positivt bilde av Thailand når man kommer til Thailand for første gang.

Min far var taxisjåfør i over 30 år, og jeg tror nok at han hadde blitt rimelig forbannet over hvordan taxisjåfører mange ganger behandler sine kunder i Thailand dersom han hadde opplevd det.

http://www.bangkokpost.com/vdo/thailand/483633/bangkok-taxi-driver-passenger-fight

http://www.bangkokpost.com/news/pol...ints-against-drivers-on-taxi-consumer-hotline
Även i Sverige.
Här finns en hel del att göra.
Trots kravet på legitimation händer det så mycket här att vi inte skall gnälla på de i Thailand.
Tror på att städa framför egen dörr innan kritisera andra.
Skall nog påpeka att jag inte vet något om Norsk taxibranschen, men om man förstår ditt inlägg rätt så är norska taxichaufförer rena helgon jämfört de svenska.
När jag för 15 år sedan arbetade som taxichaufför fick jag veta en hel del skit. Vad jag har förstått på gamla kollegor har det blivit ännu värre sedan dess.
Det här kravet på en ren heder är bara en bluff. Det är bara att de inte åkt fast för något grovt de senaste åren, (snatteri räknas inte), vilket inte säger något om vad de åkte dit på för tio år sedan.

Va alltid tjejen som fråga taxi chauffören när vi va i Bkk, vi körde alltid taxameter.
Bara tuktuk man fick köra fast pris med men de kunde ju skilja 100baht ibland bara man gick 5-10m.
Däremot blev vi några gånger nekade taxi för att dom inte vill köra pga trafiken.

I Pattaya försökte en "blåsa" oss. Han ville ha 500baht för att köra oss en sträcka som med taxi skulle kostat 200baht.
Dock va de här en kille med pickup som vakten på hotellet ringde dit åt oss för vi kunde inte få tag på någon taxi.
Kände mig lite snål som inte pröjsa eftersom de va enda sättet att ta oss in till stan den kvällen men är inte pga pengarna utan av ren princip.

I Sverige skulle det här setts som ett utgångsbud i en prisförhandling.
Det är upp till varje chaufför att sätta priset för resan.
Vet för lite om prissystemet i Thailand för att säga säkert men har förstått att taxameterpriset är en aning hårdare reglerat.

I Sverige skulle det här setts som ett utgångsbud i en prisförhandling.
Det är upp till varje chaufför att sätta priset för resan.
Vet för lite om prissystemet i Thailand för att säga säkert men har förstått att taxameterpriset är en aning hårdare reglerat.

Vilket av de syftar du på? :)
Vi åkte som sagt alltid enligt taxameter i Bkk. Neka oss pga trafik är enligt lag förbjudet. (Fick ja reda på när jag kommit hem)
Självklart sätter ju varje tuktuk förare sitt pris och prutar de gör man. Men många låg långt över rimligt pris och de va inte på tapten att diskutera.

Samma gällde killen i pickupen. Men pga av att han inte ville rubba sitt pris det minsta så fick han åka därifrån utan pengar alls istället. :)

Även i Sverige.
Här finns en hel del att göra.
Trots kravet på legitimation händer det så mycket här att vi inte skall gnälla på de i Thailand.
Tror på att städa framför egen dörr innan kritisera andra.
Skall nog påpeka att jag inte vet något om Norsk taxibranschen, men om man förstår ditt inlägg rätt så är norska taxichaufförer rena helgon jämfört de svenska.
När jag för 15 år sedan arbetade som taxichaufför fick jag veta en hel del skit. Vad jag har förstått på gamla kollegor har det blivit ännu värre sedan dess.
Det här kravet på en ren heder är bara en bluff. Det är bara att de inte åkt fast för något grovt de senaste åren, (snatteri räknas inte), vilket inte säger något om vad de åkte dit på för tio år sedan.

Nå synes jeg at det blir en tanke dumt når man på en måte "unnskylder" thailandske taxisjåfører med at det er "like ille" i andre land. Det blir som å unnskylde den urettferdigheten og forfølgelsen mange folkeslag rundt om i verden opplever med å si at det er verre andre steder i verden og forteller dem at dem skal holde opp å klage. Det gir jo mennesker frie hender til å gjøre hva dem vil uten at noen som helst reagerer.

Det är inte bara i Thailand vi kan råka ut för blåsningar. Här i Sverige blir vi blåsta dagligen av politikerna. Men visst kan turister råka i Thailand.

Har ett flertal exempel på hur de som bygger eller renoverar eller bygger nytt.

Och då finns det oftast en överenskommande mellan damen ock byggaren att skriva upp räkningarna som man skall betala,ock som man senare delar på.
Även om du får ett fast pris, så kan samma scenario användas.
Varit involverad personligen med en kamrat. Dels med ett fast pris på ett kök som jag fick honom att avböja.

Men lite senare körde han på löpande med en stor renovering betalade väl ca 40% för högt pris.
Jag ock han gick igenom räkningarna, med lite erfarenhet blev han blåst med damens hjälp.

Kan väl påpeka att de inte är tillsammans längre.
Han fick tillslut betala dyrt för att han inte lyssnade på mig.

Som utlänning blir man blåst hela tiden i Thailand, även när man t.ex. handlar t-shirt eller något annat så blir man blåst, man tycker att det är jätte billigt, även om man prutar tills man blir utslängd så har man blivit blåst, då det priset dom gav fortfarande är högre än vad thai får betala

Senast ändrad:
Som utlänning blir man blåst hela tiden i Thailand, även när man t.ex. handlar t-shirt eller något annat så blir man blåst, man tycker att det är jätte billigt, även om man prutar tills man blir utslängd så har man blivit blåst, då det priset dom gav fortfarande är högre än vad thai får betala

Därför går man ensam och kollar vad man ev vill köpa och sedan säger man till damen vad man vill köpa och sen går hon dit ensam och prutar :):)

På frågan om man blir blåst i Thailand.....

Jaaa..!! Om man är rent puckad och inte förstår hur man tänker där...
De flesta vill ju tjäna pengar till sig och sin familj.. så vad är problemet..???

Jag har sett ett antal inlägg dår man anser Thai är ena dj..a grisar som bara vill lura av dig pengar...

Jag personligen har massor av Thai vänner som aldrig skulle ta en bath från mig...
Näää!! De betalar för mig för att visa sin vänskap..

Är man så korkad att man går på någon soi-bar och träffar en tjej som säger att hon "älskar" dig .. då får du skylla dig själv... Tror du då att du är älskad..?? :eek: "Send me money" !! "I love you" :p

Men har man något i skallen blir man inte blåst.. Inte av Thai... Det finns måååånga inne boende faranger som försöker blåsa nya turister , faranger... De så kallade överlevarna.... som brännt sina mynt och blåser svenskar, tyskar mm.. "De har företag som de vill du skall investera i mm" )
Jo!! De största skitstövlarna är inte Thai folk.. Det är de faranger som gjort slut på pengarna och nu måste blåsa turister... Jag har träffat många av dem... Samma skitstövlar alla...:eek::eek::eek:

PEPSI

Precis, det är det man får göra i slutänden om man har en, dom som inte har en blir det svårare för ;)
Jag har ingen thaitjej, men har klarat mig bra tycker jag.
Min erfarenhet i Thailand är mest från Chiang Mai och vad jag har läst på dom olika forumen så känner jag inte igen mig i deras storys.
Kanske för att jag har thaivänner och som alla vet alla känner alla i Thailand, eftersom jag vet vad saker och ting ska kosta i Thailand så är det ju upp till mig att betala eller inte, säger en tuk tuk förare i CM att han vill ha 100 B för en körning till nattmarknaden så är det ju bara för mig att säga nej tack och gå vidare för att fråga nästa.

En natt för många år sedan var jag och x på väg hem efter en barrunda, då kom det fram två katoyer och började prata, i ett annat hörn längre bort skrek någon Thai till katoyer :Sweden Sweden. Katoyer som pratade med oss gick iväg, dagen efter förstod jag att det var kanske ett rånförsök på mig och mitt x men någon kände igen oss och avblåste det hela.
Det känns skönt att veta att jag har gjort ett gott intryck på en hel del människor så jag känner mig tryggare i CM än jag skulle göra om jag skulle ta en nattpromenad i det lilla samhälle får jag bor idag.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp