Bo och jobba deltid i Thailand?

 

brt666

Forumräv
Jag har funderat fram och tillbaka på olika alternativ till ett bättre liv. Jag trivs bra med mitt nuvarande jobb som expert inom regelverk kring entreprenadmaskiner men det innebär att jag får flänga runt en hel del i Sverige och Europa.
Jag har fått erbjudande om att förändra min tjänst till att bli mer av en stationär back-office funktion till ca 50 ingenjörer som åker runt i sverige.
Med den tjänsten spelar det mindre roll var jag bor men jag måste vara tillgänglig per telefon 8-17 svensk tid. Alltså går ju tankarna i riktningen att vara skriven i sverige, jobba kvar på det svenska företaget, få lön samt skatta i Sverige men bo huvudsakligen i Thailand i hyrd lägenhet. Jag äger en fastighet i Sverige.
Jag måste alltså ha mycket god internet anslutning eftersom all data jag använder ligger på en server i Sverige och mycket är sekretessbelagt samt delas med andra. Jag behöver även få till någon billig koppling för telefonen.

Jag lär behöva åka till Sverige då och då för att delta på möten som inte går att ta via Skype och hålla kontakten med kollegor.

Det här är fortfarande på "drömstadiet" men skall det bli något konkret så måste jag ha ett förslag att lägga fram till vår VD.

Alltså vill jag gärna ha synpunkter från någon som jobbar på liknande sätt idag eller som av någon annan orsak har något vettigt att framföra om eventuella problem och lösningar.
 
Jag har funderat fram och tillbaka på olika alternativ till ett bättre liv. Jag trivs bra med mitt nuvarande jobb som expert inom regelverk kring entreprenadmaskiner men det innebär att jag får flänga runt en hel del i Sverige och Europa.
Jag har fått erbjudande om att förändra min tjänst till att bli mer av en stationär back-office funktion till ca 50 ingenjörer som åker runt i sverige.
Med den tjänsten spelar det mindre roll var jag bor men jag måste vara tillgänglig per telefon 8-17 svensk tid. Alltså går ju tankarna i riktningen att vara skriven i sverige, jobba kvar på det svenska företaget, få lön samt skatta i Sverige men bo huvudsakligen i Thailand i hyrd lägenhet. Jag äger en fastighet i Sverige.
Jag måste alltså ha mycket god internet anslutning eftersom all data jag använder ligger på en server i Sverige och mycket är sekretessbelagt samt delas med andra. Jag behöver även få till någon billig koppling för telefonen.

Jag lär behöva åka till Sverige då och då för att delta på möten som inte går att ta via Skype och hålla kontakten med kollegor.

Det här är fortfarande på "drömstadiet" men skall det bli något konkret så måste jag ha ett förslag att lägga fram till vår VD.

Alltså vill jag gärna ha synpunkter från någon som jobbar på liknande sätt idag eller som av någon annan orsak har något vettigt att framföra om eventuella problem och lösningar.

Starta företag i Thailand och hyr ut dig till företaget du jobbar åt som konsult.
Då slipper dom dessutom en massa sociala avgifter och du slipper svensk skatt
 
Starta företag i Thailand och hyr ut dig till företaget du jobbar åt som konsult.
Då slipper dom dessutom en massa sociala avgifter och du slipper svensk skatt

Det finns en del restriktioner för utlänningar i thailändska företag när det gäller ägande och anställning. Läs på!

Jag hade nog valt ett företag i Hong Kong.
 
Det finns en del restriktioner för utlänningar i thailändska företag när det gäller ägande och anställning. Läs på!

Jag hade nog valt ett företag i Hong Kong.

Går säkert med företag även i Singapore.
Nu vet jag ju inte vad TS har för anknytning till Thailand i övrigt, så det är ju lite avgörande.

Annars finns Nordic Staffing.

Nu läste jag en gång till och ser att han har hus i Sverige och tydligen vill betala skatten där, så då har det ju ingen betydelse då han har väsentlig anknytning till Sverige.

Ser inga problem för honom att hyra hus, lägenhet eller annat.
Bra internet finns om än något risig ping.
Skype samtal fungerar utmärkt då jag använt mig av det när jag ringt myndigheter i Sverige. Kostar inte många kr.

Så då blir mitt tips.
Sök visum och jobba från Thailand. Företrädesvis från en ort med allt tillgängligt inom liten radie. BKK, Hua Hin, Pattaya. Då är det smidigt att ta sig till Sverige ganska snabbt också.

Bifogar min uppkoppling mot Sverige.
Har inga större problem med den och inte heller när jag jobbar mot server i Tyskland eller Norge.

Jag tror jag betalar för 40/10

040df626995bd30f24d39a3c2135ba24.jpg
 
Har en kompis i TH som jobbar med översättning till flera olika språk för ett mobilföretag i Tjeckien.
Han har ett företag reggat på Cypern, och det funkar bra.
Man skall nog inte snacka så mycket vad man sysslar med i TH.
Detta med att jobba på distans i Th ligger inom en liten gråzon.
Han har O visa som gift med Thai. Visar bara hur mycket pengar han tar in vid varje förnyelse.
Kanske ett alt.
 
Bra stabilt internet här nere är inga problem, kan hålla telefonkonferenser med.
Fiber_update26062560_1140x321px.png

Sen hyr du dig en fin lägenhet i ett condominium för 10.000-15.000 baht.
Tex i centrum.
http://www.pattaya-property.net/?p=detail&lang=&ref=CR5377

Eller uppe på Pratumnak där vi var och tog en öl på kvällsmarknaden.
http://www.pattaya-property.net/?p=detail&lang=&ref=CR5391

Visa delen så är du ju för ung för retirement och ogift så marriage är ju heller inget alternativ.
Du får förhandla fram så företaget står för ett 5 årigt elite visum ;)

https://www.thailandelite.com/#/at-your-service/card/elite-easy-access-membership

Så då är det bara att sluta och fundera o flytta. ;)
 
Starta företag i Thailand och hyr ut dig till företaget du jobbar åt som konsult.
Då slipper dom dessutom en massa sociala avgifter och du slipper svensk skatt

Jag jobbar åt ett statligt bolag. De är restriktiva med konsulter och jag har skrivit under en del avtal så jag kan inte jobba med samma sak i något annat bolag på ett antal år. Dessutom gillar jag tryggheten i, och förmånerna med, att jobba i det bolaget även om jag skulle tjäna mer på något annat sätt.
 
Nu vet jag ju inte vad TS har för anknytning till Thailand i övrigt, så det är ju lite avgörande.

Nu läste jag en gång till och ser att han har hus i Sverige och tydligen vill betala skatten där, så då har det ju ingen betydelse då han har väsentlig anknytning till Sverige.


Jag har två tonåringar som jag har delad vårdnad för men sällan får träffa. Jag vill dock inte skriva mig i något annat land för då kommer deras mor att begära full vårdnad för att kunna tömma deras bankkonton. Och det vill jag inte..

Jag har en tomt med vatten och el som jag äger och kan skriva mig på men inget hus (Jag hyr ett hus idag av en granne)
 
Bra stabilt internet här nere är inga problem, kan hålla telefonkonferenser med.
Fiber_update26062560_1140x321px.png

Sen hyr du dig en fin lägenhet i ett condominium för 10.000-15.000 baht.
Tex i centrum.
http://www.pattaya-property.net/?p=detail&lang=&ref=CR5377

Eller uppe på Pratumnak där vi var och tog en öl på kvällsmarknaden.
http://www.pattaya-property.net/?p=detail&lang=&ref=CR5391

Visa delen så är du ju för ung för retirement och ogift så marriage är ju heller inget alternativ.
Du får förhandla fram så företaget står för ett 5 årigt elite visum ;)

https://www.thailandelite.com/#/at-your-service/card/elite-easy-access-membership

Så då är det bara att sluta och fundera o flytta. ;)

Statligt företag som betalar för någon form av VIP? Glöm det. Det bråkas om att jag åker 1:a klass på SJ.....

Annars låter förslagen bra och gifta mig är jag jättefärdig med! :mad: :)
 
Statligt företag som betalar för någon form av VIP? Glöm det. Det bråkas om att jag åker 1:a klass på SJ.....

Annars låter förslagen bra och gifta mig är jag jättefärdig med! :mad: :)
500.000 baht för ett 5 årigt Elite visum men då ingår en del annat också.
Vissa condominium har nu som erbjudande ett Elite visa om du köper en condo ;)
 
Kan det alltså vara ett problem att jag arbetar i Thailand på distans åt ett svenskt företag med arbetsuppgifter som endast har lokal betydelse i Sverige?
Finns många som gör så idag utan WP och har problem med att få visum för längre vistelser och håller på med visarum till grannländer som nu reglerna stramas för.
Är du över 50år har du större chans på längre visumtyper.

En nackdel med Thailand är att det som är ok idag behöver inte var det om 6 månader. Regelverken om uppehållstillstånd ändras hela tiden och är nyckfullt.
 
Kan man vidarekoppla ett befintligt svenskt mobil och fast nummer till ett IP telefonnummer?
Har ni inte ip telefon på jobbet redan?
Ex Cellip är mycket bra operstör.
Det blir och funkar som vilket svenskt nr som hels fast över internet.
Funkar kalasbra.
 
Finns många som gör så idag utan WP och har problem med att få visum för längre vistelser och håller på med visarum till grannländer som nu reglerna stramas för.
Är du över 50år har du större chans på längre visumtyper.

En nackdel med Thailand är att det som är ok idag behöver inte var det om 6 månader. Regelverken om uppehållstillstånd ändras hela tiden och är nyckfullt.

Just nu känns dom inte längre mer stabila än att kaffet kallnar
 
Har en relaterad fråga, hoppas det är ok för TS att jag ställer den här.

Det är ju förbjudet att jobba i Thailand utan wp. Men är det tillåtet (på ett Non-Immigrant "O" Spouse/Family) sitta i Thailand, men jobba i Sverige? Dvs ungefär motsvarande situation som TS, bara annat visum.

Finns ju många med åsikter här, men finns det nån som vet hur det verkligen förhåller sig?
 
Starta företag i Thailand och hyr ut dig till företaget du jobbar åt som konsult.
Då slipper dom dessutom en massa sociala avgifter och du slipper svensk skatt
Det d
Går säkert med företag även i Singapore.
Nu vet jag ju inte vad TS har för anknytning till Thailand i övrigt, så det är ju lite avgörande.

Annars finns Nordic Staffing.

Nu läste jag en gång till och ser att han har hus i Sverige och tydligen vill betala skatten där, så då har det ju ingen betydelse då han har väsentlig anknytning till Sverige.

Ser inga problem för honom att hyra hus, lägenhet eller annat.
Bra internet finns om än något risig ping.
Skype samtal fungerar utmärkt då jag använt mig av det när jag ringt myndigheter i Sverige. Kostar inte många kr.

Så då blir mitt tips.
Sök visum och jobba från Thailand. Företrädesvis från en ort med allt tillgängligt inom liten radie. BKK, Hua Hin, Pattaya. Då är det smidigt att ta sig till Sverige ganska snabbt också.

Bifogar min uppkoppling mot Sverige.
Har inga större problem med den och inte heller när jag jobbar mot server i Tyskland eller Norge.

Jag tror jag betalar för 40/10

040df626995bd30f24d39a3c2135ba24.jpg
Jag läste "starta företag i Thailand", då trodde jag du menade Thailändskt företag.
Om det är ett svenskt företag finns väl inga problem...
 
Det d

Jag läste "starta företag i Thailand", då trodde jag du menade Thailändskt företag.
Om det är ett svenskt företag finns väl inga problem...

Nja, det är inte så mycket svårare i Thailand skulle jag tro...utan att veta.
Det gäller nog bara att man har någon man litar på, som fru/flickvän/man/pojkvän om man ska göra det.
Det är säkert mer förmånligt att ordna med firma i HKG, SIN, Cypern, Monaco eller någon engelsk ö.
Men med företag så har man lättare att få arbetsvisum, vilket man kanske kan klara sig undan om man är gift.

Som sagt, det beror på...och det beror på mycket.
 
Har en relaterad fråga, hoppas det är ok för TS att jag ställer den här.

Det är ju förbjudet att jobba i Thailand utan wp. Men är det tillåtet (på ett Non-Immigrant "O" Spouse/Family) sitta i Thailand, men jobba i Sverige? Dvs ungefär motsvarande situation som TS, bara annat visum.

Finns ju många med åsikter här, men finns det nån som vet hur det verkligen förhåller sig?

Se mitt inlägg #5
 
 

Liknande trådar

N
Svar
0
Visningar
896
N
A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
1
Visningar
3 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp