Bo vart i Thailand?

• Trådstartare Trådstartare hanein
  • Start datum Start datum

Visst kan man med bästa vilja hitta även dykning i Rayong, men det är ändå inget att jämföra med Phuket.
Phuket passar kravspecen bäst utan tvekan.
Det som skulle kunna passa att bo på är Koh Samui och dyka där med utflykter till Koh Tao.
Koh Samui har i alla fall mer att erbjuda på nöjesfronten.
Jag har väl inte skrivit Rayong är du trög eller jag skriver Koh Chang och att Ban Phe ligger inom rimligt avstånd om man vill ta en dykwekend.
Och att kolla med dyklubbarna runt Rayong om man är där och kollar in stället.
Sen har dom fin snorkling på öarna runt koh samet, bättre än den ja upplevt i Krabi och Phuket.

Han är ju inte ute efter nöje utan lugn och ro.

Visst kan man med bästa vilja hitta även dykning i Rayong, men det är ändå inget att jämföra med Phuket.
Phuket passar kravspecen bäst utan tvekan.
Det som skulle kunna passa att bo på är Koh Samui och dyka där med utflykter till Koh Tao.
Koh Samui har i alla fall mer att erbjuda på nöjesfronten.
Om han vill bada med 500 japaner är det ju en utmärkt idé.

Jag har väl inte skrivit Rayong är du trög eller jag skriver Koh Chang och att Ban Phe ligger inom rimligt avstånd om man vill ta en dykwekend.
Sen har dom fin snorkling på öarna runt koh samet, bättre än den ja upplevt i Krabi och Phuket.

Han är ju inte ute efter nöje utan lugn och ro.
Har dykt både runt Koh Chang och Ban Phe. Att jämföra de ställena med västkusten är ungefär som att jämföra korpen med La Liga.

Om dykning är prio 1, så är det bara västkusten som är nåt att ha. Visst går det att bada i gulfen, men inte mkt mer.
Om du är en vanlig badare (open water) så kan det säkert vara intressant, men det blir snabbt ointressant iom brist både på djup, strömmar och nåt att titta på.

Dock är ju Phuket lite dyrare än många andra ställen.
Ett alternativ är ju att bo på ett ställe och göra "dykresor" lite då och då. Men då missar du ju den spontana dykningen.

Har du gott om cash rekommenderar jag att bo i Phukettrakten om dykningen är superviktig. Annars finns det betydligt mer prisvärda alternativ som du redan fått tips om. Tänk på att du ska göra annat än att dyka (ibland)....
Så är dykningen nere på sydostkusten vid Kho Chang inget att ha?
Tack för infon behöber jag inte åka dit och dyka då för då har jag blivit felinformerad.

Vilka dykställen dyker du helst på några bra tips?

Så är dykningen nere på sydostkusten vid Kho Chang inget att ha?
Tack för infon behöber jag inte åka dit och dyka då för då har jag blivit felinformerad.

Vilka dykställen dyker du helst på några bra tips?
Den är ok, men inte särskilt utmanande. Det finns inte mkt stort marinliv där, och det är ganska grunt. Men jag skulle inte avråda för en dyktripp dit. En fördel är att det inte är nån större trängsel, vilket ger en skönare dykning.

Dock skulle jag inte råda en erfaren dykare att flytta dit pga dykningen. Då finns det bara ett område i Thailand som håller måttet enligt mig, och det är västkusten. Där hittar du allt från maffiga dagstripper till utmanande liveaboards.

Den är ok, men inte särskilt utmanande. Det finns inte mkt stort marinliv där, och det är ganska grunt. Men jag skulle inte avråda för en dyktripp dit. En fördel är att det inte är nån större trängsel, vilket ger en skönare dykning.

Dock skulle jag inte råda en erfaren dykare att flytta dit pga dykningen. Då finns det bara ett område i Thailand som håller måttet enligt mig, och det är västkusten. Där hittar du allt från maffiga dagstripper till utmanande liveaboards.

Ok kanske det kan passa mig ändå då.

Ja västkusten är nog finare att dyka i men prisbilden och vardagslivet, känns för mycket Ving ala charter för min del.

Fördelen med Ban Phe är ju att han har nära till Utaphao med dagliga flyg till Phuket och Koh Samui.
Så för en dykwekeend lite då och då så har han rätt nära till Kho Chang, Phuket och Kho Tao därifrån.

För som någon skrev han skall nog inte dyka 24/7.
Golfbanor hittar han ju gott om där med.

Men det var bara ett tips tycker som någon annan skrev åk runt och kolla lite först sitt inte i Sverige och bestäm var du skall bo.

Ok kanske det kan passa mig ändå då.

Ja västkusten är nog finare att dyka i men prisbilden och vardagslivet, känns för mycket Ving ala charter för min del.

Fördelen med Ban Phe är ju att han har nära till Utaphao med dagliga flyg till Phuket och Koh Samui.
Så för en dykwekeend lite då och då så har han rätt nära till Kho Chang, Phuket och Kho Tao därifrån.

För som någon skrev han skall nog inte dyka 24/7.
Golfbanor hittar han ju gott om där med.

Men det var bara ett tips tycker som någon annan skrev åk runt och kolla lite först sitt inte i Sverige och bestäm var du skall bo.
Ja, han får nog bestämma sig för vad som är prio 1. Svårt att få allt på ett ställe.

Nja, undrar vem som är trögast, visst f*n har du skrivit Rayong och Ban Phe ligger helt riktigt i Rayong.
Jag skrev om dykningen i Kho Chang och du kommenterade mig om dykning i Rayong, antar att dyklubbarna där åker tex. till Koh Chang ibland.
Jag skrev om boende i Rayong!

Här är från när jag tog mitt dykcert på Kho Tao.
Den ön så handlar det mesta om dykning var och varannat hotell var ett dykcenter.
Men dyr en vattenflaska på 7/11 dubbla priset nästan mot fastlandet.
Mycket västerlänningar som jobbade som dykinstruktörer där.
Även på restaurang/barerna jobbade det västerlänningar.
Klockan 22:00 åkte kanvasen ner så ingen insyn ifrån gatan och på uteserveringen mot havet spelades det live musik och servitörerna och servitriserna byttes ut mot unga västerlänningar där vi bodde.

Öarna söder om Koh Chang har ganska bra korallrev och klart vatten och samma i södra Thailand, men då fattas många av de andra önskemålen som att hitta passande boende på dessa ställen. Similan ligger alldeles for långt ut för regelbundet besöka, minns jag rätt så över 50 nautiska mil.
Dykningen drar ju med sig en hel del kostnader om man måste hyra båttransporter och utrustning.

Nu är ju jag bortskämd med fina dykvatten och kan bjuda på både Nemo och Skalman i grannskapet.
Har lagt av med dykningen sen många år men snorkling är en favoritsysselsättning.

fullsizeoutput_a2f.webp
IMG_E8973.webp
DSCN0324.webp
DSCN0350.webp
IMG_E9391.webp
fullsizeoutput_bdf.webp
19060080_1495438930531469_2238376927529810038_n.webp
oslob-whale-shark-swimming.webp
oslob_20120923_feeding.webp

Nu blev jag riktigt avis, var i H-E har du snorklat med Valhaj?

Android är inne på något viktigt. Bo 100 dagar. Prova ställena. Känn efter vilka grejer som är viktigast.

Jag bodde i Bangkok, Pattaya och Samet innan jag valde. Visste att jag ville vara i det området pga. flygplatsen och umgängeskretsen.

Att jag tillslut valde Samet beror på bad och njutning. Kom fram till att det var det jag ville ha som vardag. Fest, hålligång och kanonmat är en timme bort i Pattaya. Så efter någon/några veckor tar man en tripp till Pattaya eller Bangkok för att äta gott och festa ordentligt.

Så innan du bestämmer dig. Hyr på olika ställen. Bo runt lite och fundera på vad vardagen skall innehålla, vad är viktigast?

Jag "valde" inte utan en dag så insåg jag bara att det är här jag vill vara.

Nu blev jag riktigt avis, var i H-E har du snorklat med Valhaj?
Oslob på södra Cebu i Phil kan man göra det dagligen men jag tyckte faktiskt inte om det, valhajarna är praktiskt taget tama och utfodras för att stanna.
En riktig turistfälla med mer än 1000 besökare per dag och man får turas om och köa för att bli skjutsad med båt till platsen. Snorklingen är tidsbegränsad under högsäsong och en massa avgifter till kommer.
Lite av en känsla av akvarium eller djurpark.
Sen finns det några platser i Phil där man kan snorkla med vilda naturliga valhajar under en kort säsong då dom samlas i 1000 tal i vissa områden i mars-april eller senare.
Det ligger i en framtida planering.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp