Bordsskick och ätande i Thailand

Ibland kan jag tycka att vi är överdrivet hygieniska i Skandinavien, vi får låg motståndskraft mot elaka bakterier. Jag tar seden dit jag kommer men därmed säger jag inte att jag accepterar dålig hygien. Men jag är inte livrädd för allting, försöker bara använda sunt förnuft.

Ibland kan jag tycka att vi är överdrivet hygieniska i Skandinavien, vi får låg motståndskraft mot elaka bakterier. Jag tar seden dit jag kommer men därmed säger jag inte att jag accepterar dålig hygien. Men jag är inte livrädd för allting, försöker bara använda sunt förnuft.

Det ligger mycket i det. Mikrobiologer brukar oroa sig för brist på bakterier. Lagom är nog bäst, så har vi lite motståndskraft att vistas utomlands också. :)

Märkligt. Du har ju bott här länge Atom men jag ser ofta att thai rullar sitt klibbris och doppar i div olika skålar som dom delar med andra, min tjej har också det beteendet eller hade ska jag väl säga... Iofs så härstammar väl dom flesta Thai här från Isaan och har väl bordsskicket med sig hemifrån.

Att det ska finnas en serverings sked i varje enskild skål när vi äter var bland det första jag fick lära min tjej. Ok sno en tugga från en kompis har väl hänt när man va ung men annars har jag inte varit med om i Sverige att man sitter å plockar från gemensamma matskålar med de bestick man äter med, det anses ouppfostrat där jag kommer ifrån. Man pillar inte runt på annat godis i skålen än det man ska äta, vanligt hyfs om du frågar mig.

Men visst det finns äckelpecklar i Sverige också inget snack, men inte så generellt som jag upplever det i Thailand.

Man ser ju detta tydligt tom på restaurang här, rätterna man beställt kommer in lite då och då för man är van vid att alla delar och serverings sked till resp skål får man säga till om.
Finns en å annan "turist" restaurang där dom har koll och på några få ställen får man tom maten samtidigt vid bordet men det är sällsynt.

Forum på svenska om Thailand drivs ju främst av oss som har thaifru eller relation med Thailand, av oss är majoritet av våra fruar från Isaan ... bara en förklaring. Jag vet att övriga delar av Thailand ser annorlunda ut. jag har varit hemma hos thai i BKK och dess närhet och där ser det annorlunda ut. Även släktingar från Isaan som flyttat söder ut.

Jag tror dock inte att hygienen slår oss åtta dagar i veckan, dock kanske kommer den i vissa delar upp i samma nivå som vår.

Så är det givetvis och sedan bildar man sin uppfattning från det man själv sett och vad de runt omkring säger, inget fel i det.

Det jag tror många missar är hur oerhört diversifierat Thailand är. Det som är en självklarhet i ett geografiskt område och socioekonomisk klass är helt främmande i en annan. Generaliseringar är alltid luriga och i Thailand är det ovanligt lurigt. Jag har turen att frekvent röra mig mellan Bangkok och byn samt mellan överklass och arbetarklass. Det är inte ens extremiteter i Thailand men ändå är det som att resa mellan två världsdelar som inte har något gemensamt vare dig vanor eller något annat.

Senast redigerad av en moderator:
Jo nog är det olika på olika platser även i samma land men jag själv har noll egen erfarenhet av Isaan och väldigt liten av både Pattaya och Bkk men känner ändå igen mig i mycket av det andra beskriver om folket i Isaan.
Eg underbara människor, finner nog att dom Thai jag träffar som härstammar norrifrån är dom vänligaste, men också dom mest outbildade. Sen som i alla turistorter så flockas ju lycksökare och annat pack här och det påverkar givet en del av den negativa bild jag har av Thailand. Men inte ens eliten i Bkk som ska vara dom smarta här framstår som något annat än väldigt korkade med kortsiktigt tänk, men vi har iofs sådana i Sverige också..

Om man flyttar Isaan till havet och låter mig bestämma hur saker ska skötas i vårt hus så är det nog egentligen där jag vill bo. Vem bryr sig eg om folket är lite korkade så länge dom är vänliga och gör som jag vill ;)

Jag har inte det minsta ont av Thais bordsskick och div seder då det ju inte förekommer i mitt hus. Men jag skulle aldrig sänka mig till deras nivå bara för att Dom ska acceptera Mig, finner det lite lustig med falanger som gör det.

I mitt hus gäller mina regler och den som inte accepterar det är inte välkommen och jag umgås inte med folk jag inte gillar, sen skit samma om det är släkt, grannar eller vad.

Intressant detta så pratade lite med tjejen nu och hon bekräftade min syn om Thais sätt att dela mat och bakterier, kultur som gäller överallt fattig eller ej, nu är hon ju iofs från Isaan..

Men hon gillar ju att anamma falang style och senast igår kväll sa hon till en väninna att hon inte fick äta med hennes (min tjejs) sked vilket hon var på väg att göra. Alltså inte bara dela skål utan också bestick..

Jo nog är det olika på olika platser även i samma land men jag själv har noll egen erfarenhet av Isaan och väldigt liten av både Pattaya och Bkk men känner ändå igen mig i mycket av det andra beskriver om folket i Isaan.
Eg underbara människor, finner nog att dom Thai jag träffar som härstammar norrifrån är dom vänligaste, men också dom mest outbildade. Sen som i alla turistorter så flockas ju lycksökare och annat pack här och det påverkar givet en del av den negativa bild jag har av Thailand. Men inte ens eliten i Bkk som ska vara dom smarta här framstår som något annat än väldigt korkade med kortsiktigt tänk, men vi har iofs sådana i Sverige också..

Om man flyttar Isaan till havet och låter mig bestämma hur saker ska skötas i vårt hus så är det nog egentligen där jag vill bo. Vem bryr sig eg om folket är lite korkade så länge dom är vänliga och gör som jag vill ;)

Jag har inte det minsta ont av Thais bordsskick och div seder då det ju inte förekommer i mitt hus. Men jag skulle aldrig sänka mig till deras nivå bara för att Dom ska acceptera Mig, finner det lite lustig med falanger som gör det.

I mitt hus gäller mina regler och den som inte accepterar det är inte välkommen och jag umgås inte med folk jag inte gillar, sen skit samma om det är släkt, grannar eller vad.

Ett inlägg som jag överlag hållet med om. Thailändare är oftast schyssta människor men oförmågan till kritiskt tänkande lyser ofta igenom (jag har alltså inget problem med okunskap utan just tillämpningen av den kunskap de har).

Jag har heller inget som helst problem med bordsskicket här. Personligen tycker jag många svenskar vurmar för en tillvaro där alla ska vara inlindade i bubbelplast och det har ju också sina nackdelar i form av höga priser och allmän tråkighet. För min del är hygienen på restauranger och i hushåll i Bkk med omnejd mer än tillfredsställande och ifall någon dippar något i en allmän skål så har jag inga problem med det; riskerna det utsätter mig för är inget mot de risker jag dagligen utsätter mig för när jag reser runt i Kina och Indien.

Jag håller med om att man aldrig ska göra något som känns fel. Man kan försöka att smälta in och försöka att inte göra andra besvikna men aldrig göra något som känns helt fel. Jag har sällan ställts inför några sådana svårigheter men med normal hövlighet upplever jag att de inte är särskilt svåra att ta sig ur. Thailand må vara ett ytterst nationalistiskt land men som Farang kommer man alltid undan och med en minimal kunskap av thailändska språket och kulturen så klarar man sig alltid galant. Enligt mina erfarenheter vill säga.

Har inte varit i något annat asiatiskt land och har inga planer på det heller efter vad jag hört från kompisar som berättat om sina resor. Billig sprit är ingen prio för mig..

Man kan ju lätt få uppfattningen att en del av oss tycker att allt här är skit, så är det inte alls för min del iaf, finns väl inget perfekt ställe och Sverige är mycket värre på många sätt som jag ser det. Bara det att jag gärna säger min åsikt och på det sista retat mig lite på div saker i Thailand, det är tyvärr inte vad det var och ju äldre man blir ju mer förstår man uttrycket "det va bättre förr.."

Jag har ju möjligheten att eg bo var som helst och Thailand känns inte som det självklara valet längre. Tror inte att jag nånsin hittar den ultimata platsen för mig att bo på så min framtid blir nog lite här å lite där men med betydligt mindre tid i Thailand än nu.

Har inte varit i något annat asiatiskt land och har inga planer på det heller efter vad jag hört från kompisar som berättat om sina resor. Billig sprit är ingen prio för mig..

Man kan ju lätt få uppfattningen att en del av oss tycker att allt här är skit, så är det inte alls för min del iaf, finns väl inget perfekt ställe och Sverige är mycket värre på många sätt som jag ser det. Bara det att jag gärna säger min åsikt och på det sista retat mig lite på div saker i Thailand, det är tyvärr inte vad det var och ju äldre man blir ju mer förstår man uttrycket "det va bättre förr.."

Jag har ju möjligheten att eg bo var som helst och Thailand känns inte som det självklara valet längre. Tror inte att jag nånsin hittar den ultimata platsen för mig att bo på så min framtid blir nog lite här å lite där men med betydligt mindre tid i Thailand än nu.

Om du inte varit i något annat asiatiskt land så tycker jag du ska passa på innan du lämnar Thailand. Japan, Hong Kong, Vietnam mm är fantastiska länder, inte nödvändigtvis att leva i men absolut att turista i.

Det finns förmodligen inget perfekt land och Thailand är inte ens i närheten. Jag tycker det är självklart att man på ett Thaiforum tar upp det man ogillar med Thailand men jag blir ibland förundrad över typen av klagomål som folk har.

Jag skulle också kunna bo varsomhelst men jag är för ung och fattig för att bo var som helst i världen utan att jobba några år till eller leva väldigt snålt. Via dotterns skola känner jag en mängd västerlänningar på den lukrativa "expats-touren" med erfarenhet från en hel hög länder i Europa och Asien och de flesta rankar Thailand väldigt högt. De kanske inte tycker Thailand är det vackraste eller smidigaste landet men när det kommer till "value for money" så är det svårslaget. Lite så känner jag det också; jag trivs med att ha Thailand som bas men jag skulle inte vilja bo här 365 dagar om året.

Jag gillar att resa runt och att det skulle vara billigare sprit i andra länder jämfört med Thailand känner jag inte riktigt igen (kanske för att det inte är prioriteten. Jag gillar dock den asiatiska naturen och de olika skiftningarna i de olika länderna. Passa på att res till fler länder så länge du bor i regionen.

Undrar vad som gör att thai är vänliga, är det också pga utbildning? Vet de inte bättre?

Nu kanske jag missat ngt vitalt. Du är en i gänget som klagar på livet i Thailand. Hur fan kan du klaga på Thailand om du inte varit/bott i Burma, Kambodja eller Laos? Förklara gärna för mig...

Helt seriöst så önskar jag att din hemresa @Phonta kunde ske nästa vecka… En looser som dig som har haft 3 år på sig att ordna sitt liv i LOS men misslyckats förtjänar inget annat än att åka tbx till ”tryggheten” i Sverige. Nu förstår jag varför hunden är med i bilden. Det är så din svans mellan benen inte ska synas. Du är forumets största negodil (negativ person med munnen som en kokodil), Du klankar ner på alla som inte passar in i dina värderingar. Vem tror du att du är?Jag har inte bemödat mig att svara på dina komentarer på diverse trådar då du sjunkit så lågt att jag valt att inte bemöta dig där nere. Men bara för rättvisans skull så säger jag att det finns inget rätt eller fel, bara olika sätt att se på saker o ting.
Men din gummirygg får du leva med då det är den del av din personlighet… sorry men min respekt för dig (som jag hade tidigare av ren humanitet) finns inte längre.
För oss som klarat mer än 3 år i Thailand (ville utbringa en skål för oss men troligtvis så skulle vi bli stämplade som alkoholister av den misslyckade Phonta) 3 år i Thailand och expert på allt här.

Jag låter detta inlägg ligga kvar eftersom nästan alla redan har läst det. Vi vill ha en god ton här på forumet utan några personliga påhopp. Detta inlägg befinner sig i gränslandet. Visa respekt för varandras åsikter utan påhopp. @Phonta har tagit sitt beslut och det respekterar jag, skälen är fullgoda som jag ser det.

Men det är sällan ens fel att två träter det bör man komma ihåg.

Senast redigerad av en moderator:
Ja , uppenbarligen har du återigen kikat för djupt i flaskan ,att inse sanningen är tungt för många , varje lördag eller fredag kommer det en eller fler inlägg från nån Farang som inte inser hur det är ställt i landet de valt att leva i , jag såg i alla fall till att jag har en möjlighet att återvända samt kapital att börja ett nytt liv i mitt gamla land ..
Uppenbarligen så fattas det något i din förmåga att inse vad verklighet är , Dessutom så skiter jag fullständigt i om jag åtnjuter respekt från nån halvpackad misslyckad expat . Misslyckad är man om man satsat allt och losat det , vilket jag EJ har .
.Dylika inlägg rör mig inte i ryggen utan lägger bara en taskigt skimmer över dig själv Pjodd.
Och en hund skall nog inte DU ta hand om som inte verkar kunna ta hand om dig själv . Nyktra till innan du sätter dig vid tangentbordet .

Ja , uppenbarligen har du återigen kikat för djupt i flaskan ,att inse sanningen är tungt för många , varje lördag eller fredag kommer det en eller fler inlägg från nån Farang som inte inser hur det är ställt i landet de valt att leva i , jag såg i alla fall till att jag har en möjlighet att återvända samt kapital att börja ett nytt liv i mitt gamla land ..
Uppenbarligen så fattas det något i din förmåga att inse vad verklighet är , Dessutom så skiter jag fullständigt i om jag åtnjuter respekt från nån halvpackad misslyckad expat . Misslyckad är man om man satsat allt och losat det , vilket jag EJ har .
.Dylika inlägg rör mig inte i ryggen utan lägger bara en taskigt skimmer över dig själv Pjodd.
Och en hund skall nog inte DU ta hand om som inte verkar kunna ta hand om dig själv . Nyktra till innan du sätter dig vid tangentbordet .

Tror inte att någon här är blind när det gäller hur det fungerar i detta land därimot kanske vi inte bryr oss som vissa andra.
Själv tycker jag att jag ser helt tydligt hur det funkar här i landet men jag varken bryr mig eller retar mig på det eller ältar det.
Själv trivs jag med det här lite halvfungerande samhället.
Vill inte bo i ett land med PK kärringar och moraltanter som säger till mig vad som är rätt eller fel.

Tror inte att någon här är blind när det gäller hur det fungerar i detta land därimot kanske vi inte bryr oss som vissa andra.
Själv tycker jag att jag ser helt tydligt hur det funkar här i landet men jag varken bryr mig eller retar mig på det eller ältar det.
Själv trivs jag med det här lite halvfungerande samhället.
Vill inte bo i ett land med PK kärringar och moraltanter som säger till mig vad som är rätt eller fel.

Kan hålla med dig om att Sverige inte på något sätt är perfect, som du säkert vet så har jag tidigare ett flertal gånger skrivit om att jag har en son på 13 år ,idag 14 som känner att pappa är lååångt borta , nu har jag lovat honom att flytta hem , att ge honom sin far tillbaka i en ålder han verkligen behöver detta .. Dessutom har jag andra vuxna barn samt mycket små barnbarn som jag känner att jag vill träffa Även min Thaifru saknar Sverige .. jag tror du vet vad jag menar Jonas .. jag är inte nego till allt i Thailand ,men nu är ju detta ett Thailandsforum och då skall väl Thailand och Thailändsk kultur , livsstil ,myndigheter mm kunna diskuteras , om man då påpekar att dessa nu inte fungerar vilket du just antydde ;) så är man väl då en "Djävla Looser" som vissa vill påskina .. Det finns mycket positivt men även som i Sverige en massa skit , inga PK kärringar vilka jag även tycker riktigt illa om men en massa annan skit ..

Vad tycker du Jonas , vill du att forumet skall vara ett ryggdunkarforum där man bara yppar positiva saker samt vad man äter eller vad man just nu dricker . Vissa trådar är ju rent patetiska , och öppnar man ingen konspiratorisk tråd så kommer detta forum att skita sig ganska snart , deär jag övertygad om , och öppnar man en diskussionstråd om till detta ämne då dyker det naturligtvis upp nån som absoliut anser Thailand vara perfect och inte accepterar att tillex jag inte anser det , i vissa fall JA , men inte i allt .. Om jag inte hade barn i Sverige så skulle jag förmodligen stanna . Pjodd tror sig veta vem jag med "Gummirygg" är:):):) , om jag vill ordna ett bekymmerslöst liv här så skulle jag utan några problem göra det . Förmodligen i en större stad Udon eller Chang Mai .

Kan hålla med dig om att Sverige inte på något sätt är perfect, som du säkert vet så har jag tidigare ett flertal gånger skrivit om att jag har en son på 13 år ,idag 14 som känner att pappa är lååångt borta , nu har jag lovat honom att flytta hem , att ge honom sin far tillbaka i en ålder han verkligen behöver detta .. Dessutom har jag andra vuxna barn samt mycket små barnbarn som jag känner att jag vill träffa Även min Thaifru saknar Sverige .. jag tror du vet vad jag menar Jonas .. jag är inte nego till allt i Thailand ,men nu är ju detta ett Thailandsforum och då skall väl Thailand och Thailändsk kultur , livsstil ,myndigheter mm kunna diskuteras , om man då påpekar att dessa nu inte fungerar vilket du just antydde ;) så är man väl då en "Djävla Looser" som vissa vill påskina .. Det finns mycket positivt men även som i Sverige en massa skit , inga PK kärringar vilka jag även tycker riktigt illa om men en massa annan skit ..

Vad tycker du Jonas , vill du att forumet skall vara ett ryggdunkarforum där man bara yppar positiva saker samt vad man äter eller vad man just nu dricker . Vissa trådar är ju rent patetiska , och öppnar man ingen konspiratorisk tråd så kommer detta forum att skita sig ganska snart , deär jag övertygad om , och öppnar man en diskussionstråd om till detta ämne då dyker det naturligtvis upp nån som absoliut anser Thailand vara perfect och inte accepterar att tillex jag inte anser det , i vissa fall JA , men inte i allt .. Om jag inte hade barn i Sverige så skulle jag förmodligen stanna . Pjodd tror sig veta vem jag med "Gummirygg" är:):):) , om jag vill ordna ett bekymmerslöst liv här så skulle jag utan några problem göra det . Förmodligen i en större stad Udon eller Chang Mai .

Nä, det är bra du skriver vad du tycker jag är bara din motpol någon måste skriva positivt med och jag gör säkert som så, blundar för mycket, försöker hålla mig borta från det jag tycker påverkar mig negativt ;)
Sen bryr jag mig inte så mycket om vad andra gör, lever, säger etc. etc. sålänge skvallertanter och PK-maffian håller sig undan mig, har man bott 14 år ute bland öarna i Bohuslän så lär man sig avsky dessa religösa skvallertanter, moralkärringar och PK-eliter.

Sen nä jag visste inget om att du hade en 13 årig son, har trott när du skrivit om barnen att du menat dina vuxna barn.

Du föll i fällan ganska lätt:)
"Skål" på dig

Helt seriöst så önskar jag att din hemresa @Phonta kunde ske nästa vecka… En looser som dig som har haft 3 år på sig att ordna sitt liv i LOS men misslyckats förtjänar inget annat än att åka tbx till ”tryggheten” i Sverige. Nu förstår jag varför hunden är med i bilden. Det är så din svans mellan benen inte ska synas. Du är forumets största negodil (negativ person med munnen som en kokodil), Du klankar ner på alla som inte passar in i dina värderingar. Vem tror du att du är?Jag har inte bemödat mig att svara på dina komentarer på diverse trådar då du sjunkit så lågt att jag valt att inte bemöta dig där nere. Men bara för rättvisans skull så säger jag att det finns inget rätt eller fel, bara olika sätt att se på saker o ting.
Men din gummirygg får du leva med då det är den del av din personlighet… sorry men min respekt för dig (som jag hade tidigare av ren humanitet) finns inte längre.
För oss som klarat mer än 3 år i Thailand (ville utbringa en skål för oss men troligtvis så skulle vi bli stämplade som alkoholister av den misslyckade Phonta) 3 år i Thailand och expert på allt här.

Jag låter detta inlägg ligga kvar eftersom nästan alla redan har läst det. Vi vill ha en god ton här på forumet utan några personliga påhopp. Detta inlägg befinner sig i gränslandet. Visa respekt för varandras åsikter utan påhopp. @Phonta har tagit sitt beslut och det respekterar jag, skälen är fullgoda som jag ser det.

Men det är sällan ens fel att två träter det bör man komma ihåg.
Är det en anl att låta ett klockrent påhopp ligga kvar att nästan alla redan har läst det? Skojar du Berra? Är Pjodd din kusin eller gillar du att just Phonta fick sig en tryckare? Kan man iofs förstå kanske men trodde att alla var lika inför lagen...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp