Bussresa Khon Kaen - Bkk med NCA

 
P

Pjodd

Gäst
Då sitter vi på södra bussterminalen vid ringvägen söder om Khon Kaen i en luftkonditionerad lounge som tillhör NCA's resenärer.
I det behagligt torra och ljumna miljö blickar jag ut över de andra resenärerna genom de stora fönstren och avundas dem icke. Kan inte påstå att stolarna är mjuka, men de har lite stoppning jämfört med plaststolarna där ute.

Resan ska gå till Bkk och kostar strax under 500 Baht per pers för den ca 45 mil långa resan i "first class". Lägger ut lite bilder inifrån bussen när det väl är dax.
På bilden nedan ser ni avgångarna om ngn skulle vara intresserad.

Tydligen ett seriöst bolag där bussarna är utrustade med hastighetsbegränsning och iaf nattbussarna har dubbla chaufförer.

Konfigurationen är som vanliga VIP bussar med 2+1 säte, men vilken skillnad på sätena (det jag sett på bild). Det är som bizz klass på flyget.
Som sagt bilder kommer.
Gold Class har konfiguration 2+2 och är billigare.

Här är tidtabellen.
Hittade hemsidan...
www.nakhonchaiair.com

Blir resan som jag förväntar mig så blir det detta bolaget hädanefter.

IMG_1769.JPG
 
Ok, inte som bizz klass på flyget. Hittar inte ngt bra läge på stolen. Snarare likt premium på Norwegian.
Men hey, sätt små runda fönster istället så känns det väldigt flygplan:)

Vår buss på bild. Lite lustigt att denna som har färre passagerare är en boogy (3 axlad).

Nu testa entertainement prylen:)

IMG_1771.JPG


IMG_1772.JPG


IMG_1773.JPG
 
275 Bahts taxiresa senare så är vi på Suvan.
23.45 Khon Kaen, 6.30 på flygplatsen. Helt ok.

Vet inte om chauffören ville att vi skulle börja att acklimatisera oss för Sverige, för det var pingvinkallt på bussen. Det räckte dåligt med den där snuttefilten man fick.

Jag är för lång för att trivas i dessa säten för övrigt var det en utmärkt resa.
Maten serverades i plastförpackningar som var godkända för livsmedel. Det är inte ofta man kommer över denna märkning här tycker jag.

Suvan behöver väl knappast beskrivas, den har vi väl alla varit på.

Ska bli spännande att åka till Sverige på semester:)

Tack för ni läste, hoppas det kommer till nytta för ngn;)
 
Har aldrig åkt NCA , brukar ta Chan Tour , ungefär samma pris , men sätena är även där gjorda för små Thaimänniskor ... Efter några timmar luktar det piss i hela bussen , har tröttnat på Chan Tour , skall pröva NCA nästa gång
 
Det kan jag rekommendera @Phonta jag la ribban och jämförde med bizz klass på flyg efter bilderna jag såg innan avresa. Jämfört med andra bussar så var det riktigt bra.

Jag kan förtydliga att benutrymmet är bra och det går att sträcka ut benen i upprätt läge, det var först när man la stolen i sovläge som det blev lite konstigt. Och naturligtvis så är det just då man vill kunna sträcka ut sig:)

På kartan ser ni den blåa pluppen. Där stannar bussen på deras egna busstation. Anledningen ska vara att det är stökigt på Mo Shit och taxi som vägrar att köra på metern.
Här var det trots mycket folk från deras egna bussar bra organiserat. Tre raka led mot taxi som kom på löpande band. En snubbe som såg till att leden fick taxi i turordning.

En sak om flygplatsen måste jag nämna. Att det är dyrt det visste jag och har därför aldrig handlat här, men idag var vi lite svultna och beställde mat.
Sätt er ner nu... en ka pao moo med ett stekt ägg och ngn typ av kyckling med ris. En vanlig flaska vatten
655Baht!!! Vilket rån. Normalt kostar detta under 100 B

IMG_1776.PNG
 
Samma att ta en hamburgare på Suwan , svindyrt , vad gäller NCA bussarna så har dom ett kontor i Ban Pai , där köper vi i så fall biljetterna , sen hoppar vi på i Phon eller Ban Pai , De läräven köra till Pattaya ,de kör då över kabin Buri och det går betydligt snabbare , 7 tim istället för 10 som det tar att köra över BKK med den trafik som är där ...
har åkt massor med buss i detta land ; Jag HATAR Thaibussar ;)
 
Samma att ta en hamburgare på Suwan , svindyrt , vad gäller NCA bussarna så har dom ett kontor i Ban Pai , där köper vi i så fall biljetterna , sen hoppar vi på i Phon eller Ban Pai , De läräven köra till Pattaya ,de kör då över kabin Buri och det går betydligt snabbare , 7 tim istället för 10 som det tar att köra över BKK med den trafik som är där ...
har åkt massor med buss i detta land ; Jag HATAR Thaibussar ;)
Kabin Buri, är inte det över berget väg 304, stog ju helt still där med all lastbilstrafik.
När jag körde från Korat till Pattaya körde jag via Bangkok, låg knappt under 100 km/h någon gång, kunde nästan ligga 120 hela vägen.
Kanske jag körde vid rätt tidpunkt ner genom Bangkok för där flöt det på bra, är det väg 304 du menar så gick den inte ett dugg snabbare för min del tvärtom, var den med mest kö i Kabin Buri området under hela vår resa och där vi såg flest och värst olyckor med tunga fordon.
 
Bör väl oskså tilläggas att om ni åker med NCA glöm inte att boka innan, dessa turer är ofta fullsatta.
Numera åker vi bara med dom, helt enkelt snabbast, bekvämast.
Men som @Pjodd skrev kallt som i ett kylskåp.
 
Håller med helt suveräna och överlägset bättre än allt det andra man åkt med här. Men som alla sagt.. även här SVINKALLT... Jag sade till, de log bara och tyckte nog jag var dum i skallen....
 
Nakhonchai Air är bästa bussbolag. Helt klart. Ibland kliver jag på 7.00 i Chiangmai och är framme i Rayong 7.30 på morgonen. 850 bath. Men oftast slutsålt så biljetten måste köpas 1 vecka i förväg. Första klass. gäller
03.jpg
 
Beträffande biljetter så kan man ringa och boka, sedan knallar man in på en 7/11 och betalar. På kvittot man får står all info med stol nr, avgångstid och allt det där. Otroligt smidigt.

Ska se om jag inte hittar en mössa med pingvinmotiv på här i Sverige, så kan jag ha den på mig när åker med deras bussar :D. Kul att jag inte var ensam om att tycka det var kallt
 
Ofattbart egentligen varför de ska ha så sat,,,,s kallt, någon som begriper detta?
En annan sak som är speciell är bussvärdinnorna, som klär sig som flygvärdinnor, väldigt serviceinriktade.
 
  • Like
Reactions: jp
Tanten svarade att det ingår i deras nisch att ha det kallt på bussarna. Det ska tydligen vara en stor bidragande faktor till populariteten. "Det är mysigt när det är kallt så man kan krypa ihop under en filt".
Jag funderade lite på svaret och fann lite logik i det. I ett land där det ofta är varm, så blir det lite exotiskt med kyla.
Vi föredrar att bada bastu än att sitta i en alldeles för kall buss. Thaiarna tycker vi är knepiga med våra bastubad.
Dom är trötta på värmen på samma sätt vi är trötta på kylan. Det är den enda rimliga anledningen jag kan komma på.
Jag finner personligen inget nöje att kyla ner en buss för att sedan behöva använda filt, men kan förstå mysfaktorn en thai kan uppleva i detta. Och bevisligen så är det ett koncept som funkar

[EDIT]
Ahaa, det är därför dom har den stora digitala skylten som växlar mellan klocka och inomhustemp! Dom skryter över sin 18 grader. Ja, det styrker tesen om att det är deras nisch och att folk gillar det. Ingen ide då alltså att be dom skruva upp värmen:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Tanten svarade att det ingår i deras nisch att ha det kallt på bussarna. Det ska tydligen vara en stor bidragande faktor till populariteten. "Det är mysigt när det är kallt så man kan krypa ihop under en filt".
Jag funderade lite på svaret och fann lite logik i det. I ett land där det ofta är varm, så blir det lite exotiskt med kyla.
Vi föredrar att bada bastu än att sitta i en alldeles för kall buss. Thaiarna tycker vi är knepiga med våra bastubad.
Dom är trötta på värmen på samma sätt vi är trötta på kylan. Det är den enda rimliga anledningen jag kan komma på.
Jag finner personligen inget nöje att kyla ner en buss för att sedan behöva använda filt, men kan förstå mysfaktorn en thai kan uppleva i detta. Och bevisligen så är det ett koncept som funkar

[EDIT]
Ahaa, det är därför dom har den stora digitala skylten som växlar mellan klocka och inomhustemp! Dom skryter över sin 18 grader. Ja, det styrker tesen om att det är deras nisch och att folk gillar det. Ingen ide då alltså att be dom skruva upp värmen:)
Ja så är det nog,,,:), min tanke var att de skulle hålla kallt för chauffören,, så han inte somnar.;)Lite långsökt kanske. Hur som haver, ett riktigt bra bolag.
 
Kabin Buri, är inte det över berget väg 304, stog ju helt still där med all lastbilstrafik.
När jag körde från Korat till Pattaya körde jag via Bangkok, låg knappt under 100 km/h någon gång, kunde nästan ligga 120 hela vägen.
Kanske jag körde vid rätt tidpunkt ner genom Bangkok för där flöt det på bra, är det väg 304 du menar så gick den inte ett dugg snabbare för min del tvärtom, var den med mest kö i Kabin Buri området under hela vår resa och där vi såg flest och värst olyckor med tunga fordon.
Har väl kört den vägen ca 30 ggr , med bil och med hoj , en ggr har vi suttit i kö 30 min annars aldrig varit med om olyckor eller köbildning ,, den är grymt mycket kortare kan jag säga , samt att vägen förutom över berget är lika bra som den till BKK
 
Har väl kört den vägen ca 30 ggr , med bil och med hoj , en ggr har vi suttit i kö 30 min annars aldrig varit med om olyckor eller köbildning ,, den är grymt mycket kortare kan jag säga , samt att vägen förutom över berget är lika bra som den till BKK
Då måste vi haft otur, 3 olyckor såg vi två av dom var total krossade lastbilar och en bilolycka, lastbilarna gick så sakta över berget och var lastbilar i mängder.
Så vi hade väl otur med traffiken då för på dom 2 veckorna så var det enda flaskhalsen vi råkade ut för.
När jag körde från Korat till Pattaya via Bangkok gick det på ca. 4 timmar.
 
Från Korat till Pattya över Kabinburi så har du prick 30 mil in till den Village vi bor i nu , 18 mil till Kabin Buri från oss sen ytterligare 12 mil till Korat , vet inte hur mycket längre det är att köra över BKK men ca 5 mil kan jag tänka , iofs så är ju vägen bättre över bergen , men fö så är den nog likvärdig 331an kommer in bakvägen mot NongPrue. Har även jag hört om olyckor på den vägen , kanske jag som haft tur , och du fick uppleva det normala , det vet jag ej ..:) IOFS kör jag alltid så att jag passerar bergen mellan 063-0830 dvs straxt efter det blir dagsljus , kanske mindre trafik då. Har kört den vägen från Nong Song Hong till Pattis på 5,45 ,det är exact 48 mil , men det var med stora 1800an , då gick det undan på de stora vägarna ..Man tappar mycket tid i bergen ..
 
Från Korat till Pattya över Kabinburi så har du prick 30 mil in till den Village vi bor i nu , 18 mil till Kabin Buri från oss sen ytterligare 12 mil till Korat , vet inte hur mycket längre det är att köra över BKK men ca 5 mil kan jag tänka , iofs så är ju vägen bättre över bergen , men fö så är den nog likvärdig 331an kommer in bakvägen mot NongPrue. Har även jag hört om olyckor på den vägen , kanske jag som haft tur , och du fick uppleva det normala , det vet jag ej ..:) IOFS kör jag alltid så att jag passerar bergen mellan 063-0830 dvs straxt efter det blir dagsljus , kanske mindre trafik då. Har kört den vägen från Nong Song Hong till Pattis på 5,45 ,det är exact 48 mil , men det var med stora 1800an , då gick det undan på de stora vägarna ..Man tappar mycket tid i bergen ..

Brukar också köra över bergen. Sällan köer, endast en fredag vad jag minns och då bara i den brantare backen.

Jag har väl kanske bara kört där 5-10 gånger men aldrig sett olycka där. Dock läst om olyckor där.

Jag gillar den vägen mer än motorvägen då den är vackrare.
 
De gånger jag kört ned till Jomtien/Rayong, så har jag alltid också tagit vägen över Khorat och bergen. Mycket snyggare natur, och mer lugnt känns det som. Har aldrig set någon olycka där, men det finns säkert där liksom över hela Thailand. Säkert långsammare, men vem fan kommer till Thailand för att räkna timmar och minuter,,,,, Då har man väl kanske inte ännu riktigt "landat" eller?
 
 

Liknande trådar

D
Svar
13
Visningar
3 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
G
Svar
10
Visningar
3 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp