Hej
Håller inte med om din beskrivning om den Thailändska skolan och jag vet inte vad du har för erfarenhet ifrån den, vire intressant att höra lite om den biten, när jag läser din beskrivning av skolan så stämmer den ganska bra med privatskolorna och dom större statliga skolorna, men inte alls med hur det ser ut på dom tusentals små byskolorna.
1. Du säger att lärare och barn använder Google, Facebook, mfl appar i undervisningen, eftersom 50-60% av skolorna saknar sån utrustning är det nog svårt, Yinluck drog igång ett sånt projekt som hette ”one student one tablet” 2011-2013 och vissa elever han få sina plattor, men sen kom kuppen 2014 och då stoppades projektet, därför väntar 50-60% fortfarande på sina plattor, då främst på landsbygden.
2. Du säger att aga och våld inom skolan är förbjudet och det är rätt, men ovanligt är det absolut inte,det finns en tråd om detta här på forumet där alla typer av våld förekommer och sägs fortfarande utgöra ett stort problem inom skolan, på tusentals skolor har lärarna en käpp eller pinne som dom rappar barnen på ben och armar med dagligen, t.ex vid uppställningen på morgonen när flaggan hissas, dom som inte står still, drar någon framför i håret eller pratar får känna av käppen, detta har jag själv sett varje morgon under alla år vår son gick i skolan ifrån förskolan t.o.m årskurs sex, han gick där 3 månader om året.
3. Här är vi tydligen överens.
4. Håller med, men om föräldrarna själva knappt har gått i skolan, har svårt att klara sin försörjning blir det nog ändå lätt så att arbete och mat på bordet prioriteras före skolan, sen är det ju som sagt många föräldrar som lämnar barnen hos någon släkting i byn och själva åker på jobb i ex.vis Bangkok, då finns inte samma föräldraansvar.
5. Här är vi också överens, jag tränar ju själv killarnas fotbollslag och lär barnen engelska i vår byskola
6. Här måste jag tyvärr göra dig besviken, Thailand placerar sig väldigt dåligt i PISA undersökningarna.
7. Självdisciplin och studieteknik är ju bra, men jag tror att det är något som många barn i dom små byskolorna på landsbygden behöver hjälp med.
Mvh isan lover