Ca 20% av befolkningen i Thailand väntas bli registrerade som fattiga i ett nytt statligt register som berättigar till stöd.

Det gäller alla tjänster, så väl statliga och privata.
Hej

Det kan man väl säga, men du vet lika väl som jag att det ligger betydligt mer i potten än ett jobb när det handlar om statliga tjänster, tackar man nej till en anvisad tjänst så avstår man dessutom en framtida statlig pension, möjlighet till subventionerade lån, möjlighet till gratis boende och fri sjukvård och mediciner.

Mvh isan lover

Hej

Det kan man väl säga, men du vet lika väl som jag att det ligger betydligt mer i potten än ett jobb när det handlar om statliga tjänster, tackar man nej till en anvisad tjänst så avstår man dessutom en framtida statlig pension, möjlighet till subventionerade lån, möjlighet till gratis boende och fri sjukvård och mediciner.

Mvh isan lover

Men då har du ändå flera val.. Ta det jobb som erbjuds och göra ett par hundhår, något många av oss fått göra någon gång i livet. Man kan söka eget jobb som man hellre vill ha. Man kan söka jobb inom något annat område.

Fungerar likadant i Sverige.

Hej

Mvh isan lover

Det är ju helt stört att man ska behöva gå utanför tomtgränsen för att få sig ett jobb.

Men då har du ändå flera val.. Ta det jobb som erbjuds och göra ett par hundhår, något många av oss fått göra någon gång i livet. Man kan söka eget jobb som man hellre vill ha. Man kan söka jobb inom något annat område.

Fungerar likadant i Sverige.
Hej

Det vet jag inte om jag håller med om, visdt gör man ett val men ingen nyutexaminerad lärare ställs väl i Sverige inför valet att avstå en framtida statlig pension, möjlighet till subventionerade lån, möjlighet till gratis boende och fri sjukvård och mediciner om man inte är beredd att ta ett jobb 50-70 mil ifrån hemmet?

Vill man inte ta ett jobb som lärare långt bort som nyutexaminerad i Sverige så händer väl nästan inget av det en nyutexaminerad lärare i Thailand råkar ut för?

Mvh isan lover

Hej

Det vet jag inte om jag håller med om, visdt gör man ett val men ingen nyutexaminerad lärare ställs väl i Sverige inför valet att avstå en framtida statlig pension, möjlighet till subventionerade lån, möjlighet till gratis boende och fri sjukvård och mediciner om man inte är beredd att ta ett jobb 50-70 mil ifrån hemmet?

Vill man inte ta ett jobb som lärare långt bort som nyutexaminerad i Sverige så händer väl nästan inget av det en nyutexaminerad lärare i Thailand råkar ut för?

Mvh isan lover

Tar du inte ett jobb i Sverige får du inte heller de förmåner som följer med jobbet. Jag har aldrig fått behålla förmåner från jobb jag slutat på eller fått förmånerna från jobb jag tackat nej till.

Platsgaranti på de utbildningar som erbjuder detta brukar sällan vara på valfri ort i landet. Kan du ge något exempel på utbildning i Sverige där du garanteras jobb utanför dörren? Räknar ej remotejobb utan arbeten där du fysiskt ska va på plats

Hej

Mvh isan lover
Poliser blir utplacerade.

Tar du inte ett jobb i Sverige får du inte heller de förmåner som följer med jobbet. Jag har aldrig fått behålla förmåner från jobb jag slutat på eller fått förmånerna från jobb jag tackat nej till.

Platsgaranti på de utbildningar som erbjuder detta brukar sällan vara på valfri ort i landet. Kan du ge något exempel på utbildning i Sverige där du garanteras jobb utanför dörren? Räknar ej remotejobb utan arbeten där du fysiskt ska va på plats
Hej

Det var inte det jag påstod, det jag påpekade var att det nog inte finns något liknande system där man kan bli ställd utanför det statliga pensionssystemet, mista en rad statliga förmåner o.s.v som övriga befolkningen inte har tillgång till om du tackar nej till ett anvisat jobb i Sverige.

Mvh isan lover

Efter mina 7 år i en ris by har ja lärt mej en del, många allt för många thai gillar att jobba 8 timmar varje dag. Kan man bara få så pass att man på kredit kan hämta ut en pickup och parkera utanför de risiga huset då ÄR man. Detta är thai inte de ja är van med. Sen får Issan lovet tycka som han vill

Efter mina 7 år i en ris by har ja lärt mej en del, många allt för många thai gillar att jobba 8 timmar varje dag. Kan man bara få så pass att man på kredit kan hämta ut en pickup och parkera utanför de risiga huset då ÄR man. Detta är thai inte de ja är van med. Sen får Issan lovet tycka som han vill
Hej

Det blir ju just först vid 6 tiden, då tänder man elden och lagar dagens första måltid, sen jobbar man ca 4 timmar i en värme på 30-35 grader, sedan när solen står som högst och värmen pikar uppsöker man skuggan och tar en liten siesta i samband med lunchen precis som i dom flesta sydligt belägna länder på en timma eller två, sen kör man 4 timmar igen, då går solen ned och man tar en öl, dushar och äter middag, en helt ok arbetsdag enligt mig med tanke på att det handlar om kroppsarnete i hög temperatur och brännande sol, 8 timmars arbetsdag är väl ganska vanligt runtom i världen.

Före arbetsdagens början kan ju dessutom samma personer ha varit ute och dragit upp sina åltinor, kollat fiskfällor och tömt snaror på råttor, samma sak efter mörkrets inbrott, då jagas det fågel och annat, det smäller här och där i skogarna och på fälten, sen ska ju risfält och grönsaksodlingar ses till o.s.v.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Dom vi anlitar när vi behöver , tycker ja jobbar bra. I bland måste ja visa eller införa min syn . Men i de hela fungerar de. Sen att många thai inte tar lågavlönade jobb har ju med . No 1 föräldrar no2 dom är nöjda. Fattig eller rik

Dom vi anlitar när vi behöver , tycker ja jobbar bra. I bland måste ja visa eller införa min syn . Men i de hela fungerar de. Sen att många thai inte tar lågavlönade jobb har ju med . No 1 föräldrar no2 dom är nöjda. Fattig eller rik
Hej

Samma för vår del, dom flesta jobbar bra och gör så gott dom kan med dom verktyg och resurser dom har tillgång till.

Mvh isan lover

Hej

Håller inte med om din beskrivning om den Thailändska skolan och jag vet inte vad du har för erfarenhet ifrån den, vire intressant att höra lite om den biten, när jag läser din beskrivning av skolan så stämmer den ganska bra med privatskolorna och dom större statliga skolorna, men inte alls med hur det ser ut på dom tusentals små byskolorna.

1. Du säger att lärare och barn använder Google, Facebook, mfl appar i undervisningen, eftersom 50-60% av skolorna saknar sån utrustning är det nog svårt, Yinluck drog igång ett sånt projekt som hette ”one student one tablet” 2011-2013 och vissa elever han få sina plattor, men sen kom kuppen 2014 och då stoppades projektet, därför väntar 50-60% fortfarande på sina plattor, då främst på landsbygden.

2. Du säger att aga och våld inom skolan är förbjudet och det är rätt, men ovanligt är det absolut inte,det finns en tråd om detta här på forumet där alla typer av våld förekommer och sägs fortfarande utgöra ett stort problem inom skolan, på tusentals skolor har lärarna en käpp eller pinne som dom rappar barnen på ben och armar med dagligen, t.ex vid uppställningen på morgonen när flaggan hissas, dom som inte står still, drar någon framför i håret eller pratar får känna av käppen, detta har jag själv sett varje morgon under alla år vår son gick i skolan ifrån förskolan t.o.m årskurs sex, han gick där 3 månader om året.

3. Här är vi tydligen överens.

4. Håller med, men om föräldrarna själva knappt har gått i skolan, har svårt att klara sin försörjning blir det nog ändå lätt så att arbete och mat på bordet prioriteras före skolan, sen är det ju som sagt många föräldrar som lämnar barnen hos någon släkting i byn och själva åker på jobb i ex.vis Bangkok, då finns inte samma föräldraansvar.

5. Här är vi också överens, jag tränar ju själv killarnas fotbollslag och lär barnen engelska i vår byskola

6. Här måste jag tyvärr göra dig besviken, Thailand placerar sig väldigt dåligt i PISA undersökningarna.

1637216839915.jpeg

7. Självdisciplin och studieteknik är ju bra, men jag tror att det är något som många barn i dom små byskolorna på landsbygden behöver hjälp med.

Mvh isan lover

!) Ja Badlucks regering lyckades få leverans på några trasiga tabletter av lägsta möjliga kvalitet.
Det kvittade ju, det var ju egeninkomsterna från affären som var det viktiga :)

/ SatanG

Har bara 7 år här i min som ni säger ris by. Vi har skola. Min uppfattning är att dom som bryrsej ser till att barnen går i skolan och kollar att dom lärsej. Dom övriga lånar på finans till den nya pickupen och bryr sej inte om skolan lika mycket dom att de står en ny pickup nära huset så alla ser

Hej

Det tror jag att jag kan svara på.

Har föräldrarna själva bara gått sporadiskt i en liten byskola där dom i bästa fall lärde sig läsa, skriva och räkna, men där dom kanske mest ägnade tiden åt att dekorera skolan inför olika högtider, visa respekt för lärarna, hylla kungen och städa skolan m.m så är deras vilja kanske inte så stor att lägga energi på detta.

För många lågutbildade och fattiga föräldrar är nog bara skolan ett slags förvaring av barn som man måste gå igenom, att just deras barn ska visa intresse för skolan, prestera bra och vilja läsa vidare är kanske t.o.m ett hot mot hela familjens försörjning, det kostar mycket att studera vidare och det har knappast någon vanlig bybo råd med, här är ju ofta enda möjligheten att få ett stipendium och den chansen är nog relativt liten.

Att satsa på barns utbildning kostar pengar och det är det inte alla som har, det är en investering som i bästa fall kommer att ge avkastning i framtiden, men vad ska familjen leva på under tiden?

Det blir lite som att plantera långsamväxande ädelträd, alla vet att det blir värdefullt och ekonomiskt rätt, men avkastningen kommer först om 30-40 år, så länge kan fattiga människor inte vänta och då väljer man något som går att skörda varje år men som totalt ger sämre avkastning.

Mvh isan lover

Finns ju stipendium för de fattigaste att få för högre utbildning, det borde du veta snart.
Finns även studielån att ta.
Tror det är ytterst få som inte vill att sina barn får en bättre utbildning och en bättre framtid.
Frugan tackade nej till stipendium till lärare, ville inte sätta sig på en statlig anställning utan hade drivet att försöka nå högre än så.
Eftersom hon tillhörde de fattigaste i den fattiga byn så kvalificerade hon sig till statligt stipendium.

Tror inte heller alla de "tusentals byskolorna" där de flesta promotas att bli analfabeter är normen utan en liten minoritet.
Skolplikten gäller till årskurs 9.

Att bli tvångsplacerad efter utbildning till lärare trodde jag främst gällde de med sämst betyg. En hel del som går den utbildningen är nog ofta inte de med störst drivkraft utan där är det nog de statlig förmånerna som lockar, inte yrket eller karriär.

/ SatanG

Hej

Det var inte det jag påstod, det jag påpekade var att det nog inte finns något liknande system där man kan bli ställd utanför det statliga pensionssystemet, mista en rad statliga förmåner o.s.v som övriga befolkningen inte har tillgång till om du tackar nej till ett anvisat jobb i Sverige.

Mvh isan lover

Men det är väl förmån som förmån? Landar du ett bra jobb på en fin privatskola täcker nog lönen upp de förmåner du förlorar på att inte ta det statliga jobbet mitt ute i ingenstans. Oavsett så är det väl sällan man får precis allt i form av förmåner, lön, jobbet utanför dörren, arbetstider som är optimala för privatlivet och bästa kollegorna vid första jobbet?

Nu säger du ju själv att det behövs behöriga lärare ute i dessa skolor, då är det väl bra om staten erbjuder bra förmåner och anvisar nya behöriga lärare till dessa skolor till en början? Varför ska lärare som gjort sina hundår tvingas iväg före de nya lärarna? Så fungerar det ju i hela världen med några enskilda undantag för folk som lyckas bättre att man börjar på de jobben som de erfarna inte vill ha och sedan när man jobbat upp sig är valmöjligheterna bättre.

Ni körde ju precis likadant inom facket förutom delen med att behöva arbeta. Unga förmågor ska definitivt inte in i styrelsen utan gubbarna som suttit på fabriken i ett antal år ska i första hand sitta på fackets kontor och kolla youtube medan de yngre förmågorna ska sätta upp lappar, rösta på gubbarna, kampanja åt sossarna och gå ut och jobba så att fackpamparna kan behålla sin lön då företaget går runt.

Eller så kör du pengar under bordet för att bli placerad på en bättre skola, det är väl något du har varit positiv till? Utnyttja korruptionen för att få lite förmåner.

Senast ändrad:
Hej

Hemspråksundervisning vid kapacitet var något nytt, låter som det vore svårt att upprätthålla en lagstadgad rättighet på det sättet, känner inte igen detta, enligt lag ska väl barnen ha rätt till detta.

Mvh isan lover
Även i Sverige är det enligt vad jag förstått skillnad mellan lag och hur det funkar i praktiken.

Hej

Jo jag är mycket orolig för detta och försöker på alla vis minska hennes åtaganden, risken för att bli utbränd är överhöngande.

Men det är svårt att hindra henne, hon har en stark vilja, just nu jobbar hon som tolk, studiehandledare, undersköterska och studerar dessutom på en folkhögskola, sammanlagt är det långt lver 100%.

Mvh isan lover
Att komma upp till 100% tyder på att hon inte sover någonting.

Jag skulle säga att just på grund av sådant kanske man borde ha förstånd till att lägga energi på detta.
Man trivs kanske för bra i sina gamla hjulspår och skiter i barnens framtid då ett engagemang kräver att man lägger ner lite energi.
Om man har så låg lön att man måste jobba många extratimmar för arr få mat på bordet så blir det problem att få ork att peppa ungarna.

Eller erbjud bättre lön och villkor. Så får vi göra i Sverige då lärare inte är supersugna på att bli mordhotade på en daglig basis och få förklarat för sig hur deras morsor ska våldtas. Betalar man tillräckligt bra så kommer någon kvalificerad förr eller senare att stå ut med lite obekvämt arbete eller ort att bo på.
Börjar bli problem med att få kompetenta lärare i svensk glesbygd. Här börjar det snart bli som I Ls beskrivning av norra Thailand. våra komunpolitiker förstår inte varför så få lärare med behörighet inte vill flytta ut till vår fina komun.
Trots fin natur och behörigt avstånd till problemregionerna så vill de flesta lärare jobba på enkvartsresa till storstaden.
Varje gång jag hör siffran på andelen som har behörighet så sjunker den. Sista siffran jag hörde var någonstans mellan 40 - 45%
Så jag tror på I Ls skräckbeskrivningar. Om vi har såna problem med att få utbildade lärare här så förstår jag verkligen att det är jävligt problematiskt i Thailand. Där många vårdnadshavare inte kan läsa.
Så länge ledningen i ett land inte vill lägga till morötter för att lärare skall ta jobb i glesbygdsområden så får glesbygdsskolorna de problem som I L beskriver.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp