Isan Lover
Forumveteran
Hej1. Lärare har extra undervisning, efter skolans slut och på helgen, för dem som inte hänger med, för en mindre kostnad givetvis.
2. Alla min sons kompisar har smartphone. En begagnad kinesisk lågpris smartphone kostar idag här 500-600 baht, och en ny ca 1000.
Alla får bidrag till inköp av skolkläder och skor. Många får gratis efter syskon och grannars och släktingars barn här på landsbygden.
Även smartphones, som definitivt inte är en lyx numera.
1. Ja det stämmer och här kommer det här med pengar in i bilden igen, visst hsr man råd kan barnen få extra lektioner, men min erfarenhet är tyvärr att det oftast är dom som redan är bäst i klassen och kommer ifrån ordnade förhållanden som betalar och går på dessa också.
Hos oss kommer t.o.m lärarna och undervisar barn efter skoltid i deras hem om föräldrarna bara kan betala.
Kanske borde dessa extralektioner vara gratis och riktade mot dom som verkligen riskerar att bli underkända i ett ämne?
2. Det tvivlar jag inte alls på, det finns ju nästan inget land i världen dom har så stora klyftor som Thailand, det skiljer ju dessutom väldigt mycket beroende på vilken del av landet det handlar om och vilken region där o.s.v, men har föräldrarna inte en råd med skoluniform och skor till bsrnen kan dom glömma det där med smartphone.
En del barn i skolan går barfota, har en ärvd smutsig skolskjorta och är själva smutsiga också med snoret rinnande ur näsan, dom äter så mycket dom får ta utav skolmaten och säljer tyvärr ofta sina 3dl skolmjölk dom blir tilldelade i skolan, dom precis som andra barn ha några baht att köpa något för när ambulerande försäljare dyker upp med glass, kycklingvingar eller något slags godis.
Vi brukar ha med flera väskor fulla med kläder, skor och då även fotbollsskor varje gång vi åker till byn som vi sen delar ut till barnen i skolan, vi blir ibland stoppade av tullen på Suvan som undrar vad det är i väskorna, men när vi berättar att det är kläder och skor som ska delas ut till fattiga på landet så ler dom och låter oss passera utan att öppna dom.
Det här var en intressant diskussion som tydligt visar hur olika förhållandena är inom skolan och hur olika förutsättningar barnen har beroende på var dom föds och av vem.
Jag tvivlar som sagt inte ett ögonblick på din beskrivning av er skola och era upplevelser av hur väl den fungerar, det är bara att gratulera och jag tycker att ni har gjort rätt som låter era barn gå där, dom har säkert stora chanser att lyckas väl.
Men du ska veta att det inte alls ser ut så överallt och att hundratusentals om inte någon miljon barn inte alls skulle känna igen sig i den skola du beskriver, men visst finns det bra skolor, vår närmaste sådan ligger i Soh Pisai, en riktig mönsterskola som man bli glad över att besöka, den skolan får stöd ifrån Japan.
Mvh isan lover