Chilli - Odla som hobby

Kom på en sak jag glömde skriva om den chilin och det är lite av ett varningens finger till alla killar.

Om ni har stått och hackat 5 chilin och hanterat det med händerna och håller på med en trevlig middag till er kära och samtidigt tänker på lite romantik i sovrummet senare och känner ett trängande behov av att behöva gå på toa och pinka.

Släng för tusan inte bara in händerna under rinnande vatten lite snabbt och gå på toa sen och tro att ni får en trevlig överraskning efter att ni har hållit i Vilda Ville. För det får ni INTE...

Vad som händer efter det är att ni kommer få uppleva helvetets alla synder på er stolthet tio gånger om när ni kommit ut från toan.
Man börjar stå där och dra i byxan och försöka se oberörd ut tills det inte går längre och smärtan tar över innanför byxorna.
Samtidigt som damen sitter och stirrar på en som man vore galen och asgarvar när hon väl förstår vad som hänt.

Denna varning gäller väl all hantering av stark chili och kontakt med stoltheten men iaf.

Detta är en sann historia och nej det blev inte mycket till romantik den natten. :tongue_transparent:

Senast ändrad:
För dom som aldrig har testat så rekommenderar jag följande chili.
Den heter Habanero Hot Lemon.
(Den är inte samma som vanliga Hot Lemon)
Har blivit en av mina favoriter och jag använder den väldigt ofta.
Den har en Scoville runt 250000 - 300000. Så inte jättesvag men heller inte överdrivet stark.

Smaken skulle jag säga har den där klassiska Habanero smaken med en lukt och svag smak av Citron som namnet antyder.

Det roliga med denna chili är att hettan kommer smygandes och inte direkt som på många sorter. Ta en färsk frukt och börja tugga på den, först smakar den sött samtidigt som lite syrligt.
Efter ett par tuggor till så börjar det kännas lite på tungan och hettan ökar sakta tills färgen i ansiktet börjar ta färg som en kokt kräfta.
Hettan sitter i en stund.

Jag använder denna väldigt ofta om jag vill göra en currysås med extra sting i. Eftersom chilin är just gul så syns den inte och man får den sorts hetta som jag själv uppskattar.
Jag kör på 3- 5 chilin i min currysås men nån som inte vet vad som väntar så kanske man ska börja med en enda som är finhackad och prova sig fram.
Smaken på chilin passat perfekt ihop med smaken från curry.

Screenshot_20200730-190348132.jpg

Av en eller annan orsak så har jag aldrig tyckt om habanero. Det är något med smaken som gör att jag inte gillar den. Jag kan inte direkt säga vad det är, men jag tycker inte att den tillför något i smakväg.
Den vanliga thaichilin är åtminstone god även om den inte är direkt extremstark.

I Sverige brukade jag köpa färdiga plantor för det mesta. Då funkade det bra.
Här i Thailand har vi förstås plantor året runt.
Läste någonstans att i Thai chilli finns i minst 79 olika sorter. Smaken varierar också men inte väldigt mycket.
Styrkan räcker för mig i alla fall för vill man ha starkt så kan man ta många :p.
Ett recept på chillipasta som jag tycker är jättegod och inte överdrivet starkt är med stekt chalott, eller kokat i olja tills den blir rätt torr och brun.
Dom blandas med vanlig chillipasta som görs av vitlök, chilli och olja, helst raps olja eller här sojaolja.
Bara att fräsa mixa med chalott och in i burk.
Hur mycket av varje är smaksak.
Några bilder på några av våra plantor.

DSC_0174.JPG
DSC_0175.JPG
DSC_0176.JPG

Inte chili, går pepparrot att odla i tropikerna?

Jag har ingen erfarenhet av att odla på andra ställen än i sverige.

Men jag har svårt att se varför det inte skulle vara möjligt att odla pepparrot där. Möjligtvis kan regnperioden vara sämre och pga vattenmängden så kanske roten kan ruttna men kan man plantera i en kruka och ha under tak eller på nåt annat sätt där jorden undviks att ligga i vatten längre tider så ser jag inga problem varför det inte skulle gå.

Jag har ingen erfarenhet av att odla på andra ställen än i sverige.

Men jag har svårt att se varför det inte skulle vara möjligt att odla pepparrot där. Möjligtvis kan regnperioden vara sämre och pga vattenmängden så kanske roten kan ruttna men kan man plantera i en kruka och ha under tak eller på nåt annat sätt där jorden undviks att ligga i vatten längre tider så ser jag inga problem varför det inte skulle gå.
Vissa växter behöver ju klimatväxlingar och frost.
Potatis och morötter odlas bara uppe i bergen här, där det är kallt på nätterna.
Pepparrot har jag aldrig sett på någon marknad i varken Filippinerna eller Thailand.
En holländsk vän provade med rädisor i Thailand i fem år utan resultat.

Har för mig att äpple, apelsin och citron inte heller går att odla i tropikerna.

Senast ändrad:
Har testat sista 4 åren att lyckas få upp Citrus hystrix. Kallas kaffir lime,Makrut och en massa annat.

Har hittills aldrig lyckats att få dom att överleva efter att ha blivit ca 20cm stora så dör dom bara.

I år har jag lånat föräldrarnas inglasade uterum vi byggde för några år sen och än så länge växer den även om den ser för ynklig ut. Dags att plantera om igen för övrigt.
Denna citrus är nog det svåraste jag gett mig på hittills men fy skam den som ger sig.
Nångång ska jag ha ett litet träd av den i kruka.

Skulle helst ha velat fått tag i ett skott från ett fruktbärande träd eftersom det kan ta upp till 15 år att få frukt när man odlar från en kärna.

Och från ett skott så kan man få frukt när trädet blivit starkt och stort nog.

P_20200802_091710.jpg

Vissa växter behöver ju klimatväxlingar och frost.
Potatis och morötter odlas bara uppe i bergen här, där det är kallt på nätterna.
Pepparrot har jag aldrig sett på någon marknad i varken Filippinerna eller Thailand.
En holländsk vän provade med rädisor i Thailand i fem år utan resultat.

Har för mig att äpple, apelsin och citron inte heller går att odla i tropikerna.
Har testat att driva från frö men det har aldrig lyckats. Troligtvis för varmt.

Har testat sista 4 åren att lyckas få upp Citrus hystrix. Kallas kaffir lime,Makrut och en massa annat.

Har hittills aldrig lyckats att få dom att överleva efter att ha blivit ca 20cm stora så dör dom bara.

I år har jag lånat föräldrarnas inglasade uterum vi byggde för några år sen och än så länge växer den även om den ser för ynklig ut. Dags att plantera om igen för övrigt.
Denna citrus är nog det svåraste jag gett mig på hittills men fy skam den som ger sig.
Nångång ska jag ha ett litet träd av den i kruka.

Skulle helst ha velat fått tag i ett skott från ett fruktbärande träd eftersom det kan ta upp till 15 år att få frukt när man odlar från en kärna.

Och från ett skott så kan man få frukt när trädet blivit starkt och stort nog.

P_20200802_091710.jpg
Jag har själv liknande erfarenheter från Pomelo och Calamansi (citrusfrukter) som växer här.
När plantorna är 15-20cm så stannar dom av att växa.
Dom får vara kvar för dom kanske tar fart igen.
Calamansi växer ju bra hos grannarna.
Det är snart säsong för dom små gröna lime-liknande frukterna.

Här kommer nu början på mitt inlägg som hobbyodlare av Chili och misslyckanden med andra udda ätbara saker som går att odla.

Som alla förstår så är detta lite säsongsbetonat med fokus på sen vinter/vår och sommar.

Jag har bara hållit på att odla chili i kanske 5 års tid och jag lär mig nya saker hela tiden och gör mängder med fel.
Har definitivt inga gröna fingrar och jag har aldrig lyckats få en krukväxt eller blomma att överleva tidigare trotts att jag försökt.

Bor som sagt i en lägenhet men använder även mina föräldrars trädgård på sommaren för mina plantor.
All uppdrivning av plantor sker i mitt hem och dom första omplanteringarna sker även där.
Sista planteringen till slutkrukor på allt mellan 10-50 liter sker i föräldrarnas trädgård av praktiska skäl.

Den utrustning jag använder är följande saker.

Först och främst krävs det fröer.
Och jag köper mina på nedanstående ställen. Jag gör inte reklam för dom utan det är bara där jag brukar handla.
Mycket av utrustningen har jag köpt på Wexthuset eftersom dom har bra sortiment.

Wexthuset.se
Jalapeno.se
Chililovers.nu
Odlardags.se

Kostnad för fröer varierar allt mellan 25 kr upp till 60-70 kr.
och antal frön man brukar få är mellan 4 st till 10 st i varje påse.
Brukar passa på när dom har höstrea på frön med 40% rabatt.

Förvara fröna kallt. Jag själv har dom i kylskåpet och dom överlever flera år för mig.

Växtbelysning som jag använder är följande. Jag har gått på lysrörsarmaturer för att täcka så stor yta som möjligt.
Finns självklart svindyra ledlampor för just odling men ska man ha nåt bra så drar priset iväg så för mig blev det lysrör.

1 st LightWave T5 8x54 W denna ger 33200 lumen
2 st LightWave T5 4x54 W denna ger 16600 lumen
1 st LightWave T5 4x24 W denna ger 6600 lumen
4 st små LightWave T5 UNO 24 W denna 1900 lumen
lightwave-t5-8- använd denna bild.jpg

Det är vad jag använder som belysning för mina plantor och vid uppdrivning av dom.
Lysrören jag kör med är T5 6500k Kelvin som ger ett ljus som är perfekt för odling av unga plantor och
som allmän växtbelysning.

Man kan även byta lysrör till T5 2700K Kelvin när plantorna börjar blomma som get ett bra färgspektra som växter behöver för
att producera rikligt med blommor och frukt.
Jag själv är dock inte så seriös att jag byter lysrör utan jag kör på med just enbart 6500K lysrör.
Det jag kollar vid köp av nya lysrör när gamla ger sig är att dom har så hög lumen som möjligt och rätt färgtemperatur dvs 6500K.

I början blev det dyra fina krukor men i längden blev det ohållbart eftersom jag varje år kör med fler och fler plantor.
Så sista 2 åren har jag köpt gamla snittblomshinkar på den lokala Icabutiken för 5 kr styck. Dom hinkarna brukar ligga på 10-15 liter.
Borrar hål undertill så vattnet rinner igenom utan att samlas och dränka plantorna.
Inte så värst snyggt men funkar hur bra som helst.

Större krukor på mellan 20-40 liter så har jag inte haft nåt annat val än att köpa riktiga krukor.

Övriga saker är olika Plantbrickor,Krukbrätten, små miniväxthus vid uppdrivning från frö till första omplanteringen.
Blompinnar i alla dess storlekar.
Värmematta med termostat för att ge fröna en bra start att gro eftersom just chilifrö gärna vill ha ca 30 grader för att gro fortare.

Funkar precis lika bra att ta hushållspapper och spreja med en blomspruta och sen lägga fröna och vika ihop och sen ner i en ziplockpåse
som jag lagt uppe på kylskåpet eftersom det blir varmt och gott där för fröna att börja gro.

Använder Såjord och senare Rosjord. Hönsgödselpellets,Benmjöl och näring som jag blandar i vattnet typ Chili Focus eller tomatnäring.

Jag brukar nu mer inte lägga fröerna i jord utan kör just med hushållspapper tills man ser att fröna har börjat få svans. Då vet jag vilka frön som är värt att
plantera och jag slipper få massa tomma små krukor där fröt aldrig grott.

Steg ett enligt första bilden här nedanför.
Steg 1.jpg

Steg 2.
Spreja hushållspapperet tills det är fuktigt och placera ut fröna.
Steg 2.jpg

Steg 3.
vik ihop papperet.
Steg 3.jpg

Steg 4.
Stoppa in paketet i en ziplockpåse och stoppa den ovanpå kylskåpet.
Glöm inte att hålla koll på det nån gång i veckan. En del chili gror på en vecka och en del kan ta en månad innan fröna börjar få svans.
Glöm ej att märka varje påse med sort. blir ett helvete om man missar det.
Steg 4.jpg

Första planteringen gör jag i små krukor fyllda med såjord i början körde jag med runda 6cm krukor men idag använder jag fyrkantiga krukor aka perennkrukor på ca 7 X 7 cm.
Att jag bytt till fyrkantiga beror på att det är lättare att få plats med fler krukor på en plantbricka och just utrymme är mitt problem.
Och direkt när jag ser att plantorna kommer fram ur jorden så åker dom in under växtbelysningen så att jag får kraftiga och fina små plantor.
Jag är även noga med att spreja plantorna med en blomspruta ett par gånger varje dag så luften är lite fuktig och detta fortsätter jag med ända fram tills plantan åker ut.
Även utomhus brukar jag ge plantorna en dusch ibland.
första krukorna efter att dom börjat komma upp används.jpg

Andra omplanteringen gör jag i Rosjord som är mer näringsrik och mullig och nästa omgång Perennkrukor runt 9 X 9 cm eller 13 X 13 cm. beroende på hur många gånger jag vill plantera om dom.
Och vid andra omplanteringen så börjar jag även att vattna med lite chiliFocus eller tomatnäring i vattnet med.
Även här står dom under växtbelysning.

Vid denna omgång så brukar problemet med den första ohyran att dyka upp dvs Sorgmyggor ett jävla otyg som jag avskyr men har äntligen hittat ett bot mot dom.
Använder mig av Biologisk krigsföring mot den ohyran eftersom Larverna äter upp rötterna och kan ta död på unga plantor.
Och myggorna i sig är så jävla störande att ha flygandes överallt inomhus.
Min räddning blev nåt som heter Nemablom och det är mot sorgmyggor. Och det är nåt jag använder varje år. Kostar en slant men att slippa dessa flugor är värt varje krona.

Omplantering 2 använd denna.jpg

Vid tredje omplanteringen så är det krukor runt 3-4 liter och där börjar jag blanda i lite hönsgödselpellets och benmjöl i Rosjorden.
Nu börjar platsbristen bli stor om jag har många plantor men jag försöker ha dom under växtbelysning här med.
Tyvärr inga bilder på den omplanteringen.

Jag brukar köra med 4 omplanteringar så nu brukar jag komma till slutkrukan och där använder jag återigen Rosjord eftersom den jorden ger mig finast plantor.
Börjar med ett lager jord i botten av krukan och sen tar jag en halv näve eller en hel näve med hönsgödselpellets beroende på storleken på krukan och strör ut det.
Tar även en rågad matsked med Benmjöl för att plantorna ska få extra fosfor.
Man kan även använda Epsomsalt för att främja plantans upptag av näring och Magnesium. jag använder dock inte detta själv.

När jag ställer ut plantorna första gången i trädgården så ställer jag dom inte i ett solljust läge eftersom solen bränner sönder bladen direkt.
Har tagit död på många plantor av den anledningen så jag är nu mer väldigt försiktig vid just denna tid när dom ska ut i trädgården.
Utan jag hittar en plats där kanske bara några timmar av morgonsolen kommer åt dom och där vinden inte kommer åt,där får dom stå och härda sig ett par veckor.

Även här börjar en annan ohyra att dyka upp och det är våra kära Bladlöss. jag använder Grönsåpavatten för att lösa det problemet men det gäller att ta itu med det innan det blir för mycket
Bladlöss. Blir det för mycket eller jag väntat för länge med såpan så har jag oftast förlorat den striden och plantorna dör.

Efter det flyttar jag runt dom där jag vill ha dom beroende på hur mycket sol just den sorten vill ha och där vinden inte kan ta kål på plantorna innan dom blivit kraftiga
och klarar av blåst och regn och rusk.

Sen finns det tyvärr en värre sak som heter spinn eller spinnkvalster och den skiten slog ut ett helt års plantor för mig och jag lyckades aldrig göra nåt åt det så den säsongen
fick jag kasta hela odlingen och gå och köpa plantor på en trädgård för att få några.

Spinnkvalstren trivs när det är varmt och torrt så därav sprayar jag mina plantor från att dom är små och fortsätter med det även när dom står ute och sen jag
började med det så har jag pepparpeppar klarat mig från just dom.
Det finns biologisk krigsföring även mot det men det har jag aldrig testat och det är ganska dyrt. Det heter iaf Spinnrovkvalster och används just mot spinnkvalster.

Även såkallade Trips (fransvingar) som är små 1-2 mm långa skadedjur. Dom brukar synas som små svarta prickar under blad där dom suger ut växtsaften. Jävla otyg dom med.
Men även där håller man koll på sina plantor och gör nåt åt det direkt så brukar plantorna klara sig och man får bort problemet.

Finns massor med hemska kryp som gärna förstör chiliplantorna men det jag råkat ut för hittills är dom jag tagit upp här ovanför.

Detta är enbart mitt eget sätt att odla och jag påstår inte att mitt sätt är varken bäst eller det enda.

Om Moderat vill att detta inlägg ska till en egen tråd så var fri att bryta ut det eftersom det blev ett väldigt långt.

Den starkaste jag själv odlat och smakat är Carolina reaper. Fick lov att ta in den på hösten för att frukten skulle hinna mogna.
Fram tills nyligen var det världens starkaste chili med en scoville på mellan 1500000 och läst att den kan gå ända upp till 2200000.

Nu finns en starkare sort dock som kallas Dragon's Breath skapad i Wales tror det är nån crossbreed. Den ligger på drygt 2500000 sco. Och användningsområde är tänkt som bedövningsmedel har jag för mig.
Omöjligt att få tag i frö ännu tyvärr.
PepperX ligger på mer runt 3.18 milj. Pågår en kamp för att korsa fram så starka som möjligt. Carolina Reaper är rätt god fortfarande. Svårt tänka mig de värre fortfarande är goda, Capsiumsmaken tar över för mycket och det blir som extraktsåserna.

Oj det där var en nyhet för mig helt klart.
Den måste jag läsa på mer om.

En chili med den styrkan lär kunna vara dödlig.
Finns ju folk som dött av Carolina Reaper,har dock varit annat inblandat som tidigare hjärtproblem osv.
Om det inte var den där vandringsmyten. Det finns på youtube en kille som provade Carolina reaper och ojjade sig rejält. Han hamnade på sjukhuset mycket riktigt.
Jag brukar använda Blairs 3AM sauce i mina recept.
En del som lärt sig det gick bra få mat hos oss med rejält bett provade och blev rätt blek om nosen.
Men det är samma fenomen där, extraktsåserna är inte goda när de spetsat dem för mycket. Fruktsmaken är godare.
Pepper X är samma odlare som Carolina Reaper.

Kan mycket väl vara så att du har helt rätt.
Inte läst på så mycket sista året om vad som hänt.
Var bara nåt jag mindes att jag läst tidigare.

Har själv tagit en färsk Carolina reaper och ätit upp och inte dog jag av det. Men en väldigt otrevlig upplevelse var det även om själva smaken av frukten var trevlig innan hettan förstörde det.
Tappade smaken ett par dagar efter det med men den återkom iaf.

Idag skulle jag vara försiktigare att prova.
Fick tyvärr astma förra året efter en lunginflammation som inte gav sig så det får man leva med sen dess och jag själv märker att äter jag superstarka chili nu så påverkar det min andning negativt.

Kan mycket väl vara så att du har helt rätt.
Inte läst på så mycket sista året om vad som hänt.
Var bara nåt jag mindes att jag läst tidigare.

Har själv tagit en färsk Carolina reaper och ätit upp och inte dog jag av det. Men en väldigt otrevlig upplevelse var det även om själva smaken av frukten var trevlig innan hettan förstörde det.
Tappade smaken ett par dagar efter det med men den återkom iaf.

Idag skulle jag vara försiktigare att prova.
Fick tyvärr astma förra året efter en lunginflammation som inte gav sig så det får man leva med sen dess och jag själv märker att äter jag superstarka chili nu så påverkar det min andning negativt.
Det är ju så att normalt skall den inte kunna påverka kroppen, capsiumet slår ju uteslutande på smärtnerverna, därav den används för framställning tårgas.
Den påverkar inte kroppen nämnvärt i övrigt.
Personer som har lätt för stress i alla möjliga situationer kan naturligtvis på egen hand stressa t.ex hjärta.

Liknande trådar

F
Svar
105
Visningar
9 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp