Odla avocado i Thailand

Hej

En stor del av jordbruken är ju väldigt små och har väl ofta som främsta mål att förse den egna familjen med mat och om möjligt ge en liten inkomst, det småskaliga jordbruket är helt klart relativt outvecklat och ligger långt efter det mer storskaliga jordbruket.

Men det småskaliga jordbruket är fortfarande viktigt och 30% av all arbetskraft är fortfarande sysselsatta inom jordbruket i Thailand, 50% av alla jordbruk är små och inte större än 10-14 rai, 2/3 av dom små jordbruken skördar bara ris en gång om året.

I Thailand arbetar 47% i Servicesektorn, 30% inom jordbruket och 22% inom industrin.

Mvh isan lover
Då kanske vi är överens om att de metoder som används inte är optimala och inte bra för jordmånen och ingenting att rekommendera som råd i denna tråd.

Nu lämnar vi politiken och försöker komma med bra tips om odling för medlemmar.

Då kanske vi är överens om att de metoder som används inte är optimala och inte bra för jordmånen och ingenting att rekommendera som råd i denna tråd.

Nu lämnar vi politiken och försöker komma med bra tips om odling för medlemmar.
Hej

Att bönderna i Thailand vet och kan mycket om naturen och det dom odlar råder det ingen tvekan om, dom flesta tar en skörd av ris om året och försörjer sin familj och oftast även utflyttade familjemedlemmar och släktingar i städer och turistorter med ris och annat, det är ju målet och det når dom med enkel utrustning och den kunskap dom har.

Att jordmånen skulle ta någon större skada av det traditionella sättet och metoderna att odla ex.vis ris på är jag tveksam till, man har ju som sagt odlat ris i 3000-4000 år i dom här regionerna.

Sannolikt borde väl nästan jordmånen ta större skada vid ett modernt och rationellt jordbruk där man med konstgödsel, konstbevattning och besprutning m.m kan få 2-3 skördar om året.

Mvh isan lover

Att jordmånen skulle ta någon större skada av det traditionella sättet och metoderna att odla ex.vis ris på är jag tveksam till, man har ju som sagt odlat ris i 3000-4000 år i dom här regionerna.

Sannolikt borde väl nästan jordmånen ta större skada vid ett modernt och rationellt jordbruk där man med konstgödsel, konstbevattning och besprutning m.m kan få 2-3 skördar om året.
Skillnaden mellan 300kg ris per rai mot 3000kg per år betyder mycket.

Att man blir mätt med 4000 åriga metoder är inte ett bra sätt att utveckla ett land bara för det är billigt.

Moderna metoder har utvecklats under lång tid och utan konstbevattning samt moderna gödselmedel går det inte att bli lönsamma.

Skillnaden mellan 300kg ris per rai mot 3000kg per år betyder mycket.

Att man blir mätt med 4000 åriga metoder är inte ett bra sätt att utveckla ett land bara för det är billigt.

Moderna metoder har utvecklats under lång tid och utan konstbevattning samt moderna gödselmedel går det inte att bli lönsamma.
Hej

Håller i princip med, men markbitarna är för små (10-14 rai i genomsnitt) och då lönar det sig inte att göra dom investeringar som krävs för att odla på ett modernt och effektivare sätt.

Mvh isan lover

Hej

Håller i princip med, men markbitarna är för små (10-14 rai i genomsnitt) och då lönar det sig inte att göra dom investeringar som krävs för att odla på ett modernt och effektivare sätt.

Mvh isan lover
Då slår man ihop markerna till större enheter och gör investeringar tillsammans.
Ganska vanligt också.
Många markägare bor inte kvar längre i området och arrenderar gärna ut sin mark.

Jämför gärna med norra Vietnam som bara tar en skörd per år och hur mycket mer ris dom får per rai eller hektar.
I och för sig lägger dom mer tid också.

Metoderna som används i Issan är inget att rekommendera som bra odling.

Då slår man ihop markerna till större enheter och gör investeringar tillsammans.
Ganska vanligt också.
Många markägare bor inte kvar längre i området och arrenderar gärna ut sin mark.

Jämför gärna med norra Vietnam som bara tar en skörd per år och hur mycket mer ris dom får per rai eller hektar.
I och för sig lägger dom mer tid också.

Metoderna som används i Issan är inget att rekommendera som bra odling.

Väldigt många äldre på landsbygden med risfält som dom brukat hela livet inder nu att deras barn aldrig kommer ta över gården och fälten. Många gånger har barnen sedan länge flyttat till större städer eller till och med utomlands efter studier.

Så Thailand är nu på väg in i det som Sverige gjorde för mer än 100 år sedan.

Väldigt många äldre på landsbygden med risfält som dom brukat hela livet inder nu att deras barn aldrig kommer ta över gården och fälten. Många gånger har barnen sedan länge flyttat till större städer eller till och med utomlands efter studier.

Så Thailand är nu på väg in i det som Sverige gjorde för mer än 100 år sedan.
I centrala Thailand har man kommit mycket längre på vägen mot ett modernt jordbruk med stora effektiva arealer som brukas maskinellt.
Antingen via uppköp av mark eller arrenderade marker.

Att nästan varje kvinna som är ihop med en farang satsar på att köpa mark som dom aldrig kommer att bruka är också märkligt.

Det gynnar inte byn med mark som inte används mer än som pensionsförsäkring.

Det var bara hur att göra guacamole från avocado och ingenting om odling.
Jo det var en del om odling. Han visade bl.a. en avodado som vuxit i 15 år från en kärna och inte fått frukt. En annan som vuxit från kärna 10 år som han hoppades skulle få frukt. Han dömde också ut odling från kärna eftersom man aldrig kan vara säker på vad resultatet blir.

Sedan visade han några ympade plantor och en tre år gammalt träd som ympats och redan fått en frukt.
Men däremellan var det en del svammel om olja och gravitationsfritt område.

Hans rekommendation att slå in frukten i två papper ger jag väl inte mycket för. Krånglar bara till det när man ska känna om de har mognat. Jag ser i varje fall ingen fördel med det.

Hej

Då såg vi nog inte samma video, men den innehöll ju lite av varje.

Prova den här.

Mvh isan lover
Den förra videon var bättre, där framgick det i varje fall att odla avocado från kärnor är ett lotteri. 15 eller 10 års väntan på frukt utan att få någon utdelning. Eller att ympa och få frukter efter 3 år.

Naturligtvis förstår jag att folk lockats av att odla från kärnor. Det är inte så många som vågar ge sig på att ympa. Vågar man ge sig på att ympa är ju nästa spärr att få har tillgång till färska kvistar i rätt skede från avocadoträd som producerar goda frukter.

Fast det hindret kan man kringgå genom att köpa färdigympade plantor. Åtminstone om man befinner sig i Thailand. I Sverige är det svårare att få tag på sådana plantor. Fast å andra sidan har du ingen förutsättning att plantera ut avocadoplantor i Sverige och få frukt. I Sverige har du lika stor chans att få frukt från de du odlar ifrån kärnor, dvs. det blir bara stammar med blad utan frukter.

Framöver håller jag mig till odling i Thailand. De plantor man köper har man dock liten garanti att de är den typ de sagt att de är när man köper dom. Att de kommer från ett träd som gett goda frukter är också inte att garantera. Själv har jag köpt både från internet och från de som säljer plantor från affärer. Kunskapen om avocado är dock låg på många ställen så man bör veta vad man är ute efter och kunna ställa rätt frågor och kunna utvärdera svaren.

Det ska bli roligt att se hur många av de plantor jag köpt och planterat som ger goda frukter. Ska man vara säker ska man nog köpa från forskningsstationerna som säljer. Nu verkar det som efterfrågan därifrån är så stor att det de ympar för försäljning inte räcker till.

Den förra videon var bättre, där framgick det i varje fall att odla avocado från kärnor är ett lotteri. 15 eller 10 års väntan på frukt utan att få någon utdelning. Eller att ympa och få frukter efter 3 år.

Naturligtvis förstår jag att folk lockats av att odla från kärnor. Det är inte så många som vågar ge sig på att ympa. Vågar man ge sig på att ympa är ju nästa spärr att få har tillgång till färska kvistar i rätt skede från avocadoträd som producerar goda frukter.

Fast det hindret kan man kringgå genom att köpa färdigympade plantor. Åtminstone om man befinner sig i Thailand. I Sverige är det svårare att få tag på sådana plantor. Fast å andra sidan har du ingen förutsättning att plantera ut avocadoplantor i Sverige och få frukt. I Sverige har du lika stor chans att få frukt från de du odlar ifrån kärnor, dvs. det blir bara stammar med blad utan frukter.

Framöver håller jag mig till odling i Thailand. De plantor man köper har man dock liten garanti att de är den typ de sagt att de är när man köper dom. Att de kommer från ett träd som gett goda frukter är också inte att garantera. Själv har jag köpt både från internet och från de som säljer plantor från affärer. Kunskapen om avocado är dock låg på många ställen så man bör veta vad man är ute efter och kunna ställa rätt frågor och kunna utvärdera svaren.

Det ska bli roligt att se hur många av de plantor jag köpt och planterat som ger goda frukter. Ska man vara säker ska man nog köpa från forskningsstationerna som säljer. Nu verkar det som efterfrågan därifrån är så stor att det de ympar för försäljning inte räcker till.
Det senaste är intressant för vi bor 500m från ett större Universitet som håller på med lantbruk och växtförädling.

Jag vet att dom säljer olika plantor men aldrig kollat vad som finns.

Vill man odla något som är lättskött och ger goda frukter är ananas en bra gröda.
Bara kapa toppen på en färdig frukt och stoppa ner i backen, det fungerar bra med stenig mark eller sandig.
Skugga eller sol har ingen betydelse.

Dessutom sprider dom sig själva eller att man bryter av sidoskott och flyttar.

Det är mer exotiskt än lönsamt.
Här kostar en färdig ananas 8 kronor.
Chili några kronor för en näve och tomater 5kr per kg.

En hobby som är kul men inte mera.

Nu håller jag på att "knicka" frön till
Fire tree.
Skalet är så hårt att man måste mekaniskt göra att vatten kan komma in.
Det gör man med en fil eller sandpapper tills man ser det vita.
Sen blötlägger man i 24-48 timmar i vatten med klorin eller väteperoxid.
Sen ska fröna ligga på fuktigt hushållspapper tills någon cm av roten börjar gro innan plantering i kruka.

Väldigt få frön gror och växer upp.

Ett snabbväxande träd som är väldigt vackert och åtråvärda.
Jag har lyckats sälja ett dussin till förhållandevis höga priser.

Utmaningen att lyckas är drivkraften.

Screenshot_20250324_110442_Chrome.webp
20250324_110332.webp
20250324_110746.webp
20250324_110829.webp
20250324_110905.webp

Många sticklingar är lättare att få rötter med kokosfiber och särskild foam som suger vatten.
Vanlig jord kan vara för tät.

20250324_124806.webp

20250324_124911.webp

Ett mini växthus gör jag av tomma vattendunkar som kapas.
Förhindrar uttorkning.

20250324_154445.webp

Finns även hormoner som stimulerar rötterna.

20250322_114140.webp

Dessa ympade plantor säljs här.

GRAFTED PLANTS HIGH QUALITY & Affrdble Price!!
BUY 10-Pcs.Take-1Free. PLANT

Durian Puyat,
Longgan,
Avocado Lagkitan,
Evergreen Avocado
,
BREAD Fruits,
DWARF Tacunan Coco,
Marang,
Lakatan Banax,
AVIARC Jackfruit,
Lansones Lunkong
Rambutan Mahr.
Giant Atis,
Magnolia Lanka,
Lemon Meyer,
Mahogany,

Dessa ympade plantor säljs här.

GRAFTED PLANTS HIGH QUALITY & Affrdble Price!!
BUY 10-Pcs.Take-1Free. PLANT

Durian Puyat,
Longgan,
Avocado Lagkitan,
Evergreen Avocado
,
BREAD Fruits,
DWARF Tacunan Coco,
Marang,
Lakatan Banax,
AVIARC Jackfruit,
Lansones Lunkong
Rambutan Mahr.
Giant Atis,
Magnolia Lanka,
Lemon Meyer,
Mahogany,
Du hade ingen länk?
Jag har svårt att hitta något annat än en länk till FB i philipinerna som verkar vara borttagen nu.
Hittar ej Lagkitan avocado heller men det verkar vara något som mera har med majs att göra.
Evergreen verkar också vara något mera allmänt än en sort av avocado.

Tydligen är jag för dålig på google fu.

Du hade ingen länk?
Jag har svårt att hitta något annat än en länk till FB i philipinerna som verkar vara borttagen nu.
Hittar ej Lagkitan avocado heller men det verkar vara något som mera har med majs att göra.
Evergreen verkar också vara något mera allmänt än en sort av avocado.

Tydligen är jag för dålig på google fu.
Det är en post på Market Place i Facebook.

Det brukar finnas många olika varianter på marknaden under säsong.
Svarta, ljusgröna, mörkgröna, lila till färgen. Släta, skrynkliga.
Olika storlekar och olika kött inuti.
Alla har lokala namn.

Jag kan se vad jag kan få fram och även göra ett besök på den största marknaden i stan.
Fråga och ta bilder.

I alla fall finns det färdiga plantor som är ympade.
Möjligt att det är från universitetet.

Återkommer och uppdaterar allt eftersom.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp