Odla avocado i Thailand

Fick bilder på hur avocado träden mår. Översvämningarna var för några veckor sedan och jag vet att det var minst en halvmeter innan det blivit kritiskt för avocadoträden. De såg bra ut efter de översvämningarna men nu växer de riktigt bra.
Stora trädet
1000007696.webp

Mindre träd med gäststugan i bakgrunden
1000007694.webp

Behöver lite klippning
1000007693.webp

Har tagit det lugnt under den tid jag varit i Thailand. Regnar i stort sett varje dag vilket ger ganska mycket vatten runt omkring där vi har avocadona. Fast där de står är det inga ansamling av vatten. Det rinner bort väldigt bra. Men de skulle nog må bra av några dagars torka.
Hur som helst växer de bra och trivs. Så gör också sniglarna. De verkar älska avocadoblad. Varje dag plockar jag bort en del sniglar från träden.
20251016_154459.webp

Har tagit det lugnt under den tid jag varit i Thailand. Regnar i stort sett varje dag vilket ger ganska mycket vatten runt omkring där vi har avocadona. Fast där de står är det inga ansamling av vatten. Det rinner bort väldigt bra. Men de skulle nog må bra av några dagars torka.
Hur som helst växer de bra och trivs. Så gör också sniglarna. De verkar älska avocadoblad. Varje dag plockar jag bort en del sniglar från träden.
20251016_154459.webp
Jag har funderat på om en del thailändare har förstått det här med avacado. Hos Lotus där jag handlar brukar avacados vara hårda som kanonkulor och oätbara men när de legat ett tag och blivit lite mjuka blir de billigare :)

Jag har funderat på om en del thailändare har förstått det här med avacado. Hos Lotus där jag handlar brukar avacados vara hårda som kanonkulor och oätbara men när de legat ett tag och blivit lite mjuka blir de billigare :)
Jag har blivit idiotförklarad ett antal gånger när jag försöker tala om för thailändarna att avocado mognar inte på trädet utan först när du plockar dom. Samma sak när man ska försöka köpa en planta med avocado på något försäljningsställe. De vet ofta inte vad de säljer och brukar snurra in sig i olika virriga resonemang.

Många har sågat ner gamla avocadoträd för att frukterna aldrig mognar. Förstår på sätt och viss många äldre som hållit på med thaifrukter i massor med år. De har sin livserfarenhet som de lutar sig tillbaka på. Å andra sidan är det ganska typiskt för thailändare också att inte omvärdera något och tänka i nya banor och försöka ta reda på fakta.

Jag brukar köpa avocado med olika hårdhet när jag handlar, en del stoppar jag i kylen för att få en långsammare mognad. Då brukar jag klara mig från att handla så ofta. Det svåraste är ju att undvika de som är sönderklämda för att de är så hårda. De mjuka sönderklämda känner man att de är sönderklämda värre du med de hårda. Naturligtvis kan de ha blivit skadade i hanteringen också. Men vi brukar ofta få kassera 25 - 30 % av de vi köper.

20251016_154459.webp
Har du funderat på Avocado öl :). Riktig hipster öl.

Har du funderat på Avocado öl :). Riktig hipster öl.
Jag nöjer mig med att tänka på att brygga egen öl här. Tror inte det blir mer än att tänka. En del grannar springer till polisen så snabbt någon gör något. Det är bara jabaa gängen som huserar fritt. Har en liten öppning ändå, ifall det blir tillåtet att brygga åt pubbar.

Avocado öl får bli steg 2 isåfall. Vilken typ isåfall. Lager är ju inte min prio, så det får bli IPA eller Stout. Har druckit en supergod kråkbärs stout, så varför inte avocado stout. En tioårsplan. Rena hälsodrycken.

Jag nöjer mig med att tänka på att brygga egen öl här. Tror inte det blir mer än att tänka. En del grannar springer till polisen så snabbt någon gör något. Det är bara jabaa gängen som huserar fritt. Har en liten öppning ändå, ifall det blir tillåtet att brygga åt pubbar.

Avocado öl får bli steg 2 isåfall. Vilken typ isåfall. Lager är ju inte min prio, så det får bli IPA eller Stout. Har druckit en supergod kråkbärs stout, så varför inte avocado stout. En tioårsplan. Rena hälsodrycken.
Fundera på att brygga en jabba avokado öl måste bli en kioskvältare.

Det har blivit billigt med avokado, köpte idag 3 kilo hos Makro 139 Baht.
20251022_110728.webp
Skulle tro att avokado förbrukningen här är lite mindre än på många andra ställen. Priset här känns lite högre. Köper ofta inte påsar, då kvaliten på innehållet gör att kassationen blir rätt hög. Blandar och köper styck och påsar beroende på hur påsarna ser ut.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp