Dagens thailandsbild

 

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
image.jpg
image.jpg



Mannen var ute med denna båten och fiskade i khao lak.
 
Första är väl en barracuda? Kom ett stim med såna när vi dök såg på avstånd var som en grå vägg som kom simmandes.
 
Det var många olika fiskar @Kycklingen . Haru någon aning om va de e för ena firrar?


Om vi tittar på första bilden så den översta är King Macerel
image.jpg
image.jpg



Mannen var ute med denna båten och fiskade i khao lak.

Jag är inte lika säker som du..hehe.

Den översta tror jag är [thai]ปลาวาฮู[/thai] bplaa wahoo eller [thai]ปลาอินทรีบั้ง[/thai] bla insii bang.

King Mackerel eller Kungsmakrill är ju allmänt kallad i Thailand för [thai]ปลาอินทรี[/thai], den som man gör den berömda salta fisken [thai]ปลาเค็ม[/thai] bplaa khem. Den är ju allmänt mycket större än de fem nedanför, kan bli jättar, men man gör ju den salta fisken på mindre makrillfiskar också.

De fem mindre tror jag är olika Guldmakrillar eller på Thai [thai]ปลาอีโต้มอญ[/thai] bplaa iidto:h moon.
Men jag är inte hundra, du kan ju skicka en fråga, kan ju vara intressant om det är rätt eller fel, så lär man sig!

Guldmakrill
iidto.jpg


Guldmakrill

iidto2.jpg


Wahoo

wahoo.jpg


Insii bang

insii.jpg


:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Som här fick utskick för par år sen att vi safetyofficers skulle lära besättningen hur man borstar tänderna, majoriteten av besättningen är ju från Fillipinerna och Indien på båtarna.

Kommer många gånger utskick om hälsorelaterade saker som känns självklara för oss från Norden, men inte är så självklara i fattigare delar.

Såg aldrig någon tvål när jag kom till byn första gngn var nåt jag köpte in när jag var hemma.
Har man precis råd med mat kanske inte tvål och hygien är prioritet och ser nog annorlunda ut ju mer pengar det finns i hemmet.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
18 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar
4 K
glimten66
G
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp