Dagens thailandsbild

 
Frun, har hållit igen lite på att dela med sig av det egna ordet den senaste tiden och orsaken är installationen av denna AC, den behövde lite mera koncentration så alla delar kom i rätt ordning.

1683268316592.jpg


Var installationen skedde har hon inte delat med sig, men hur rent och snyggt det är i byggnaden, så borde det vara ett nybygge någonstans i Chonburi...

@JBK.Ltd.

Liten uppdatering på den senaste utförda bilddumpning här på forumet. Slutmontering.

1683376551023.jpg


1683376554588.jpg


1683376562399.jpg


Och jag hade ingen information om var någonstans när senast bild lades in, så ett par dagar senare fick jag nya bilder och om var jobbet blir utfört, Bangkok.
Så den andra hälften har varit en anings frånvarande i konsultation p.g.a. brist på sömn och resependling till Bangkok och från Chonburi, en sträcka på ca. 70km en väg...

@JBK.Ltd.
 
Senast ändrad:
Liten uppdatering på den senaste utförda bilddumpning här på forumet. Slutmontering.

1683376551023.jpg


1683376554588.jpg


1683376562399.jpg


Och jag hade ingen information om var någonstans när senast bild lades in, så ett par dagar senare fick jag nya bilder och om var jobbet blir utfört, Bangkok.
Så den andra hälften har varit en anings frånvarande i konsultation p.g.a. brist på sömn och resependling till Bangkok och från Chonburi, en sträcka på ca. 70km en väg...

@JBK.Ltd.
Vet du cirkus hur stort utrymme en sån anläggning kyler? Och Hur många BTU har den typ.
 
Vet du cirkus hur stort utrymme en sån anläggning kyler? Och Hur många BTU har den typ.

BTU?! @apknug
Om jag säger så här, i vanlig villa storleksmässigt på ca.100-110M³, så med denna installation tar det nog inte mera än 3-5min. att blåsa ner temperaturen till trevliga 20°C, under förutsättning att du har råd att köpa/betala elräkningen som uppstår efteråt och till det så tillkommer all nyinstallation av elledningar och säkringar... :unsure:

Den bör kunna blåsa svalt i en större BigC eller Tesco Lotus, men BTU har jag ingen aning om, ska ställa frågan till andra hälften, återkommer med ett svar... ;)

@JBK.Ltd.
 
BTU?! @apknug
Om jag säger så här, i vanlig villa storleksmässigt på ca.100-110M³, så med denna installation tar det nog inte mera än 3-5min. att blåsa ner temperaturen till trevliga 20°C, under förutsättning att du har råd att köpa/betala elräkningen som uppstår efteråt och till det så tillkommer all nyinstallation av elledningar och säkringar... :unsure:

Den bör kunna blåsa svalt i en större BigC eller Tesco Lotus, men BTU har jag ingen aning om, ska ställa frågan till andra hälften, återkommer med ett svar... ;)

@JBK.Ltd.
Skall väl du veta.

BTU is short for British Thermal Unit, a unit of measurement that shows just how much energy your air conditioner uses to remove heat from your home within an hour.
 
Skall väl du veta.

BTU is short for British Thermal Unit, a unit of measurement that shows just how much energy your air conditioner uses to remove heat from your home within an hour.

@PanPan
Heminstallationer, så vet jag.
Men på "butiks" storleken, "not a f-cking clue!"
Jag har kunskap och hur att räkna fram vilken storlek ska installeras i en vanligt condo, apartment eller hus.

@JBK.Ltd.
 
5 Chang och en Uber så kommer jag och fixar :laugh2:
Jo men skall inte freon fyllas på imellanåt, skall väl hanteras riktigt Maxx Thaiboxing brann ju ner för påstått fel när fylldes men kanske inte gäller små hemma ac, ja har 0 koll ;)
Däremot är du, frugan och sonen mer än välkomna hit när vi är här samtidigt, säg till innan bara så jag får köpa in det som behövs när du skall grilla åt oss ;)
 
Jo men som jag skrev, behövs inte freon påfyllning efter några år?
Det ska kontrolleras vid varje service.
Man ansluter tryckmätare och kör varje unit i en kvart eller mer.
Sjunker trycket under mätperioden får man fylla på.

Utan läckage räcker en rengöring.
Units som sällan används har en tendens att packningar kan torka .
 
Det ska kontrolleras vid varje service.
Man ansluter tryckmätare och kör varje unit i en kvart eller mer.
Sjunker trycket under mätperioden får man fylla på.

Utan läckage räcker en rengöring.
Units som sällan används har en tendens att packningar kan torka .
Ja och den gör jag helst inte själv kan gå illa om man inte har yrkeskunskapen.

 
Kom på att jag har ju en sprucken airconditon tank liggandes i förrådet, ibland behövs mer än rengöring.

20230507_192045.jpg
 
BTU?! @apknug
Om jag säger så här, i vanlig villa storleksmässigt på ca.100-110M³, så med denna installation tar det nog inte mera än 3-5min. att blåsa ner temperaturen till trevliga 20°C, under förutsättning att du har råd att köpa/betala elräkningen som uppstår efteråt och till det så tillkommer all nyinstallation av elledningar och säkringar... :unsure:

Den bör kunna blåsa svalt i en större BigC eller Tesco Lotus, men BTU har jag ingen aning om, ska ställa frågan till andra hälften, återkommer med ett svar... ;)

@JBK.Ltd.
Kan omvandlas till kWh, används på gasbrännare med högtrycks regulatorer...
 
Kostar väl 500thb per unit i riktig service och kontroll.

Dumt att vänta i fem år.
Jo därför jag frågade för har inte kunskapen. Är det typ nån års gräns man skall kolla.
Har ju rengjort själv som många skriver att dom gör men var inte billigt när tanken sprack och väntetiden för fanns inte i Thailand.
 
BTU?! @apknug
Om jag säger så här, i vanlig villa storleksmässigt på ca.100-110M³, så med denna installation tar det nog inte mera än 3-5min. att blåsa ner temperaturen till trevliga 20°C, under förutsättning att du har råd att köpa/betala elräkningen som uppstår efteråt och till det så tillkommer all nyinstallation av elledningar och säkringar... :unsure:

Den bör kunna blåsa svalt i en större BigC eller Tesco Lotus, men BTU har jag ingen aning om, ska ställa frågan till andra hälften, återkommer med ett svar... ;)

@JBK.Ltd.

@apknug
Har fått ett svar från min andra hälft, den installerade AC unit ligger på, hör & häpna, 400,000BTU.
Är svaret till nöjds eller behövs mer info. ang. enheten...

@JBK.Ltd.
 
Jo därför jag frågade för har inte kunskapen. Är det typ nån års gräns man skall kolla.
Har ju rengjort själv som många skriver att dom gör men var inte billigt när tanken sprack och väntetiden för fanns inte i Thailand.
Vi har ett avtal i vårt kontakt om service och kontroll varje tre månader.
I Thailand och Korat var det sex månader.

Äger du ditt boende själv är det upp till dig själv
Många tecknar egna serviceavtal om regelbunden service med någon firma.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
18 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar
4 K
glimten66
G
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp