Dator till Thailand.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
dator till Thailand

Jag skall åka till Thailand nästa vecka och jag har en Acer laptop med mobilt bredband, nu undrar jag om jag kan använda den i Thailand måste jag komplettera den i Thailand med någon utrustning?
Tacksam för svar /////

Datorn i sig är inga problem att använda. Det mobila bredbandet bör dock kollas upp vilka taxor som gäller i Thailand. Brukar själv köra med våra laptops och använda internetdelning från mobilerna till datorerna/surdplattorna.

Det finns flera lösningar och även fallgropar.
Mobila bredbandet.
Är det abbonemang? I så fall vad är taxan för trafik utomlands?
Gå till en thai operatör, köp sim med Internet lokalt här. Sätt i mobila bredbandet.
Spara den svenska så det går sätta tillbaks hemma i Sverige.

Din egen telefon
Samma sak här, kolla taxan för utlandstrafik.
Inte alla operatörer har utlandstrafik aktiverat.
Har man en telefon med Internet brukar man normalt inte behöva använda mobilt bredband om inte datorn måste ha en egen internet. T.ex för att telefonen inte alltid är med.
Skaffa thai simkort med Internet till telefonen om du inte måste ha ditt svenska nummer tillgängligt medan du är i Thailand.
1. Dela ut internet från din telefon som wifi hotspot. Tyvärr förbrukar det batteri. Underhållsladda samtidigt om du kan. Anslut från datorn till telefonen med wifi.
2. Koppla din telefon till datorn med din USB laddkabel. Dela internet från telefonen och din dator kommer automatiskt ta sin internet från telefonen, utan behov av wifi.
Telefonen underhållsladdas då från datorn.
Ja det tar ström från datorn så det påverkar också batteriet i datorn. Ladda datorn om möjligt.

Sedan i princip alla telefoner blev smartphones har jag helt slutat använda mobil internet. Det är inbyggt i telefonen redan.
Här i Thailand har jag thai sim med Internet i min telefon. När jag kommer hem sätter jag mobilen på laddning och startar internetdelningen på den.
Alla datorer hemma och smart TV ansluter automatiskt till telefonen och jag behöver ingen annan internet.

Fallgropar.
Det mobila bredbandet eller din telefon kan vara operatörslåst. D.v.s. tillåter inte att byta SIM till annan operatör. Vissa operatörer gör så med din telefon om du fått den på abonnemanget.
Du kan alltså bli tvungen köpa mobilt bredband stickan/dongeln i Thailand.

Senast ändrad:
Har själv flera gånger haft en acer med mig till Thailand. använt den på flera fik ock restauranger. De bjöd på internetuppkopplingen om man samtidigt köpte en kopp kaffe eller mat.

Det finns flera lösningar och även fallgropar.
Mobila bredbandet.
Är det abbonemang? I så fall vad är taxan för trafik utomlands?
Gå till en thai operatör, köp sim med Internet lokalt här. Sätt i mobila bredbandet.
Spara den svenska så det går sätta tillbaks hemma i Sverige.

Din egen telefon
Samma sak här, kolla taxan för utlandstrafik.
Inte alla operatörer har utlandstrafik aktiverat.
Har man en telefon med Internet brukar man normalt inte behöva använda mobilt bredband om inte datorn måste ha en egen internet. T.ex för att telefonen inte alltid är med.
Skaffa thai simkort med Internet till telefonen om du inte måste ha ditt svenska nummer tillgängligt medan du är i Thailand.
1. Dela ut internet från din telefon som wifi hotspot. Tyvärr förbrukar det batteri. Underhållsladda samtidigt om du kan. Anslut från datorn till telefonen med wifi.
2. Koppla din telefon till datorn med din USB laddkabel. Dela internet från telefonen och din dator kommer automatiskt ta sin internet från telefonen, utan behov av wifi.
Telefonen underhållsladdas då från datorn.
Ja det tar ström från datorn så det påverkar också batteriet i datorn. Ladda datorn om möjligt.

Sedan i princip alla telefoner blev smartphones har jag helt slutat använda mobil internet. Det är inbyggt i telefonen redan.
Här i Thailand har jag thai sim med Internet i min telefon. När jag kommer hem sätter jag mobilen på laddning och startar internetdelningen på den.
Alla datorer hemma och smart TV ansluter automatiskt till telefonen och jag behöver ingen annan internet.

Fallgropar.
Det mobila bredbandet eller din telefon kan vara operatörslåst. D.v.s. tillåter inte att byta SIM till annan operatör. Vissa operatörer gör så med din telefon om du fått den på abonnemanget.
Du kan alltså bli tvungen köpa mobilt bredband stickan/dongeln i Thailand.
Alt 2 verkar bra, då kan ingen tjuvlyssna på dig! En fråga till:kan man ansluta en stor Tv skärm till smartfånen?

Här har ni några telefonkoder om ni vill ladda internet på era telefoner hos AIS.
Ladda era telefoner med motsvarande summa.
Har ni internetbank här nere kan telefon laddas på där, slipper ni åka till butik.
Slå in kod på telefon för det paket ni vill ha.
Kan även logga in på erat AIS konto och välja olika paket där, finns rätt stort utbud.

För att logga in på erat konto går ni in här, https://myais.ais.co.th/login
Skriv in ert nummer så blir en kod sms:ad till er så ni kan logga in.

20190202_154253.jpg

Här har ni några telefonkoder om ni vill ladda internet på era telefoner hos AIS.
Ladda era telefoner med motsvarande summa.
Har ni internetbank här nere kan telefon laddas på där, slipper ni åka till butik.
Slå in kod på telefon för det paket ni vill ha.
Kan även logga in på erat AIS konto och välja olika paket där, finns rätt stort utbud.

För att logga in på erat konto går ni in här, https://myais.ais.co.th/login
Skriv in ert nummer så blir en kod sms:ad till er så ni kan logga in.

20190202_154253.jpg

Finns massor av paket att välja på. Just dessa på Jonas bild har en trafikbegränsning som man snabbt når om man t.ex. skall kolla lite film eller tv.

Olika längd. Olika hastighet. Olika traffikbegränsningar. Det är en liten djungel. Så ta god tid på er för att hitta rätt paket för er.

Jag kör 6Mbps i 7 dagar, fri datamängd för 189baht. Den köper jag ny varje vecka med ett enkelt meddelande. Det passar mig då det är det snabbaste utan traffikbegränsning och jag betalar bara för de veckorna jag är i landet.

เอไอเอส วัน-ทู-คอล ใช้ชีวิตได้มากกว่า LIVE DIGITAL, LIVE MORE

20190212_161145.jpg

Finns massor av paket att välja på. Just dessa på Jonas bild har en trafikbegränsning som man snabbt når om man t.ex. skall kolla lite film eller tv.

Olika längd. Olika hastighet. Olika traffikbegränsningar. Det är en liten djungel. Så ta god tid på er för att hitta rätt paket för er.

Jag kör 6Mbps i 7 dagar, fri datamängd för 189baht. Den köper jag ny varje vecka med ett enkelt meddelande. Det passar mig då det är det snabbaste utan traffikbegränsning och jag betalar bara för de veckorna jag är i landet.

เอไอเอส วัน-ทู-คอล ใช้ชีวิตได้มากกว่า LIVE DIGITAL, LIVE MORE

20190212_161145.jpg
Ja som jag skriver, logga in på erat AIS konto så finns det ännu mer paket att välja på där.
Bara att klicka på det paket man vill ha och välja aktivera.

Ja som jag skriver, logga in på erat AIS konto så finns det ännu mer paket att välja på där.
Bara att klicka på det paket man vill ha och välja aktivera.

Ja absolut. Men alla är inte lika haja som du och jag. Så ett enkelt meddelande så är paketet klart. Appen och OTP är inga problem om man är hyffsat van.

Men vi vet ju båda att snittåldern på TS är lite högre... så alla kanske inte är så säkra med det tekniska.

Ja absolut. Men alla är inte lika haja som du och jag. Så ett enkelt meddelande så är paketet klart. Appen och OTP är inga problem om man är hyffsat van.

Men vi vet ju båda att snittåldern på TS är lite högre... så alla kanske inte är så säkra med det tekniska.

Nä så kan det vara. Jag åkte ned till AIS butiken (Tesco Sattahip) då jag kom hit. Jag hade inga stora förhoppningar att hitta någon som kunde hyfsad engelska. En av tjejerna vågade i alla fall prata med mig så tillsammans lyckades vi få till det :) Med Internet till mig alltså. Bättre att åka till AIS Central där talar dom engelska i alla fall.

Dessa paket är lite luriga. Tror inte ditt paket för 189 baht har obegränsat med trafik. Hastigheten brukar gå ned efter man gjort av med en viss mängd. Synd att man inte kan läsa på kvittot vad man köpt :) Dags att förnya i morgon vet jag i alla fall.

Alt 2 verkar bra, då kan ingen tjuvlyssna på dig! En fråga till:kan man ansluta en stor Tv skärm till smartfånen?
Ja, på flera sätt.
Jag hade en LG 47 tum stor plattskärm med WIFI SmartTV, den kunde ansluta direkt till min smartphone. Jag hade den aldrig kopplad på vanliga antennen utan tog alla filmer o TV genom telefonens internet. Netflix etc..
Det finns också till många smartphones en kabel, telefonens USB till TV HDMI. Det finns också små dosor som är mellankoppling. Det mesta beror på vilken typ av telefon du har och din TV.

Vad som är möjligt med dagens smartphones kanske förbises av många, då man tänker bara telefon.
Här har jag bara för att visa på möjligheten kopplat in min lilla nalle som drivkraft hela internet på nätverket.
Den är kopplad till en CISCO Brandvägg som min bild är administrationsgränssnittet på, och ger alltså företagssäkerhet med VPN till kontor i olika länder, man kan VPN in till sin egen dator. Koppla TV, Radio, Datorer och andra telefoner till detta nät.
Allt drivet av telefonen agerande som en bredbandsanslutning. :cool:
IP Adressen 192.168.43.6 är den IP-adress som min Samsung Galaxy ger ut på sin internetdelning.
Ingen enhet på nätet kan se att internet är från telefonen. Det är som vilket nätverk som helst.
Kanske lite överkurs, men, min tanke var att väcka insikten att lösningen och möjligheterna kanske är enklare än man tror.
Det kanske räcker bra med din egen mobiltelefon till allt du ville ha?
Namnlös.png

Dessa paket är lite luriga. Tror inte ditt paket för 189 baht har obegränsat med trafik. Hastigheten brukar gå ned efter man gjort av med en viss mängd. Synd att man inte kan läsa på kvittot vad man köpt :) Dags att förnya i morgon vet jag i alla fall.

De paket som idag marknadsförs på hemsida har traffikbegränsning. Därför man skall spara de gamla koderna och köra på dem. Alternativt gå in i shoppen så finns det alltid något gammalt reklamblad med gamla koder.

Screenshot_20190216-142715_Chrome.jpg

Detta inlägg är inte ifrån mig. Men en fråga från en anonym, kanske någon här vet och kan svara.
Hej fel tråd men hittar inte där vi prata om vedhantering, skulle tro att det är dags att såga och klyva veden nu i södra Sverige
så blir den torr och fin och kan ladas in till sommaren, OK dator tråd men du fär väl göra ett program till din sambo om vedsågning

Liknande trådar

S
Svar
6
Visningar
3 K
anonymous
A
A
Svar
2
Visningar