Del av alkohol och tobak skatten skall gå till att hjälpa äldre.

Jo vist kan det vara så har själv varit inne på dom tankarna, men nog inte vanligt, du får nog vara gravt alkohålskadat om du väljer sprit i stället för basvaror.

Hej

Absolut men vi har någon släkting och några andra i byn säkert skulle göra detta, men då handlar det helt riktigt om grava alkoholister som prioriterar Lao kao över mat och annat.

Mvh isan lover

Hej

Ett större problem än dricks tror jag är alla dom falanger som konstant betalar överpriser s.k falangpriser, detta driver ju upp priserna och påverkar andra, anledningen till att många falanger väljer att betala mer än dom borde kan ju vara flera, t.ex att dom inte vet vad varan eller tjänsten borde kosta, att dom inte bryr sig, tycker det är billigt ändå, kanske bara ska stanna ett kort tag eller tycker att det är pinsamt eller jobbigt att pruta eller begära att få samma pris som Thailändarna.

Mvh isan lover

Hej

Ett större problem än dricks tror jag är alla dom falanger som konstant betalar överpriser s.k falangpriser, detta driver ju upp priserna och påverkar andra, anledningen till att många falanger väljer att betala mer än dom borde kan ju vara flera, t.ex att dom inte vet vad varan eller tjänsten borde kosta, att dom inte bryr sig, tycker det är billigt ändå, kanske bara ska stanna ett kort tag eller tycker att det är pinsamt eller jobbigt att pruta eller begära att få samma pris som Thailändarna.

Mvh isan lover
Falanger är mycket prismedvetna och handlar helst i affärer som har prislappar som BigC, Tesco Lotus, 7Eleven och liknande.
Visst är dom dåliga på pruta, men de flesta förstår ju inte thai alls. Även efter tio år är dom hjälplösa.
Själv tror jag att asiater oftare ger dricks än till exempel skandinaver.

Falanger är mycket prismedvetna och handlar helst i affärer som har prislappar som BigC, Tesco Lotus, 7Eleven och liknande.
Visst är dom dåliga på pruta, men de flesta förstår ju inte thai alls. Även efter tio år är dom hjälplösa.
Själv tror jag att asiater oftare ger dricks än till exempel skandinaver.

Hej

Tror precis som du att många falanger väljer att handla i större butiker där priser finns angivna, men landet runt finns det ju mängder av ställen där fasta och angivna priser saknas, tänker då på marknader, gatuförsäljare, strandförsäljare, mindre butiker, mindre restauranger, transporter, massage, sexköp o.s.v och ibland handlar dom även där.

Mvh isan lover

Ser jag en långliggare när jag ska betala så ger jag extra dricks bara för. Njuter av att se hur snåljåparna blir till sig när de inser att fulölen kanske kommer kosta 3 baht mer framöver....

Hej

Vi ger naturligtvis också dricks ibland, får man rätt pris utan att påtala och begära detta, får bra service så är det väl mer eller mindre självklart att ge dricks.

Mvh isan lover

Hej

Tror precis som du att många falanger väljer att handla i större butiker där priser finns angivna, men landet runt finns det ju mängder av ställen där fasta och angivna priser saknas, tänker då på marknader, gatuförsäljare, strandförsäljare, mindre butiker, mindre restauranger, transporter, massage, sexköp o.s.v och ibland handlar dom även där.

Mvh isan lover
6-köp , kan man pruta där om det saknas priser ??? :) Jag vet en i Pattis som skryter om han han prutar med tjejerna på massager , vidrig stil anser jag , riktigt lågt överhuvudtaget . eller är det kutym att pruta på allt och ge minimalt med dricks , i så fall så förstår jag Thais syn på Faranger

6

köp , kan man pruta där om det saknas priser ??? Jag vet en i Pattis som skryter om han han prutar med tjejerna , vidrig stil anser jag , riktigt lågt överhuvudtaget . eller är det kutym att pruta på allt och ge minimalt med dricks , då förstår jag Thais syn på Faranger

Hej

För mig handlar det mer om att betala det pris för vara eller tjänsten som vanliga Thailändare betalar, jag är helt emot systemet med falangpriser och vägrar medverka till att gynna detta system.

I en falangbar är det väl falangpris som gäller, men i en Thailändsk karaokebar gäller väl Thailändska priser som gäller och varför ska då en falang betala det dubbla eller tredubbla priset p.g.a sin etnicitet?

Mvh isan lover

Ser jag en långliggare när jag ska betala så ger jag extra dricks bara för. Njuter av att se hur snåljåparna blir till sig när de inser att fulölen kanske kommer kosta 3 baht mer framöver....
6-köp , kan man pruta där om det saknas priser ??? :) Jag vet en i Pattis som skryter om han han prutar med tjejerna på massager , vidrig stil anser jag , riktigt lågt överhuvudtaget . eller är det kutym att pruta på allt och ge minimalt med dricks , i så fall så förstår jag Thais syn på Faranger
Pruta på 6köp kan du ju göra beroende på vilken tid på året du åker Men massage skulle aldrig falla mig in att pruta Där blir det i stället bra med dricks om det har varit en bra massage

Pruta på 6köp kan du ju göra beroende på vilken tid på året du åker Men massage skulle aldrig falla mig in att pruta Där blir det i stället bra med dricks om det har varit en bra massage

Hej

Om du går på en massage för Thailändare och fom betalar 200 baht och dom begär 500 baht av dig då?

Då skulle åtminstone jag begära att priset sänktes till 200 baht för mig också, även om det skulle kallas att pruta även om andra falanger frivilligt betalar 500 baht.

Mvh isan lover

Skulle inte kalla det att pruta, utan mer som en 'förhandling om priset'. Och ja, det är väldigt vanligt i Thailand till skillnad mot att ge dricks.

Hej

Håller med, det förhandlas konstant om pris uppe hos oss, fullt ut jämförbart med att pruta.
Speciellt om någon köper mycket ex.vis gödsel, kött, djur eller jordbruksprodukter, då kan man kanske kalla det mängdrabatt.

Mvh isan lover

Hej

Om du går på en massage för Thailändare och fom betalar 200 baht och dom begär 500 baht av dig då?

Då skulle åtminstone jag begära att priset sänktes till 200 baht för mig också, även om det skulle kallas att pruta även om andra falanger frivilligt betalar 500 baht.

Mvh isan lover
Går du på massage så står ju priset på fönster eller dörr så tror nog ingen begär det priset då så det är ju inte att pruta

Jaaa. Det finns nog ingen lösning för de äldre i Thailand. Oavsett om det höjs lite skatter på alkohol mm.. Pensioner kommer inte att höjas så att de kan leva på dem. Visst hjälper vi svärmor med pengar.. Men det skall väl inte vara så att ett land är beroende, av att en farang kommer in i familjen..?
Thailand är inget U-land.... Det är ett rikt land. Men de bryr sig inte om folket som inte är rika.
Skulle någon här på TS kunna leva på 700 Bath i månaden i Thailand? Den som säger JA ljuger... ;) Men det skall de gamla som är 70 år göra.
Skulle någon på TS ärligt säga här att de skulle kunna leva på 6 kr/dag ( ca 20 Bath) i Thailand??? Då inkluderar det alla kostnader för att leva, som boende, el, sjukvård, mat mm... :cool::cool::cool: Solbrillor..!!
Skatte höjningen går till Prayut Chan-o-cha och sitt leverne på golfbanan...
I Sverige då som har halkar på sista platsen i Norden och blickar vi framåt så kommer detta fortsätta enligt experter och Sverige blir ett av dom sämst länder inom EU. Och min vän detta är fakta.
Dessa pengar går väl inte till Prayut? Eller.

Går du på massage så står ju priset på fönster eller dörr så tror nog ingen begär det priset då så det är ju inte att pruta
Fast det brukar komma ett annat priserbjudnde senare när du ligger på madrassen. Jag har fått det alltid om jag inte går till en institut eller sjukhusmassage. Jag går fortfarande ibland till dom förslagsvisa och ni kan bara ana vad jag väljer då :cool:

Liknande trådar

H
Svar
25
Visningar
2 K
Hans Svensson
H
R
Svar
22
Visningar