andrejsdenruskige
Forumveteran
"legolas " sa:Kycklingen, med all respekt. jag förstår exakt vad du menar. Men du är faktiskt inne lite grand på att spela Gud här. Och då är man nog lite fel ute i mina ögon i alla fall.
För min egna del, så skulle jag aldrig ens kunna tänka så ur den enormt snäva synvinkeln, vilken mest luktar en grym och fullständig egoism.
jag tror faktiskt inte att kroppen och vad allt som finns däri är MIN. jag tror att vi har den till låns bara. Vi själva är bara här som en kort fläkt i ett tidsperspektiv, och själen som vi har och som är oss själva är något däremot som vi "äger".
Nej att sätta sig på en hög stol och peka ut vilka som skall få fortsätta att leva eller vilka som vi skall låta självdö därute på "gårdsplan", den oerhörda cynismen får andra stå för. Jag skulle må illa intill död-dagar över att vara en sådan.
legolas
Att donera är väl egentligen även det "att leka Gud".
Om man kan skapa liv genom kloning så borde det alltså vara omoraliskt att inte skapa liv.
Ibland undrar jag om inte naturen sköter sig bäst själv och självklart ska man inte vara tvungen att donera även om andra tycker att åsikten bakom besluter är fel.
Vid varenda krona som man inte väljer att ge bort så har man indirekt dödat någon svältande människa.
Var gränsen går för gemene man är upp till var och en att avgöra.