Drivmedelspriserna i Thailand

 
Nu undrar jag vad är skillnad på 2 takts olja mot vad för slags motorolja .Vad innehåller ventilsmörjnings vätska?Det borde vara avgassätena + ventil som tar mest stryk kanske fel tänkt.

Om jag har fattat rätt så har VW haft stora problem med ventilstyrningarna eller tätningarna i sina 1,4l TSI Ecofuel som har turbo och evt även kompressor, däremot inga större problem i den äldre gasmotorn BEH 2,0 sugmotor.
 
Nu undrar jag vad är skillnad på 2 takts olja mot vad för slags motorolja .Vad innehåller ventilsmörjnings vätska?Det borde vara avgassätena + ventil som tar mest stryk kanske fel tänkt.

Tvåtaktsolja är gjord för att blandas med bensin och smörja förbränningsrummet inklusive ventilerna och ventilsätena om det finns sådana. Ventilsmörjningsvätska är liknande den, men avsedd att föras in i motorn tillsammans med gas. Fyrtaktsolja (motorolja) är den olja som är avsedd att cirkulera i motorn med hjälp av oljepumpen.
 
Jag har aldrig sett att de har motorolja till det, bara tvåtaktsolja, men egentligen ska det vara en speciell ventilsmörjningsvätska. Dock är det bara vissa bilar som behöver extra ventilsmörjning. Annars ska det räcka med att inte ställa in gasen alltför snålt. Med lite extra gas så kyler den ventilerna så att överhettning undviks. Jag hade gasdrift på min bil tidigare och körde den utan extra ventilsmörjning. :)

Med en riktig gasinstallation så bör snarare livslängden öka. :)

Har aldrig själv fyllt på , går så otroligt lite ,de fyllde när jag bytte olja sist för två år sen i Pattaya på sen Honda firma jag anlitar där , den enda jag har förtroende för faktiskt , grymt bra till riktigt acceptabla priser , ser inte ut som 2 stroke oil , men kan nog vara det bästa som du skriver , brukar jag ju trycka i Hojarna ett par kapsyler då och då , vet ju att gasoholen är elak mot spridarna , dvs smörjer dåligt . Intressant att du heller inte märkt något av att det skulle slitas mer , som jag skrev , renare förbränning , mindre koks i maskin , renare olja samt mindre förslitning , rent logiskt bör det vara så .. vet inte var NMax läst dessa expertutlåtanden , men kanske skulle han kunna visa på detta
 
Tvåtaktsolja är gjord för att blandas med bensin och smörja förbränningsrummet inklusive ventilerna och ventilsätena om det finns sådana. Ventilsmörjningsvätska är liknande den, men avsedd att föras in i motorn tillsammans med gas. Fyrtaktsolja (motorolja) är den olja som är avsedd att cirkulera i motorn med hjälp av oljepumpen.

2-taktsoljan är dessutom avsedd att kunna förbrännas och idag finns det 2-taktare med katalysator där det inte duger med vilken olja som helst.
 
Vad Nissan har för garanti ifrån batteritillverkaren spelar väl mig föga roll det är deras problem.
Min garanti gäller mellan mig och Nissan.
Sen kanske Nissan själva producerar batteri vad vet jag.
Googlade pris på Nissan hybridbatteri och kom upp att nytt kostade ca. 1700 dollar.
Men jag tror som dom andra att kapaciteten minskar och garantin gäller bara om batterit faller utanför den vanliga normen.
Slutar batterit fungera kan man inte köra bilen.
Garantin säger att det täcker en livslängd på 10 år eller visst antal km, viilket som kommer först, inte att det skall ha full kapacitet som nytt i 10 år.
Dock ångrar jag att ja köpte hybrid just pga framtida krångel med batteri.
Nu är bilen hyfsat ny så inget krångel än, 2 år denna månaden.
Kanske köper man en ny bil, ren bensinmotor, nya toyota Camry ser fin ut ;) men ingen hybrid då.
Detta blev ju spännande kollade lite på google. De fins taxi i sv som kört över 50000 mil och tycker att laddningarna håller bra fortfarande. enligt dom tester som utförts är de svårt att uppge någon livslängd på batteri, en del menar att ett batteri i hybrider kan fungera bilens livslängd. Men hur länge är en bils livslängd
 
Detta blev ju spännande kollade lite på google. De fins taxi i sv som kört över 50000 mil och tycker att laddningarna håller bra fortfarande. enligt dom tester som utförts är de svårt att uppge någon livslängd på batteri, en del menar att ett batteri i hybrider kan fungera bilens livslängd. Men hur länge är en bils livslängd

En bils livslängd varar till dess att ägaren tycker att det är för dyrt att reparera den, tex ett batteribyte i en el eller hybridbil.

Nu behöver man knappast byta hela batteriet i en el-bil, man gör som på el-truckar, man byter ut delar av batterienheten.

Om jag inte kunde få tag på billiga delar från utlandet så hade min bil fått gå i pension nu.
 
Har aldrig själv fyllt på , går så otroligt lite ,de fyllde när jag bytte olja sist för två år sen i Pattaya på sen Honda firma jag anlitar där , den enda jag har förtroende för faktiskt , grymt bra till riktigt acceptabla priser , ser inte ut som 2 stroke oil , men kan nog vara det bästa som du skriver , brukar jag ju trycka i Hojarna ett par kapsyler då och då , vet ju att gasoholen är elak mot spridarna , dvs smörjer dåligt . Intressant att du heller inte märkt något av att det skulle slitas mer , som jag skrev , renare förbränning , mindre koks i maskin , renare olja samt mindre förslitning , rent logiskt bör det vara så .. vet inte var NMax läst dessa expertutlåtanden , men kanske skulle han kunna visa på detta

Det som jag menar är det bästa kallas för Valve Saver Fluid eller Valve Lubricant Fluid. Tvåtaktsolja tror jag är något som thailändarna har hittat på själva för att spara några baht per år, men det är osäkert om det faktiskt blir en besparing totalt sett tror jag. Kanske att de får en dyr reparation som kostar mer än vad det sparat istället...

Jag vet inte vad nmax har för referenser att erbjuda, men det jag har läst pekar iaf snarare åt ökad livslängd. Men det kan ju hända att han menar att en gasinstallation i Thailand leder till förkortad livslängd, och det kan däremot vara sant pga att det är så vanligt med dåliga och felinställda installationer, samt dåligt underhåll. I Thailand är det ofta gasen som får skulden för problem som uppkommer, men det är nästan alltid att det är felgjort som är orsaken.
 
Det sliter på motorn, tätare service och dessutom lägre andrahandsvärde. Summa summarum så även om det är billigare per mil att köra så såg jag ingen vinst i det hela totalt sett.

handlaren sänkte inbytespriset menar du , var det han som påstod att den slits fortare ?? Eller vem påstår detta ;)

Kreditbolaget köpte bilen (hänger inte riktigt med på hur det funkar) och när dessa fick dokumenten som dom skulle ha, så när dom såg att bilen var konverterad så försvann 50 papp direkt.

Att serviceintervallen är tätare skvallrar väl om att det sliter mer. Vet inte hur många ventiler vi behövde byta när motorn började gå som en åsna. Rekommendationen var oxå att köra på bensin ofta. Men den största anledningen var gasoltankens placering, 2cm innanför den tunna kofångaren...

Hmm, tycker jag känner igen hunden;)
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp