Efterlevandeskydd i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

Sir One

Gäst
Inrotad som man är i det svenska välfärdssystemet behöver man inte tänka allt för mycket på dem som finns kvar den dag som man vandrat vidare från blåbär och kantareller. Må vara att villkoren har förändrats på senare år men fortfarande så har efterlevande att hyggligt skydd, i jämförelse med thais ett förträffligt sådant.

Jag funderar på om ni som redan flyttat, eller ska flytta era bopålar till LOS föranstaltat en framtid för era i Thailand efterkommande och hur ni i så fall har ordnat det.

Jag hyllar principen "hjälp till självhjälp", något som jag också genomförde för min förra flickvän. Jag betalade några utbildningar, en MC och lite annat för att hon skulle vara redo att möta livet den dag jag inte längre fanns vid hennes sida. Nu kom denna dagen redan innan jag fått beställa träfracken men det gagnar henne i det hon idag har ett yrke som hon faller tillbaka på.

Nu har jag sedan en tid ett nytt och, som jag tror, ett stabilt förhållande med en annan thaitjej.
Hon lever gott på sin farm och på en liten verksamhet i BKK som hon driver med föräldrarna. De senare börjar bli till åren, snart lika ålderstigna som Sir One, och önskar ett lugnare liv hemma på gården.
Hur hjälper man tjejen och hennes familj på bästa sätt?
Tösabiten är smart och framtidsinriktad men frågan är om hon satsar på rätt häst, får upp vagnen på rätt spår?
I hennes släkt finns en man i Ubon som har något som närmast kan liknas vid en maskinstation med grävmaskiner, skördetröskor, lastbilar med mera. Hon vill gärna söka råd hos honom för att ev. skaffa sig en egen tröska att bistå omgivande byar med i skördetid. Ett problem som jag ser i Yasothon är att man där kan hösta in en, max två skördar om året och det skulle innebära ett brukande av redskapen under endast ett par månader per år. Det krävs i så fall en transportmöjlighet för maskinen till mer avlägsna ställen och och kunder, därmed har investeringskostnaden fördubblats eller kraftigt höjts.
Jag har på annat ställe på CM läst att det inte längre är så lönsamt att bistå bönderna med hjälp under skörden. Detta beroende på att allt fler får möjlighet att skaffa nödvändig utrustning.
Jag tar gärna emot synpunkter och erfarenheter, dock avböjer jag direkta råd då sådana, om felaktiga, lätt kan skapa missämja.

Hur har ni andra löst frågan om den dag då ni inte längre finns tillhands med er pension eller andra inkomster. Funderar ni på hur era kära ska klara sig?

Kan bara säga att vi anlitade en i lördags som har någon slags skördetröska där riskornen hamnar automatiskt i säckar och han tog 600 bath per rai och vi bor i Roiet, resten får någon annan berätta om

ja ska det bli något över då så gäller det att köra en massa rai varje dag

"Glimten " sa:
Kan bara säga att vi anlitade en i lördags som har någon slags skördetröska där riskornen hamnar automatiskt i säckar och han tog 600 bath per rai och vi bor i Roiet, resten får någon annan berätta om
Det är samma summa som i Yasothon då. Tack för svaret

Mark e ju något som blir dyrare hela tiden så det kan vara en bra pensions, efterlevnadskydd

Det här med utbildning verkar vettigt, det kan ingen ta ifrån dem. Samt se till att de lär sig ordentlig engelska (och gärna svenska). Och att eventuella barn får bra utbildning.

Vid två tillfällen här i vår närhet har äldre svenska män dött. Då har det blivit riv och slit i ägodelarna. Bilar och mopeder försvinner omedelbart. Svenska anhöriga har inte en chans. Fast Thaiarna behöver säkert grejor och pengar bättre.

Precis så! Svenskt medborgarskap är oerhört viktigt i mina ögon, då har hon friheten att göra som hon vill när man har kastat in handduken. Vi skall söka i början av nästa år, lika bra att få det avklarat även om jag inte har tänkt ställa tofflorna förrän om många år. Men allt kan ju hända.

"ledarn " sa:
Var läste du att Sverige ska ta hand om fruarna....?

Vi skriver att man ska pensionsspara och se till att dom får ett Svenskt pass så att dom kan välja om dom vill flytta tillbaka till Europa efter våran död....

För att i Europa finns chansen till ett bättre betalt arbete !!

Kunde inte skriva det bättre själv ledarn, karma!! Nu förstår nog även Mr Grumpy hur vi tänker.

Men att hon måste ha ett fast arbete för att få svenskt medborgarskap efter 3 år visste jag inte, har dock inte kollat igenom det hela överhuvudtaget ännu.

"legolas " sa:
Jag bara måste slänga in en liten brandfackla nu. Sir One startade tråden, och som jag uppfattade det så pratade han om hjälp här nere i Thailand till folk som bodde här nere. och snabbt som fan så kom då naturligtvis "Låt Sverige ta hand om dom syndromet"in i det hela. Låt svenska skattebetalare ta hand om det hela.

Alla ansatser och ansträngningar lades på hyllan, och låt någon annan ta hand om det i stället plockades raskt fram... Jag vill låta Er betänka att alla falangiserar inte sina tanter, och drar dom till Sverige. Många bor faktiskt härnere och kommer att dö härnere, och det gör också deras tjaitanter.

legolas
Det är inte fel att bo i både Sverige och Thailand och därmed ge sin fru ett val efter ett frånfälle av maken. 8)

Jag har inte lagt några tunga ekonomiska krav på min fru under de år vi bott i Sverige ihop,när vi nu snart flyttar ner till Thai för gott så har hon en rejäl "sudd" att leva på den dag jag ligger med näsan uppåt i Thai, för min fru faller Sverige bort fett , hon är trött på att träla samt betala 32% av sin lön till en dålig och dyr sjukvård samt till folk som inte vill jobba . Själv köpte jag en Kubotatraktor till min Fru och Thaifamilj, den ger dom inkomst många år om dom tänker rätt som dom gör idag . Min fru har för de slantar hon sparat i Swe bland annat köpt 20 rai ismark samt 3 rai riktigt fin tomtmatk i en medelstor stad nära Khon Kaen . Dessutom som sagt en ansenlig summa på Thakontot . Så man kan säga att jag hjälpt henne att själv sörja för framtiden ....

Jag tror att jag tänkt och tänker rätt , mer slantar till familjen kommer det EJ att bli , min pension runt 45000 thbt/ mån räcker till min fru och mig ,inte mer . Hennes tonårsdöttrar kan välja på att gå i skola och få hjälp av sin mamma och ev. Av mig . Annars gäller det i Thai att försörja sig själv , något som även borde gälla i Sverige , men det är bara i mina drömmar >:(

Vad händer om tanten lägger näsan i vädret först?
Det är knappast troligt att det blir så för de flesta som lever med thai i Thailand men det har säker förekommit och kommer att göra igen.
Jag kan tänka mig att en ganska jobbig situation uppstår om man har tom och hus.

"legolas " sa:
Jag kan bara tala om mig själv. Du vet ju redan vad jag tycker om hela fråge-ställningen. Hon dör först. Jag sitter kvar i huset. Antingen så kommer släkten och vill ha sitt, eller så kommer inte släkten och vill ha sitt.

Bägge alternativen är ganska skit tycker jag. Att bli av med hus och hem ELLER att sitta ensam i ett tomt hus när frun är död!!! Frågan är vill jag bo kvar där överhuvudtaget??? Vill jag inte hellre bara lämna eländet bakom mig och börja om igen?

Vad det gäller sedan det som är det absolut viktigaste för många det är ju pengarna som är investerade i huset. I mitt fall så skiter jag fullständigt i det. Jag hade helt klart för mig redan ifrån "nedsläpp" vad som stod på spel, och jag vägrar att låta hela mitt liv bestå av värderingar som enbart handlar om pengar.

Så dör Yongyut (god bevare mig) Så blir nog livet hel-skit häruppe, och jag dryper av någon annanstans.....

legolas
Jag gillar din attityd! Karma.

Jag skulle göra lika dant om tanten dog först inte fan vill ja sitta solo i huset nej då fick det nog bli en condo någon annan stanns

Helt rätt ,losar jag hundra tusen Svenska pengar så gör jag det, klarar jag inte det så skall jag inte satsa dessa i Thai. Jag kommer däremot att upprätta ett Usufruchtavtal , detta gör att minnfru lättare kan stå emot sin familj, hon kan då bara säga" farang bestämmer allt "
Skulle hon som ni säger trilla av före mig ,då drar jag söderut till platser där jag kan leva ensam utan att få lappsjuka ;D

Nej det hade blivit längre söder över o som sagt har man inte råd o missa dom stålarna e det nog bättre o sitta i svedala

Iofs så finns redan ett fint faranghus , tycker bara inte att jag kan säga att det är jag som besrämmer i frugans hus ,det hade byggt precis innan honträffade mig , så jag har haft ett
Billigt semesterboende nu i snart 7 år . Ligger dessutom ca 50 m från svärföräldrarna , inte bra ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp