Ekonomin som pensionär i Thailand

Den bästa kurs får man om man skickar pengar från bank i Sverige till konto på Bangkok bank. De banker med lägst avgift mm vill jag minnas är Nordea och Swedbank (eller så vad det Handelsbanken). Kursskillnaden är en del av kostnaden (på de ovanstående är det ca 2 satang) sedan kommer fasta och rörliga kostnader till från avsändare och mottagande bank. Slutligen avgiften i ATM. Men det är betydligt bättre om man har denna möjlighet än att växla kontant i Sverige (i Thailand brukar man gå bättre kurs ).

Swedbank tar SEK 50 för en överföring via internetbanken. Jag skickar till Kasikorn bank någon gång ibland, vet faktiskt inte säkert hur mycket mottagaren får betala.

Jag skicade engång( Share 50/50) till frugan . Kasikorn bank i Bk tog mer pengar att skicka til Kasikorn i Si Bun Rueang än SEB tog att skicka till BK. Äfter det har jag betalat hela från Sverige.

Jag fick rådet tidigare att man bör låta mottagaren stå för kostnaden eftersom han / hon får betala i alla fall. Men det stämmer kanske inte längre, man får möjligen göra annorlunda nästa gång.

Pengar att spara, speciellt för pensionärer.

Jag fick rådet tidigare att man bör låta mottagaren stå för kostnaden eftersom han / hon får betala i alla fall. Men det stämmer kanske inte längre, man får möjligen göra annorlunda nästa gång.

Pengar att spara, speciellt för pensionärer.
@Berralund jag kan ha lite fel här, jag kommer ihåg att jag betalade på SEB kontoret i Halmstad och dom tog 150 sek (Share) för mig, men om du skickar för 50 sek (Share) och mottagaren betalar sen, så tror jag att det är lite billigare så. Så ändra inget om du skickar ner pengar, ber om ursäkt.

Jag pratade med frugan och hon skall fixa konto i Bangkok Bank snarast. Jag skall också försöka fixa det nästa sommar, det är helt onödigt att kasta bort pengar. Tackar för tipset!

Det är billigast att man står för avgiften i Sverige och mottagaren för avgifterna i Thailand. Annars drar svenska banken på för att slippa gå med förlust då det är samma avgift till andra länder och sen är det extra handläggning.

Som magunnar skrev tar Bangkok Bank 0,25% minimun 200 tb max 500 tb sen brukar de andra bankerna ta minst 350 tb internt.

• Like
Reactions: jp
Har du nog skrivit in mitt namn fel ;) Jag før aldrig øver pengar till Thailand så har ingen erfarenhet om det så ej skrivit någon kommentar ;)
Nej darimot skicade du brochyr om Bangkok bank angående condo köp , der läste jag om deras avgifter. Därför tackar jag för tipset.

Senast ändrad:
Idag sker mina transaktioner mellan Handelsbanken och Bangkok Bank. HB tar 40 kr för skicka i SKR och lägsta avgift har BB (vet ej exakt nu). Men ni vet nog detta som skrivit i tråden ovan.
Som SINKare gäller det att skapa rätt ekonomiska läge för boende i T. I Thailand nyttjar sedan mitt Bangkok Bank kreditkort för uttag och köp.
Jag har Norwegian kort/Norwegian Internet bank också. Kreditkortet använder jag i Sverige under min 5 månader vistelse där. Norwegian Bankkort bäst på marknaden - inga årskostnader för inköp i Sverige mm. Detta ger mig 1 % på inköp vilket jag använder vid mina resor med Norwegian.
Mitt problem var E-leg (Bank ID). Som utlandssvensk så vägrades jag detta via min andra bank LF bank. Så jag tvingades över till Handelsbanken. Som utlandssvensk så vägrades jag också abbonemang på Telia och att kunna administrera mina sidor där. Skälet är att Telia och andra kreditanslutna företag använder sig av SPAR registret. Där finns inte vi utlandssvenskar. Så de blir det "njet".

Liknande trådar

H
Svar
14
Visningar
2 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp