Elefanter i Thailand

Sådant gick ju juntan hårt på och slog ner mot när folk inkräktade på områden som var skyddade för djurlivet.
Men då var det fel med.
Hur skall du ha det.
Byggs din åsikt bara på vem som styr och inte på beslut och vad åstadkommer?
Hej

Nej det tyckte jag var bra och det visade ju sig vara just rika människor varav åtminstone en satt i parlamentet, jag länkade till flera fall där olagligt annekterad skogsmark eller mark avsedd för fattiga togs till domstol.

Mvh isan lover

Hej

Nej det tyckte jag var bra och det visade ju sig vara just rika människor varav åtminstone en satt i parlamentet, jag länkade till flera fall där olagligt annekterad skogsmark eller mark avsedd för fattiga togs till domstol.

Mvh isan lover
Faktist var prutten det högsta hönset som beodrade stopp av exploation och tex stängde flera naturreservat och öar för återhämtning av naturen.
Också han som införde att man skulle ha rätt till 1 timmas ledighet med motionering och aktivitet.

Faktist var prutten det högsta hönset som beodrade stopp av exploation och tex stängde flera naturreservat och öar för återhämtning av naturen.
Också han som införde att man skulle ha rätt till 1 timmas ledighet med motionering och aktivitet.
Hej

Det var ju bra.

Mvh isan lover

Hej

Här är ett fall där man olagligt har börjat odla Durian på 400 rai inne i ett av myndigheterna skyddat skogsområde, ett typexempel på vad som händer med dom områden som ska vara skyddade och där djur som elefanter ska kunna vistas.

Another illegal durian farm found in Chanthaburi​

Authorities trying to determine real owner of operation encroaching on protected land

PUBLISHED : 4 Mar 2025 at 19:03

1741108981294.webp

Officers with the Phayakprai task force under the Royal Forest Department inspect encroached areas that have been turned into durian and rubber tree plantations in the Tok Phrom forest reserve in Khlung district of Chanthaburi province on Feb 27. (Photo: Phayakprai task force)

Mvh isan lover
Vad bra, det är ju bara för staten att konfiskera de illegala odlingar de hittar och fortsätta odla och ge det som odlas till elefanterna och andra vilda djur, om det nu finns något intresse av att ha ett rikt djurliv.

Vad bra, det är ju bara för staten att konfiskera de illegala odlingar de hittar och fortsätta odla och ge det som odlas till elefanterna och andra vilda djur, om det nu finns något intresse av att ha ett rikt djurliv.
Hej

Ja det är oerhört viktigt att myndigheterna bevakar dom nationalparker och skyddade områden som finns kvar, det är ju den enda möjligheten om man vill ha fria vilda djur kvar och inte bara på djurparker.

1741154066035.webp

Så här såg det ut på den olagliga Durian odlingen.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Att det är mycket mark i nationalparker och skyddade skogsområden som tas över olagligt och odlas upp framgår i den här artikeln från Bangkok Post.

En webbsida avslöjade att ett Kinesiskt företag marknadsförde 5 335 rai med Duian odlingar i Thailand, där redan infrastruktur med el, konstbevattning och vägar redan var på plats och nästan färdigt.

Kinesiska företag har ex.vis skövlat 600 rai skyddad skog i Chachoengsao's Tha Takiab distrikt för att odla Durian, detta var i
Khwae Rabom och Siyat National Forest Reserves.

Mvh isan lover

Hej

Ethics in Thailand's elephant tourism?​

Groups urge Thai camps to ban bathing and feeding activities
PUBLISHED : 23 Feb 2025 at 05:40
1741154858549.webp

Baifan, left, and Maethongkam, right, are two of Blue Daily's rescued elephants. They can roam around the site freely while tourists can observe them from afar. (Photo: Rosie Leishman)

Mvh isan lover

Hej

‘Gathering of Giants’ wins top prize in wildlife photography contest​

By Pattaya Mail
March 9, 2025

1741587159696.webp

This award-winning shot captures a stunning moment of wild elephants huddling together at Khao Yai National Park, led by their protective matriarch.

Mvh isan lover

Hej

Mahout profession on brink of extinction before elephants, expert warns

13 Mar 2025
by Thai PBS World

mahout_62b24512e7.png

Three government positions have been opened for the first time for mahouts in the National Parks and Wildlife Department, whose main task is to remove wild elephants from people’s areas.

Speaking on Thai Elephant Day today, Atthaphon Charoenchansa, the department’s director-general, said that, when people alert his department about wild elephants wandering into their living areas, he hires local mahouts to handle the situation, but the department believes it should have its own officials for the task.

Mvh isan lover

Jag har bara varit med på en sådan där elefantridning en gång.
Jag tror att det var på min första resa till Thailand, men det kändes inte bra.
Efter det så har jag bara varit på ett ställe där man matade dom och följde med och badade med dom.
Vi skrubbade dem med rotborste och så där.
Det kändes ju betydligt bättre.

Jag har bara varit med på en sådan där elefantridning en gång.
Jag tror att det var på min första resa till Thailand, men det kändes inte bra.
Efter det så har jag bara varit på ett ställe där man matade dom och följde med och badade med dom.
Vi skrubbade dem med rotborste och så där.
Det kändes ju betydligt bättre.
Hej

Lite samma här, vi besökte en elefantpark utanför Chiang Mai en gång när pojken var liten, sen blev det ett besök med pojken och hans vänner en gång på Phuket, nur det slut med besök av den typen.

Men det vandrar ju omkring elefanter med sina skötare även ute i byarna där byborna matar dom samt betalar en peng för att gå några varv under elefanten, det ska betyda tur, även ute i byarna rids det ju på elefanter.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp