Elräkning Thailand

Är det inklusive, skatter, nätavgifter etc?
För skall man jämföra med Thailand måste man lägga till totalsumman för allt, är ju så höga utöveravgifter i Sverige som vi inte har här.
Det är svårt att jämföra när man använder fjärrvärme och el samtidigt.
Elen är bara för belysning och hushållsapparater.

Det är svårt att jämföra när man använder fjärrvärme och el samtidigt.
Elen är bara för belysning och hushållsapparater.
Ja det skrev han ju men han får ju skatt på elen och nätavgifter på den el han förbrukar.
Jämför ju med Thailand.
Och skriver man bara elavgiften i Sverige blir det inte rättvisande.

Ja det skrev han ju men han får ju skatt på elen och nätavgifter på den el han förbrukar.
Jämför ju med Thailand.
Och skriver man bara elavgiften i Sverige blir det inte rättvisande.
Här kan du se hur det är delat upp.
Blandat med fasta och rörliga delar.

Screenshot_20241206_105900_Drive.jpg

Hej

Min förbrukning låg på 1716 kWh i november, då värmer jag upp ett hus och en stuga med åretruntboende samt ett boende som står tomt och håller 16 grader, alla tre boendena har luftvärmepump, sen stöttar jag med vedeldning i huset vi bor, där finns både en kökspanna och en vedspis.

Mvh isan lover

Här kan du se hur det är delat upp.
Blandat med fasta och rörliga delar.

Screenshot_20241206_105900_Drive.jpg
Nu är fakturan tyvärr hårt beskuren så det går inte att se summorna, men jag förmodar att de fasta avgifterna inom parantes är för helår. Då blir det rimligt. Jag betalar 242 kr per månad i fast nätavgift för 16 ampere.

Elhandelsavtalet är ett "Anvisningsavtal" det är den dyraste formen av avtal i snitt 30% dyrare jämfört med Fast eller Rörligtpris. Ett avtal man "får" om man inte gör ett aktivt val.

Nu är fakturan tyvärr hårt beskuren så det går inte att se summorna, men jag förmodar att de fasta avgifterna inom parantes är för helår. Då blir det rimligt. Jag betalar 242 kr per månad i fast nätavgift för 16 ampere.

Elhandelsavtalet är ett "Anvisningsavtal" det är den dyraste formen av avtal i snitt 30% dyrare jämfört med Fast eller Rörligtpris. Ett avtal man "får" om man inte gör ett aktivt val.
Ja fasta priser per helår och energiavgift är snittpriset per månad för elen.
Sen lägger elbolaget på ytterligare 20 öre per kWh.

Många elbolag lägger på +30 öre.

Det är bara ett exempel vad som finns på en elräkning.

Ja fasta priser per helår och energiavgift är snittpriset per månad för elen.
Sen lägger elbolaget på ytterligare 20 öre per kWh.

Många elbolag lägger på +30 öre.

Det är bara ett exempel vad som finns på en elräkning.
Det står Holmö Byaväg 36 på fakturan så jag troddet det var en riktig faktura din faktura, inte ett exempel.

Hade det varit din så hade jag rekommenderat att du avslutar anvisningsavtalet och instället tecknar ett rörligt avtal utan påslag på elpriset.

Anvisningsavtal är det absolut sämsta avtalet.

Det finns mycket pengar att spara på att välja elhandelsföretag.

Det står Holmö Byaväg 36 på fakturan så jag troddet det var en riktig faktura din faktura, inte ett exempel.

Hade det varit din så hade jag rekommenderat att du avslutar anvisningsavtalet och instället tecknar ett rörligt avtal utan påslag på elpriset.

Anvisningsavtal är det absolut sämsta avtalet.

Det finns mycket pengar att spara på att välja elhandelsföretag.
Jag har bara elen igång i max 10 veckor per år.
Mindre än 700 kWh per år.
Finns inte många kronor att spara.

Alla bolag gör påslag på elpriset mot vad dom köper in för.
Inte alla redovisar detta.

Jag har bara elen igång i max 10 veckor per år.
Mindre än 700 kWh per år.
Finns inte många kronor att spara.

Alla bolag gör påslag på elpriset mot vad dom köper in för.
Inte alla redovisar detta.
Visst finns det elavtal utan påslag, ofta då med en fast avgift istället. Dock inget problem att teckna att avtal både utan påslag och utan fast avgift, gäller oftast 12 månader sen får man shoppa runt igen.

Anvisningsavtalet ovan, det dyraste av avtal, har både påslag och fast avgift.

Alla för som dom vill, vissa använder fortfarande Televerket, jag menar Telia, trots att de är absolut dyrast.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp