Expats allt mindre optimistiska om framtiden.

 
Jag köper inte hans förklaring. Vara skriven i två länder samtidigt? Knappast troligt. Gratis sjukvård i båda länderna? Heller inte troligt.

Hej

Vad det gäller sjukvården så har även mina falangvänner som är inskrivna i vår Amphoe och registrerade på vår lokala vårdcentral fri (30 bath) vård i vårt område, så har det varit enda sedan den reformen genomfördes, men det verkar inte som om det fungerar så överallt i landet, men även på vårt forum har vi ju fler medlemmar som uppger att dom betalar 30 bath vid läkarbesök, så är det helt enkelt och att inte alla andra verkar få detta är inget vi kan påverka.

För egen del är jag Svensk medborgare men det hindrar inte att jag kan vara skriven på frugans adress i byn, samt som boende i vår Amphoe och vårdcentral, man behöver mig veterligen inte vara vare sig utskriven i Sverige eller Thailändsk medborgare för att bli skriven på en adress i Thailand, vara registrerad på vårt Amphoe kontor och vårdcentral.

Du får gärna förtydliga vad det är du tycker är konstigt med detta.

Mvh isan lover
 
För egen del är jag Svensk medborgare men det hindrar inte att jag kan vara skriven på frugans adress i byn, samt som boende i vår Amphoe och vårdcentral, man behöver mig veterligen inte vara vare sig utskriven i Sverige eller Thailändsk medborgare för att bli skriven på en adress i Thailand, vara registrerad på vårt Amphoe kontor och vårdcentral.

Du får gärna förtydliga vad det är du tycker är konstigt med detta.

Samma med mig :thumbsup:
 
Kan bli svårt för mig att förklara den summan , Varifrån kommer detta :rolleyes:

Varför då?
Du har väl fört ut pengarna tidigare antar jag men det kanske är svarta pengar.
Inget jag lägger några värderingar i isf, minimera sin svenska skatt, eller utländska, tillhör väl folksporterna. Jag känner bara till EN person som tyckte det var häftigt att betala skatt men den glorian föll visst senare :)

/ SatanG
 
men det kanske är svarta pengar. :rolleyes: Det var just skatt det handlade om , jag gillar inte att betala skatt gur många ggr som helst

Jag känner bara till EN person som tyckte det var häftigt att betala skatt men den glorian föll visst senare :) Det var viist en skata som gillar choklad av ett speciellt fabrikat :wink_transparent:
 
men det kanske är svarta pengar. :rolleyes: Det var just skatt det handlade om , jag gillar inte att betala skatt gur många ggr som helst

Jag känner bara till EN person som tyckte det var häftigt att betala skatt men den glorian föll visst senare :) Det var viist en skata som gillar choklad av ett speciellt fabrikat :wink_transparent:

Jag är kanske lite trög här, är trött, men hur betalar man skatt flera gånger på svarta pengar?
Senaste personen jag hörde, som inte likt "Mona Muslim", gillar att sponsra svenska staten skulle återöppna sitt bankkonto i Singapore.
Annars börjar det väl bli mindre och mindre länder som det går att gömma dom i.
Sverige införde väl dessutom amnesti för något tiotal år sedan då alltför många rika flyttade utomlands. Kommer inte ihåg hur det utformades men då flödade ju rätt bra med pengar in i Sverige som plötsligt dök upp från ingenstans.

/ SatanG
 
Beror väl på när man går i pension, har inte lusläst dina inlägg
En årspension kommer man tyvärr inte långt med , även om det är ett par hundra tusen sek, Svenska kronan nu helt dissad ,, snart i samma värde som under senaste finanskrisen ,, HUUUR fn kan man missköta landet på detta sätt och Svensken bara tittar i backen?? ,, Svara inte ! . Jag vet svaret , jag får det varje dag , även här när folk blundar för verkligheter . Vem vill satsa i ett land som snart glider över kanten :'( Trodde inte att det fanns så mycket korkade stupida människor i detta land
 
1564461701573.png


1564461701573.png
 
Den svenska kronans värde fortsätter att falla och förväntas vid årsskiftet nå samma nivå som under finanskrisen. Jämfört med andra valutor inom OECD är det endast den turkiska liran som tappar mer än kronan, enligt Dagens Nyheter.

Kronraset
Dagens Nyheter har pratat med experter som bedyrar att det inte finns någon anledning till oro med anledning av kronraset.
Andra är dock mer skeptiska. "Analytikerna har fel – ge upp allt hopp om kronan" skriver exempelvis Henrik Mitelman i en analys i Dagens Industri.
Enligt Mitelman pekar det mesta på att den svenska valutan "blir en ännu sorgligare historia" och att politikerna inte kommer att vända trenden. Han nämner bland annat att Riksbanken krampaktigt håller fast vid sitt så kallade inflationsmål och därför "ständigt måste pressa upp importpriserna genom att sänka värdet på kronan".
"Då blir allt lite dyrare, till glädje för ingen utom Riksbanken och en del exportörer", skriver Henrik Mitelman.
Dystra tillväxtutsikter i kombination med ett "anmärkningsvärt" snabbt krympande svenskt bytesbalansöverskott förvärrar situationen, enligt honom.
Analyshuset Capital Economics spår samtidigt att kronans värde kommer att sjunka till 11 kronor mot euron redan i slutet av året. Kronan har inte handlats på så låga nivåer sedan under finanskrisen 2009, skriver DI.
"Slutsatsen är att ekonomin helt klart har tappat mycket momentum i mitten av året och det kommer att vara svårt för beslutsfattare att fortsätta att blunda för detta", skriver Capital Economics enligt DI.
Sveriges Radios "P1-Morgon" sände på måndagen ett inslag om att rekordmånga svenskar väljer att semestra i Sverige i år istället för att åka utomlands. Nordic Camping First Camp, som driver 40 campingplatser, säger att de har ökat sina intäkter med 20 procent sedan samma period 2018. Svenska Turistföreningen har haft 11 procent fler bokningar än förra året.
De experter som SR har bjudit in till P1-Morgon anser dock att trenden beror på "Greta" och att svenskar känner "flygskam".
 
Låt det aldrig sluta löna sig att ha jobbat

Intressant artikel i DI. Nu minskar glappet till 500:- mellan låginkomsttagare som arbetat och slitit hela livet och någon som petat navelludd hela livet när det är dags för pension. "Respektavståndet" som det kallas minskar och riskerar att urholka tilltron till pensionssystemet.

Jag håller med även om jag inte ser ut att hamna nära någon minimumpension. Städerskor, taxichaffisar, vårdbiträden och andra som arbetat hårt och ofta med sämre arbetstider och villkor än många av oss andra ska inte efter ett liv i arbete behöva nöja sig med samma nivå som någon som spenderat hela livet som kriminell och kanske dessutom har svarta pengar undanstoppat, bara struntat i att jobba eftersom att det ändå är ett "rimligt" alternativ i Sverige eller råkade trilla över riksgränsen vid 60 via någon släkting...
 
Låt det aldrig sluta löna sig att ha jobbat

Intressant artikel i DI. Nu minskar glappet till 500:- mellan låginkomsttagare som arbetat och slitit hela livet och någon som petat navelludd hela livet när det är dags för pension. "Respektavståndet" som det kallas minskar och riskerar att urholka tilltron till pensionssystemet.

Jag håller med även om jag inte ser ut att hamna nära någon minimumpension. Städerskor, taxichaffisar, vårdbiträden och andra som arbetat hårt och ofta med sämre arbetstider och villkor än många av oss andra ska inte efter ett liv i arbete behöva nöja sig med samma nivå som någon som spenderat hela livet som kriminell och kanske dessutom har svarta pengar undanstoppat, bara struntat i att jobba eftersom att det ändå är ett "rimligt" alternativ i Sverige eller råkade trilla över riksgränsen vid 60 via någon släkting...

En liten fundering som jag inte forskat i... Vad händer då om man t. ex. kör eget företag hela livet och skiter i att betala in till pension som väldigt många gör och har gjort men att istället för att bränna pengarna på sprit och bilar så lägger man undan (fast inte i pensionssparande/avsättningar)? Sparat dessa pengar hela arbetslivet och sedan ändå dra ut lika mycket som någon som jobbat och gjort rätt för sig men inte tjänat så bra?
 
En liten fundering som jag inte forskat i... Vad händer då om man t. ex. kör eget företag hela livet och skiter i att betala in till pension som väldigt många gör och har gjort men att istället för att bränna pengarna på sprit och bilar så lägger man undan (fast inte i pensionssparande/avsättningar)? Sparat dessa pengar hela arbetslivet och sedan ändå dra ut lika mycket som någon som jobbat och gjort rätt för sig men inte tjänat så bra?

Du bör få garantipension.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
126
Visningar
9 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp