Fiske i Thailand

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sötvattensfiske är väll det populäraste i thailand. Där dom största fiskarna fiskas. Världens största sötvattensfisk finns ju där. Rockor på uppåt 200kg osv. Den typen av fiske är big bussens där.

Finns en dokumentär av national geographic om detta som jag sett. Den heter monster fish: giants of thailand.

Finns massor på Youtube också om detta fiske.

Finns ju någon resort som är med i dokumentären som har en helt egen sjö nere i krabi området tror jag det va, där kan man bo i bungalows utspridda runt sjön och bara fiska hela dagarna (mete efter jättemal) och slappa i väntan på hug. Mycket populärt :)

Själv har jag bara fiskat en del från båtar utanför khao lak mot similands och fått massa små färglada saker jag inte kan namnet på. Men även fått barracuda några gånger där. Dock varit lite svårt fiska från de båtar jag jobbade på då de dykande gästerna inte skulle uppskatta den synen hehe

Annars föredrar jag flugfiske i strömmande vattendrag hemma i den svenska vildmarken. Landa några smarriga harrar och kanske en fet öring som man smörsteker över elden eller foliebakar med kryddor och smör i glödbädden. Mumsigt!

Hej,

Är en "fiskeidiot" och brukar alltid försöka få tid till någon dags fiska när jag är i Thailand, men har alltid varit vid kusten utom sist då det blev i Mekongfloden,
tänkte det kanske fanns fler här med samma intresse som har några tips om fiskeställe....alltså ingen fiskecamp utan "naturligt" fiske.

Brukar alltid köpa ny fiskeutrustning i Thailand och handlar det mesta hos "kinesen" i Bangkok...kommer inte på namnet nu men lägger in här när jag hittat hans kort, han(hans far) har 6 fiskebutiker pratar okay engelska och det är samma pris för farrang som thai...och som överallt annars i Thailand så får man kolla kvaliteten på det man tänker köpa ang. glapp, lager o.s.v. för hitta de bästa,
exempelvis Shakespeare,asien=Penn,usa=Barkley,usa=ABU,sverige det är samma rulle med Abu idnr. och garanti kostar i Sverige 1299:- i Thailand 280:-
bland de bästa spön jag har(och jag har många) har jag köpt i Thailand för 345bth så det är knappast priset som avgör kvalitet och känsla...

Så ni som fiskar i Thailand skriv några rader i tråden

Hej Dr A!

Som du ser så har jag sammanfogat din nystartade tråd med en som fanns tidigare, så här finner du några fler fiskeintresserade. Mycket nöje. :wai:

:) Fiskade mycket i Sverige innan jag i maj flyttade ner hit permanent, tog med mig Shimanorullen(Calcutta) samt ambassadören , en del spön samt även ett par riktigt bra flugspön. Börjar väl nu känna att det mesta är gjort på min Big Bike och att det är dags att ta tag i fisket.. Hur länge stannar Dr A i Thailand denna gång? , lär finnas bra fiske runt Roi Et samt även i Khon kaen området där jag befinner mig.. Var i Pattis nu en vecka ,där finns inte mycket att fiuska , då får man dra till Phuket och slåss med Ryssar vilket jag helst undviker , gillar dem inte alls ...

"b-tung " sa:
Största gäddan, man saknade 3 hekto från att bli medlem i 10kg klubben :'(

Fiskar alltid om det finns en chans till det

Kan vara den största fisk jag har fått

Fejkat fiske 8)

Kompisen som håller på med redigering fixade till den här bilden. När jag såg den utropade jag, vilken fisk. När frugan såg den så skrek hon vilken mage ;D

Oj , en AIK are , riktigt folk i denna tråd ser jag ,,, sicken kille .. Är själv Råsundakis ...

"Phonta " sa:
Tänkte öppna en tråd för oss /de som år seriöst fiskeintresserade , jag fiskar mycket , och runt om i värden , på i stort sett alla platser det finns möjlighet till , allt från stort till smått . Det finns mycket möjligheter till fiske i Pattis samt Phuket . Phuket tänker jag testa igen då jag var där för ca 7 år sen och "Fiskade"
tipsa gärna i denna tråd om ni känner till något bra "Put and Take vatten" över Thailand .
Samt berätta och visa bilder

SNÄLLA Inget skitsnack nu i denna tråd , seriöst fiskesnack !!! :police:

Skall det vara seriöst fiskesnack så skall det ju hänga en trål akter om båten iallafall, resten är för amatörer.

"Phonta " sa:
:) Fiskade mycket i Sverige innan jag i maj flyttade ner hit permanent, tog med mig Shimanorullen(Calcutta) samt ambassadören , en del spön samt även ett par riktigt bra flugspön. Börjar väl nu känna att det mesta är gjort på min Big Bike och att det är dags att ta tag i fisket.. Hur länge stannar Dr A i Thailand denna gång? , lär finnas bra fiske runt Roi Et samt även i Khon kaen området där jag befinner mig.. Var i Pattis nu en vecka ,där finns inte mycket att fiuska , då får man dra till Phuket och slåss med Ryssar vilket jag helst undviker , gillar dem inte alls ...

Blir i April...vi tänkte ta någon dag Khon Kaen under nyår och sen fortsätter vi till Kalasin(Ban Laosee kaen)...blir kort tur 15 dagar...så jag får kanske vänta och fiska tills vi reser i sommar i stället

"Phonta " sa:

Hej Phonta,

Du vet väl om att vi har en stor sjö nära där jag skall häcka om ett par år? Lahann heter pölen, 5 km lång och tre km bred. Där finns det fisk, försäkrar svärsonen och kanske krokodiler. Det vore väl något för ett par välväxta vikingar från Sweden att föärsöka sig på?
Det kan inte vara så långt från Dig heller, ta vägen från Phon mot Chayaphum, sväng vänster i Vaeng Noi och höger mot Lahanna så kommer Du till sjön. Vid tveksamheter kan Du maila mig, så får Du numret till min svärson. Han kan visa Dig!
F-n tar Dig om Du gör slut på krokodilerna innan jag hunnit dit...!

;D ;D Hehe.... Låter intressant , jag får väl ta mig dit nån dag, detta med krokodiler pratas det mycket om , även här i vår omnejd lär det finnas förrymda krokodiler i vattnen .. Det finns ju en del farmer runt omkring så det är ju faktiskt troligt att det kan finnas, men finns det krokodiler så finns det inte mycket annat ...

Annars allt ok med dig och familjen ????

Här är allt bra , solen skiner idag , ca 27 grader , ;)

Hade en stor sjö nära där ja byggde hus jag och polarn drog dit stod vid vattenkanten svärfar fick reda på var vi var så han kom i rasande fart med motorbiken stoppa oss innan vi han doppa oss. Berätta att sjön är så förgiftad så att doppa en hand räckte för att bli svårt sjuk.

Finns nog en hel del av dessa svårt kontaminerade vatten , vet inte vad detta var ,men överlag så skall man nog inte äta insjöfisk i Thailand.. Gödning används utan urskiljning och vattnet från tillex risfält pumpas sedan ut i vattendragen samt dammar där man odlar fisk .....hmmmmmmmm ;) Sen höjer man inte på ögonbrynen över att en del indudtrier ligger alldelas brevid vattendrag och sjöar , dessa släpper obekymrat ut sitt avloppsvatten i desamma .......

Vet inte om det är ren okunskap eller ren lättja , förmodligen det första .....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp