Företagskonto i Thailand (Kasikorn)

• Trådstartare Trådstartare Pjodd
  • Start datum Start datum

Kan just nu svara för Filippinerna och det är US dollar som ger bästa kursen, endast -0,5% mot TT kurs i bank.
Euro -5% och SEK kan vi glömma som god affär minst - 10%.
Dollar vinner alltid vid cash.

Enligt denna är Sverige på 17 plats
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Circulation_(currency)

Total currency in circulation
As of 31 December 2015, the Bank for International Settlements provides detailed statistics of the worth of banknotes and coins for 18 major currencies converted to billions of US dollars using the exchange rate at the end of the year.

• $1,424.92 United States
  • $1,210.42 Euro area
  • $856.55 Japan
  • $250.80 India
  • $117.05 Russia
  • $103.09 United Kingdom
  • $76.31 Switzerland
  • $73.92 Korea
  • $72.02 Mexico
  • $58.78 Canada
  • $57.75 Brazil
  • $55.28 Australia
  • $52.99 Saudi Arabia
  • $47.98 Hong Kong SAR
  • $36.06 Turkey
  • $27.18 Singapore
  • $8.59 Sweden
  • $6.15 South Africa
  • $4,535.84 Total
China is not part of the calculation and may be over a trillion dollars today. That leaves over 160 countries not calculated.

Sorry, men där hängde jag inte med vad gäller konton i Thailand

Här är valutorna enligt Kasikorns hemsida och där finns inte dom nordiska med.
https://www.kasikornbank.com/en/personal/Account/Pages/foreign-currency.aspx

Säger inte emot dig Jonas. Kan bara vidarebefordra info jag fått. Och den vet vi kan variera:D

Får jag fråga, varför vill man ha konto i utländsk valuta? Jag tänker så här, att om det inte handlar om större belopp (1 miljon+) så kan det kvitta, eller? Jag är i detta fallet en småsparare och kanske inte förstår vitsen.
Orka hålla på att växla pengar vid rätt växelkurs (vilken den nu är) o tjäna en låda öl på sin höjd.

Jo, jag förlorar en del pengar vid dålig växlingskurs, men orka ha SEK på banken o passa när det blir bättre för att växla. Det är idag för små skillnader för att bry sig.

Säger inte emot dig Jonas. Kan bara vidarebefordra info jag fått. Och den vet vi kan variera:D

Får jag fråga, varför vill man ha konto i utländsk valuta? Jag tänker så här, att om det inte handlar om större belopp (1 miljon+) så kan det kvitta, eller? Jag är i detta fallet en småsparare och kanske inte förstår vitsen.
Orka hålla på att växla pengar vid rätt växelkurs (vilken den nu är) o tjäna en låda öl på sin höjd.

Jo, jag förlorar en del pengar vid dålig växlingskurs, men orka ha SEK på banken o passa när det blir bättre för att växla. Det är idag för små skillnader för att bry sig.

Det har bara varierat mellan2.90 till 5.20 genom åren så det är väl inget att hänga upp sig på

Kan man växla när det passar bäst kan det göra rätt stor skillnad.

Om jag växlar när NOK stod i 4.3 som den gjorde för par månader sen så får jag 20.000 baht mer än om jag växlar med dagens kurs på en månadslön och det betalar nästan min månadshyra.
Kan jag hålla igen och växla om NOK går upp igen till 5 kronor gör det 60.000 baht i skillnad på månadslönen.

Jag växlar ju direkt på internetbanken så det är ju inget krångel jag loggar in på min internetbank Bangkokbank, skriver vad jag skall ha växlat och i nästa sekund så är dom på mitt Bahtkonto i bangkokbank eller mitt räntekonto vilket jag nu för över det till.
Växelkursen brukar vara 0.04 lägre än XE kursen på NOK när jag växlar på min bangkokbank internetbank.

Bara det att jag litar inte riktigt på hon du pratade medför det första sa hon att det behövdes WP, finns flera pensionärer här som har valutakonto utan WP.
Står inget på Kasikorns sida att man skall ha WP.
Var inget krav när jag skulle öppna ett med WP, jag har inget.
och dom Nordiska valutorna finns inte med på hemsidan där det står i vilka valutor man kan ha valutakonto i.

Jag var också i diskussionen med mitt kontor men dom var osäkra så dom bad mig åka till Kasikorns huvudbankkontor i Pattaya och prata med dom om det var möjligt jag åkte dit och dom sa att jag fick vända mig till Bangkokbank om jag ville ha ett med Nordisk valuta.

Men klart hon kan ha rätt men infon på Kasikorns hemsida säger emot den du talade med ;)

Bara det att jag litar inte riktigt på hon du pratade medför det första sa hon att det behövdes WP, finns flera pensionärer här som har valutakonto utan WP.
Står inget på Kasikorns sida att man skall ha WP.
Var inget krav när jag skulle öppna ett med WP, jag har inget.
och dom Nordiska valutorna finns inte med på hemsidan där det står i vilka valutor man kan ha valutakonto i.

Jag var också i diskussionen med mitt kontor men dom var osäkra så dom bad mig åka till Kasikorns huvudbankkontor i Pattaya och prata med dom om det var möjligt jag åkte dit och dom sa att jag fick vända mig till Bangkokbank om jag ville ha ett med Nordisk valuta.

Men klart hon kan ha rätt men infon på Kasikorns hemsida säger emot den du talade med ;)

Du har rätt Jonas, men som jag nämnde tidigare Tit:) Man måste fråga 10 pers för att kunna solla ut vilket som är svaret närmast verkligheten:)
Ringde igen för blev sugen på att få mina svenska fakturor in på ett konto med Svenska kr (som jag kan växla till Baht när det är läge för det) och fick få beskedet att det närmsta Skandinavisk valuta man kunde komma var Euro. OCH dessutom så var man tvungen att gå in på en bank som har den servisen med utländsk valuta (det skiljer mycket mellan privatkonton och företagskonton). Det gick inte att föra över via internetbanken för företag on-line.

Så här suger Kasikorn rejält.
Kanske får jag svälja min förkärlek till denna bank o byta till Bkk-bank. Men samtidigt vill jag behålla min historik för det närmar sig för lite investeringar. Fan, nu blev det inte lätt...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp