Det er ikke hva som er tradisjon eller ikke i Thailand som det er snakk om, men på hvilken måte denne "tradisjonen" mange ganger blir fremlagt av kvinnen man elsker. Jeg tror at mange utlendinger blir fortalt en liten dose sannhet, mange halvsannheter og noen regelrette løgner for å binde det hele sammen. Og som resultat så får man det til å bli en tradisjon at utlendinger betaler hundre tusener, om ikke "millioner", av baht i medgift.
Den reaksjonen jeg som oftest får av thailandske kvinner når jeg spør om thailandske menn betaler medgift og i tilfelle hvor mye er meget unnfallende. Men etter litt "press" så svarer dem at thailandske menn normalt ikke betaler medgift og gjør dem det så er det meget moderate summer. Når jeg spør om hvorfor utenlandske menn mange ganger betaler disse høye summene så svarer dem med "farlang do".
Medgift har vært en tradisjon i Thailand i flere hundre år, men dette er i ferd med å endre seg. I dagens moderne thailandske samfunn så ønsker dem å leve på et mer vesterlig vis og det å betale medgift er blitt mindre viktig når dem gifter seg. Den delen av Thailand hvor dette til en viss grad holdes i hevd er i Isaan. Men til og med der er denne tradisjonen i ferd med å forsvinne.
Hva jeg forsøker å poengtere er at vi utlendinger har et valg. Et valg som jeg tror mange utlendinger ikke kjenner så mye til. Man har valget mellom å gi medgift eller ikke. Og skal man først gi medgift så bør det være fordi man har gjort sine egne vurderinger og ikke gir etter for et økonomisk press/krav eller ren løgn. Vurderinger som er basert på fakta om kultur og tradisjoner og IKKE fordi man har en ide om at man ikke skal "satse" mer enn man har råd til å tape. Et ekteskap med en thailandsk kvinne bør ikke være en form for gambling. Et ekteskap bør baseres på gjensidig respekt og følelser for hverandre. Det at kvinnen og hennes familie står der med hånden utstrakt og sier "farlang do" er ikke en god begynnelse på et ekteskap og det å bli en del av hennes familie.