Funderingar om sinsod

Du verkar så bitter! Din uppfattning om Thailand låter som de stories som går på olika forum att alla kvinnor jobbar på barer och blåser faranger. Du verkar också tro att alla är fattiga risbönder.
Detta trots att du har så lång erfarenhet av Thailand.
Jag har inte berättat om hur länge jag bott här eftersom det inte spelar någon roll när du missat allt om hur samhället fungerar här, hur kulturen är i vissa delar av Thailand och i vissa familjer.
Om man gifter sig med thailändsk kvinna, eller blir sambo med en thailändsk kvinna så anser både jag och min fru att man får försöka mötas på halva vägen. Man får acceptera kulturen och seder när man flyttar hit, precis som hon fick göra när vi bodde i Sverige.
Och nej hon har inte arbetat på någon bar. Och nej jag har inte betalat nån sinsod. Hennes mamma sa jag behöver inga pengar, ni behöver dem bättre.. detta var många år sedan.
Hennes föräldrar odlar liksom andra i byn inte bara ris. Vill påstå att ingen i byn är fattig. De har fina hus och pickuper. Men många lever ett enkelt sparsamt liv. Jag har sett några av svärföräldrarnas bankböcker och de har mer pengar än vad jag har på banken.
Vi har aldrig skickat en enda satang till dem. De har tillräckligt med inkomst från sitt jordbruk.
Övriga i familjen är egna företagare och en av mina svågrar tjänar duktigt med pengar på sin jordbruksrelaterade verksamhet i Isaan. Men de bor ganska enkelt trots årliga miljoninkomster.
För övrigt skrattade min fru gott åt dina inlägg. Hennes kommentar var att du inte vet nånting. Men vad vet jag, jag är ju ingen expert, bara en man som lever i verkligheten. Ha det fint vid stenbordet i Norge. Tjingeling!! [emoji3]

Jeg er langt i fra "bitter". Og jeg har heller ingen grunn til å være det. Jeg lever et godt liv i Thailand.

På generelt grunnlag så tror jeg at de fleste utlendinger som gifter seg med thailandske kvinner gifter seg med kvinner som kommer fra fattige kår. Selv om man ikke skal se bort i fra at det finnes noen unntak fra "regelen". Hvorfor jeg påstår dette er innlysende. For det første så har jeg møtt mange utlendinger med en thailandsk kone i Thailand hvor dem forteller meg om kvinnens bakgrunn. Og for det andre så vet jeg at fattige thailandske kvinner generelt har et ønske om å få en bedre økonomisk fremtid ved hjelp av et ekteskap med en utlending. Dersom det ikke hadde vært den økonomiske siden ved ekteskapet som lokket så ville vel ikke kvinnen dratt "halve jorden rundt" for å bo sammen med en nesten ukjent mann. Og spesielt når mannen kanskje er dobbelt så gammel som henne. Hadde det vært ekteskapet som sådant som lokket så hadde vel kvinnen heller funnet seg en ektemann i Thailand. Og jeg tror at en rimelig stor andel av thailandske kvinner som gifter seg med en utlending har utlendingen funnet i "fornøyelsesbransjen". Og mange av dem tror jeg har noen unger og et eller to ekteskap bak seg. Man trenger ikke å være så "blåøyd" at man nekter å innse dette bare fordi kvinnen man er gift sier noe annet. Hvilket er helt naturlig sett fra hennes ståsted.

Jeg kan nesten påstå at det normale for utlendinger i Thailand er å bo en slags ghetto hvor kontakten med lokalbefolkningen er minimal og nesten ikke-eksisterende og kvinnen tar seg av alt det praktiske med husholdningen. Og sånn tror jeg det også er når utlendingen kommer på et feriebesøk til familien i Thailand. Hvordan kan disse utlendingene vite noe som helst om landet og kulturen når nesten all informasjon går gjennom kvinnen.

Nå er det ikke hva jeg påstår som er det avgjørende, men hva som er FAKTA. Nå er det heller ikke FAKTA alt som står på nettet, men man kan dersom man leter litt finne netsteder hvor sannhetsgraden er rimelig stor. Sett på bakgrunn av dine tidligere innlegg på denne tråden så ville jeg ikke vært særlig overasket dersom du benekter det som står i denne linken også.

I denne sammenhengen så må jeg få lov til å tillegge at en MP for en stund siden oppfordret thailandske kvinner til å finne seg en utenllandsk ektemann. Bakgrunnen for det var at han mente at dem fikke et mye bedre liv. Og det virker som at han egentlig ikke trengte å oppfordre dem til det for det har kommet noen tusen thailandske kvinner til Norge de siste 10 årene.

http://www.siam-legal.com/Thailand_Service/thai-dowry.php

Dette er et lite utdrag av linken.

On the other hand, Thai dowry prices would be significantly lower if you are marrying a Thai lady from a humble background and living on modest means. A lot of foreigners usually encounter a case wherein their fiancée asks for a ridiculously high price of up to a million baht for dowry even though she has not finished school or has previous experience working as a bargirl. This is one common scenario, but one has to keep in mind that if your bride-to-be is not a virgin anymore, comes from a low-income family, has a child from a previous relationship, or has already married previously, then she doesn't really deserve to be paid dowry anymore.

The payment of dowry is a symbolic aspect of a Thai marriage, and the amount (or most of it) is usually returned to the couple after the wedding to help them get a headstart on their new life together.

Senast redigerad av en moderator:
Svar meg nå helt ærlig. Hvem av dere har koner som kommer i denne "kategorien".

your bride-to-be is not a virgin anymore, comes from a low-income family, has a child from a previous relationship, or has already married previously

Og hvem av dere har koner som kommer i denne "kategorien".

a university-educated Thai lady from a middle-class family, most especially if she is still a virgin at the time of your wedding.

Bakgrunnen for disse spørsmålene er at som oftest i tråder hvor det er snakk om medgift så kommer det alltid innlegg hvor noen påstår at stort sett "alle" thailandske kvinner som gifter seg med en utlending kommer fra middelklassen. Min kunnskap, erfaring, logikk og inteligens tilsier at mesteparten av disse kvinnene kommer fra en lutfattig landsby et steds i Isaan. Og jeg tror at mange av dem, om ikke kanskje flertallet av dem, har jobbet i sex-industrien et sted i Thailand.

Jeg har blitt fortalt av andre utlendinger at det vanlige er å betale medgift i Thailand. Min kunnskap, erfaring, logikk og inteligens tilsier at dette ikke stemmer. Og jeg har blitt fortalt at LUTFATTIGE RISBØNDER i lutfattige landsbyer i Isaan kan betale opptil 200 000 baht og kanskje enda mer i medgift. Noe jeg etter 6 år i en lutfattig landsby i Isaan ALDRI har opplevd. Og jeg har vært i MANGE brylupper. Hvordan "i herrens navn" er det mulig spør jeg. Har dem spart penger til medgift siden dem var "en neve stor" eller har dem lånt pengene av familie og venner. Eller kanskje dem har fått et banklån med sikkerhet i det FALLEFERDIGE SKURET som dem kaller et hus.

Det slutter aldri å forundre meg hvor umulig det er noen ganger er å forklare andre utlendinger hvordan livet faktisk er i Thailand. Det ser ut til at god gammeldags sund fornuft mange ganger er borte som "dugg for solen". Jeg vet, fordi jeg er en gammel mann og har litt livserfaring, at det for noen kan være veldig vanskelig å tro at kvinnen man dypt elsker og respekterer kanskje har kommet med opplysninger om Thailand som ikke stemmer. Men når opplysningene dem har fått er hinsides all sund fornuft så må det vel "ringe en bjelle" et sted.

Det jag kan tycka är lite jobbigt med thaitjejer och som det tar ett tag att vänja sig är det naturliga att man som man ska stå för fiolerna. Går stick i stäv med vårt moderna västerländska sätt att agera. Det gör att jag sällan får mer än ett tack på sin höjd när jag hjälper min flickväns föräldrar med mina surt förvärvade. Jag skulle åtminstone vilja få ett stort TACK och en bamsekram. När tjejerna lyckas få sin egen i komst här i Sverige dock så vill dom gärna visa att dom fixar det ekonomiska själva, vilket är bra. Sen det här med jämställdhet. Jag är för det men kan inte neka till att det är oerhört bekvämt och lyxit med all service och uppvaktning man får. Toppen :-) - även om jag ibland känner mig som en pasha och har lite dåligt samvete för det.

Jag vet inte så mycket om sinsod men del verkar ju tycka att det är rena bluffen
Vad jag vet är att min flickväns bror betalade sinsod när han gifte sig med sin fru
Fruns familj behöll pengarna

Om jag och min flickvän gifter oss så vill hennes föräldrar att jag lägger upp en vis summa i sinsod för det tillhör traditionen
Och det skulle vara väldigt olämpligt om jag inte gör det
Dock efter ceromin så lämnas allt tillbaka till mig

Min flickvän har universitet utbildning om hon gifter sig utan att sinsod visas upp så skulle det bli ett stort samtals ämne bland grannar och övrig familj
Hon har inga barn och är 36 år
Enligt flickvännen så är det olika om man har sinsod eller inte men deras familj har det

Tycker ni att jag blir blåst för att en sinsod kommer att visas upp och efter det återbetalas?

Jag kan ju reta mig på att jag ska behöva växla pengar och sen växla tillbaka dem igen
Men för min flickvän är det otroligt viktigt att vi gör enligt deras tradition

Förutom att jag retar mig på att växla pengar fram och tillbaka så har jag inga problem med det

Men jag vill höra vad ni tycker och vad ni har för erfarenheter

Frågan gäller inte varför man ska gifta sig för det gör par både i Sverige och Thailand

Här är lite info om sinsod
http://www.thethailandlife.com/sin-sod

Det är ju det du betalar för när du som du skriver som man står för fiolerna , har du inte fattat det ...5555555
I alla fall om man skall tro alla Fi..stimmskäringar i Swedala ......:)

Det jag kan tycka är lite jobbigt med thaitjejer och som det tar ett tag att vänja sig är det naturliga att man som man ska stå för fiolerna. Går stick i stäv med vårt moderna västerländska sätt att agera. Det gör att jag sällan får mer än ett tack på sin höjd när jag hjälper min flickväns föräldrar med mina surt förvärvade. Jag skulle åtminstone vilja få ett stort TACK och en bamsekram. När tjejerna lyckas få sin egen i komst här i Sverige dock så vill dom gärna visa att dom fixar det ekonomiska själva, vilket är bra. Sen det här med jämställdhet. Jag är för det men kan inte neka till att det är oerhört bekvämt och lyxit med all service och uppvaktning man får. Toppen :) - även om jag ibland känner mig som en pasha och har lite dåligt samvete för det.

Dersom man har en thailandsk samboer og hun har en unge fra før og denne ungen må sitte på en OVERFYLLT skolebuss hver dag så tenker man at en motorsykkel hadde kanskje vært tingen. Så tenkt så gjort. Når du så overrekker denne splitter nye motorsykkelen så får du et beskjedent takk og et bukk. Og du står der og tenker på at det mangler liksom noe. Og etter noen dager så begynner du kanskje å tenke "din utakknemlige lille drittunge". Men det har ingenting med utakknemlighet å gjøre. Bakrunnen for denne "mangelen" på synlig glede er at det for thaien er normalt å tro at det å kjøpe en motorsykkel er noe vi utlendinger kan gjøre vær dag. Det blir som om man sitter på den lokale baren og kameraten spanderer en øl. Vi sier "takk" og det er det. Same same but different.

Dersom jeg sitter på en restaurant sammen med en veninne og noen hun kjenner setter seg ned ved bordet 5-10 min. senere så ber jeg straks om regningen. På så vis unngår man å betale for hennes venner og familie både der og da og i fremtiden. Kvinnen forstår fort at en telefonsamtale til "resten av familien" når man skal på en restaurant IKKE er en "genistrek".

Jag har varit gift med en thaitjej tidigare som var rätt hungrig på mina pengar och otroligt svartsjuk. Det slutade med att jag drog som en avlöning. Nu har jag en underbar tjej i Rayong sedan snart 3 år och hon har aldrig pratat om support osv.. Kan ju bero på att hennes lön är ca 80k i månaden :) men hennes bror träffade en Isaan tjej som fick honom att betala sinsod och ett löfte om att få dem tillbaka men hennes föräldrar tog rubbet. Min tjejs släkt släpper inte in hans fru i byn då de är livrädda att mista hemliga bakrecept o dyl. Rätt så spännande att höra vad de pratar om. Då jag frågar om ngt så svarar de att Isaan tjejer har ingen hjärna :) De tänker bara på guld och att kunna skryta om vad de har köpt etc... hennes brors nya fru har nu lyckats få honom att köpa en SUV som han betalar dyrt och byns släkt blev galen då de fick veta att bilen står skriven på henne.

Jag har varit gift med en thaitjej tidigare som var rätt hungrig på mina pengar och otroligt svartsjuk. Det slutade med att jag drog som en avlöning. Nu har jag en underbar tjej i Rayong sedan snart 3 år och hon har aldrig pratat om support osv.. Kan ju bero på att hennes lön är ca 80k i månaden :) men hennes bror träffade en Isaan tjej som fick honom att betala sinsod och ett löfte om att få dem tillbaka men hennes föräldrar tog rubbet. Min tjejs släkt släpper inte in hans fru i byn då de är livrädda att mista hemliga bakrecept o dyl. Rätt så spännande att höra vad de pratar om. Då jag frågar om ngt så svarar de att Isaan tjejer har ingen hjärna :) De tänker bara på guld och att kunna skryta om vad de har köpt etc... hennes brors nya fru har nu lyckats få honom att köpa en SUV som han betalar dyrt och byns släkt blev galen då de fick veta att bilen står skriven på henne.
Grundregeln är att aldrig betala mer än man har råd att förlora. Sen kan det bli väldigt dyrt att skiljas från en svensk tjej också. Men känner man att man vill gå "all in" så varför inte, förutsatt att man har dom ekonomiska resurserna.

Grundregeln är att aldrig betala mer än man har råd att förlora. Sen kan det bli väldigt dyrt att skiljas från en svensk tjej också. Men känner man att man vill gå "all in" så varför inte, förutsatt att man har dom ekonomiska resurserna.

Just det, ....förutsatt att man har dom ekonomiska resurserna, ....men det gäller absolut inte alla.

Mange ganger så er det "all in" og "nothing out". Jeg har sagt det mange ganger før og det kan ikke sies for ofte. Har man ikke vett nok til å ha "ryggdekning" når man går inn i et ekteskap eller et parforhold med en kvinne, UANSETT hvor denne kvinnen måtte komme fra, så bør man holde seg langt unna kvinner.

For å være helt ærlig så er jeg blitt drittlei av å høre på alle disse historiene om hvor forferdelige thailandske kvinner er. Selvfølgelig finnes det noen "råskinn" av noen kvinner der ute på bygda. Men man har tross alt ansvar over sitt eget liv. Og "kaster" man hele sin formue over kvinnen og hennes familie bare fordi at dem påstår at dette er kultur og tradisjon i Thailand så bør ikke mannen komme til meg å syte og klage over sin egen dumhet når han står der lutfattig og ikke vet sin arme råd. Kanskje jeg kommer til å føle litt syndt på mannen og gi han penger til bussen til Pattaya.

Jag tror den gode Isaan-baggen har en inställning på datorn som gör att så fort order "sinsod" skrivs så mullrar det i stenen han sover under och han rultar upp till sin Commodore 64 och kopierar in sin "thailändskor är minsann fula fiskar" text :)

Det er ikke ordet "sinsod" jeg reagerer på, men løgnende omkring det. At det finnes noen "fula fiskar" som "vaker i vannet" skal man ikke se helt bort i fra. Men man trenger ikke å dra "halve kloden rundt" for å finne dem. For jeg tror nok at det finnes en og annen i Norge også. Men det er opp til den enkelte å "sortere" dem ut. For det finnes tross alt mange kvinner i Isaan som ikke tenker KUN penger hver gang dem ser en "farlang".

I princip alla som försvarar att man ska lägga en sinsod gör det pga dom själva gjort det, dvs ett sätt att försvara sitt eget handlande.
Vill man att Thaifamiljen ska kunna lägga sig i och styra i ens relation med deras dotter så visst då kan man ta hela paketet med den sk thailändska traditionen. Men vill man hålla familjen utanför och få en okomplicerad relation så ser man till att vara den som sätter villkoren.
Det handlar bara om att hitta rätt tjej som tar dig för att du är du och struntar i sinsod mm och vad familjen tycker. Kärlek kallas det.. inget man köper för pengar..

För att göra mamma glad :p Visa upp 40 000, du får tillbaka tjugo efteråt;) Jag fixar allt med mat och dricka, och så många människor som kom och gav oss stålar när vi satt och tog emot lyckönskningar:D Det gick plus kan jag säga;)

För att göra mamma glad :p Visa upp 40 000, du får tillbaka tjugo efteråt;) Jag fixar allt med mat och dricka, och så många människor som kom och gav oss stålar när vi satt och tog emot lyckönskningar:D Det gick plus kan jag säga;)

At noen utlendinger går i "pluss" har egentlig ikke så veldig mye med saken å gjøre fordi det er rene tilfeldigheter. Som tidligere nevnt så er det alle løgnene om denne såkalte thailandske kulturen som jeg har noe i mot. Og et ekteskap som starter med en masse løgner tror jeg neppe ender godt.

At noen utlendinger går i "pluss" har egentlig ikke så veldig mye med saken å gjøre fordi det er rene tilfeldigheter. Som tidligere nevnt så er det alle løgnene om denne såkalte thailandske kulturen som jeg har noe i mot. Og et ekteskap som starter med en masse løgner tror jeg neppe ender godt.
Är det språkförbistring? Helt sanningsenligt tyckte jag, vi, mest jag hade skojat om hur mycket en 38 åring från Isaan kunde vara värd. I Sverige har vi som tradition att brudens far bekostar kalaset, det är faan så mycket dyrare.

Är det språkförbistring? Helt sanningsenligt tyckte jag, vi, mest jag hade skojat om hur mycket en 38 åring från Isaan kunde vara värd. I Sverige har vi som tradition att brudens far bekostar kalaset, det är faan så mycket dyrare.
Det som sker i Sverige glömmer vi ofta. Har ibland tänkt (högt också) att om jag aldrig hade gift mig i Sverige så hade jag varit multimiljonär idag :cool:
Om någon betalar sinsod eller inte är väl upp till var och en. Det är ju till sist så att den som har mest pengar betalar mera i förhållande hur mycket mera hon/han har.
Fattar inte vad som gör denna fråga så brännhet. Om någon spelar bort en förmögenhet är inte ens närheten så intressant eller för att inte tala om att supa ner sig i rännstenen.
Jag tycker att det är ädelt att ge till sin käraste och även familjen om man har pengar.
Låna pengar till det är ju dumt men ändå upp till var och en.

Glömde en sak, om en thaitjej säger att sinsoden är femhundratusen bath så det är inte att luras. Det är väl hur klart och tydligt som helst.
Undrar vad ni uvas om egentligen. Antingen säga ja eller nej.

Glömde en sak, om en thaitjej säger att sinsoden är femhundratusen bath så det är inte att luras. Det är väl hur klart och tydligt som helst.
Undrar vad ni uvas om egentligen. Antingen säga ja eller nej.

Summen noen av dem forlanger er ikke vanskelig å forstå. Det er bare det at dem blander dette sammen med kultur og tradisjon. Og da blir resultatet en stor løgn. Og har man ikke den nødvendige kunnskapen til å gjennomskue denne løgnen så kan svindelen bli fullkommen. På diverse sider på nettet så tror jeg at dem kaller dette for en "scam".

Summen noen av dem forlanger er ikke vanskelig å forstå. Det er bare det at dem blander dette sammen med kultur og tradisjon. Og da blir resultatet en stor løgn. Og har man ikke den nødvendige kunnskapen til å gjennomskue denne løgnen så kan svindelen bli fullkommen. På diverse sider på nettet så tror jeg at dem kaller dette for en "scam".
Vad folk skriver på sajter ger jag blanka fan på men sinsod är tradition i Thailand om du sen tycker om det eller inte.
Vi har också traditioner och då får man väl mötas i mitten någonstans, fast det är vi som är utomlands inte Thai.

Liknande trådar

V
Svar
31
Visningar
3 K
anonymous
A
S
Svar
16
Visningar