Gamla bussar i Bangkok och andra platser

 

ulflan

Forumveteran
Bangkok förefaller ha riktigt gamla bussar med osynkrade växellådor, trägolv, avsaknaden av servostyrning mm.
I Bangkok är det i huvudsak japanska bussar men på landet finns det många mercedesbussar.
Jag har funderat över hur gamla de är och kan se likheter med vad vi hade i Stockholmstrakten på 1950- och 60-talet.

Är det någon, som vet mer och kan stilla min nyfikenhet? Jag är en nyfiken blågul.
 
Bangkok bussar av CF Typen började å byggas i början av 60 talet till mitten av 70 talet .
Man hade flera bussar i Sverige som var lik på 70 talet , och trägolv har man i bussar i dag också .
Men Bangkok har köpt många nya bussar av Volvo för ett år sedan , om det var 300 eller 500 de
kommer jag inte ihåg , det sto i en tidning i Thailand.

busser 021.JPG
 
Vänner!

Stort tack för svaren. Ska be min fru översätta till svenska om det inte räcker med maskinöversättning. Jag trodde att bussarna var äldre eftersom svenska bussar började med synkrade växellådor i slutet av 1950-talet såvitt jag vet. Japaner brukar vara tekniskt långt framme.

Positivt att Volvo lyckats sälja så många bussar till Thailand.
 
Gamle bussar i Sverige , Det var tre fabrikkar i Sverige som bygga bussar och lastbilar med motorer och alt.
Den bussen du ser på bilden är 90 år gammal , och är kvalitet av det bättre . I dag kör den ett brudpar .
Är det någon på forumet som kan säga namn på bussen .

Div. Tidaholm 011.JPG


Div. Tidaholm 012.JPG
 
Volvo järnmärke stod på Tidaholms bilarna till 1933 , efter konkursen tog Volvo märket

images.jpg
 
Stort tack till EV Forumveteran och övriga svarande!

Tack vare ditt stora engagemang har jag lärt mig mycket om bussar i Bangkok och även i Sverige och då inte minst om bussar och brandbilar från Tidaholm. I min ungdom fanns det en stor stegbil på Johannes brandstation.

Dock har jag en detaljfråga. I din senaste länk fanns det en bild på en buss av märket Hino. Någon som kan åldersbestämma denna buss?

Än en gång tack!
 
Många Bangkok boende vill ha dom gamla bussarna , för där är priset lav , och det variera från buss borlag
till Buss borlag på dom gamla bussarna . Dom billigaste är blåvita bussarna där är prisen 7 Baht och nummer
två är röda bussar 8 Baht och dom gula bussar är prisen högre .
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
trollet
T
A
Svar
11
Visningar
2 K
W
 
Tillbaka
Topp