Gammel og ingvalid i Thailand

Men mäter man insulin kan det väl visa på högt dagsvärde pga vad man ätit under dagen, ger väl inte över tid alltid, är inte det ett osäkrare värde att mäta?
Inte insatt så frågar, inget påstående.
Insulin mäter man oftast i fastande tillstånd precis som fastesocker. Är insulinet för högt även under fasta så är det ett tydligt bevis på för högt sockerintag. Med för högt sockerintag så hinner aldrig insulinet ned i ett bra värde trots fasta.

HbA1c, som kallas långtidssocker, där mäter man röda blodkropparna som bundits till socker (glukos). Blodkropparna lever i ca 90dagar och därför brukar man göra detta test var tredje månad när man utreder/följer upp. HbA1c är ett bra värde att följa upp på men tack vare att kroppen så hårt kämpar med att hålla ned blodsockret så får man ett förskjutet värde, blir lite lurad.

Har frågat vid hälsokontroll (via jobbet) om dom inte samtidigt kunde mäta mitt insulin men det var bara att glömma. Ingick inte i programmet och inget man gör PUNKT! Fick istället en massa motfrågor om jag har diabetes eller tror att jag har det. Förklarade att jag vid tillfället inte alls var orolig för det men var intresserad av att få veta vilket värde jag har. Fick frågan på nytt om jag har diabetes. Totalt oförstående om vad jag var ute efter.
IMG_6366.webp

Är insulinet för högt även under fasta så är det ett tydligt bevis på för högt sockerintag.

Nja, är det? Inte ens de som erbjuder insulintest gör det utan en massa förbehåll.

”Referensvärden kan variera något mellan olika laboratorier, men här är en allmän riktlinje:

• Fastande insulinnivå (S-Insulin):
    2–25 mIE/L (milliinternationella enheter per liter)
Ett förhöjt värde kan tyda på insulinresistens eller en insulinproducerande tumör (insulinom). Ett för lågt värde kan tyda på otillräcklig insulinproduktion eller annan hormonell obalans.

Vid förhöjda eller för låga värden bör tolkningen kompletteras med en läkarundersökning, eftersom värdet kan påverkas av många faktorer – inklusive kost, stress, sjukdomar och läkemedel.”

Insulin mäter man oftast i fastande tillstånd precis som fastesocker. Är insulinet för högt även under fasta så är det ett tydligt bevis på för högt sockerintag. Med för högt sockerintag så hinner aldrig insulinet ned i ett bra värde trots fasta.

HbA1c, som kallas långtidssocker, där mäter man röda blodkropparna som bundits till socker (glukos). Blodkropparna lever i ca 90dagar och därför brukar man göra detta test var tredje månad när man utreder/följer upp. HbA1c är ett bra värde att följa upp på men tack vare att kroppen så hårt kämpar med att hålla ned blodsockret så får man ett förskjutet värde, blir lite lurad.

Har frågat vid hälsokontroll (via jobbet) om dom inte samtidigt kunde mäta mitt insulin men det var bara att glömma. Ingick inte i programmet och inget man gör PUNKT! Fick istället en massa motfrågor om jag har diabetes eller tror att jag har det. Förklarade att jag vid tillfället inte alls var orolig för det men var intresserad av att få veta vilket värde jag har. Fick frågan på nytt om jag har diabetes. Totalt oförstående om vad jag var ute efter.
IMG_6366.webp
Tester tar oftast på fastande tillstånd, jag har inte kunskapen att motsäga eller säga vilket test som är bäst.
Varför skulle dom inte använda testet som ger dom bäst tillförlitlighet för en bedömning?

Varför skulle dom inte använda testet som ger dom bäst tillförlitlighet för en bedömning?
Det ens mätvärdet behöver inte utesluta det andra. Tycker båda skall mätas för att få en tydligare bild. Varför det inte används kan jag inte svara på kostnad? Politik? Gamla vanor? Jag vet faktiskt inte.

Nja, är det? Inte ens de som erbjuder insulintest gör det utan en massa förbehåll.

”Referensvärden kan variera något mellan olika laboratorier, men här är en allmän riktlinje:

Ett förhöjt värde kan tyda på insulinresistens eller en insulinproducerande tumör (insulinom). Ett för lågt värde kan tyda på otillräcklig insulinproduktion eller annan hormonell obalans.

Vid förhöjda eller för låga värden bör tolkningen kompletteras med en läkarundersökning, eftersom värdet kan påverkas av många faktorer – inklusive kost, stress, sjukdomar och läkemedel.”
Låter som ett väldigt bra komplement helt enkelt.

Det ens mätvärdet behöver inte utesluta det andra. Tycker båda skall mätas för att få en tydligare bild. Varför det inte används kan jag inte svara på kostnad? Politik? Gamla vanor? Jag vet faktiskt inte.
Skulle kunna vara att den samlande läkarvetenskapen har evidens för att den andra metoden är mer tillförlitlig.

Visst, det kanske det är? Eller så räcker kombinerat P-glukos, HbA1c och C-peptid alldeles utmärkt?

Funderat själv på att ta det bara för att jag är intresserad, men inte kommit till skott då alla tre standardvärden sett ok ut hittills.
Ja upp till var och en men där vi gör hälsokontroll genom företaget tar dom inte med det värdet.

Jag dricker mycket Pepsi Max dagligen, det har jag gjort i snart 30 år.
Det är nog därför jag är så välbevarad :D
Själv blir jag dålig av light drycker, räcker med en klunk så känner jag av det direkt.
Råkar dom ge mig en zero på restaurang tex så räcker det med i munnen för att känna av och det här light.

"Många väljer sockerfria läskedrycker ur hälsosynpunkt men nu visar forskning att den här typen av drycker istället ser ut att öka risken för sjukdomar."

Själv blir jag dålig av light drycker, räcker med en klunk så känner jag av det direkt.
Råkar dom ge mig en zero på restaurang tex så räcker det med i munnen för att känna av och det här light.

"Många väljer sockerfria läskedrycker ur hälsosynpunkt men nu visar forskning att den här typen av drycker istället ser ut att öka risken för sjukdomar."

Samma för mig, får huvudvärk direkt av lightläsk.

Även om vitt socker är skit är det i alla fall beprövad skit man stoppar i sig.

Samma för mig, får huvudvärk direkt av lightläsk.

Även om vitt socker är skit är det i alla fall beprövad skit man stoppar i sig.
Ja jag tar hellre lite socker och utan det som är tillsatt så blir det lite, har ett socker paket, det har jag använt lite av en gång.
Godis äter jag sällan men händer och känner ingen ångest över det.
Fikar inte, har ätit semla och födelsedagstårta.
Dock har jag brännt hembrännt när ung och vet sockermängden i alkoholdrycker.
Jag tillsätter aldrig socker själv i det jag äter.
Dock dricker jag en del coca cola när ledig, när jobbar 1 varje Lördag till biffen.
Komma undan socker idag är svårt och även om inte så jag vill leva.
Förr förra turen drack jag bara ramlösa men så läste jag på ettiketten att bör inte ges till barn under 7 år?
Lite för mycket varningar på allt kanske?

Man ska dessutom undvika vegetabiliskt fett och istället steka i ister och annat animaliskt fett enligt deras hälsominister.
Verkar råda delade uppfattningar om det även i Sverige och känns lite som aftonlögnen jagar efter nåt negativt som kan slå men inte lyckas, jagar det negativa pga vem som leder landet.
Vad jag läst råder det lika stor meningsskiljaktighet internationellt.
Typ 50% säger rätt 50% säger fel.
Dock tycker jag att låter vettigt det han säger och minska processat, man kan laga från grunden själv, behöver inte köpa färdiga köttbullar.

Senast ändrad:
Man ska dessutom undvika vegetabiliskt fett och istället steka i ister och annat animaliskt fett enligt deras hälsominister.
USA:s hälsominister Robert F. Kennedy, Jr är en större fara än tillgång för folkhälsan, inget som helst tvekan om det!

Ja det är verkligen värt att mäta insulin eftersom man mycket snabbare hittar problem med insulinrecistens än att bara mäta HbA1c. För högt blodsocker är väldigt skadligt för kroppen och därför gör kroppen allt för att hålla det på rätt nivå. Kroppen producerar mer insulin i jakten att hålla blodsockret i shack och därför "maskeras" intag av allt för mycket sockerrik kost. Det tills bägaren rinner över och du blir diagnostiserad med prediabetes eller DB2. Detta är ofta en långsam process som tar 10,15 kanske 20år. Hade man mätt insulin hade man sett problemet mycket tidigare och vad skulle vara fel med det anser du? Att mäta insulin blir ett direkt svar på hur mycket socker en person stoppar i sig. HbA1c ger bara ett resultat på hur pass bra eller dåligt kroppen orkar hålla takt med det höga sockerintaget.
Jag kollar mitt blodsocker två gånger om året. :thumbsup:

Nu har jag hunnit läsa igenom länken. Alla läkare som på riktigt behandlar mot metabolt syndrom och oftast DB2 mäter insulin i kombination av HbA1c samt blodsocker i allmänhet. Referens värdet på 2-25 i Sverige tycker ju dessa läkare är ett för brett spann. Allt över 10 är för högt. Jag hade tyckte det varit bra om insulin hade blivit standard att mäta vid tex hälsokontroll precis som HbA1c. Tror vi hade fångat upp ungdomar redan i tidigt stadium då DB2 kryper ned i åldrarna och kan inte längre kallas för åldersdiabetes.

USA:s hälsominister Robert F. Kennedy, Jr är en större fara än tillgång för folkhälsan, inget som helst tvekan om det!
Den dåren är direkt livsfarlig precis som sin husse. Den kombon kommer att kosta åtskilliga människoliv. :poop::poop::poop:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp