Grymma bilar från Asien!

 
Nu hittade jag det jag sökte angående duration. Jag kom dock ihåg fel. Det skall vara vara ca 26 graders duration på gnibban men förtändningen ligger på runt 60 grader.

Ignition and timingEdit

The air/fuel mixture is ignited by two 14 mm (0.55 in) spark plugs per cylinder. These plugs are fired by two 44-amperemagnetos. Normal ignition timing is 58-65 degrees BTDC (This is dramatically greater spark advance than in a petrol engine as "nitro" and alcohol burn far slower). Directly after launch the timing is typically decreased by about 25 degrees for a short time as this gives the tires time to reach their correct shape. The ignition system limits the engine speed to 8400 rpm. The ignition system provides initial 60,000 volts and 1.2 amperes. The long duration spark (up to 26 degrees) provides energy of 950 millijoules (0.23 calth). The plugs are placed in such a way that they are cooled by the incoming charge. The ignition system is not allowed to respond to real time information (no computer-based spark lead adjustments), so instead a timer-based retard system is used.

Länk till källinfo: Top Fuel - Wikipedia
 
Nu hittade jag det jag sökte angående duration. Jag kom dock ihåg fel. Det skall vara vara ca 26 graders duration på gnibban men förtändningen ligger på runt 60 grader.

Ignition and timingEdit

The air/fuel mixture is ignited by two 14 mm (0.55 in) spark plugs per cylinder. These plugs are fired by two 44-amperemagnetos. Normal ignition timing is 58-65 degrees BTDC (This is dramatically greater spark advance than in a petrol engine as "nitro" and alcohol burn far slower). Directly after launch the timing is typically decreased by about 25 degrees for a short time as this gives the tires time to reach their correct shape. The ignition system limits the engine speed to 8400 rpm. The ignition system provides initial 60,000 volts and 1.2 amperes. The long duration spark (up to 26 degrees) provides energy of 950 millijoules (0.23 calth). The plugs are placed in such a way that they are cooled by the incoming charge. The ignition system is not allowed to respond to real time information (no computer-based spark lead adjustments), so instead a timer-based retard system is used.

Länk till källinfo: Top Fuel - Wikipedia

Frågan blir naturligtvis…
Hur fan ställer man om tändningen 25 grader fram tills däcken har fått sin korrekta storlek?

Jag tror det är extremt mycket tester och provande tills man kommer fram till vad som är korrekt.
Kul som fan är det åtminstone att se hur dom har tänkt.
 
Frågan blir naturligtvis…
Hur fan ställer man om tändningen 25 grader fram tills däcken har fått sin korrekta storlek?

Jag tror det är extremt mycket tester och provande tills man kommer fram till vad som är korrekt.
Kul som fan är det åtminstone att se hur dom har tänkt.
Dom är ju pga av strikta regler hänvisade till tid. Efter x antal sekunder förmodas däcken fått fäste och tändningen justeras. Kräver mycket insamlande av data för olika banor, väder osv osv för att få till det rätt.
Skulle dom släppa allt fritt då skulle det gå så snabbt att en människa inte längre kan köra.
 
Dom är ju pga av strikta regler hänvisade till tid. Efter x antal sekunder förmodas däcken fått fäste och tändningen justeras. Kräver mycket insamlande av data för olika banor, väder osv osv för att få till det rätt.
Skulle dom släppa allt fritt då skulle det gå så snabbt att en människa inte längre kan köra.

Ja, det fick ju inte vara real time styrning av tändningen.
Det är ju egentligen mer tjusning att det ska ske med mekaniska hjälpmedel.
Typ tumstock och slägga är de enda verktygen man får använda sig av.
Man kör fortfarande med mekaniker och inte en mindre indisk IT-avdelning.
 
Frågan blir naturligtvis…
Hur fan ställer man om tändningen 25 grader fram tills däcken har fått sin korrekta storlek?

Jag tror det är extremt mycket tester och provande tills man kommer fram till vad som är korrekt.
Kul som fan är det åtminstone att se hur dom har tänkt.
Och att få kopplingen att hugga precis så mycket som behövs, lite slir blir det nog i startögonblicket,sedan full pelle, i alla fall på en Mopar! ;)
 
Och att få kopplingen att hugga precis så mycket som behövs, lite slir blir det nog i startögonblicket,sedan full pelle, i alla fall på en Mopar! ;)
Topfuels har ju inga växlar längre utan allt sköts med slir på kopplingen. Kopplingskanonen går väl också på tid har jag för mig. Dom slirar säkert bort över 1000hästar i starten. Det blir värme bara :)
 
 

Liknande trådar

L
Svar
25
Visningar
7 K
R
Svar
14
Visningar
2 K
Mille1000
M
G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
 
Tillbaka
Topp