Hälsa och cancer i Thailand

Så sant,.. Man är som man är, om man inte blev som man skulle. Flera här på forumet har ju också gjort något åt sin övervikt,, Du själv är ju en, Nam Falang mm. Det kallas självbevarelsedrift. Bra jobbat.:wai:
Trodde Namfarang gjort motsatsen han visade ju kort, då mager och smärt, nu fet och gift. Så han har väl gått motsatt väg?

Förstår inte bygger du muskler käkar du väl allt du kommer åt?
För att bygga muskler måste man få i sig rätt mängd kolhydrater, fett och proteiner då pratar man 40% kolhydrater 40% fett 20 % proteiner. Men först skall man räkna ut hur många kalorier man behöver/dag, brukligt är att lägga sig 500 kalorier över det dagliga behovet, för muskler bildas i vila efter ett träningspass, och ökar kaloriförbränningen i kroppen. Enkelt sagt ju mer muskler man har desto högre förbränning och bättre mår man.

Finns allt för många stollar på gymmen som tränar som dårar där det inte händer ett skit pga att dom inte fattar hur kroppen fungerar mellan mat å träning.

Sedan får man hålla isär bygga muskler/styrka, helt olika träningsupplägg;)

Angående LCHF så har jag nu lagt ett par timmar på att läsa olika debatter mellan forskare /dietister /läkare om detta som av vissa kompetenta anses som direkt olämpligt samt av vissa påstås vara helt fantastiskt , självklart går man ner i vikt av dettta , men frågan är om det inte ar en direkt orsak av att man utesluter fler av de för kroppen livsviktiga ämnen , det finns även studier som visar på ökad risk för hjärtinfarkt för de som lever på LCHF kost .
Så sammantaget kan vi nog sluta denna diskussion med att varken Jag eller Mackes samt Birger har RÄTT ,utan var och en får väl tro på vad den vill , läkar och forskare har klart delade åsikter om detta med att sluta äta kolhydrater och i stället äta fett i olika former .... så för mig så är ämnet uttömt utan att svaret är givet ...

Jag håller med om att man får vara vaksam så man inte tar bort livsviktiga ämnen. Som jag sagt tidigare så mådde jag dåligt när jag helt tog bort kolhydrater så det handlar nog mer om att begränsa och variera kosten, fanatism är aldrig bra. Men alla pusselbitarna föll på plats när jag läste in ämnet och för mig är logiken intakt.

När det gäller studien om ökad risk för LCHF:are så står säkert svaret att finna i vilka det är som börjar med LCHF, det är ju ingen undermedicin med en omedelbar fix av trasiga kärl. Orsaken till att det är kontroversiellt står nog att finna i de enormt stora pengar som ligger i potten för industrin.

För att bygga muskler måste man få i sig rätt mängd kolhydrater, fett och proteiner då pratar man 40% kolhydrater 40% fett 20 % proteiner. Men först skall man räkna ut hur många kalorier man behöver/dag, brukligt är att lägga sig 500 kalorier över det dagliga behovet, för muskler bildas i vila efter ett träningspass, och ökar kaloriförbränningen i kroppen. Enkelt sagt ju mer muskler man har desto högre förbränning och bättre mår man.

Finns allt för många stollar på gymmen som tränar som dårar där det inte händer ett skit pga att dom inte fattar hur kroppen fungerar mellan mat å träning.

Sedan får man hålla isär bygga muskler/styrka, helt olika träningsupplägg;)
Här har du ett tillskott med proteiner som är kanon efter ett träningspass, jag använder detta med fördel till havregrynsgröten istället för mjölk åxå;)
20161210_102639.jpg

Angående Björn Ferry och LCHF så försökte han också tjäna pengar på det,
Innehållet i den här fantastiska lågkolhydratprodukten med självaste hälsosamma Björn Ferry själv på framsidan är enligt följande:

Chokladöverdrag med sötningsmedel 18% (kakaomassa, maltitol, kakaosmör, mjölkfett, emulgeringsmedel (sojalecitin), vanilj), hydrolyserat vetegluten, maltitolsirap, fuktighetsbevarande medel (glycerol), hydrolyserat mjölkprotein, sojaprotein, mjölkprotein, oligofruktos, lågfettkakao, arom, sojaolja, sojakrisp (sojaprotein, tapioka- stärkelse, salt),emulgeringsmedel (sojalecitin).

Det här är alltså en total näringsbomb.
Det kanske inte höjer blodsockernivån som annars reglerar hungerskänslan.

Det här är ju problemet för hur många av människorna inte går på det här knepet för vanligt folk orkar inte läsa allt utan går till affärshyllan och köper Low Carb produkter.
Skulle tro att de flesta lchf are använder det som bantningskur.

Vit klibbris har man ätit mer än tusen år för en tid det var en viktig bindemedel till bruket som användes till byggandet av Kinesiska muren. Folk var upprörda för de hade ju brist på ris som annars fungerade som mat.

Om man vid måltid vill ha fibrer kan man ju äta fullkornsris eller något fiberrikt till det vita riset om man gillar att äta det.
Knixet är bara att göra av med allt.

Förresten många dricker alkohol i någon form och ofta till mat. För mig är det ok men vad säger alla hälsomänniskor.

Istället för att skriva suck, gör nåt över ditt kroppsproblem.
Du säger att du blivit fet och skyller på massa löjliga saker, kör på snacka funkar inte, ge hjärnet eller skit i det men skyll fan inte på undanflykter.
Skriv suck som det är oss det är fel på, inte vi som slappar och har vikt problem, jag tränar inte så mycket längre men aldrig jag skulle tillåta mig själv att bli äckligt fet!

Ja du Jonas. De flesta av dina inlägg brukar faktiskt vara bra på något sätt men ibland känns det som du är en annan person.

Att jag skrev suck var att detta ämne om kost och hälsa intresserar mig men vissa inlägg bär inte debatten framåt. Det är väl så det är på ett forum. Alla mina inlägg bär inte debatten framåt heller men jag struntar faktiskt i om någon skriver suck.

Jag skyller inte på en massa löjliga saker och jag snackar inte bara, jo förresten jag snackar men med en skillnad jag vet vad jag snackar om annars frågar jag eller söker informationen. Det är inga undanflykter. Jag vet precis vad som gjorde mig fet och kan på så sätt göra något åt det och just nu går det riktigt bra.

Jag kan ofta skämta om mig själv. Jag har så pass mycket livserfarenhet och känner mig trygg i mig själv så det är absolut inget problem, tvärtom. En dos självironi är bara roligt anser jag.

Jag har en historia om mig själv om just kost men detta är ett så pass laddat ämne så det är ingen större ide att dela med mig av min erfarenhet. Bara att läsa i denna tråd :)

Bara att gratulera dig Jonas att du har en så "lätt skött" kropp men alla har inte det. Allas våra kroppar fungerar lite olika samt så ärver vi en del. Jag vet hur min kropp fungerar och vad jag har ärvt. Min morsa hon går upp i vikt bara hon tittar på en kanelbulle. Hon är snart 70 år och har kämpat med sin övervikt i stort sett hela sitt liv eller snarare sedan hon födde mig :) Vid varje hälsokontroll så har hon värden som en kärnfrisk 30åring. Hon har aldrig ens varit i närheten av att få diabetes, har aldrig haft högt blodtryck, aldrig haft dåliga kolesterol värden. Hon kämpar på och tränar några gånger i veckan men är lika rund ändå. Huvudsaken att hon är frisk i alla fall.

Jämför man med min fru som inte går upp ett gram oavsett vad hon äter, hon äter jämt och mycket, så blir man väldigt förvånad. Hur kan det vara så olika? Frugan är 33 år och har redan blivit varnad för att om hon fortsätter som hon gör så har hon diabetes inom två år. Hon är fortfarande trådsmal men på sikt sjuk i stället.

Äckligt fet eller äckligt sjuk vad är värst? Ja ni avgör själva. Hälsa bedöms inte endast från hur man ser ut det finns fler faktorer än så.

Angående Björn Ferry och LCHF så försökte han också tjäna pengar på det,
Innehållet i den här fantastiska lågkolhydratprodukten med självaste hälsosamma Björn Ferry själv på framsidan är enligt följande:

Chokladöverdrag med sötningsmedel 18% (kakaomassa, maltitol, kakaosmör, mjölkfett, emulgeringsmedel (sojalecitin), vanilj), hydrolyserat vetegluten, maltitolsirap, fuktighetsbevarande medel (glycerol), hydrolyserat mjölkprotein, sojaprotein, mjölkprotein, oligofruktos, lågfettkakao, arom, sojaolja, sojakrisp (sojaprotein, tapioka- stärkelse, salt),emulgeringsmedel (sojalecitin).

Det här är alltså en total näringsbomb.
Det kanske inte höjer blodsockernivån som annars reglerar hungerskänslan.

Det här är ju problemet för hur många av människorna inte går på det här knepet för vanligt folk orkar inte läsa allt utan går till affärshyllan och köper Low Carb produkter.
Skulle tro att de flesta lchf are använder det som bantningskur.

Vit klibbris har man ätit mer än tusen år för en tid det var en viktig bindemedel till bruket som användes till byggandet av Kinesiska muren. Folk var upprörda för de hade ju brist på ris som annars fungerade som mat.

Om man vid måltid vill ha fibrer kan man ju äta fullkornsris eller något fiberrikt till det vita riset om man gillar att äta det.
Knixet är bara att göra av med allt.

Förresten många dricker alkohol i någon form och ofta till mat. För mig är det ok men vad säger alla hälsomänniskor.

Ja det är tråkigt men tyvärr rätt vanligt att allt skall bli kommersiellt hela tiden. För Björn Ferry var det säkert inte så det började. Jag tror och hoppas inte att han tänkte att han skall tjäna pengar på att ta fram en massa onaturliga livsmedel bara jag vinner OS så kan jag sälja allt.

LCHF står ju faktiskt inte enbart för Low Carb High Fat utan även för naturliga råvaror och att man lagar maten från grunden. Processad mat är inte LCHF. Att det finns krafter som vill tjäna pengar och tar fram diverse produkter för att lura människan som av sin natur alltid vill ta genvägar är ingen nyhet.

Atkins blev samma sak. Idag består Atkins av en hög processade produkter. Dom är så långt ifrån det som han skrev om och kom fram till.

Fredrik Paulún GI mannen. Han har gjort sig en grov hacka genom att lura i alla tjockisar att ni kan äta hittan och dittan bara ni köper mina produkter så går ni ned i vikt. Framgångsrik är han i alla fall om man mäter det i pengar och det är väl så det fungerar.

Ja du Jonas. De flesta av dina inlägg brukar faktiskt vara bra på något sätt men ibland känns det som du är en annan person.

Att jag skrev suck var att detta ämne om kost och hälsa intresserar mig men vissa inlägg bär inte debatten framåt. Det är väl så det är på ett forum. Alla mina inlägg bär inte debatten framåt heller men jag struntar faktiskt i om någon skriver suck.

Jag skyller inte på en massa löjliga saker och jag snackar inte bara, jo förresten jag snackar men med en skillnad jag vet vad jag snackar om annars frågar jag eller söker informationen. Det är inga undanflykter. Jag vet precis vad som gjorde mig fet och kan på så sätt göra något åt det och just nu går det riktigt bra.

Jag kan ofta skämta om mig själv. Jag har så pass mycket livserfarenhet och känner mig trygg i mig själv så det är absolut inget problem, tvärtom. En dos självironi är bara roligt anser jag.

Jag har en historia om mig själv om just kost men detta är ett så pass laddat ämne så det är ingen större ide att dela med mig av min erfarenhet. Bara att läsa i denna tråd :)

Bara att gratulera dig Jonas att du har en så "lätt skött" kropp men alla har inte det. Allas våra kroppar fungerar lite olika samt så ärver vi en del. Jag vet hur min kropp fungerar och vad jag har ärvt. Min morsa hon går upp i vikt bara hon tittar på en kanelbulle. Hon är snart 70 år och har kämpat med sin övervikt i stort sett hela sitt liv eller snarare sedan hon födde mig :) Vid varje hälsokontroll så har hon värden som en kärnfrisk 30åring. Hon har aldrig ens varit i närheten av att få diabetes, har aldrig haft högt blodtryck, aldrig haft dåliga kolesterol värden. Hon kämpar på och tränar några gånger i veckan men är lika rund ändå. Huvudsaken att hon är frisk i alla fall.

Jämför man med min fru som inte går upp ett gram oavsett vad hon äter, hon äter jämt och mycket, så blir man väldigt förvånad. Hur kan det vara så olika? Frugan är 33 år och har redan blivit varnad för att om hon fortsätter som hon gör så har hon diabetes inom två år. Hon är fortfarande trådsmal men på sikt sjuk i stället.

Äckligt fet eller äckligt sjuk vad är värst? Ja ni avgör själva. Hälsa bedöms inte endast från hur man ser ut det finns fler faktorer än så.
Så fantastiskt bra skrivet.. Bättre än Bäst..:wai:

Ett par korta kommentarer innan jag ger upp: Phonta, jag har också läst studierna över ökade hälsorisker med LCHF. Dom är totalt ovetenskapliga i den meningen att dom inte redovisar vad folk faktiskt åt! Det är ju så att om man älskar korv och potatis och äter det vareviga dag så är detta en riktigt dålig "husmanskost". Man slipper skörbjugg, för potatis innehåller c-vitamin, men det är väl också allt. Om man nu tar bort potatisen och ersätter den med två korvar till så blir kosten "LCHF" men knappast nyttigare, eller hur? För nu väntar skörbjuggen...

Ersätter man däremot potatisen med grönsaker och energiförlusten med de två extra korvarna, ja då blir det ju nåt helt annat! Ännu bättre blir det om man kokar grönsaksmos och tippar i lite rapsolja, då blir det ren hälsokost trots korvarna. Allra bäst blir det väl om man ersätter korven med fet fisk, gärna stekt makrill som är så gott! Fortfarande samma proportioner mellan kolhydrater och fett, men helt olika hälsopåverkan. LCHF kan alltså i princip vara vad f-n som helst mellan rent farligt dålig kost och ren hälsokost.

Man måste faktiskt helt enkelt veta vad man gör, när man väljer sin kost. Vare sig den är LCHF eller husmanskost..

Så sant att den sammansatta måltiden är viktigare än de enskilda inslagen.

Korn, alltså sädeslag, är lite ovanlig i Sverige men det finurliga att ha korn till en måltid gör att blodsockernivån regleras inte mirakulöst men det blir lugnare stegring av sockret t o m hela tolv timmar.
Råg är också rätt bra för det gör ingen större skillnad om den är malen som i bröd eller helkorn eller kanske heter det helråg då.
Vete däremot är bättre hel än malen med tanke på snabbheten i omsättning som jag försöker babbla på.
Mörkt bröd däremot kan vara en snabb höjare för ofta är det malt eller melass som ger färgen.
Bröd är annars den vanligaste födan i norden alla tar en eller två tre mackor lite som en mellanmål eller till mat, även elitidrottare.
Hittar du bröd gjord av korn så får du nog gå över till Finland. Där är den mycket vanligare.
Ren rågbröd däremot finns i Swe men dock inte i Thailand.

Syrade grönsaker finns det däremot gott om i Thailand och kan rekommenderas mycket varmt.

Oavsett hur man nu har tänk sig här så det viktigaste är att man tänker kvaliteten på råvarorna. Inte snåla på detta.

Mexiko är ju ett av de fattigaste länderna i världen men folk bland de tyngsta.
Annars leder ju viktligan av en del arabiska ländernas befolkning.
Kanske skall man titta på deras livsåskådning för att knäcka denna hårda nöt.
Vi svenskar bör göra det, även Thai för vi är på god väg mot fördärvet. :wai::xmas_smiley:

En rätt seriös undersökning där man jämför totala antalet cancerfall i USA och Thailand visar på ett dramatiskt större antal i USA, nästan 400%. Visst, det finns ett mörkertal i Thailand men man utför trots allt obduktion vid dödsfall och borde därmed ha koll. Den stora skillnaden går inte att snacka bort, ett resultat av vårt ohälsosamma liv i väst?

Man pekar i artikeln också på några områden där Thailand sticker ut, det är cancer i lever och galla. Misstänkta orsaker är Alkohol, gulsot och rå fisk, några saker som expats varnas för. Framförallt i Isaan.

Läs själva:

http://www.thaiwebsites.com/livercancer.asp
Min svärfar som var både rektor och byhövding fyra mil norr om Konkein dog av levercanser.
Han var en matchoman som söp rökte och åt en typ av fisk rå. (det gör macho men runt konkein.)
Fisken har mask i fjällen som sedan sprids till levern.
Min frus ex. också lärare också levercanser men klarade sig med hjälp av en operation där man bara tar bort den drabbade delen.
Han tackade Budda för hjälpen och blev munk när hans hustru (idag min) var gravid i tredje månaden. Bara att packa och åka tillbaka till syfabriken i Bangkok.
Enligt vad jag läst så är det denna fisk som äts av tuffa grabbar anledning nummer ett.

Min svärfar som var både rektor och byhövding fyra mil norr om Konkein dog av levercanser.
Han var en matchoman som söp rökte och åt en typ av fisk rå. (det gör macho men runt konkein.)
Fisken har mask i fjällen som sedan sprids till levern.
Min frus ex. också lärare också levercanser men klarade sig med hjälp av en operation där man bara tar bort den drabbade delen.
Han tackade Budda för hjälpen och blev munk när hans hustru (idag min) var gravid i tredje månaden. Bara att packa och åka tillbaka till syfabriken i Bangkok.
Enligt vad jag läst så är det denna fisk som äts av tuffa grabbar anledning nummer ett.
Rå fisk från sötvatten har ju ofta binnikemask , (bandmask) men den är ju relativt ofarlig , undrar vad denna heter måste Googla lite , man kan ju inte veta allt trots att vissa påstår jag är allvetande :) Sen äts det ju gubevars Lab .Både Mo och Nuea , inte alls bra då Nuea (Nöt) garanterat äts rå men även ibland även Moo (gris)Lär finnas vissa parasiter även i nötköttet ,men i fläsk finns det ofta trikiner i detta land ,, vilket är livshotande (trikinos ) rättelse ,inte livshotande utan rent dödlig utan behandling enlig sakkunskapen , MAO inte mig själv , gäller att inte få någon att tro jag kan allt 5555;) Hakmask , hjärtmask mm finns ju även i detta land , samt även tydligen den parasit som nu är aktuell i Skandinavien (dvärgbandmask ), värddjur är räv och varg i första hand ,, det jag alltid sagt , vad fn skall vi ha varg för ......äter ju upp vårat jaktbara vilt ...

Men Lab får ju någon form av marinering om jag inte har helt fel..??
Är det inte i Limejuice köttet marineras i och på så sätt är det inte "rått"..??

Men Lab får ju någon form av marinering om jag inte har helt fel..??
Är det inte i Limejuice köttet marineras i och på så sätt är det inte "rått"..??
Frugan brukar bara pressa lime över laab nuea när hon lagar den här hemma, det är säkert inte tillräckligt för att döda eventuella parasiter. Nu är det ju ingen fara med nötkött i Sverige och rått fläsk äts aldrig.

Jag äter gärna Laab Nuea här hemma men icke i Thailand. Den risken vågar jag inte ta men familjen äter det ibland.

:) Tror inte lite Lime dödar parasiter , det kanske okunniga Thai tror på men inte jag i alla fall ,,, Att äta rått kött i detta land finns bara inte för mig , väl tillagat annars får det vara ,, trikinos är inget jag vill drabbas av på äldre dagar ...hackat kött helt enkelt , ofta från en kossa som slaktats av någon i byn , ingen kontroll alls ..Likaså fermenterad så kallad korv , riktigt god tycker jag , men inte äter jag den som den är vilket massor med faranger samt Thai gör ,,nej välstekt skall den vara.

Toxoplasma gondii is a unicellular parasite which is known to cause disease in immunosuppressed individuals and foetal damage in association with infection during pregnancy. The parasite also infects food-producing animals such as cattle and produces infectious tissue cysts in for example muscular tissue. This makes ingestion of meat an important route of infection, but the importance of beef in the epidemiology of the disease is yet to be assessed. For this reason my literature review concerns the prevalence of T. gondii in cattle.

Hjälper knappast att ta lite Lime för att döda parasiter samt trikiner i Griskött

Här har du ett tillskott med proteiner som är kanon efter ett träningspass, jag använder detta med fördel till havregrynsgröten istället för mjölk åxå;)
20161210_102639.jpg
Dricker en proteindrink före träning varje dag , Whey vassleprotein ,med aminosyror tyvärr , men finns inte annat här i Thailand

Liknande trådar

Tillbaka
Topp