Hälsokontroller i Thailand

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Har du inte gratis sjukvård i Thailand eller hälsokontroll ingår inte i den isaanska sjukvården?

Hej

I vårt eget område och lokala läkarstation är både läkarvård, mediciner och tandvård helt gratis, även sjukhusvård om man får en remiss ifrån läkarstationen till sjukhus, men då handlar det om vård vid sjukdom eller problem av något slag, dessutom tillhör vi Nong Khai provins.

När vi är friska och söker förebyggande vård som hälsokontroll och dessutom i en annan provins får man betala detta själv, det gäller även Thailändare, så jag och frugan betalade samma pris i Udon Thani som övriga som gjorde en hälsokontroll.

Mvh isan lover

Är ju helt klart överkomligt, i Sverige får man näst intill vara döende för hjärt å lungröntgen, klart man kan göra det privat men då är det andra slantar än i Thailand.

Kommer själv göra denna kontroll när vi åker i november.
Jag har helt andra erfarenheter av svensk vård så jag passar alltid på att göra den årliga i Sverige. Går till en privat klinik som är ansluten till systemet och där de känner mig sedan 10 år. Får alltid vad jag vill i form av remisser för ett totalpris på 600 kronor då jag är utskriven.

Men gå inte till vårdcentralerna, där blir man bara ifrågasatt och förbannad!

Att under Thaksins tid att reformer inte tillgodosetts till alla utan bara de områden som röstade för hans "parti" är väl ett argument varför det gick som det blev. Som nam naa!

Hej

Den sjukvårdsreform som infördes av Thai Rak Thai var nationell och gäller i hela landet och absolut inte bara i dom delar där detta parti hade starkt stöd, den som påstår detta far med osanning.

Sen är det nog så att det precis som vanligt blev så att man lokalt tolkade reformen lite olika, men så blir det ju oftast vid varje ny lag som införs eller förändring som det beslutas om i Bangkok, men alla Thailändare i alla delar av landet ska ha tillgång till fri vård och så tror jag faktiskt att det till 99.9% är.

Mvh isan lover

Hej

Den sjukvårdsreform som infördes av Thai Rak Thai var nationell och gäller i hela landet och absolut inte bara i dom delar där detta parti hade starkt stöd, den som påstår detta far med osanning.

Sen är det nog så att det precis som vanligt blev så att man lokalt tolkade reformen lite olika, men så blir det ju oftast vid varje ny lag som införs eller förändring som det beslutas om i Bangkok, men alla Thailändare i alla delar av landet ska ha tillgång till fri vård och så tror jag faktiskt att det till 99.9% är.

Mvh isan lover
Har du nåt alarm när någon skriver Thaksin? Thaksin den mest korrumperade PM som Thailand upplevt, någonsin.

Kan vara att du har rätt om sjukvårdsreformen MEN många andra reformer fick bara de som "röstade rätt" ta del av!

Har du nåt alarm när någon skriver Thaksin? Thaksin den mest korrumperade PM som Thailand upplevt, någonsin.

Kan vara att du har rätt om sjukvårdsreformen MEN många andra reformer fick bara de som "röstade rätt" ta del av!

Hej

Vill bara att rätt ska vara rätt och i detta fallet är det ju solklart vad målet med reformen var och att den skulle omfatta alla och överallt.

Mvh isan lover

Nej , det är helt fel , det kostar att gå till de statliga /kommunala sjukhusen , allt annat är bull , Jag kan visa upp kvitton på flera tusen Thbt , Svärmor , svågerns fru , min fru mfl alla får betala sin sjukvård

Nej , det är helt fel , det kostar att gå till de statliga /kommunala sjukhusen , allt annat är bull , Jag kan visa upp kvitton på flera tusen Thbt , Svärmor , svågerns fru , min fru mfl alla får betala sin sjukvård

Hej

Låter otroligt, själv känner vare sig frugan eller jag någon enda människa i vårt område som betalar för den vård som enligt lag ska vara gratis.

Mvh isan lover

Ditt område i Thailand är verkligen speciellt när till och med svenskar får gratis sjukvård.

Hej

Vi är ju ett mindre antal falanger i området, bl.a bor det en Belgare och en Schweizare i grannbyarna, Belgaren är skollärare, och Schweizaren tappar gummi och dom och deras familjer har precis samma fria tillgång till vård som vi, så det handlar inte om något exklusivt för mig och min familj.

Jag är som sagt medveten om att det förmodligen inte var tänkt att reformen skulle ge fri vård till utlänningar, men så blev det uppe hos oss och så har det varit enda sedan sjukvårdsreformen på tidigt 2000 tal.

I samband med reformen upprättades ett register på alla hus i området och vilka som bor där, varje hus fick en pärm på vår närmaste läkarstation, vår pärm har samma nummer som huset och står i en hyllad med alla andra hus i vår by, i pärmen står namnen på dom som är skrivna på fastigheten, vilka sjukdomar man sökt för och vilka mediciner som har delats ut, samma pärm och system används hos tandläkaren i samma byggnad.

Mvh isan lover

Jag, hamnade i en mc olycka i min by i ISAAN. Sjukvården kostade mig som en Thai. Frugan visade min gula husbok och jag betalade per dag 30tb och mina medicin var gratis över mina 10 daga som detta tog.

Hej

Roligt att höra fler som får ta del av den allmänna och fria vården, misstänker att många fler medlemmar har liknande upplevelser ifrån sin by och sitt område.

Mvh isan lover

Jag, hamnade i en mc olycka i min by i ISAAN. Sjukvården kostade mig som en Thai. Frugan visade min gula husbok och jag betalade per dag 30tb och mina medicin var gratis över mina 10 daga som detta tog.
Jag betalar även jag som en Thai , men det är inte gratis som Isaan Lower skriver , jag betalade ca 450 thbt för en utdragning av en tand samt
lite antibiotika . Men det är inte gratis , och absolut inte för en Thai

Liknande trådar

Tillbaka
Topp