Hembränt legaliseras i Thailand.

• Trådstartare Trådstartare apknug
  • Start datum Start datum

Hej

Håller med helt när det gäller försök till framställning av rött och vitt vin i Thailand och andra Asiatiska länder som ex.vis Kina, har ännu inte smakat på något Asiatiskt vin som kan jämföras med Italienska, Franska, Spanska eller andra viner som dricks i Europa, Kinesiskt vin som jag köpte har jag hällt ut.

I Indonesien har dom ett starkvin gjort på druvor som odlas där, det är helt ok men är sött eftersom det är av vad vi väl i Sverige kallar Dessertvins typ, vinet håller nog 18-20% och hette Angur om jag inte minns fel.

Men när det gäller det Thailändska risvinet som bönderna tillvekar själva i sina hem så ska man nog inte ha för höga förväntningar, det är ju i princip mer mäsk än vin det handlar om, men smak och kvalitet varierar kraftigt mellan dom olika tillverkarna, vi har en morbror i familjen som gör ett gott risvin och hans vin blir klart, gult och lite syrligt, förmodligen p.g.a att han har i skivade citrusfrukter i ”mäsken”.

Sen finns det ju andra som misslyckas helt och får ett gråaktigt vin eller ett vin som är blaskigt, alkoholsvagt och mest smakar surt vatten, så smak och kvalitet varierar kraftigt.

Mvh isan lover
Men de borde ju klara av att sila det rent, för det hade de inte gjort med det jag smakade.

Men de borde ju klara av att sila det rent, för det hade de inte gjort med det jag smakade.
Hej

Många tar det direkt ur tunnan och då får man ju med lite av riset också, hade man silat vinet och ställt det för klarning i flaskor eller en dunk hade det blivit mycket bättre.

Vi gjorde ju fruktvin en gång hemma hos oss i byn, jag köpte billig ananas och bananer som fick jäsa i en tunna, vinjäst hade jag med ifrån Sverige och det blev succe minst sagt, släkten älskade vinet som gick åt fort.

Några som också gillade vinet var dom elefantskötare som färdades runt mellan byarna i Thailand, dom stannade hos oss och drack fruktvin, jag trodde att elefanterna skulle riva ned allting, dom slog sen läger över natten utanför byn på svärfars mark, alla ville ha receptet.

När det är säsong för frukt hade det varit intressant att göra vin på olika typer av frukt ex.vis Mango, Lynchee och Lam Jai m.m, skulle nog bli väldigt gott, man kanske borde ta med lite vinjäst igen till vintern.

Det finns ju några frukter att välja på.

1652422726937.webp

Mvh isan lover

Ja fy tusan mäsksmak, man behövde ju nästa djup tallrik och sked för att få i sig det, konsistensen var ungefär som lite för blaskig ärtsoppa.
Problemet är nog att det tar tid för vinet att jäsa klart , är man törstig så finns inte tiden. :laugh2:
samma här och har ingen aning om hur man tillverkar captain morgan eller en hyfsad gin så det går bort iaf.
om inte alkohol är gott så kan det kvitta
Captain Morgan (den svarta ) köpte jag med mig en flaska sista flygningen, den e fin den :thumbsup: :)

Problemet är nog att det tar tid för vinet att jäsa klart , är man törstig så finns inte tiden. :laugh2:

Captain Morgan (den svarta ) köpte jag med mig en flaska sista flygningen, den e fin den :thumbsup: :)
Föredrar den ljusa Gold som är sötare, 399 baht för en sjuttis är dessutom bra pris, kostar väl typ 250 sek i Sverige?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp