Hur fixa BankID för tirak som inte har Svenskt ID-kort ?

Jag äger bara äppelprylar och dom har aldrig kraschat men när jag överförde innehållet från min gamla iPhone till en ny sluta mitt Bankid fungera.:thumbsdown:
Man kan väl inte bara överföra ett BankID från en telefon till en annan utan man måste väl logga in på sin bank och aktivera ett nytt ?

Om bägge kraschar samtidigt, vad gör du då?. Mitt x som är utskriven måste göra en fullmakt som bevittnas av Svenska ambassaden för att hon genom mig eller annan ska få tillgång till sitt konto på Swedbank. Annars är det bara för henne och komma hit.
Låter som en lösning.

Du skrev ju att du testat det, jag kommenterade och rekomenderade det igår till dig gällande ambassaden, då svara du redan gjort.
Nja, jag har talat i tmmar med bankhelvetet. Föreslagit flera alternativ bland annat skicka en fullmakt till min far, dotter eller liknande. Negativt svar. Så kanske det skulle fungera om man åkte till ambassaden?

Nja, jag har talat i tmmar med bankhelvetet. Föreslagit flera alternativ bland annat skicka en fullmakt till min far, dotter eller liknande. Negativt svar. Så kanske det skulle fungera om man åkte till ambassaden?
Maila ambassaden och fråga.
Som jag skrev innan jag fick löst det själv med banken med fullmakt men med kravet från deras sida att dom lämnar inte ut kod och dosa ihop till den med fullmakten.
Farsan fick dosan och koden för använda skickades till mig.

Maila ambassaden och fråga.
Som jag skrev innan jag fick löst det själv med banken med fullmakt men med kravet från deras sida att dom lämnar inte ut kod och dosa ihop till den med fullmakten.
Farsan fick dosan och koden för använda skickades till mig.
Nog måste det väl vara bättre att fråga banken om vad dom tycker om arrangemanget. Det är ju trots allt där pengarna finns och dom bestämmer reglerna. Jag tvivlar att det funkar men håller tummarna för att det löser sig. Ni

Nog måste det väl vara bättre att fråga banken om vad dom tycker om arrangemanget. Det är ju trots allt där pengarna finns och dom bestämmer reglerna. Jag tvivlar att det funkar men håller tummarna för att det löser sig. Ni
Jo men banken kanske blir mer sammanarbetsvillig med en telefonare från Svensk ambassad.
Gällande fullmakt funkade det för mig.

Skrev jag innan runt 8 år sen och kanske inte går idag men ambassaden är en Svensk myndighet så borde inte vara omöjligt med lite tårar och envetenhet.
Men det mesta inom bank är ju svårare idag så kanske inte går med nya regler.
Mer och mer som behöver tänkas över innan man flyttar.

Skrev jag innan runt 8 år sen och kanske inte går idag men ambassaden är en Svensk myndighet så borde inte vara omöjligt med lite tårar och envetenhet.
Men det mesta inom bank är ju svårare idag så kanske inte går med nya regler.
Mer och mer som behöver tänkas över innan man flyttar.
Sorry, missade att du skrev att det var för runt 8 år sen.
För 10 år sen lämnade min polare sin Swedbankdosa framme och dottern på 5 år lekte med den så den blev obrukbar. Han kontaktade Swedbank som meddelade att dom skulle höra av sig en viss tidpunkt med frågor om hans Konto. Han svarade rätt och då öppnade dom dosan igen och allt frid och fröjd.

För 4-5 år sen krachade min Swedbankdosa och eftersom jag inte hade skaffat mobilt-id så fick jag börja använda reserven, alltså kortet. Det var ord och inga visor från Swedbank, jag var tvungen tillbaka till Sverige för att få rätsida på det hela. Nu var det på vårsidan och en Sverigeresa var redan bokad så förlusterna jag gjorde kunde jag leva med. Men nu har jag dosa till datorn, 2 mobila bank-id och ett kort inlåst i saftyboxen så nu kan dom prova jävlas ska dom få se.

För 10 år sen lämnade min polare sin Swedbankdosa framme och dottern på 5 år lekte med den så den blev obrukbar. Han kontaktade Swedbank som meddelade att dom skulle höra av sig en viss tidpunkt med frågor om hans Konto. Han svarade rätt och då öppnade dom dosan igen och allt frid och fröjd.

För 4-5 år sen krachade min Swedbankdosa och eftersom jag inte hade skaffat mobilt-id så fick jag börja använda reserven, alltså kortet. Det var ord och inga visor från Swedbank, jag var tvungen tillbaka till Sverige för att få rätsida på det hela. Nu var det på vårsidan och en Sverigeresa var redan bokad så förlusterna jag gjorde kunde jag leva med. Men nu har jag dosa till datorn, 2 mobila bank-id och ett kort inlåst i saftyboxen så nu kan dom prova jävlas ska dom få se.
Därför jag håller mig till krypto, tyvvär får man inget bankid på det men kan skicka fritt.
Trött på bankerna deras service är usel idag.
Skulle ordna non im för några år sen, konsulatet tar bara kontanter, jag har bara thaikort, 6 siffrig kod funkade inte i Sverige då, funkar nu.
Gick till bankkontor, nä finns inga banker med kontanter i gbg, kolla med forex, forex tog inte kort med 6 pin.
Fick tillslut komm7t på att jag har ju fått ett litet arv nyligen och fick ut pengar så jag han till konsulatet i tid.

Regler inom bankvärlden ändras lika ofta som regler om Covid-19.

Ofta tvingande regler som inte banken styr själv utan internationella regler om penningtvätt och finansiering av terrorism mm.

Senaste från november 2021 är att de inte går att överföra pengar bank till bank till ett stort antal länder även om man har eget konto i båda Sverige och dessa länder.

Regler inom bankvärlden ändras lika ofta som regler om Covid-19.

Ofta tvingande regler som inte banken styr själv utan internationella regler om penningtvätt och finansiering av terrorism mm.

Senaste från november 2021 är att de inte går att överföra pengar bank till bank till ett stort antal länder även om man har eget konto i båda Sverige och dessa länder.
Därför krypto är bra, även i land som här är det lätt att skicka pengar utomlands idag.

Därför krypto är bra, även i land som här är det lätt att skicka pengar utomlands idag.
Misstänksamhet gör att krypto aldrig får något större genomslag än på många år.

Jag skulle kunna använda krypto för att spekulera i värdet, men inte för att betala kvarskatt, försäkringar och elräkningen i Sverige.
Inte heller fungerar det i Filippinerna som betalning.

Tror inte ens att det går?

Misstänksamhet gör att krypto aldrig får något större genomslag än på många år.

Jag skulle kunna använda krypto för att spekulera i värdet, men inte för att betala kvarskatt, försäkringar och elräkningen i Sverige.
Inte heller fungerar det i Filippinerna som betalning.

Tror inte ens att det går?
Mastercard snabbar på utvecklingen för att betala med krypto gick dom ut med i veckan ochvisa har redan, kan få krypto visakort på binance, uppdatera dig.

Sen gäller det ju att köpa innan, inte när det är där, vinsten kan bli störst om man köper en produkt under utveckling.
Sen gällande skickande så skickar jag pengar, gör varje månad väldigt enkelt.

Mastercard snabbar på utvecklingen för att betala med krypto gick dom ut med i veckan ochvisa har redan, kan få krypto visakort på binance, uppdatera dig.
Än har jag inte fått någon information från MasterCard om kreditkort med krypto.

Kanske kan sätta in pension direkt i krypto och ta ut här med kortet i vår bank i Filippinerna.

Då hoppas jag Pensionsmyndigheten också betalar min skatt i krypto så det inte blir någon konflikt mellan myndigheter.

Än har jag inte fått någon information från MasterCard om kreditkort med krypto.

Kanske kan sätta in pension direkt i krypto och ta ut här med kortet i vår bank i Filippinerna.

Då hoppas jag Pensionsmyndigheten också betalar min skatt i krypto så det inte blir någon konflikt mellan myndigheter.
Dom större krypto exchanges idag använder kyc, man kan få sin lön i krypto, bla har New Yorks borgmästare valt lön i bitcoin.
När jag skickar använder jag bep20 eller bep2, snabbast och billigast, jag har inga pengar i Thailand idag, skickar via krypto vid behov.

Och fortfarande har du inte bytt bank?

Tillbaka
Topp